بازدید 12786
تاملی بر شروع یک پروژه دولتی در روز تعطیل؛

میانکاله در دو راهی احیاء و مرگ میان رئیس جمهور و دیگران!

ده روز پیش که هیات دولت سیزدهم عازم هفدهمین سفر استانی خود به مقصد استان مازندران شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که از نکات برجسته این سفر، بازدید رئیس جمهور از تالاب میانکاله و بعد جلسه با فعالان محیط زیستی استان باشد و به رغم این اتفاق و در زمانی کوتاه، اخبار عجیبی در این خصوص مخابره شود و همگان را نگران کند.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ 22 March 2022

تابناک اجتماعی

در آخرین روز سال ۱۴۰۰ و در شرایطی که این روز در تقویم رسمی کشورمان «تعطیل» است، پروژه‌ای دولتی آغاز به کار کرد؛ همین خبر کافی‌ست تا بدانیم با اتفاقی معمولی مواجه نیستیم!

به گزارش «تابناک»، ده روز پیش که هیات دولت سیزدهم عازم هفدهمین سفر استانی خود به مقصد استان مازندران شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که از نکات برجسته این سفر، بازدید رئیس جمهور از تالاب میانکاله و بعد جلسه با فعالان محیط زیستی استان باشد و به رغم این اتفاق و در زمانی کوتاه، اخبار عجیبی در این خصوص مخابره شود و همگان را نگران کند.
 
میانکاله در دو راهی احیاء و مرگ میان رئیس جمهور و دیگران!

تالاب بین‌المللی میانکاله با مساحت آبی چند ده هزار هکتار در شرق مازندران واقع شده و گستره‌ای از شهرستان بهشهر در این استان تا آشوراده در استان گلستان را شامل می‌شود؛ یکی از مناطق حفاظت شده کشورمان که از جمله ذخیره‌گاه‌های طبیعی زیست کره محسوب می‌شود و برای جهانیان نیز شناخته شده است.

در اهمیت این منطقه همین بس که رئیس جمهور کشورمان در بازگشت از این سفر استانی و به منظور حفاظت از تنوع گیاهی و جانوری این تالاب و طبیعت بکر آن، دستور احیایش را صادر کرده است، چراکه در سایه مسائل گوناگون، طی دهه‌های اخیر به شدت از وسعت این تالاب کاسته شده و وقوع رویداد‌هایی از جمله حریق گسترده و خشکسالی، آسیب‌های شدیدی بر پیکره آن وارد آورده است.
 
میانکاله در دو راهی احیاء و مرگ میان رئیس جمهور و دیگران!

اما خوشحالی ناشی از صدور این دستور زمانی رنگ می‌بازد که بدانیم از جمله اتفاقات رقم خورده در این سفر استانی دولت، بر زمین کوبیدن کلنگ ساخت مجتمع پتروشیمی مازندران در بهشهر توسط وزیر کشور بوده است. کلنگ مجتمعی که قرار است در کنار میانکاله ساخته شود؛ همان تالابی که حال و روز خوشی ندارد تا جایی که رئیس جمهور دستور احیایش را صادر کرده است!

نکته‌ای ابهام آفرین و عجیب که با اظهار نظر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در خصوص این پروژه، به ابهامی بزرگ‌تر منجر شد چراکه سلاجقه در دیداری با جمعی از فعالان محیط زیست استان مازندران در خصوص این کلنگ زنی گفت: «کلنگی که برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی به زمین زده شد، از نظر ما با توجه به این‌که پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است.»
 
میانکاله در دو راهی احیاء و مرگ میان رئیس جمهور و دیگران!

وی در ادامه بی آنکه اشاره کند کلنگ پروژه را وزیر کشور بر زمین کوبیده، گفت: «گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده، اما نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود، در حالی که حضرت آقا فرمودند نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند. برادر بزرگواری که کلنگ را به زمین زدند همانجا اعلام کردند، کلنگ طرح به شرطی زده می‌شود که محیط زیست مجوز بدهد و در صورتی که مجوز را صادر نکند، این پروژه مورد تأیید نیست.»

اظهارنظری که به نظر می‌رسید پایان بخش ماجرا باشد و سایه خطر را از سر میانکاله دور نماید، اما شواهد و قرائن چیز دیگری نشان می‌دهد؛ این را خبری نشان داد که در واپسین ساعات آخرین روز سال ۱۴۰۰ مخابره شد و حکایت از شروع پروژه فنس کشی محوطه ساخت پالایشگاه بهشهر در محدوده تالاب بین المللی میانکاله داشت. شروع پروژه‌ای دولتی در روز تعطیل!
 
میانکاله در دو راهی احیاء و مرگ میان رئیس جمهور و دیگران!

اتفاقی که به تاکید موافقان ساخت این پالایشگاه، قرار نیست آسیبی به این تالاب برساند چراکه قرار است صنایع غیرآلاینده در این پروژه مستقر شوند، اما کیست که نداند این ادعا گزاف‌تر از این حرف هاست که بتوان به آن دل خوش کرد و امید بست و فارغ از آن، کیست که نداند آسیب‌های دایرکردن پتروشیمی در یک منطقه، بسیار وسیع‌تر از آن است که قابل کنترل باشد، به ویژه وقتی آن منطقه، بکر باشد و حتی آلودگی صوتی و نوری هم برای نابود کردنش کفایت می‌کند!

قصه‌ای عجیب که حالا به نوعی به وزن کشی سازمان حفاظت محیط زیست با مدافعان ساخت این پتروشیمی هم تبدیل شده است و در پایان آن یا میانکاله نجات خواهد یافت و مسیر احیا را طی خواهد کرد و یا دیگرانی از این غائله الگوبرداری خواهند کرد و جز میانکاله، دیگر مناطق حفاظت شده کشورمان هم در امان نخواهند ماند و شعار «دولت سیزدهم یکی از محیط زیستی‌ترین دولت‌های نظام جمهوری اسلامی است»، خیلی زود منقضی خواهد شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
یه نفر بگه وزیر کشور چه ربطی به پروژه پتروشیمی دارد؟وقتی انتحاب مسئولین درست نباشد یعنی الفاتحه ایران
نماینده بی کفایت مجلس.
خداحافظ ميانكاله ، افسوس كه تو را هم بدليل بي كفايتي مسيولين بي تدبير و انتصابي از دست داديم ،
طي ٤٠ سال اخير به اندازه كل تاريخ ، محيط زيست نابود شد و به يغما رفت ،
متاسفانه فشار نمایندگان مجلس برای گرفتن امتیاز به هر نحو ممکن باعث ایجاد مشکلات عدیده ای می شود.
خلاصه نفوذی ها در جاهایی نفوذ میکنند که ریشه این کشور را خشک کنند ! نفوذی که در تهران نمی نشیند که !
رییسی بخاطر نداشتن اشراف اطلاعاتی و سواد اکادمیک

مربوطه و عدم سابقه و تجربه کارهای اجرایی عمرانی

دقیقا در مورد میانکاله و موارد مشابه ، مورد سوء استفاده

افراد فرصت طلب دریا خوار و مرداب خوار واقع میشوند
نمایندگان محلی ، وزارت کشور، صنایع و..... به عنوان توسعه محلی بیشتر فعالیتهایی را دنبال می کنند که نابودی محیط زیست را به دنبال دارد. بسیاری از کارشناسان در زمان دستور ریاست جمهور متوجه شدند که امکان فعالیت مغایر با محیط زیست وجود دارد. متاسفانه با فشار بر سازمان پیوست مشروط زیست محیطی را خواهند گرفت.
خوراک پتروشیمی گاز هست چه نیازی هست که در مجاورت تالاب ایجاد بشه در کشور مناطق زیادی وجود داره که پتانسیل احداث پتروشیمی رو داره
مرثیه ایی بر مرگ میانکاله
نمیدونم چه دست هایی پشت پرده است که محیط زیست و مردم ایران رو میخوان نابود کنند چرا که همه میدونن که پتروشیمی فوق العاده الودگی بالایی داره و دقیقا دارن این صنعت الوده رو در حساس ترین مکانها احداث می کنند از جمله همین بهشهر یا پتروشمی لردگان نزدیک سرچشمه های رودخانه های کارون و مارون یا پتروشیمی گچساران در کنار روخانه خیراباد یا پتروشیمی دهدشت در کنار روخانه مارون یا پتروشیمی مسجدسلیمان مشرف بر دریاچه سد گتوند که حداقل ۳ میلیون نفر پایین دست این سد هستند که هنوز از اثرات مخرب کوه نمکش رهایی پیدا نکردن قطعا یه عده خائن این مجوزها رو میدن
از دست این نماینده های مجلس باید به کجا پناه برد؟ چرا جمهوری اسلامی فکری برای این مساله نمیکند. اختیارات رئیس جمهور باید کمی بالاتر از مجلس باشد. بی دلیل نیست که در قانون اساسی رئیس جمهور فرد دوم کشور است این مساله در عمل و در حوزه اختیارات و تصمیم گیریها هم باید اجرا شود. این موضوع در همه دنیا هست. مثلا در آمریکا دستور و تصمیم رئیس جمهور را با حداقل دو سوم آرا میتوان وتو کرد
حیف زمین مرغوب شمال نیست که در آن صنایعی چون پتروشیمی ساخته شود؟ پتروشیمی را در مکان های لم یزرع بسازید.
چرا این صنایع را در مناطق محروم جنوب (بشاگرد و سواحل مکران) نمی سازند. شمال که خدادادی ثروتمند است.
گر مدیریت شعاری و بیعمل این است که ایران دارد
وای اگر از پس امروز بود فردایی!!!
یا پیغمبر!!!!!
ساخت این پتروشیمی مربوط به سپاهه و کسی هم جلوی اون رو نمیتونه بگیره
لعنت بر کسانی که حتی حیوانات هم از دستشون در امان نیستند
صنایع پتروشیمی مازندران مربوط به سپاهه و کسی با دلاورمردان سپاه نمیتونه مخالفت بکنه
برادران شیمیدان!!! برادران اسلحه دار!!!! برادران قاچاقچی!!!! برادران بازجو!!!! برادران آتش به اختیار !!! برادران جهادی!!! برادران اسنپ !!! برادران روبیکا !!! برادران مردمی!!!!!!!!!! برادران منفور !!!! برادران جهنمی
همانهایی که برای کسب درآمد با ساخت مجتمع های مسکونی بلند مرتبه در منطقه 22تهران، که بعلت وزش باد غرب به شرق در واقع ریه و راه تنفس شهر تهران بود باعث سکون جریان هوا و خفگی تهران شدند حالا برای آلوده و نابود کردن مازندران تنها استان سرسبز کشور خیز برداشته اند البته به نام ایجاد اشتغال،حال آنکه خطه شمال با وجود زمین های مستعد کشاورزی نیازی به صنایع پتروشیمی برای ایجاد اشتغال ندارد!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی