بازدید 11558
۸
پیمانه اقتصادی

تعویق یک نمایشگاه خودرو به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹/ انتقاد یک نماینده مجلس از توقف خط تولید خودرو‌های ارزان‌قیمت/ روسیه مالیات بر صادرات غلات را افزایش داد/ انگلیس مبادلات با طلای روسیه را ممنوع کرد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند مثبت بورس در دومین روز کاری سال جدید، راهکار چین برای انعطاف‌پذیری یوان چیست؟ بهانه نظام مهندسی برای متصل نشدن به درگاه ملی مجوزها، تجارت خارجی غیرنفتی کشور ۱۰۰ میلیارد دلاری شد و اعلام آمادگی ایران برای صادرات گندم به لبنان را در بر دارد.
کد خبر: ۱۱۱۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸ 27 March 2022

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند مثبت بورس در دومین روز کاری سال جدید، راهکار چین برای انعطاف‌پذیری یوان چیست؟ بهانه نظام مهندسی برای متصل نشدن به درگاه ملی مجوزها، تجارت خارجی غیرنفتی کشور ۱۰۰ میلیارد دلاری شد و اعلام آمادگی ایران برای صادرات گندم به لبنان را در بر دارد.

تداوم روند مثبت بورس در دومین روز کاری سال جدید

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۳۵۲۶ واحدی معادل ۱.۷۲ درصد، به یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۷۷ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از ۴۱۰۰ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

ارزش سهام عدالت در سال جدید

ارزش سبد ۵٣٢ هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴٩٢ هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١٣ میلیون و ٢٣٧ هزار تومان، ٢۴ میلیون و ٩٣۴ هزار تومان و ١٢ میلیون و ٢۶٨ هزار تومان رسید. ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ٧ میلیون و ٩۴٢ هزار تومان رسیده است.

تعویق یک نمایشگاه خودرو به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹/ انتقاد یک نماینده مجلس از توقف خط تولید خودرو‌های ارزان‌قیمت/ روسیه مالیات بر صادرات غلات را افزایش داد/ انگلیس مبادلات با طلای روسیه را ممنوع کرد

تعویق یک نمایشگاه خودرو به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹

افراد آگاه به رویترز اظهار کردند که برگزارکنندگان نمایشگاه خودروی پکن ـ که قرار بود در اواخر آوریل برگزار شود ـ این برگزاری را به دلیل شیوع اخیر موارد ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ در چین به تعویق انداخته‌اند. این منابع گفتند که نمایشگاه بین‌المللی خودروی پکن هنوز در مورد تاریخ جدید، تصمیم نگرفته‌اند؛ اما از اعلام هویت خودداری کردند زیرا اطلاعات هنوز عمومی نشده است. چین از زمان شیوع اولیه بیماری کووید-۱۹ در شهر ووهان در سال ۲۰۲۰ محدودیت‌هایی را اعمال کرد و اکنون در حال مقابله با  بزرگ‌ترین موج موارد انتقال بیماری کووید-۱۹ است. نمایشگاه تجاری در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان هر سال در پکن و شانگهای برگزار می‌شود و خودروسازان بین‌المللی و داخلی از جمله فولکس واگن، تویوتا و جیلی در آن شرکت می‌کنند و اغلب به عنوان سکوی پرتاب برای معرفی محصولات جدید استفاده می‌شود. نمایشگاه خودروی پکن نیز در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا به سپتامبر همان سال از آوریل موکول شد.

کاهش تورم نقطه‌ای از شش ماه پیش آغاز شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : در شش ماه گذشته، شاهد کاهش نرخ تورم در کشور بودیم ولی تا حد ایده آل خیلی فاصله داریم. کاهش پنج درصدی نرخ مالیات در ۱۴۰۱، نشانه وقوف دولت بر اهمیت تولید است.

راهکار چین برای انعطاف‌پذیری یوان چیست؟

چین روز جمعه (۲۵ مارس) گفت که انعطاف‌پذیری یوان و ثبات بازار ارز را حفظ خواهد کرد و متعهد شد که به‌طور فعال از شوک‌های خارجی جلوگیری و خطرات ناشی از آن را خنثی کند. به نقل از بیزنس نیوز، تنظیم‌کننده معاملات خارجی چین می‌گوید: روند سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در چین و تخصیص دارایی‌های یوان تغییر نخواهد کرد. در همین حال، علیرغم کاهش پیش‌بینی شده در صادرات، چین انتظار مازاد حساب جاری معقول در سال جاری را دارد. این اظهارات در بحبوحه نشانه‌هایی از خروج سنگین خارجی از بازارهای چین از زمان آغاز جنگ روسیه با اوکراین بیان می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران بر این باورند که دوستی پکن با مسکو هر چه طولانی‌تر طول بکشد، می‌تواند به یک مانع تبدیل شود. اختلاف سیاست فزاینده بین فدرال رزرو آمریکا و بانک خلق چین نیز می‌تواند منجر به خروج پول شود.

اداره دولتی ارز خارجی اظهار کرد: مدیریت کلان احتیاطی جریان سرمایه فرامرزی را تقویت  و خطرات شوک‌های خارجی را دفع می‌کند. چین به حفظ انعطاف‌پذیری یوان، افزایش نظارت بر جریان سرمایه فرامرزی، غنی‌سازی جعبه ابزار سیاست و هدایت مناسب انتظارات ادامه خواهد داد. اداره دولتی ارز خارجی گفت: بازار مالی چین به‌طور فزاینده‌ای باز است و اوراق قرضه و سهام چینی ارزش سرمایه‌گذاری مناسبی دارند. هنوز فضای زیادی برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد تا تخصیص (به دارایی‌های چین) را افزایش دهند که برای ورود سرمایه‌های بلندمدت و ثابت خوب است. از نظر حساب جاری، رشد صادرات چین احتمالا از یک مبنای بالا کاهش می‌یابد، زیرا تاثیر همه‌گیری بر فعالیت‌های تجاری جهانی کم‌رنگ می‌شود. اداره دولتی ارز خارجی خاطرنشان کرد: مازاد حساب جاری چین در سطح معقولی باقی خواهد ماند.

بهانه نظام مهندسی برای متصل نشدن به درگاه ملی مجوزها

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره علت متصل نشدن این سازمان به درگاه ملی مجوز‌ها گفت: دستور وزیر راه و شهرسازی در ایام تعطیل به ما ابلاغ شد.

تجارت خارجی غیرنفتی کشور ۱۰۰ میلیارد دلاری شد

علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک در خصوص صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشور‌های جهان، رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است. ۱۲۲ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۴۸ میلیارد دلار، در سال ۱۴۰۰ به اقصی نقاط جهان صادر شد که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد ۴۱ درصدی داشته است. رئیس کل گمرک گفت: در سالی که گذشت، بیش از ۴۰ میلیون تن کالا، به ارزش ۵۲ میلیارد دلار وارد کشور شد که عمدتا کالای اساسی، مواد خام و ماشین‌آلات تولید بودند.

میزان کالا‌های وارداتی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۳۶ درصدی در ارزش را به همراه داشت که نشان از اهتمام دولت سیزدهم در تأمین کالا‌های اساسی مردم دارد. رکورد صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ در حالی به دست آمد که سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد، اما به لطف خدا و به همت جهادگران و فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و همکاری دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی رکوردی تاریخی در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

رئیس کل گمرک در خصوص پنج شریک اول فروش کالا به ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه پنج کشور عمده طرف معامله واردات کالا به کشور در سال ۱۴۰۰ بودند. مقدسی در خصوص مقاصد اصلی صادراتی کالا‌های ایرانی افزود: کشور‌های چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان پنج کشور عمده مقصد کالا‌های صادراتی کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند. رئیس کل گمرک در پایان در تشریح رشد ترانزیت گفت: کالا‌های عبوری خارجی از مسیر کشورمان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۸ درصدی، به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که پس از هفت سال مجددا کشور توانست به این میزان ترانزیت کالا بازگردد.

روسیه مالیات بر صادرات غلات را افزایش داد

وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد، مالیات بر صادرات گندم روسیه در بازه زمانی ۳۰ مارس تا ۵ آوریل از ۸۶.۴ دلار به ازای هر تن به ۸۷ دلار افزایش خواهد یافت. بر اساس این بیانیه، مالیات صادرات بر جو و ذرت به ترتیب به ازای هر تن به ۷۵.۶ دلار و ۵۸.۳ دلار افزایش خواهد یافت. آمار‌ها نشان می‌دهد، نرخ عوارض صادراتی گندم و مزلین (مخلوطی از گندم و چاودار) با قیمت شاخص ۳۲۴.۳ دلار در هر تن، برای جو به قیمت ۲۹۳.۱ دلار و برای ذرت ۲۶۸.۳ دلار در هر تن محاسبه شده است. تابستان گذشته، این وزارتخانه به اصطلاح مالیات شناور را بر گندم، ذرت و جو راه اندازی کرد؛ اقدامی که با هدف تثبیت قیمت مواد غذایی داخلی انجام شده است و فروشندگان را ملزم به ثبت قرارداد‌های صادراتی خود در بورس مسکو می‌کند. بر اساس این اطلاعات، وزارت کشاورزی روسیه، میزان عوارض را برای مدت یک هفته تعیین می‌کند.

روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و بیش از ۱۸ درصد از صادرات بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. روسیه و اوکراین که صادرات غلات را متوقف کرده، حدود ۳۰ درصد از ذخایر جهانی گندم را تامین می‌کنند. با درگیری این دو کشور، عرضه گندم و غلات در جهان با خطر روبه رو شده است. روسیه دو هفته پیش موقت صادرات گندم خود به کشور‌های شوروی سابق و بیشتر صادرات شکر خود را متوقف کرد؛ اما مجوز‌های ویژه صادراتی به تاجران در سهمیه کنونی شان داده می‌شود. روسیه به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گندم جهان، صادرات شکر را تا ۳۱ آگوست و گندم، گیاه چاودار (نوعی غله)، جو و ذرت را تا ۳۰ ژوئن به کشور‌های شوروی سابق ممنوع کرد. در بیانیه دولت روسیه آمده بود، این اقدامات برای «محافظت از بازار مواد غذایی داخلی در مواجه با محدودیت‌های خارجی» صورت گرفته است. بانک جهانی هشدار داده است، تعدادی از کشور‌های در حال توسعه به علت وابستگی به واردات گندم از اوکراین که به علت درگیری با روسیه متوقف شده است، در کوتاه مدت با کمبود تامین این غله مواجه خواهند شد.

 

اعلام آمادگی ایران برای صادرات گندم به لبنان

میشل عون، رئیس جمهور لبنان در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدارشان در بیروت به وی اطمینان داده که ایران آماده است در همه زمینه‌ها به ویژه در تامین گندم از لبنان حمایت کند. لبنان بخش عمده‌ای از گندم خود را تا زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین، از این کشور تامین می‌کرد. بانک جهانی هشدار داده لبنان یکی از کشورهایی است که در کوتاه مدت با کمبود تامین گندم مواجه خواهد شد. وزیر اقتصاد لبنان هفته پیش به رویترز گفت، این کشور در جستجو برای متنوع‌سازی تامین‌کنندگان خود است و بیروت در نظر دارد تا 50 هزار تن گندم از هند وارد کند اما زمان‌بندی آن به این بستگی دارد که بانک مرکزی این کشور خط اعتباری لازم را باز کند. /فارس

انتقاد یک نماینده مجلس از توقف خط تولید خودرو‌های ارزان‌قیمت

سیداحمد رسولی نژاد نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وقتی قرار است خط تولید خودرویی متوقف شود، باید تولید جایگزین آن از قبل تدبیر شده باشد، گفت: روند توقف خط تولید یک خودرو باید به این شکل باشد که یک خودروی جایگزین طراحی شده، به تولید محدود و سپس انبوه برسد و سپس خط تولید خودروی دیگری متوقف شود. نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اما متأسفانه شاهد بودیم علیرغم توقف خط تولید خودرویی مانند پراید که قیمت پایین تری نسبت به سایر خودروها داشت، خودروی ارزان قیمت دیگری جایگزین نشد و خانواده ها با درآمد متوسط و پایین امکان خرید خودرو ندارند. وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه همواره خودروهای ارزان قیمت را در کشور حذف کرده و جایگزینی برای آن نداشته ایم، یادآور شد: خودروهای جدید نیز فارغ از مسأله قیمت، کیفیت آنچنانی نداشته اند و به رغم اینکه آمار تصادف کاهش پیدا کرده، آمار تلفات افزایش پیدا کرده، چون اغلب کسانی که از این خودروها استفاده می کنند خانواده ها هستند.

رسولی نژاد واردات خودروی ارزان قیمت را یکی از راهکارها برای کاهش قیمت خودروهای داخلی دانست و افزود:در شرایط فعلی واردات خودروی ارزان قیمت می تواند قدرت خرید مردم، کیفیت خودروی داخلی را افزایش داده و حتی به ارتقای تولید خودروی داخلی نیز کمک کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن انتقاد از بی برنامگی وزارت صمت و خودروسازان در وعده هایی که برای تولید خودروی ارزان قیمت می دهد، گفت: شش تا هفت ماه از وعده دولت گذشته و زمان نیز به سرعت در حال گذر است؛ اما خبری از تولید خودروی ارزان قیمت که خانواده های قشر متوسط و پایین توانایی تهیه آن را داشته باشند، نیست. وی همچنین به اهمیت استفاده از شرکت های دانش بنیان اشاره و بیان کرد: قانونی در مجلس برای حمایت از تولید دانش بنیان به تصویب رسید که می تواند به صنایع مختلف کمک کند و کمیسیون صنایع نیز با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، بعد از تعطیلات نوروزی موضوع را پیگیری می کند. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تولید خودروهای برقی و کم مصرف از جمله اقداماتی است که صنایع خودروساز می توانند با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تولید کنند که هم کیفیت بالا داشته باشد و هم قیمت تولید آن کاهش یابد.

انگلیس مبادلات با طلای روسیه را ممنوع کرد

انگلیس تحریم مبادلات طلا با روسیه را به فهرست محدودیت‌های اعمال شده بر بانک مرکزی این کشور در اوایل ماه جاری، اضافه کرد. این ممنوعیت جدید در نسخه به‌روزرسانی شده دستورالعمل تحریم ها در پایگاه اینترنتی دولت انگلیس اعلام شده است. بر اساس این راهنما، «دستورالعمل به‌روزرسانی شد تا ممنوعیت ارائه خدمات مالی برای (استفاده) از ذخایر ارزی و مدیریت دارایی که همچنین شامل مبادلات با طلا می‌شود، روشن شود... ارائه خدمات مالی برای انجام مبادلات با بانک مرکزی روسیه از طریق طلا، ممنوع شده است.» این سند که در ابتدا در 28 فوریه منتشر شد، توضیح می دهد، نهادهای انگلیسی از هرگونه معامله با بانک مرکزی انگلیس، وزارت دارایی یا صندوق ثروت (ملی) روسیه منع شده اند. این ضمیمه در مورد مبادلات طلا، پس از بروز نگرانی ها در مورد استفاده روسیه از طلا برای دور زدن تحریم ها، اضافه شد.

وزارت خزانه داری امریکا روز پنجشنبه، دستورالعملی در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد و هشدار داد، مبادلات مرتبط با طلا که شامل روسیه شود، شامل تحریم‌های این کشور می‌شود. این محدودیت‌ها بر تجارت طلای روسیه در بازار مبادلات فلزات در انگلیس و آمریکا اثر می‌گذارد؛ با این حال، این دو کشور، روسیه را از فروش طلای خود به سایر کشورها یا فروش در سایر بازارهای مبادلات فلزهای گران بها باز منع نکرده‌اند.

سه اقدام مهم مالیاتی دولت از دیدگاه سخنگوی دولت

 علی بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت در حوزه مالیات، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«‏سه کار مهم مالیاتی دولت مردمی؛

۱-تحقق بیش از ۱۰۸ درصد از درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۰

۲-‌ تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی مالیات بر خانه‌های خالی، خانه‌ها و خودروهای لوکس

۳- افزایش شعب شورایعالی مالیاتی از هشت به ۱۶ شعبه به‌منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
اگه منظورتون از تولید خودرو ارزان قیمت پرایده که فکر نمیکنم به این موجود در دنیا خودرو بگن.
مگه ماشین ارزون قیمتی باقی مونده
حالا روسیه معنی تحریم ظالمانه رو درک کنه وسنگاندازی انجام نده
سلام و سال نو مبارک
بابا اینا دیگه کی هستند، دنیا چپ و راست داره هشدار میده که با بحران مواد غذایی روبرو خواهیم شد. کشور های دنیا از جمله همین عراق سفارش خرید گندم را جلو جلو داده اند. بعد ما دوباره قهرمان شدیم و این کالای استراتژیک رو تو این بحران جهانی که تولید گندم روسیه و اوکراین از دوره خارج میشه، داریم میدیم میره!!!
با پول پراید در دنیا به شما کالسکه بچه هم نمی دهند چه برسد به خودرو قرار هم نیست در یک کشور فقیر همه مردم خودرو شخصی داشته باشند البته باید متاسف بود با ذوق و شوق قیمت گندم را کردند ۱۱ هزار تومان و فکر کردند کشاورزان فردا برای فروش صف می کشند اما با جنگ اوکران شد ۱۶ هزار تومان و دیگر کشاورز با ان قیمت هم نمی فروشند. این افزایشات مکرر برای کسانی که تفکرات دخالت در قیمت گزاری همه چیز دارند بسیار زجر اور و غیر قابل درک است
روسیه مالیات برصادرات کندم راافزایش داده چون مسلماًصادر
کنندگان گندم بااین گرانی که درجهان درقیمت کندم پیداشده سودبیشتری میبرندکه کاری منطقی بنظرمیآیدیعنی مالیات بیشتر بردرآمدبیشتر اگرمابودیم مالیات برمصرف گندم ونان راافزایش میدادیم کمااینکه صادرکنندگان مامالیات نمیدهند ویا مقدارناچیزی میدهندباوجودیکه سود خوبی میبرندوایجادکمبود
وگرانی هم درکشورمان میکنند چه خوب بودماکه اینهمه طرفدارروسیه هستیم لااقل تعدادی کارشناس اقتصادی ازآنکشوربرای بهبود وضع اقتصادمان واردمیکردیم کارخوب راهرکه بکندخوبست وبرعکس
میشه یکنفر توضیح بده که ایران که خود وارد کننده گندم هست و نیازهای زیاد ارزی برای بسیاری از موارد مورد نیاز منجمله دارو و... دارد چگونه میخواهد گندم لبنان را تامین کند؟؟؟؟ و در حالیکه ما خودمان مشکل برق داریم چگونه میخواهد نیروگاه برق در لبنان بدون درخواست پول احداث کند؟؟
من که مغزم هنگ کرد.
رویترز به نقل از منابع صنعتی ایرانی گزارش داد ایران در پی خشکسالی و آسیب دیدن محصول داخلی، به خرید هشت میلیون تن گندم در فصل جاری نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، منابع صنعتی آگاه به رویترز گفتند: افزایش چشمگیر واردات گندم از میانگین سالانه حدود یک میلیون تن در پنج سال گذشته، برای تضمین تامین نان ضروری است زیرا انتظار می رود محصول گندم ایران امسال ۳۰ درصد کمتر باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل