بازدید 64018
با مذاکرات هسته ای/ در حال به روزرسانی

گزارش میدل ایست آی درباره عصبانی کردن تیم ایرانی توسط آمریکا/ بازگشت علی باقری به تهران/ جوزف بورل: مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی متوقف شد/ واکنش ایران به توقف مذاکرات/ روایت خبرنگار پولیتیکو از سنگ اندازی روسیه در مذاکرات وین

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۴+۱ وارد روز‌های پایانی و سرنوشت ساز خود شده است و در حالی که برخی منابع خبری، از شکست قریب الوقوع مذاکرات سخن می‌گویند، برخی دیگر معتقدند تلاش‌ها برای احیای برجام ادامه دارد و شانس توافق بیشتر از عدم توافق است.
کد خبر: ۱۱۰۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸ 11 March 2022

فوری: جوزف بورل: مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی متوقف شد

بین الملل تابناک: مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۴+۱ وارد روز‌های پایانی و سرنوشت ساز خود شده است و در حالی که برخی منابع خبری، از شکست قریب الوقوع مذاکرات سخن می‌گویند، برخی دیگر معتقدند تلاش‌ها برای احیای برجام ادامه دارد و شانس توافق بیشتر از عدم توافق است.

نماینده انگلیس: عمیقا از وقفه در گفت‌وگوهای وین ناامید شدم
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۱:۲۳

«استفانی القاق» نماینده انگلیس در مذاکرات هسته ای وین از ایجاد وقفه در گفت وگوهای وین ابراز تاسف کرد.

وی در پیامی توییتری نوشت: «عمیقا از وقفه در گفت‌وگوهای وین ناامید شدم. توافقی جامع و عادلانه روی میز، آماده برای نتیجه گیری قرار دارد».

نماینده انگلیس در مذاکرات هسته‌ای اضافه کرد: «ایران و آمریکا سخت برای حل موضوعات نهایی کار کرده‌اند. تروئیکای اروپایی نیز هم اکنون آماده به سرانجام رساندن این توافق هستند».

وی در پایان نوشت: «عوامل خارجی باید طی روزهای آتی حل شوند در غیر این صورت احتمالا توافق از بین خواهد رفت».

گزارش میدل ایست آی درباره عصبانی کردن تیم ایرانی توسط آمریکا
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۱:۱۶

پایگاه خبری «میدل ایست‌ای» در گزارشی به موضوع وقفه در مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد.

این پایگاه خبری در مقاله خود نوشت: «موضوع توقیف نفتکش‌ها تنها مانع باقی مانده برای احیای توافق هسته‌ای ایران نیست».

میدل ایست آی نوشت: «آمریکا در واپسین پاسخ خود به ایران، خواسته‌های نامشخص جدیدی را درخواست کرده که باعث شگفتی و عصبانیت طرف ایرانی شده است».

این پایگاه خبری اضافه کرد: « آمریکا از برداشتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا خودداری می‌کند. همچنین موضوع ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز حل نشده است».

میدل ایست آی نوشت که یک منبع ایرانی به این پایگاه خبری درباره موضوع باقی ماندن سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران گفته است: «به عقیده من، حتی اگر کنگره آمریکا به طور معجره آسایی با توافق موافقت کند، اگر آنها بخواهند می‌توانند طی چند ساعت آن را لغو کنند. بنابراین در شرایطی که آمریکا تصمیم بگیرد دوباره به نقض توافق بپردازد، وجود سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران ضمانت قدرتمندتری از هر چیز دیگری است که آمریکا می‌تواند آن را ارائه دهد».

بازگشت علی باقری به تهران
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۸:۰۳

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا عصر امروز (جمعه) در پی اعلام وقفه در هشتمین دور مذاکرات در وین راهی فرودگاه وین شد تا اتریش را ترک کند. مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز که در وین حضور داشت به همراه باقری هتل محل اقامتش را ترک کرد تا برای بازگشت به تهران به فرودگاه برود.

مورا: امیدوارم به زودی برای نهایی کردن توافق به وین بازگردیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۶:۵۳

«انریکه مورا» مذاکره کننده ارشد اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، بعد از اعلام وقفه در مذاکرات در پاسخ به سوالی درباره بازگشت به وین برای نهایی کردن توافق گفت: فکر می‌کنم و امیدوارم خیلی خیلی زود این اتفاق بیفتد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: می‌خواهم به شما بگویم که ما در این مذاکرات درباره برجام به زمانی رسیده‌ایم که همانطور که مسئول سیاست خارجی (اتحادیه اروپا) هم امروز صبح گفت باید به دلیل عوامل خارجی مکث کنیم و به پایتخت‌ها برگردیم. به عنوان هماهنگ‌کننده می‌توانم بگویم که همه هیأت‌ها با روحیه به وضوح مصالحه‌جویانه‌ مذاکره می‌کنند، به خصوص نمایندگان دو طرفی که مذاکرات بیشتر به آن‌ها ارتباط دارد یعنی ایران و آمریکا همیشه رویکردهای مثبت و سازنده نشان داده‌اند.

مورا تاکید کرد: تقریباً به (نتیجه) رسیده‌ایم. ما متنی داریم که تقریباً همه چیز در آن تکمیل شده است. می‌توانید تصور کنید که چقدر پیشرفت کرده‌ایم. برای حفظ این روح و فضای خوب بهتر است مکث کنیم. من با همه هیأت‌ها برای غلبه بر این وضعیت کار خواهم کرد. هر چه زودتر بهتر. و برای نهایی کردن مذاکرات با موفقیت بازمی‌گردیم. و فکر می‌کنم خیلی خیلی زود خواهد بود.

مذاکره‌کننده ارشد چین هم گفت امیدوار است مذاکرات دو روز دیگر ازسرگرفته شود و افزود: متن اساساً موجود است، اما به جرح و تعدیل‌های نهایی نیاز دارد. وی همچنین گفت که «ما همیشه بر این عقیده هستیم که نگرانی همه طرف‌ها باید بررسی شود».

اولیانوف: بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۶:۵۲

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در جمع خبرنگاران ضمن بیان این که اطلاعی از وجود بن‌بستی در مذاکرات ندارد، افزود تماس‌ها ادامه می‌یابد.

او در ادامه گفت که «نهایی شدن توافق تنها به روسیه بستگی ندارد و بازیگران دیگری هستند که به زمان بیشتری نیاز دارند و نگرانی‌های بیشتری دارند ... [موضوعات باقی‌مانده] هیچ ارتباطی با روسیه ندارد».

اولیانوف در پاسخ به این پرسش که این وقفه چقدر طول خواهد کشید گفت: می‌توانم بگویم که ما خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات در زودترین زمان ممکن هستیم و نهایت تلاش خود را می‌کنیم.

واکنش ایران به توقف مذاکرات
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۴:۵۲

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در توئیتی در واکنش به توئیت جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ضرورت وقفه در مذاکرات وین نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد.

وی دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها را تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواند و افزود: هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

فوری: جوزف بورل: مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی متوقف شد/ واکنش ایران به توقف مذاکرات/ روایت خبرنگار پولیتیکو از سنگ اندازی روسیه در مذاکرات وین

روایت خبرنگار پولیتیکو از سنگ اندازی روسیه در مذاکرات وین
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۴:۴۷

«استفانی لیشتنشتاین» خبرنگار پولتیکو که در وین حضور دارد در یک توییت نوشت: مذاکرات به دلیل درخواست دقیقه نودی روسیه برای تضمین، به بن بست خورده و به احتمال زیاد روز جمعه موقتا مذاکرات متوقف می شود.

این خبرنگار همچنین در توییت دیگری نوشت: اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفتگوهای برجام، عصر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در وین گفت: «تمام روابط تجاری و اقتصادی ما با ایران باید از همه تحریم‌های فعلی و آتی اتحادیه اروپا و ایالات متحده مستثنی شود». وی گفت: «هنوز متن نهایی وجود ندارد». (یعنی هنوز متن نهایی وجود ندارد که روسیه عامل به تاخیر افتادن آن باشد)

استفانی لیشتنشتاین همچنین در توییتی مدعی شد یک منبع آگاه به او گفته: «پیش‌نویس توافق نهایی شده است. مشکلات عمده حل شده است. در حال حاضر فقط برخی از «تغییرات ویرایشی» در حال انجام است. ممکن است در 48 تا 72 ساعت آینده متن پیش‌نویس مورد تائید غیررسمی طرف‌ها قرار گیرد». این خبرنگار در پایان سوال کرده: آیا روسیه به مخالفت خود ادامه خواهد داد؟ ایران و چین چه خواهند کرد؟

رویترز نیز مدعی شده متن پیش‌نویس نهایی مورد توافق قرار گرفته است که فقط نیاز به تعدیل‌های جزئی دارد، به استثنای سؤال باز درباره تقاضای روسیه برای تضمین.

این خبرگزاری انگلیسی همچنین مدعی شد: دیپلمات ها گفته‌اند که این متن شامل ضمانت مشابه اما بسیار محدودتر برای پوشش همکاری‌های هسته ای بین روسیه و ایران است که در توافق مشخص شده است.

توقف مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی

جوسپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش توییت کرد که به دلیل "عوامل خارجی"، مذاکرات وین به یک وقفه نیاز دارد.

بورل در ادامه این توییت نوشت: متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.

فوری: جوزف بورل: مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی متوقف شد

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات برجام تاکید کرد که به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا "بر وضعیت فعلی فائق آمده و توافق را نهایی کنیم."

رایزنی دوجانبه علی باقری و انریکه مورا در وین

در ادامه رایزنی‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، امروز (جمعه) ۲۰ اسفند ماه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها در هتل کوبورگ شهر وین در حال مذاکره هستند.

باقری و مورا دیروز پنجشنه نیز در دو نوبت صبح و بعدازظهر دیدار و به گفت‌وگو پرداختند تماس‌ها و رایزنی‌های با سایر هیأت‌ها نیز ادامه داشت.

ندا پرایس: مسائل دشوار کمی در مذاکرات وین باقی مانده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین خواست بر روی حل‌وفصل مشکلات نهایی جهت حصول توافق تمرکز کنند.

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران تاکید کرد که واشنگتن قصد ندارد پیشنهاد جدید یا خاصی در مذاکرات به روسیه بر سر مسئله تحریم‌ها جهت حصول توافق ارائه کند.

وی در ادامه تصریح کرد که مشکلات کم اما برجسته‌ای در مذاکرات وین باقی مانده است.

ند پرایس همچنین از تمامی مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین از جمله روسیه خواست تا تمرکزشان را بر روی حل‌وفصل مشکلات نهایی جهت احیای برجام قرار دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی