بازدید 28824
تابناک اقتصادی بررسی کرد

افزایش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در آستانه قرن جدید/ حمله تورمی مسکن به مستأجران/ برآورد روند قیمتی مسکن با دلار

در آخرین ماه سال گذشته، متوسط قیمت خریدوفروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران، ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۶،۲ درصدی نسبت به ماه قبل است، در حالی که شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران ۴۵،۸ درصد و در کل مناطق شهری ۵۰.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶ 05 April 2022

افزایش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در آستانه قرن جدید/ حمله تورمی مسکن به مستأجران/ برآورد روند قیمتی مسکن با دلار

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با پایان سال ۱۴۰۰، شاخص‌های اقتصادی به مرور از آخرین وضعیت خود در سال پایانی قرن گزارش می‌دهند. در این میان، نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور که بیانگر درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه اسفند ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه قبل از آن است، به ٤٠,٢ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٢ واحد درصد کاهش نشان داد.

اما یکی دیگر از شاخص‌های اقتصادی که همواره مورد توجه فعالان اقتصادی و مردم است، موضوع تغییرات بهای مسکن در شهر تهران است؛ شاخصی که همواره تحت تاثیر روند عرضه و تقاضای مسکن و همچنین بازار ارز و نرخ دلار می‌باشد.

بر این اساس؛ امروز بانک مرکزی جدیدترین گزارش از بازار مسکن در ماه پایانی سال گذشته را منتشر کرد. این گزارش با نام «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اسفندماه سال ۱۴۰۰» که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی منتشر شده است.

کاهش معاملات؛ افزایش قیمت

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد در اسفندماه سال ۱۴۰۰، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۲۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
جهش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در آستانه قرن جدید/ حمله تورمی مسکن به مستأجران/ برآورد روند قیمتی مسکن با دلار

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۶،۲ درصدی نسبت به ماه قبل است. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، معادل ۱۶ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه‌به‌نقطه اسفندماه سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۳.۷ درصد) به‌ مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ است.

حجم معاملات مسکن چه تغییری داشت؟

در اسنفدماه ۱۴۰۰ بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در اسفندماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از مجموع ۶ هزار و ۸۳۴ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۲،۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، سهم مذکور در مقایسه با اسفندماه سال قبل از آن، حدود ۵.۹ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

جهش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در آستانه قرن جدید/ حمله تورمی مسکن به مستأجران/ برآورد روند قیمتی مسکن با دلار
 

گران‌ترین و ارزان‌ترین قیمت خانه در تهران کجاست؟

در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، بیشترین قیمت هر متر خانه ۷۷ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۶ میلیون و ۵۶۴ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آن‌ها با افزایش ۱۲.۷ درصدی در منطقه یک و ۳۶.۵ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند. همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اسفندماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۳ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۹.۵ و ۹.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

جهش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در آستانه قرن جدید/ حمله تورمی مسکن به مستأجران/ برآورد روند قیمتی مسکن با دلار

۴۲ درصد از  معاملات به خانه‌های زیر ۲ میلیارد رسید

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۳.۱ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۵۸.۹ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه (۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان) معامله شده و ۴۲.۶ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۲ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

حمله تورمی مسکن به مستأجران

باوجوداینکه تورم نقطه‌به‌نقطه بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه ۱۴۰۰ حدود ۲۴ درصد ۱۶ درصد کمتر از تورم عمومی کشور است، در بازار اجاره همچنان تنور تورم شعله‌ور بوده و آن‌گونه که آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، در اسفندماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران ۴۵،۸ درصد و در کل مناطق شهری ۵۰.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده است.

شکست دوباره سیاست حمایتی دولت از مستاجران

تعیین سقف اجاره؛ سیاستی که در دو سال گذشته از سوی دولت رونمایی شد، به گونه‌ای که با شروع سال ۱۴۰۰، دولت تدبیر و امید باز هم بر این مصوبه و تمدید آن تأکید داشت: حداکثر افزایش مبلغ اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای این قرارداد‌ها در کلان‌شهر تهران تا سقف ۲۵ درصد و سایر کلان‌شهر‌ها تا سقف ۲۰ درصد و برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف ۱۵ درصد خواهد بود.

حال با توجه به گزارش بانک مرکزی از تحولات اجاره بهای مسکن در شهر تهران، مشخص است که صاحبخانه‌ها بدون توجه به مصوبه دولت، سقف اجاره‌بها را شکسته و در این میان، مستاجران با فشار مضاعف اقتصادی دست و پنجه نرم کرده اند.

جهش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در آستانه قرن جدید/ حمله تورمی مسکن به مستأجران/ برآورد روند قیمتی مسکن با دلار
 

نگاه مسکن به اقتصاد کلان

اتاق ایران در ویژه‌نامه بهار ۱۴۰۱ نوشت: مسکن در ایران به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای که به پناهگاه سنتی سرمایه نیز تبدیل شده، به‌شدت متأثر از تحولات کلان اقتصاد و تغییر انتظارات تورمی است و حفظ ثبات آن به مهار واقعی نرخ تورم، اصلاح رفتار مالی دولت، جبران کسری بودجه از محل‌های غیرتورمی، کمک به تولید مسکن شهری و همچنین سیاست‌گذاری کارشناسی برای خانه‌دار شدن متقاضیان مصرفی با ابزار‌های مبتنی بر پس‌انداز نیاز دارد. در حقیقت، مسکن در اقتصاد ایران به‌واسطه استقبال قابل‌توجه صاحبان سرمایه، همواره در مقابل تحولات پایدار و حتمی اقتصاد کلان واکنش نشان می‌دهد و به دلیل همین واقع‌گرایی، چسبندگی قیمتی شدیدی نیز دارد.

در این شرایط، هرگونه اصلاح پایدار در سازوکار بازار مسکن و تثبیت قیمت آن، مستقیم باید از مسیر اصلاح ساختار اقتصاد کلان پیگیری شود. در سال ۱۴۰۱ دولت به دنبال کاهش نرخ تورم به محدوده ۲۴ درصد است به‌گونه‌ای که میانگین تورم ماهانه در این سال از ۲ درصد فراتر نرود. با توجه به اینکه در شرایط فعلی، تورم بازار مسکن تقریباً معادل یک‌سوم تورم مصرف‌کننده است، در صورت تحقق تورم ۲۴ درصدی در ۱۲ ماه پیش‌روی، می‌توان انتظار داشت کل تورم بازار مسکن در این سال از ۱۰ درصد نیز فراتر نرود.

البته هم کاهش تورم ۴۰ درصدی فعلی تا محدوده ۲۴ درصد و هم پیروی بازار مسکن از این اتفاق، منوط به تحقق انتظارات تورمی از محل احیای برجام و اصلاح رفتار مالی دولت است که عملاً منجر به تقویت ارزش پول ملی می‌شود و رغبت سرمایه‌های ریالی برای رسوب در حوزه مسکن را کاهش می‌دهد. بدون برآورده شدن این شرط، تخلیه حباب قیمتی مسکن از محل رشد کمتر از نرخ تورم مصرف‌کننده نیز با چالش جدی مواجه خواهد بود.

برآورد روند قیمتی مسکن با دلار

سنجش تحولات بازار مسکن بر اساس نرخ دلاری مسکن، حاکی است در ده سال اخیر، میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران، تقریباً معادل ۱۲۰۰ دلار بوده درحالی‌که این شاخص در ۲۵ سال گذشته با احتساب ثبات نسبی بازار مسکن از سال ۷۵ تا ۸۵، از ۱۱۰۰ دلار فراتر نمی‌رود. این شاخص نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن باوجود همبستگی شدید به قیمت دلار، رشد بیشتری را تجربه می‌کند؛ برای نمونه، درحالی‌که متوسط تغییر قیمت سالانه دلار در ۲۵ سال اخیر معادل ۱۷،۵ درصد بوده، میزان رشد میانگین قیمت مسکن در این بازه زمانی به ۲۳.۲ درصد رسیده است. به‌عبارت‌دیگر، مسکن در طول ۲۵ سال گذشته، سالانه میانگین ۵ درصد بیش از دلار افزایش داشته است.

بر اساس آمار‌های بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی شهر تهران در اسفند سال گذشته، معادل ۳۵،۱ میلیون تومان بوده است. با فرض قیمت حدود ۲۷ هزار تومانی هر دلار در بازار آزاد تهران، قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در ابتدای سال جاری به حدود ۱۳۰۰ دلار می‌رسد که در مرز میانگین ده ساله قرار دارد.

با توجه به این آمار و ارقام و با فرض اینکه میانگین قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ در محدوده نرخ میانگین ۱۰ سال اخیر یعنی ۱۲۰۰ دلار به ازای هر مترمربع ثابت بماند، در طول سال ۱۴۰۰ یا قیمت دلار باید حدود ۷ درصد افزایش پیدا کند یا میانگین قیمت مسکن تهران تقریباً به همین مقدار کاهش پیدا کند و به معیار ۱۲۰۰ دلار برسد. البته این رقم فقط خط میانگین قیمت دلاری مسکن است که به‌نوعی می‌تواند معیار ارزش سنجی قیمت واقعی مسکن محسوب شود، وگرنه در ده سال اخیر، قیمت مسکن در دامنه ۶۷۰ تا ۱۴۵۰ دلاری در نوسان بوده و این شاخص به‌تبع قیمت‌گذاری دلار در بازار آزاد تغییر کرده است.

یک نکته مهم در بازار مسکن این است که قیمت این کالای سرمایه‌ای، به دلیل ذات معاملات آن، از قیمت‌های هیجانی و دستور بازار ارز تبعیت چندانی نمی‌کند و به‌عنوان‌مثال، همان‌گونه که در تابستان ۱۳۹۷ به قیمت ۲۰ هزار تومانی دلار واکنش هیجانی نشان نداد، در ماه‌های اخیر نیز از افت نسبی قیمت دلار بانک مرکزی تبعیت نکرده است. در این شرایط، اگر ثبات نسبی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ حفظ شود، می‌توان امیدوار بود که قیمت ریالی و دلاری مسکن تغییر قابل‌توجهی نداشته و درمجموع میزان رشد آن کمتر از رشد تورم مصرف‌کننده باشد.

جهش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در آستانه قرن جدید/ حمله تورمی مسکن به مستأجران/ برآورد روند قیمتی مسکن با دلار
 

امید متقاضیان مسکن به نهضت ملی مسکن

همان طور که در آمار‌های مذکور مشخص شد، روند صعودی بهای مسکن در شهر تهران در آخرین ماه سال گذشته نیز تداوم داشت و حالا نگاه متقاضیان خرید خانه به طرح‌های دولتمردان است، به گونه‌ای که یکی از شعار‌های اصلی رئیس جمهور نیز بر ضرورت ساخت ۴ میلیون مسکن در عمر دولت سیزدهم است. هدف گذاری مهم که با عنوان طرح نهضت ملی مسکن رونمایی شد.  

طرحی که با پایان مهلت ثبت نام آن در آخرین روز سال گذشته و نام نویسی بیش از از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر همراه شد و طبق گفته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تمامی متقاضیان و واجدان شرایط تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف می‌شوند. وی همچنین با تاکید براینکه براساس برنامه زمانبندی تا پیش از تابستان سال ۱۴۰۱ نتیجه نهایی به متقاضیان اعلام می‌شود، عنوان کرد: این بدان مفهوم نیست که نتیجه نهایی در آن تاریخ به همه اعلام می‌شود، بلکه به صورت گروه به گروه از طریق پیامک اطلاع رسانی صورت می‌گیرد و هر گروه که در ابتدا پالایش نهایی شود زودتر مطلع می‌شود، اما تا پایان خردادماه همه متقاضیان تعیین تکلیف می‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۳
قیمت نفت 10 برابر شده ولی سفره مردم 10 برابر کوچک تر شده
رییسی مچکریم!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
کشور به نقطه ای رسیده که هزینه اجاره از دستمزد بالاتر رفته ... مسولانی که در دولت های قبل ترک فعل کرده بودند باید محاکمه شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
چه بر سر مردم و مملکت اوردن
با سلام
مسکن ملی از حرف تا عمل خیلی راه طولانی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
ساختمان های مسکن ملی گلبهار مشهد بعد از 2 سال هنوز در مرحله بتن ریزی کف باقی مانده
این همه تقاضایی مسکن جوانان با این حرکت های لاکپشتی و آهسته امکان پذیر نیست باید فکری جهادی کرد هر چه سریعتر
تصور کنید جمعیت ایران ۴۰ میلیون نفر بود چه می شد؟
مشکل مسکن نداشتیم
مشکل بنزین نداشتیم
مشکل برق و مازوت سوزی و آلودگی هوا نداشتیم
مشکل بیمارستان و بهداشت و درمان نداشتیم
مشکل مدرسه و آموزش و دانشگاه نداشتیم
مشکل ترافیک نداشتیم
مشکل کار و شغل نداشتیم
مشکل آب نداشتیم
و صدها مشکل ریز و درشت دیگر که با افزایش جمعیت برایمان درست کرده اند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
و البته به احتمال 50درصد شما هم نبودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
عزیزم چین یک و نیم میلیارد جمعبت داره...هند یک و سیصد....اینا مشکل جمعیت نیست...مشکل مدیریت و فساده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
بله اما مشکل حمله دشمن داشتیم بدبختی یکی دوتا نیست که
ناشناس
| Poland |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
بودن و نبودن ما مهم نبود مسئله اینه کشور ما ظرفیتو منابع این جمعیت و همچنین این مدیریت بی سواد و بی تخصص را ندارد هند هم جمعیت زیادش برایش مشکل ساز است چین هم مجبور است برای انی جمعیت زیاد کلی هزینه بدهد از طرفی جمعیت چین و هند تهدیدی برای مصرف منابع جهانی است و گازهای گلخانه ای در کره زمین نیز با جمعیت بیشتر شده است کلات جمعیت کره زمین باید به یک میلیارد نفر برسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
تا زمانی که کارشناسانی مثل شما در این کشور زندگی میکنن هیچ وقت ایران پیشرفت نخواهد کرد
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
داداش
امكاناتى كه شما انها را بين ٤٠ ميليون نفر تقسيم ميكنى با كار وتلاش ٨٠ ميليون نفر بوجود امده است. حالا شما به همين راحتى نصف جمعيت را از صحنه زندگى پاك ميكنى؟!!
كمبودهاى فعلى و عوارض شوم ان از قبيل اختلاس و دزدى از بيت المال توسط رانتخواران و حقوق بگيران نجومى عمدتا ناشى از تحريم ها و محاصره اقتصادى ميباشد.
پرهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
مشکل کشور جمعیت نیست. سومدیریت و اداره کشور به صورت غیر علمی و صدها مساله دیگر است.
وقتی دولت برای جبران کسری بودجه با بهانه های مختلف باعث افزایش قیمت برق و گاز و دارو و سیمان و ....... و افزایش انواع عوارض و مالیات ها می شود نباید انتظار ثبات در دیگر بخش های اقتصادی را داشت
در ایران دولت‌ها فقط از ملت مایه می گذارند تا ضغف خود را پنها ن کنند ومصوبه دولت برای افزایش اجاره تا 20 درصد از این نوع است چون الان من در اهواز واحد مسکونی خریدم وبعد 6 ماه نتوانسته ام مستاجر را بیرون کنم
نرخ اجاره بها برای واحدهای تجاری بیش از پانصد درصد هم بوده .بنده سال گذشته در فروردین یک میلیون و دویست تومان کرایه می دادم در اسفند شده دومیلیون .الان تقاضای شش میلیون با پنجاه تومان پول پیش کرده .وقتی هم علت افزایش سه برابری را میپرسم میگه مالیات مغازه من سال گذشته هشتصد تومان بوده امثال هجده میلیون شده و من هم سه برابر کردم در حالی که دولت مالیات آن را بیش از ۲۲کرده.
بخدا نمیدونم چرا اینقد اینا کارو سخت میکنن...شما اگر واقعا هدف گذاریت افزایش ۲۵ درصدی کرایه است...خب کاری نداره بگو هر قرارداد اجاره واحد ساختمانی الا و بلا باید کد رهگیری بگیرد ...مالیات هم براش نبند...طبق همون کد رهگیری که روی پلاک ثبتی ملک هست برای قرارداد جدید سامانه کد رهگیری ارور بده و قبول نکند..یعنی خود سامانه با مشخصاتی که از قرارداد قبلی ملک توش ثبت هست سیستماتیک قرارداد جدید را محاسبه کند و دو طرف امضا کنن...ولی شما هدفت فقط یه بخشنامه الکی و بی اثر هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
بعد میشه بازار سیاه خارج از سامانه
طرف 25 درصد در سامانه قرارداد میبنده و 50 درصد هم یه قرارداد متمم بیرون سامانه
اگرم مستاجر قبول نکرد، میگه تخلیه کن
با این کارها، مسئله حل نمیشه
باید بنیادی حل کرد
چرا توی این کشور مسئولین که فقط از بیت المال حقوق نجومی می گیرند برای این مردم هیچ کار مثبت و سازنده ایی انجام نمی دهند . تا کی مشکل بیکاری . مشکل مسکن . مشکل خودرو . مشکل ازدواج . مشکل گرانی و .... پس این مسئولین چه کار می کنند . بیچاره این مردم که هیچ دادخواهی ندارند .
اسفند ۹۷ با اعتماد بهراظهارنظر کارشناسی رییس اتحادیه املاک که قاطعانه فرمودند در سال ۹۸ جهش قیمت مسکن نخواهیم داشت وقیمتها حداکثربه میزان رشد تورم افزایش خواهندیافت ملک خودمو مفت فروختم و با پولش دلار خریدم
ارزش دلار من دراین مدت دوبرابر شد اما قیمت همان ملک ۴ تا ۵ برابر شد ( چون قیمت دللار مصنوعی ودستوری پایین نگه داشته شده وهمه چیز برمبنای رشددلار جهش پیداکرده الا خود دلار !!!)
تمام زندگی من بخاطر اعتماد به نظرات به اصطلاح کارشناسی اقایان برباد رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
سلام
حقته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
با زبان ساده: بیزینس یا تجارت،حرفه است،به توصیه این و اون ،واردش بشی میشه همین که فرمودید،در ضمن جنابعالی دوست داشتی دلار پنج برابر بشه و خونه ایی که فروختی،دو برابر!!! بعد بیایی به ریش ملت و آشنا و فامیلات بخندی و پز بدی؟؟!!!
با این قیمتهای افسار گسیخته بسیاری از مردم توان خرید مسکن را ندارند. با پس انداز 100 ساله بازم خرید مسکن غیر ممکنه، این وضعیت واقعا تاسف آوره، مسئولین محترم بخود آیید.
چی شد مالیات خانه های خالی.؟از همون اول معلوم بود که شما هیچ وقت برای منافع خودتون این کار را انجام نمیدهید.چون تمام این املاک خالی متعلق به خودتونه.
این مملکت دیگه جای زندگی نیست
هرروز که ازخواب بیدارمیشی با جهش های قیمتی جدید مواجه میشی
هرروزبدترازدیروز !!!!
هرکس میتونست رفته یا داره میره
بله اصلا مشکلی به نام‌مسکن وجود نداره. همین کوچک که هم هست تحمل میکنیم کارمون خورد بشه . خوبه؟ ماشینم مدل ۱۰ سال پیش تیبا. خونه اجاره ۴۷ متر حومه شهر. آخرین باری که مرغ خریدیم شب عید. آخرین باری که گوشت خریدیم شهریور پارسال. نه مشکل مسکن دارم.نه مشکل غذا. شماها راس میگین. خوبه؟ خیالت راحت شد؟مشکل مسکن من مستاجر رو که حل کردین. حالا نوبت حل مشکلات دیگس. البته هیچ مشکلی نیست. کلی گفتم.
چرا بانک مرکزی اصرار داره هر ماه این امار را اعلام کنه. با اینکه بار ها گفته شده امار بانک مرکزی نادرسته ولی تحت هر شرایطی امار تورم مسکن را هر ماه اعلام میکنه در حالی که قبلا هیچ وقت همچین کاری نمی کرد نقش بانک مرکزی تو گرانی مسکن چیه؟ چرا کسی جلوی بانک مرکزی را نمی گیره
مردم دیگه سر شدند و هییچ عکس العملی به خبرهای افزایش قیمتها نشون نمیدن
همین دیروز بود که تابناک خبر زده بود کاهش قیمت مسکن در تهران شروع شده!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
اینا همان چیزیه که اصطلاحا بهش میگن «پروپاگاندا»!!!
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
واقعا جالبه که بهش برچسب خبر رو میچسبونی
فکر کنم همانطور که مشکلات را به کردن دولت قبل میندازند مردم هم بگویند صدرحمت به دولت قبلی
میشه خواهش کنم برقها رو قطع کنید اینترنت را قطع کنید. روزنامه چاپ نکنید.اصلا هر چیزی که وسیله ارتباطیه از بین ببرید. آخه مسئولین از این وسایل استفاده میکنند و فقط حرف میزنند و بعد هم انکار می‌کنند. به خدا خسته شدیم. بریدیم. آقا ما مسئول ن م ی خ و ا ی م
همين ديروز تيتر زده بوديد ريزش قيمت مسكن در حال وقوع است، يا اون اخبار نبوده بلكه داستان بوده يا اين.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
فروشندگان مجبورند برای فروش ملکشونو مفت هم شده بفروشن تا ضرر بیشتری نکنن
این اسمش چیه پس؟
این قیمتها خریداری نداره و نخواهد داشت
سقوط آزاد قیمت مسکن حتمی و قطعی است
بیش از 99.5% قیمت مسکن کاذب تخیلی است و فروش ی وجود ندارد
هرماه قیمت مسکن چند درصد رشد میکنه و درپایان هرسال قیمت ها تقریبا دوبرابر میشه !!!
اقای رییسی لطفا بفرمایید این وضعیت قراره تا کی ادامه پیداکنه ؟!
با ادامه این اوضاع اسفبار چگونه میتوان به ازدواج جوانها و افزایش جمعیت امیدوار بود ؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
این قیمتها با همکاری بانک مرکزی و املاکی ها که جزو مافیای مسکن هستن ساخته میشه و به خورد فروشندگان ملک داده میشود.
برای گول زدن خریداران هر وقت دوست دارن آمار افزایش یا کاهش معاملات یا قیمت مسکن رو میدن!
هدفون هم فقط گول زدن خریداران!
ولی معلوم نیست خریداری بی پولو چطوری مخوان گول بزنند
که تا ۵۰۰ سال دیگه هم نمی تونن خونه بخرم!
تکلیف پولدارها هم که معلومه گوش به این حرف ها نمی‌دن و مسکن رو فقط به اندازه ارزشش می خرن
مسکن راهی جز ریزش شدید قیمت مسکن ندارد
چه بخواهند چه نخواهند
مدیرانی از جنس مستاجر بکار بگمارید وبعد نتیجه آن راببینید.کدامیک از مدیران شما مالک جندین وچند واحد مسکونی نیست؟
فقط میشه گفت مملکت به امان خدا رها شده
این آمار کاذب بر گرفته از املاکی هاست که در صددند هر جور شده قیمتها رو بالا نگه دارن
ولی اگه تونستم با قیمتهای سال ۸۶ خونه بفروشند باید کلاه شونو بندازن بالا
دادن این قیمتهای خیالی راحته ولی فروش با این قیمتها محاله
بهتره مالکان و فروشندگان برای جلوگیری از ضرر عدم فروش ملکشون به این قیمتها اعتنا نکنن
کسی نمی خره
هرکه تونست بفروشه بیاد جایزه بگیره
این قیمتها رؤیایی توسط مافیای مسکن داده میشه برای بیچاره کردن مالکان و فروشندگان
نباید گول مافیای رو بخورم وگرنه آنچه نصیب شود میشه از این قیمتها فقط ضرره و ضرر
هر دفعه خبر کاهش قیمت مسکن به گوش می رسه بلافاصله سروکله بانک مرکزی پیدا میشه و با امارهای عجیب و غریب سعی می کنه جو و تغییر بده
راستی طرح تولید یک میلیون مسکن در سال به کجا رسید تقریبا یک سال گذشت پیشرفت کار چگونه بوده چه تعداد با ادرست پستی مشخص تولید شده ا ست
لقمه را دور دهان نچرخانیم!... تا وقتی تحریم ها رفع نشود، سرمایه گذار خارجی نیاید، تکنولوژی ها به روز نشود، شایسته سالاری حاکم نشود، بساط اختلاص و رنت و فامیل بازی برچیده نشود.... مشکلات حل نمی شود!!!
من حقوق ماهانه ام پنج میلیون است الان صاحب خانه گفته باید ماهی شش میلیون بدهی پارسال ماهی دو میلیون و پانصد می دادم رفتم جاهای دیگه قیمت گرفتم فهمیدم صاحب خانه خوش انصافی قیمت داده همه جا گرون تره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
نگران نباش بعد از 500 سال دیگه می تونی خونه بخری
آن وقت آقای رئیس جمهور که کارمندان دل به یاری ایشان به قشر ضعیف داشتند، حقوق کارمندان را فقط 10 درصد افزایش می دهد و تازه 10 درصد هم مالیات؟ یعنی هیچ؟ و هیچ گوش شنوایی هم برای کارمندان مظلوم به ویژه کارمندان دانشگاه ها وجود ندارد؟؟؟
خداوند پدر مادر احمدی نژاد را بیامرزد در زمان ریاست جمهوری ایشان دو طرح بجا وبه موقع انجام داد یکی مسکن مهر ودوم دادن یارانه بود که در زمان خود بسیارعالی وخوب بود ولی متاسفانه دیگران فقط حرف زدن به طور عملی چیز که به درد مردم بخورد انجام ندادن .وسعی کردن فشار بر مردم را بیشتر کنند .که باعث تاسف است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس