بازدید 16994
۵
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»؛ روز چهارم

«واسونک» رستاک / «رو در و دیوار این شهر» محمد زارع / «سولو شنگ» وو تنگ / «ارواح طبیعت» لئو روخاس / تهران در ۱۳۳۳ / بزرگ‌ترین الماس بی نقص جهان

اتفاقات تلخ به سادگی فراموش نمی‌شود؛ اما می‌توان آنچه را فراموش نمی‌کنیم، نیز ببخشیم و سال را بدون کینه از وقایعی که بسیاری از اوقات به زخم‌های کهنه تبدیل شده و می‌تواند روحمان را از پای درآورد، آغاز کنیم.
کد خبر: ۱۱۱۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ 24 March 2023

این روزها بوی شکوفه‌های گل‌ در کوچه پس کوچه‌های زیبای شیراز ساکنان را  مست‌ می‌کند و بی‌شک، چهارمین روز بهار هزار و چهارصد و سه را با سرخوشی پشت سر گذارده‌اند. این هوای خوش بهار و این حال خوب مردم ایران، امید را نسبت به روزهای پیش روی مردمان‌مان دو چندان می‌سازد. انگار بهار به جز یک فصل، یک احساس هم هست و این احساس را در کودکان بهتر می‌توان دید.

واسونک با نوای رستاک

اتفاقات تلخ به سادگی فراموش نمی‌شود؛ اما می‌توان آنچه را فراموش نمی‌کنیم، نیز ببخشیم و سال را بدون کینه از وقایعی که بسیاری از اوقات به زخم‌های کهنه تبدیل شده و می‌توان روحمان را از پای درآورد، آغاز کنیم. به خودمان رحم کنیم و آن گونه ببخشیم که اگر خودمان در موقعیت مشابهی بودیم، امید داشتیم بخشیده شویم و این بخشش را به پای بزرگواری مان نگذاریم و فروتنانه ببخشیم.

در نهایت این بهاریه را با بخشی از یکی از اشعار بلند منوچهری دامغانی به پایان می‌رسانیم و دعوت می‌کنیم مجموعه ویدیویی امروز «تابناک» را ببینید.

آمد بهار خرم و آورد خرمى
وز فر نوبهار شد آراسته زمى
خرم بود همیشه بدین فصل آدمى
با بانگ زیر و بم بود و قحف در غمى
زیرا كه نیست از گل و از یاسمن كمى
تا كم شده ست آفت سرما ز گلستان
از ابر نوبهار چو باران فروچكید
چندین هزار لاله ز خارا برون دمید
آن حله اى كه ابرمر او را همی تنید
باد صبا بیامد و آن حله بردرید
آن حله پاره پاره شد و گشت ناپدید
و آمد پدید باز همه دشت پرنیان
از لاله و بنفشه همه كوهسار و دشت
سرخ و سپید گشت چو دیباى پایرشت
برچد بنفشه دامن و از خاك برنوشت
چون باد نوبهار برو دوش برگذشت
شاخ بنفشه چون سر زلفین دوست گشت
افكند نیلگون به سرش معجر كتان
آمد به باغ نرگس چون عاشق دژم
وز عشق پیلگوش در آورده سر به خم

 

واسونک ؛ رستاک

قطعه شیرازی واسونک، یکی از قطعات بسیار شیرین و مشهور است که رستاک بازخوانی کرده است. موزیک ویدیوی این بازخوانی را در «تابناک» می‌بینید.

 

رو در و دیوار این شهر ؛ محمد زارع

«رو در و دیوار این شهر» یکی از قطعات محمد زارع است. موزیک ویدیویی از اجرای تازه این قطعه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

ارواح طبیعت ؛ لئو روخاس

«ارواح طبیعت / Nature Spirits» یکی از قطعات لئو روخال نوازنده مشهور اکوادوری است که پیش از این نیز قطعاتی از او را در تابناک شنیده‌اید. موزیک ویدیو این قطعه که با پن فلوت نواخته شده را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

سولو شنگ ؛ وو تنگ

«شنگ / Sheng» از سازهای سنتی چینی است که پیش از این یک اجرا از آن را در تابناک دیده‌اید. «وو تُنگ / Wu Tong» برنده جایزه گرمی یک سولو (تک نوازی) با این ساز داشته که در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

تصاویری از تهران در ۱۳۳۳ 

تصاویر قدیمی از سال ۱۳۳۳ تهران، نمایی از زندگی مردم در آن زمان و خیابان‌های تهران، نمایی از سفارت‌ها و پارک‌ها و بازار شهر را در «تابناک» می‌بینید.

 

بزرگ‌ترین الماس بی‌عیب و نقص جهان

حراج کریستی در لندن، بزرگترین الماس بی‌عیب و نقص با دسته بندی رنگی دی را به نمایش و فروش گذاشت. این الماس نادر نوع ۲‌ای «D-coloured» که ۱۶۳.۴ قیراط وزن دارد با دسته بندی رنگی دی که یکی از بهترین رنگ‌ها برای الماس است، سال پیش در آنگولا پیدا شد و پس از ماه‌ها کار روی برش و صیقل دادن آن روی یک گردنبند ارزشمند به کار رفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ای کاش به خودتون زحمت می دادید آهنگ فرهاد رو درست روی تصویر می ذاشتید. چون تصاویر مال ۱۳۳۳ بود، کیفیت صدا هم باید متعلق به همون دوره باشه؟
تیتر شروع ویدیو ها کاملاً بی ربط با موسیقی و ریتم است
و بیانگر بی سلیقگی سازنده آن است و جای تاسف دارد
بسیار جالب بود
این تصاویر زمانی ضبط شدند که یک سال از کودتای 28 مرداد گذشته بود. به سرووضع مرتب مردم نگاه کنید. مردها چه باوقار لباس پوشیدند. اکثر مردها حتی پسربچه ها و دستفروشها کت و شلوار تنشون هست.در قیافه هاشون هیچ اثری از استرس و ترس از آینده نمی بینید. آرامش خاصی در نگاهشون موج میزنه بی دغدغه و ریلکس، که جای خالی آن الان حس میشه. حجاب خانمها هم واقعا دیدن داره کی میگفت در زمان شاه خانمها حق نداشتند حجاب داشته باشند؟در فیلم خانمهای محجبه در کنار خانمهای بی حجاب دیده میشن و کسی کاری به کار کسی نداره. خوش بحال مردم آن روزگار...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
درود دوست عزیز
زمانیکه داشتم ویدیو را تماشا میکردم میخواستم همین صحبتهای شما را بنویسم ولی مونده بودم چی بنویسم که در قسمت نظرسنجی نظر شما را خواندم. شما بخوبی حق مطلب را ادا کردید و دقیقا همان مطالبی را نوشتید که قصد بیان آنها را داشتم
خوش بحال مردم آن روزگار...
چطور همکاری گروه رستاک با شبکه ایران اینترنشنال را فراموش کردین؟ هنوز سه روز بیشتر نگذشته!
از سایت خبری تابناک انتظار چنین سهل انگاری‌هایی نداریم!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار