بازدید 10846
کیوسک بین الملل تابناک

پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی/ تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق/ تشدید تنش‌ها میان آمریکا و پاکستان

پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ، اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی، تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق، تشدید تنش‌ها میان آمریکا و پاکستان و دستگیری ۱۳ داعشی در استانبول ترکیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۱۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸ 01 April 2022

پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی/ تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق/ تشدید تنش ها میان آمریکا و پاکستان

کیوسک بین الملل تابناک: پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ، اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی، تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق، تشدید تنش‌ها میان آمریکا و پاکستان و دستگیری ۱۳ داعشی در استانبول ترکیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ

روز جمعه، «جرد کوشنر» داماد رئیس جمهور سابق آمریکا در برابر کمیته منتخب کنگره آمریکا درباره حوادث ششم ژانویه حاضر شد.

به نوشته وبگاه شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، کوشنر اولین عضو از خانواده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکاست که در برابر کمیته تحقیق درباره حمله به کنگره حاضر می‌شود.

جلسه ویدئویی اعضای کمیته منتخب کنگره و داماد ترامپ که مشاور ارشد دولت وی نیز محسوب می‌شد، حدود شش ساعت طول کشیده است.

پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی/ تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق/ تشدید تنش ها میان آمریکا و پاکستان

به گفته ان‌بی‌سی نیوز، کوشنر داوطلبانه در این جلسه حاضر شده و احضاریه‌ای برای وی صادر نشده است. به گفته یکی از افراد حاضر در این جلسه، داماد ترامپ دوستانه با کمیته تحقیق درباره حمله به کنگره همکاری کرد.

«ایلاین لوریا» عضو دموکرات این کمیته در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز گفت: از آنجا که کوشنر در زمان اتفاقات ششم ژانویه ۲۰۲۱ از مقامات کاخ سفید و از سوی دیگر داماد رئیس جمهور وقت بود، «برای ما ارزش بسیاری داشت که فرصت داشته باشیم با او صحبت کنیم.»

ادای شهادت جرد کوشنر در کمیته منتخب کنگره در حالی صورت می‌گیرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پس از کشمکش‌های فراوان، اجازه داد اسناد موجود در «آرشیو ملی» درباره روز حمله به کنگره برای این کمیته ارسال شود.

اما تحقیقات این کمیته به‌ خاطر گم شدن بخشی از اسناد مربوط به این روز جنجالی در تاریخ آمریکا به مانع برخورد کرد، زیرا متن تماس‌های تلفنی کاخ سفید از ساعت ۱۱:۱۷ صبح تا ۶:۴۵ دقیقه عصر مفقود شده‌اند.

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه تحریم‌هایی جدیدی در ارتباط با کره شمالی اعلام کرد.

بر اساس گزارش‌ها، وزارت خزانه داری آمریکا پنج نهاد جدید را به دلیل ارتباط با کره شمالی به لیست تحریم‌های خود افزود.

آمریکا روز پنجشنبه نیز تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعلام کرده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود از اعمال تحریم علیه ۲۱ نهاد و ۱۳ فرد روسیه خبر داد که شرکت سهامی «میکرون» بزرگترین سازنده و صادر کننده قطعات الکترونیکی از جمله شرکت‌های تحریم شده هستند.

پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی/ تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق/ تشدید تنش ها میان آمریکا و پاکستان

از سوی دیگر وزارت خزانه داری آمریکا عصر روز چهارشنبه، تحریم‌های جدیدی علیه چند نهاد و یک فرد ایرانی اعمال کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، «محمد علی حسینی» به دلیل ارتباط با سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

همچنین شرکت «جستار صنعت دلیجان»، «شرکت صنعتی عمرانی پارس بنای صدر»، شرکت «سایه بان سپهر دلیجان» و شرکت «سینا کامپوزیت دلیجان» به لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا افزوده شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده که این شرکت‌ها را به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

این تحریم‌ها در حالی اعمال می‌شود که مذاکرات میان ایران و طرف‌های باقی مانده در توافق برجام برای احیای توافق هسته‌ای در جریان است و یکی از عوامل حصول توافق، اصرار واشنگتن برای عدم حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تحریم‌های آمریکاست.

تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق

وزیر دفاع کانادا شامگاه پنجشنبه به وقت محلی از تمدید دوازده ماهه نظامی این کشور غربی در عراق و منطقه غرب آسیا خبر داد.

منابع رسانه‌ای کانادایی از تصمیم دولت این کشور برای تمدید یک ساله ماموریت نظامی این کشور در عراق و منطقه غرب آسیا خبر دادند؛ ماموریتی که قانونا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ (روز گذشته به وقت محلی کانادا) به اتمام می‌رسید.

بنا بر گزارش وبگاه کانادایی گلوبال نیوز، آنیتا آناند» وزیر دفاع کانادا تنها چند ساعت قبل از پایان مهلت قانونی ماموریت نظامی این کشور، از تمدید این ماموریت تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ خبر داد.

پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی/ تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق/ تشدید تنش ها میان آمریکا و پاکستان

در بیانیه وزارت دفاع کانادا اعلام شده که این کشور دو ماموریت را ۱۲ ماه دیگر تمدید کرده است. اولی، ماموریت نیروهای مسلح کانادا که درسال ۲۰۱۴ برای مقابله با داعش با نام عملیات تاثیر (Operation IMPACT) آغاز شد و دومی عملیات حفظ صلح موسوم به عملیات حضور (Operation PRESENCE).

به گفته این وزارتخانه، تمدید یک ساله این دو ماموریت به کانادا اجازه می‌دهد تا به ایفای نقش مهم در عراق، اردن و لبنان ادامه دهد و به حمایت از صلح و امنیت کمک کند. نیروهای مسلح کانادا به عنوان بخشی از ائتلاف جهانی علیه داعش و ماموریت ناتو در عراق، به همکاری با شرکا و متحدان خود برای تضمین شکست پایدار داعش و ارتقای ثبات منطقه ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش رسانه‌های کانادایی از قبیل «گلوبال نیوز»، در سال ۲۰۱۴ و زمانی که داعش تهدیدی برای تسلط بر کل عراق و سوریه بود، بیش از ۸۰۰ نیروی نظامی کانادا در منطقه مستقر شده بودند.

طبق این گزارش‌ها، شمار نیروهای کانادایی مستقر در منطقه غرب آسیا به مرور کاهش یافته و در ماه فوریه ۲۰۲۲ (دو ماه قبل) به حدود ۳۰۰ نفر رسید که از این تعداد، ۲۵۰ عضو پرسنل اطلاعاتی، لجستیکی و مرکز فرماندهی کانادا در کویت حضور داشتند و ۵۰ مربی آموزشی این کشور هم در اردن و لبنان و تعداد انگشت‌شماری از نیروهای نظامی کانادایی در عراق مستقر بودند.

تشدید تنش ها میان آمریکا و پاکستان

اعتراض رسمی دولت پاکستان به مداخله در امور داخلی این کشور از جانب ایالات متحده و احضار کاردار آمریکا در اسلام‌آباد روابط شکننده دو کشور را وارد فاز جدید تنش و اختلافات کرد.

رسانه‌های پاکستانی صبح جمعه اعلام کردند که پس از نشست روز گذشته کمیته امنیت ملی و همچنین جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، وزارت امور خارجه پاکستان اعتراض رسمی خود به نامه تهدیدآمیز و تلاش برای مداخله در امور داخلی را به ایالات متحده آمریکا ابلاغ کرد.

گفته شده است که کاردار سفارت آمریکا در اسلام‌آباد به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض و ناخرسندی شدید پاکستان به صورت یادداشت رسمی به واشنگتن اعلام شد.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز بامداد جمعه در بیانیه کوتاهی تائید کرد که در راستای دستورالعمل دریافت شده از سوی کمیته امنیت ملی و کمیسیون پارلمانی امنیت ملی، اعتراض رسمی علیه مداخله خارجی در امور داخلی پاکستان انجام شد.

منابع دیپلماتیک در پاکستان گفتند؛ اسلام‌آباد به رفتار غیردیپلماتیک واشنگتن به شدت اعتراض کرد و به دیپلمات آمریکایی گفته شد که دخالت در امور داخلی پاکستان هرگز قابل قبول نیست.

در همین حال حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز در واکنش به افشای مداخله آمریکا در امور داخلی آن کشور و تهدید علیه دولت اسلام‌آباد رفتار واشنگتن را محکوم کرد و خواستار اعتراض گسترده علیه آمریکا در پاکستان شد.

علامه «ناصر عباس جعفری» طی کنفرانس خبری در اسلام‌آباد خطاب به دولت عمران‌خان گفت که دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج و پیام صریح به مداخله کنندگان ارسال کنید.

این مقام حزبی پاکستان تاکید کرد که آمریکا عامل اصلی بی ثباتی در منطقه از جمله تروریسم و ناامنی در پاکستان است و همواره مرتکب هرج و مرج در کشور و دخالت در امور داخلی شده است.

کمیته امنیت ملی پاکستان متشکل از مقام‌های بلندپایه کشوری و لشکری، روز گذشته در جلسه‌ای بدون افشای نام کشوری خاص، دخالت خارجی آن در امور داخلی و رفتار غیردیپلماتیک علیه دولت منتخب پاکستان را محکوم کرد.

«عمران‌خان» نیز شب گذشته طی سخنرانی زنده تلویزیونی، خطاب به مردم پاکستان گفت که مداخله خارجی در پشت پرده طرع عدم اعتماد به نخست وزیر در پارلمان پاکستان است.

دومین جلسه بررسی طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان روز پنجشنبه با حضور نمایندگان جبهه مشترک اپوزیسیون در مجلس ملی برگزار شد و نایب رئیس مجلس پاکستان ادامه این جلسه را به روز یکشنبه موکول کرد و قرار شد ۱۴ فروردین جلسه رای گیری برای عدم اعتماد علیه نخست وزیر برگزار شود.

نخست وزیر پاکستان یکشنبه گذشته در پاسخ به تحرکات ضددولتی جناح مخالف، نسبت به دخالت‌های خارجی در ایجاد هرج و مرج و تغییر دولت منتخب در پاکستان هشدار داد و گفت: دولت اسلام‌آباد در برابر اپوزیسیون و یا توطئه‌های خارجی تسلیم نخواهد شد.

وی با افشاگری نسبت به تهدیدات از خارج علیه دولت منتخب در پاکستان، افزود: دولت اسلام‌آباد نامه تهدیدآمیز از خارج دریافت کرده و همزمان از بودجه خارجی برای براندازی دولت استفاده می‌شود.

دستگیری ۱۳ داعشی در استانبول ترکیه

منابع امنیتی ترکیه امروز جمعه از دستگیری ۱۳ فرد مظنون به عضویت در شبکه تروریستی داعش در شهر استانبول این کشور خبر دادند.

 منابع امنیتی ترکیه به خبرگزاری آناتولی این کشور گفتند که واحدهای مبارزه با تروریسم اداره امنیت استانبول برای دستگیری افراد مظنون به فعالیت برای گروه داعش که برای فعالیت های تروریستی در این شهر برنامه ریزی می کردند، وارد عمل شدند.

پرسش و پاسخ شش ساعته کنگره آمریکا با داماد ترامپ/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره‌شمالی/ تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق/ تشدید تنش ها میان آمریکا و پاکستان

این منابع افزودند: واحدهای مبارزه با تروریسم عملیات همزمان خود را در ۱۵ آدرس در هفت منطقه استانبول انجام دادند و ۱۳ فرد مظنون با تابعیت های خارجی را که مظنون به عضویت در گروه داعش هستند، دستگیر کردند.

به گفته این منابع، مقادیر زیادی مدارک سازمانی و مطالب دیجیتالی از دستگیر شدگان کشف و ضبط شد و آنها برای طی مراحل قانونی به اداره امنیت ترکیه منتقل شدند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار