بازدید 5221

لیتوانی: اتحادیه اروپا باید نشست با چین را لغو کند

آدومناس، معاون وزیر امور خارجه لیتوانی گفت که لیتوانی، جمهوری شوروی سابق که نگران مقاصد گسترده‌تر مسکو است، "اقدامات زیادی برای انجام دادن" دارد تا سایر اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد کند که نشست سران نباید برگزار شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 17 March 2022

به گزارش تابناک به نقل از رویترز، یک مقام ارشد لیتوانیایی گفت: نشست برنامه‌ریزی شده بین چین و اتحادیه اروپا باید لغو شود تا زمانی که پکن نشان دهد که آیا در کنار روسیه یا غرب بر سر درگیری در اوکراین ایستاده است.

 ۲۷ کشور اتحادیه اروپا، که لیتوانی عضو آن است، قصد دارند اول آوریل نشست سطح بالا، احتمالا مجازی، را با چین برگزار کند تا تنش های فزاینده بین دو طرف را از بین ببرد، اما مانتاس آدومناس، معاون وزیر امور خارجه لیتوانی، گفت: زمان عادی سازی نیست.

آدومناس در مصاحبه ای در جریان سفر به واشنگتن گفت: "در ارزیابی ما، این بسیار زمان بدی است. با توجه به تحولات اخیر، باید لغو شود، یا حداقل تا حد قابل توجهی به تعویق بیفتد تا ببینیم چین در کدام سمت قرار دارد."

او گفت: زمان آن فرا رسیده است که به چین نشان دهیم منظور ما تجارت است - آنها نمی توانند انتظار داشته باشند که این نقش مبهم را اادامه دهند- از یک طرف از روسیه حمایت کنند، از یک طرف از فرصت های تجاری با غرب، اتحادیه اروپا استفاده کنند و انتظار هیچ عواقبی را نداشته باشند. .

اما آدومناس گفت که لیتوانی، جمهوری شوروی سابق که نگران مقاصد گسترده‌تر مسکو است، "اقدامات زیادی برای انجام دادن" دارد تا سایر اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد کند که نشست سران نباید برگزار شود.

اتحادیه اروپا چین را به عنوان یک رقیب استراتژیک در برخی زمینه‌ها می‌داند، اما به دنبال تشویق پکن به اصلاح قوانین تجاری در سازمان تجارت جهانی است، حتی در شرایطی که این کشور تحریم‌هایی را علیه برخی از اعضای پارلمان اروپا اعمال کرده و لیتوانی را به دلیل اقدامش برای مجوز باز کردن سفارت به تایوان مجازات کرده است.

مقامات آمریکایی به چین گفته‌اند که اگر پکن در جنگ اوکراین، از روسیه حمایت نظامی یا اقتصادی مادی ارائه کند، با عواقبی از جمله تحریم‌های ثانویه مواجه خواهد شد. چین و روسیه تنها چند هفته قبل از شروع درگیری، یک مشارکت استراتژیک ارتقا یافته "بدون محدودیت" را اعلام کردند و پکن از تلقی کردن اقدامات مسکو به عنوان تهاجم خودداری کرد، اگرچه شی جینپینگ، رهبر چین خواستار "حداکثر خویشتنداری" شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه شنبه از چین خواست تا تهاجم روسیه را محکوم کند. آدومناس که در واشنگتن برای دیدار با مقامات آمریکایی حضور داشت، گفت که چین "میانجی صادقی" نیست و همانطور که پکن نشان داده است، نمی توان برای کمک به میانجیگری برای حل بحران به او اعتماد کرد.

وی گفت: «مسلماً، اگر چین به هر طریقی به تلاش‌های نظامی روسیه و کمک به ارتش روسیه بپیوندد، باید تحریم‌هایی اعمال شود. ما برای آن بحث خواهیم کرد.»

وی افزود که غرب می‌تواند کارهای بیشتری برای حمایت از اوکراین انجام دهد. آدومناس بدون ذکر جزئیات گفت که ناتو می تواند از کاروان‌های بشردوستانه محافظت کند و "مناطق امن" ایجاد کند و افزود که غرب باید تسلیحات پیشرفته تری مانند سامانه های دفاع موشکی پاتریوت را به اوکراین بفرستد.

آدومناس گفت که الیگارش‌های روسیه و اعضای خانواده‌های آنها بیشتر باید تحریم شوند و افزود که اروپا نیز باید تحریم نفتی روسیه را در نظر بگیرد. او گفت: "اروپا می تواند نفت خود را از منابع دیگر تامین کند. "

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست