بازدید 13659

آئین رونمایی از لباس محلی جانکی ها برگزار شد

آئین رونمایی از لباس محلی جانکی ها با حضور جمعی از تاریخ شناسان ، هنرمندان ، خنیاگران و شاعران و مسئولان دغدغه مند جانکی سردسیر و گرمسیر روز جمعه بیست و هفتم اسفند ۱۴۰۰ شمسی در تالار فردوسی شهرستان باغملک برگزار گردید.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶ 19 March 2022

به گزارش تابناک، بنا به گزارش حمدالله مستوفی در کتاب تاریخ گزیده ، جانکی ها پیشینه کهنی دارند و با توجه به تصویر نسبتاً روشنی که نسخه خطی ریاض الفردوس نوشته میرک حسینی در دوره صفوی به دست می دهد سرزمین جانکی شامل شهر های لردگان - فلارد ( مال‌خلیفه ) - منج (بارز) - سردشت - قلعه تل- باغملک - میداوود - هفتکل و گورگیر می باشد که در تحولات تاریخی جنوب غرب ایران نقش آفرینی کردند.
به دلیل بحران تهاجم فرهنگی و ضرورت توجه به اهمیت هویت خرده فرهنگ ها طی چند سال گذشته پژوهشگران این منطقه با بررسی های تاریخی نسبت به احیا و شناسایی پوشش مردان و زنان جانکی اقدام نمودند .
در برخی منابع و اسناد و سفرنامه های خارجی و داخلی در مورد مشخصات پوشش جانکی ها مطالبی عنوان شد که از این میان سفرنامه حاج عبدالغفار نجم الملک حائز جزییات جالبی می باشد .

آئین رونمایی از لباس محلی جانکی ها برگزار شد
در این مراسم که مقارن با نیمه شعبان سالروز میلاد منجی موعود حضرت مهدی (عج) برگزار شد نوای خنیاگران و اشعار شاعران به گویش جانکی با مضامین معنوی و حماسی میهن دوستانه به گویش جانکی عطرآگین و طنین انداز بود و با شور و شعف زایدالوصف حاضران در سالن و استقبال پرشور کاربران مجازی همراه گردید.
پیش از این روز بیست و چهارم مهر به نام روز جانکی برای ثبت در تقویم هجری شمسی مطرح شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی