بازدید 11896
۲

بازیابی اقتصاد ایران از تبعات منفی کرونا؛ اقتصاد با نفت و بدون نفت، جان گرفت

رشد اقتصادی ایران از ابتدای سال تا پایان پاییز در حالی با نفت و بدون نفت، ۵.۱ و ۳.۸ درصد شده است که در مدت مشابه سال قبل رشد اقتصادی با نفت منفی یک درصد و بدون نفت منفی ۰٫۸ درصد بود.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ 10 March 2022
بازیابی اقتصاد ایران از تبعات منفی کرونا؛ اقتصاد با نفت و بدون نفت، جان گرفت
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۷ در دامنه منفی قرار گرفته بود، با شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸، اقتصاد کشور متحمل شوک جدیدی شد و می‌توان بیان کرد عملکرد اقتصادی سال ۱۳۹۹ بیش از هر چیز متأثر از این شوک بوده است. همه‌گیری ویروس کرونا بخش خدمات را بسیار بیشتر از سایر بخش‌ها تحت تأثیر قرار داد و همچنین آثار رفاهی آن نیز بسیار قابل توجه بود. روندی که با توجه به تحریم‌های خصمانه آمریکا  بر تجارت و صادرات نفت کشورمان، باعث شد تا در نهایت رشد اقتصادی کشور در سال گذشته رقم یک درصد با نفت و ۰.۳ درصد بدون نفت را تجربه کند.

در این میان، در سال جاری به مرور با گسترش واکسیناسیون در ایران و سایر کشور‌ها برای مقابله با ویروس کرونا، رونق کسب و کار‌ها به بهتر شدن رشد اقتصادی بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران کمک کرد. این در حالی بود که به صورت تدریجی تقاضا برای نفت خام نیز در دنیا تقویت شد و نیاز به نفت کشورمان نیز بیش از پیش احساس شد. هرچند در این شرایط، به دلیل موانع تحریمی در مسیر صادرات نفت خام کشورمان و عدم برنامه ریزی و تدبیر در دولت دوازدهم، عملا چشم انداز مثبتی پیش روی رشد اقتصادی از ناحیه صادرات نفت، متصور نمی‌شد. اما با آغاز به کار دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی و تاکید تیم اقتصادی ایشان بر لزوم خنثی سازی تحریم‌های اقتصادی و نفتی، بسیاری امیدوار به تقویت اقتصاد در ادامه سال جاری شدند.

حال با گذشت کمتر از یک سال از عمر دولت جدید، گزارش مرکز آمار از شاخص‌های اقتصادی پیرامون تولید ناخالص داخلی تا پایان نهمین ماه سال، بیان گر تغییر رویکرد اقتصادی هستیم که به طور خلاصه، حاکی از بازیابی اقتصاد از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا و تحریم هاست.

توجه ویژه رئیس جمهور به تقویت رشد اقتصادی

آذرماه امسال، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رشد اقتصادی ۸ درصدی را هدف‌گیری کرده‌ایم و باید نگاه ملی به بودجه ۱۴۰۱ داشت و این میزان رشد را در نظر داریم و همگان باید تلاش کنند تا به این حد برسیم؛ ۳.۵ درصد از افزایش بهره‌وری و ۴.۵ درصد با افزایش سرمایه‌گذاری این رشد را محقق خواهد کرد.

مرکز آمار از رشد صادرات نفت خبر داد

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران بیان گر رقم خوردن اتفاقات مثبت در اقتصاد و صادرات ایران است. به گونه‌ای که آمار منتشر شده نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان پاییز ۱۴۰۰، محصول ناخالص داخلی (GDP) (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در نه ماهه سال ۱۴۰۰) به رقم ۵۴۹۷ هزار میلیارد ریال با نفت و ۴۷۲۰ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۵۲۳۱ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۴۵۴۶ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۵.۱ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۳.۸ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه سال ۱۴۰۰ دارد. بنابراین با توجه به رشد اقتصادی ۵.۱ درصدی با نفت در سال جاری، می توان نتیجه گرفت که روند صادرات نفت در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، به طور معناداری افزایش یافته است.
 
سهم گروه‌های عمده اقتصادی از محصول ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت و نرخ رشد آن‌ها در نه ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به قرار است:

بازیابی اقتصاد ایران از تبعات منفی کرونا؛ اقتصاد با نفت و بدون نفت، جان گرفت
بازیابی اقتصاد ایران از تبعات منفی کرونا؛ اقتصاد با نفت و بدون نفت، جان گرفت
بازیابی اقتصاد ایران از تبعات منفی کرونا؛ اقتصاد با نفت و بدون نفت، جان گرفت
 
نتایج محاسبات حاکی از آن است که رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۳.۹ - درصد (شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری)، گروه صنایع و معادن ۷.۱) شامل: استخراج نفت خام و گازطبیعی ۱۳.۴، سایر معادن ۲.۵-، صنعت ۳.۴، انرژی ۵.۱ و ساختمان ۶.۳ درصد) و فعالیت‌های گروه خدمات ۵.۱ درصد (شامل زیر بخش‌های عمده وخرده فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی وخانگی) نسبت به نه ماهه سال ۱۳۹۹ رشد داشته است.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رشد اقتصادی مان مثبت ۵ !!!!!!!!
بس کنید اخر هفته های تخیلی
سلام
طبق جداول بالا بیشترین رشد در 9 ماهه اول متعلق به 3 ماه اول و 6 ماه اول است که در زمان دولت قبل بوده است.
در تحلیل اقتصادی صادق باشید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان