بازدید 33379
۹
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»؛ روز اول

«یار دلنواز» شجریان / تک‌نوازی تار محمدرضا لطفی / «راپسودی ابو نواز» ظافر یوسف / «حال منو عوض کنید» فریدون آسرایی

چه نیکوست در این روزها دست در جیب کنیم و به قدر توان، بخشنده باشیم و سنت عیدی دادن را با «الاكرام بالتمام» به حسن خلق دیگران همراه کنیم. البته نباید بخشندگی را به عیدی دادن محدود کنیم و البته در این عصر دیجیتال، عیدی دادن نیز می‌تواند از راه دور و از طریق دیجیتال انجام شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸ 21 March 2023

نخستین روز سال هزار و چهارصد و دو، احتمالاً شادترین و آرامش‌بخش‌ترین روز سال است؛ به قول سعدی، فراش باد صبا را گفته تا فرش زمردین بگسترد و دایه ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات را در مهد زمین بپرورد. درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بر گرفته و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربیع کلاه شکوفه بر سر نهاده. عصاره تاکی به قدرت او شهد فایق شده و تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته.

خوش حالی است که روز نخست را در مسیر نسیم بهاری سپری کنیم و پاسی از ایام را به آرامش مطلق و دوری از دغدغه‌های روزمره یا حتی زخم‌های عمیق‌تر بگذرانیم و این آرامش را به اطرافیانمان نیز منتقل کنیم. این بزرگ‌ترین هدیه‌ای است که می‌توان در این روزها بدون دست کردن در جیب به دیگران داد.

اما چه نیکوست در این ایام دست در جیب کنیم و به قدر توان، بخشنده باشیم و سنت عیدی دادن را با «الاكرام بالتمام» به حسن خلق دیگران همراه کنیم. البته نباید بخشندگی را به عیدی دادن محدود کنیم و البته در این عصر دیجیتال عیدی دادن نیز می‌تواند از راه دور و از طریق دیجیتال رخ دهد! به قول سعدی، مال از بهر آسایش عمر است، نه عمر از بهر گِرد کردن مال. عاقلی را پرسیدند: نیکبخت کیست و بدبختی چیست، گفت: نیکبخت آن که خورد و کِشت و بدبخت آنکه مُرد و هِشت.

«من چه دانم» شهرام ناظری /

اگر این بخشندگی دشوار می‌آید، در صدور پیام تبریک نوروزی خست به خرج ندهیم و نه تنها به دوستان و آشنایان، بلکه به رقبا نیز پیام‌های دلنشین دهیم و قلب‌ها را با چند کلمه به هم نزدیک کنیم. چه خوب که از این کیلوبایت‌هایی که شکل پیامک و پیام الکترونیک به خود می‌گیرد، عبور کنیم، دست‌کم گوشی تلفن را برداریم، دفتر تلفن را مقابل خودمان بگیریم و پیاپی زنگ بزنیم و بی‌منت نوروز را به این و آن تبریک بگوییم؛ این لحظاتی است که به دیگران چیزی نداده‌ایم، بلکه خودمان را به ضیافت رضایت از خودمان دعوت کرده‌ایم.

در نخستین روز بهار، سال را با شعری از خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجوی شروع می‌کنیم و در فرح‌بخش‌ترین روز سال، موسیقی که نبض آرامش را تنظیم می‌کند، با انتخاب‌هایی پیش روی مخاطبان قرار می‌دهیم.

بهاری داری از وی بر خور امروز
که هر فصلی نخواهد بود نوروز
گلی کو را نبوید آدمی زاد
چو هنگام خزان آید برد باد
گل آن بهتر کزو گلاب خیزد
گلابی گر گذارد گل بریزد
نهادستی ز عشقم حلقه در گوش
بدین عیبم خریدی باز مفروش
تمنای من از عمر و جوانی
وصال تست وانگه زندگانی
سر زلفت به گیسو باز بندم
گهی گریم ز عشقت گاه خندم
چنان بندم به دل نقش نگینت
که بر دستت نداند آستینت
در آغوش آنچنان گیرم تنت را
که نبود آگهی پیراهنت را
گر از دستم چنین کاری بر آید
ز هر خاریم گلزاری بر آید

 

یار دلنواز ؛ شجریان

«یار دلنواز» یک هم آوازی از محمدرضا و همایون شجریان است که در تور کنسرت و آلبوم فریاد ارائه شد. در اجرای این قطعه که با تکیه بر غزلی از حافظ است، حسین علیزاده نوار تار و کیهان کلهر همراهی می‌کنند. ثبت این قطعه را در اجرای مراکش در تابناک می‌بینید.

 

تک‌نوازی تار ؛ محمدرضا لطفی

محمدرضا لطفی ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده برجسته تار و سه‌تار و کمانچه همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی بود. او از چهره‌های تأثیرگذار موسیقی ایرانی بود و با خلق آثاری چون «ایران ای سرای امید»، «کاروان شهید»، «برادر بی‌قراره» و «عشق داند» به میان توده مردم راه یافت. یک تک نوازی تار از مجموعه اجراهای خصوصی این استاد موسیقی را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

راپسودی ابو نواز ؛ ظافر یوسف

«راپسودی ابونواز / Abu Nawas Rhapsody» نام آلبوم و همچنین قطعه‌ای از همین آلبوم ظافر یوسف است. اجرای زنده این قطعه را با ترکیبی از سازهای عود (بربط)، قانون، پیانو، کلارینت، کنترباس، گیتار بیس و درام می‌بینید و می‌شنوید.

 

حال منو عوض کنید ؛ فریدون آسرایی

«حال منو عوض کنید» قطعه‌ موسیقی نوروزی با محوریت دفاع مقدس است که فریدون آسرایی خوانده است. موزیک ویدیو این قطعه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

عادت‌هایی که باعث طول عمر می‌شود

زندگی جاودانه داشتن همیشه آرزوی دیرینه بشر بوده، در حالی که هنوز دانشمندان راهی برای داشتن زندگی جاودانه کشف نکرده اند، تحقیقات روی کسانی که بیشتر از صد سال زندگی کرده اند، نشان داده است با اصلاح سبک زندگی و پرورش یکسری عادات در خودمان می‌توانیم طول عمرمان را به طور چشمگیری افزایش دهیم. در این ویدیو چند عادت خوب که به شما کمک می‌کند زندگی سالم تر و طولانی تری داشته باشید، می‌بینید.

 

انیمیشن کوتاه از طریق

انیمیشن «از طریق/ VIA» به کارگردانی ایزی برتون محصول کشور آمریکاست. این انیمیشن کوتاه بر اساس شعری از ریچل کلدینگ بول، نگاهی به مسیر زندگی دارد و در مورد اتفاقات خوب کوچکی است که روزانه رخ می‌دهند و نیز تجربه‌های مشترکمان با افرادی که دوست داریم. این فیلم تلاش می‌کند داشتن یک نگاه مثبت‌تر حتی در سخت‌ترین لحظات را آموزش دهد.

 

تنهایی چیست و چگونه بر حس تنهایی غلبه کنیم؟

با اینکه ما در اصل ارتباطات زندگی می‌کنیم، انسان‌ها بیش از همیشه احساس تنهایی می‌کنند. احساس تنهایی و رنج اجتماعی ناشی از آن نوعی مکانیزم روانی است که انسان را به سمت اجتماعی شدن و پیوستن به یک گروه تحریک می‌کند و از این طریق بقای او را که به همکاری گروهی وابسته است تضمین می‌کند. با تغییر سبک زندگی در دوران مدرن، مشغله کاری و تحصیلی باعث شده است که انسان‌ها فرصت کمتری برای برقراری و حفظ روابط اجتماعی داشته باشند. در این ویدیو با بررسی دلایل احساس تنهایی در انسان، راه‌های پیشگیری و رفع آن معرفی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
روح استاد شجریان بزرگ و بی همتا شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
روح استاد اجازه داده تابناک موسیقی هایش را بخش کند؟!
اونکه حاضر نبود رادیو موسیقی هایش را برای مردم بخش کند
و مردم را شاد کند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
یاد و نام استاد شجریان گرامی باد
در جواب دوستمان هم عرض کنم که دلیل ممنوعیت آقای شجریان با پخش آتارش در رسانه میلی چیز دیگر بود که خود خوب می‌دانیم ومگر زمانی که رسانه هر طور دوست داشت از تصنیف ها وآواز ها استفاده می‌کرد آقای شجریان ممنوعیتی اعلام کردند؟در ضمن این کنسرت ها پخش شده و دلیلی بر جلوگیری از پخش آنها در فضای مجازی از طرف صاحب اثر ووجود ندارد ولی در مورد آلبوم ها ما می‌توانیم از سایت ها ی معتبر آلبوم. را خریداری کنیم که شرکت تهیه کننده مثل دل آواز اجازه فروش را داده و صاحب اثر یا وکیل آن در جریان هستند
سلام تابناکیهای عزیز عیدتان مبارک درودوصددرود به شرف شما که یادی از عزیز روح وروان ونوازشگر تمام عمر من وامثال من استادشجریان کردید کاش اینهمه کینه از آموزندگان صلح ودوستی دروغین را به نمایش میگذاشتید تادل ما بیشتر شادشود ۰درود برشما
حالا دیگه شجریان مرد و خیال سیاسیون راحت شد !!!!!!!!!!!!!!!!!
نه؟؟؟
ما که نفهمیدیم چرا به انگلیسی نوشتید راپسودی ولی به فارسی نوشتید راسپودی.
با سلام
بسیار لذت بردم لطفا از آثار و تکنوازیهای استاد لطفی بزرگ بیشتر پخش کنید. ممنونم.
بیائیم یادبگیریم بزرگانمان راازهرنظرکه باشندتاوقتی زنده ودرقیدحیاتندتعریف وتمجید وتجلیل کنیم چون پس ازدرگذشتشان هرچه کنیم هیچ تاثیری بحالشان ندارد وهرکاری میکنیم فقط برای خودمانست ونه آنان شایدهم بعلت ضعف حافظه ای باشدکه ماداریم چونکه تاوقتی زنده اندمتوجه نیستیم که چه سرمایه باارزشی داریم ولی وقتی ازدستشان دادیم تازه متوجه میشویم که چه سرمایه ای داشتیم که ازدستمان رفت
چه عجب که یادی کردید از مرحوم شجریان، استاد جاویدان آواز ایرانی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی