بازدید 8772
۱

سالاریه: حضور در فضا ضروری است

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه فضا شاخص توسعه است، گفت: اگر بخواهیم یک کشور توسعه یافته و پیشرفته باشیم و بتوانیم از منابع خاکی و آبی، مرزهایمان و داشته‌ها و کشاورزی و حمل و نقل خود به درستی بهره برداری کنیم حضور در فضا یک ضرورت است.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸ 10 March 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسن سالاریه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: روزگاری ساخت ماهواره‌ها و قرار دادن آن‌ها در مدار، بیشتر از جنبه اقتدار آفرینی و یا قدرت نمایی کشور‌ها نمود پیدا می‌کرد، اما اکنون حوزه فضا بسیار راهبردی است و از نظر اقتصادی، امنیتی و مولفه‌های مختلف حکمرانی باید به ناچار به سمت فضا برویم.

او ادامه داد: اگر حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال پیش، حوزه حمل و نقل جاده‌ای یا ریلی به عنوان یکی از مولفه‌های بسیار مهم و اساسی پیشرفت و توسعه یک کشور محسوب می‌شد اکنون دستیابی به فضا و ظرفیتی که فضا در اختیار کشور‌ها می‌گذارد از نظر اقتصادی و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود مهم است.

سالاریه با اشاره به اینکه ماهواره‌ها در پایش انواع و اقسام مخاطرات، مدیریت برنامه‌های مختلف کشور در حوزه‌های محیط زیست و منابع آبی، کشاورزی و منابع خاک، کنترل ترافیک و بحث‌های امنیتی کاربرد دارند، اضافه کرد: پایش مرزها، منابع طبیعی و معادن از طریق ماهواره‌های مختلف سنجش که در مدار قرار گرفته انجام می‌شود.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: این اطلاعات، عواملی است که در مسائل تصمیم گیری و تصمیم سازی نهاد‌های حاکمیتی می‌توانند تاثیرگذار باشند و ارزش افزوده اقتصادی بسیار بالایی را از نظر مدیریت منابع برای ما ایجاد کند.

سالاریه افزود: بنابراین کشور‌ها خیز برداشتند و تلاش می‌کنند هر چه بیشتر سهم خود را در حوزه بهره برداری از فضا بالا ببرند و این فقط بخشی از ماموریت‌هایی است که می‌توان از ظرفیت ماهواره‌ها در ارتفاعات پایین یعنی مدار «لئو» استفاده کرد و در مدارات بالا هم ماهواره‌های مخابراتی قرار دارند که انواع و اقسام ماهواره‌های ناوبری و حوزه‌های اطلاع رسانی و ارتباطی در آن مدار‌ها قابل استفاده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مسیر کلی که در جهان طی می‌شود به سمت کوچک شدن ماهواره هاست، افزود: با توسعه و رشد فناوری و استفاده از تکنیک‌های جدید پردازش سیگنال و تصویر می‌توان ماهواره‌های کوچک تری با دقت‌های بالا از جمله با دقت کمتر از پنج متر طراحی کرد.

سالاریه اضافه کرد: بزرگترین مزیت ماهواره‌های کوچک تر، امکان استفاده از آن‌ها به صورت منظومه‌ای و پوشش با سرعت بیشتر و پرتاب بسیار ارزان قیمت‌تر است.

او گفت: برنامه‌های فضایی کشور از مدارات پایین تا مدارات ۳۶ هزار کیلومتر را به همراه بهره برداری انواع ماهواره‌ها و منظومه‌های فضایی شامل می‌شود.

سالاریه افزود: در دو دهه اخیر با دانش طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک آغاز کردیم و به تدریج توسعه دادیم و هدف گذاری ما این است به ماهواره‌هایی با دقت محموله‌های سنجشی زیر یک متر برسیم.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه نگاه ما به بخش خصوصی در زمینه فضایی یک نگاه و شریک راهبردی است، گفت: در برنامه‌های فضایی کشور بدون حضور بخش خصوصی نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم.

سالاریه افزود: همه تلاش دولت و مجموعه سازمان فضایی، تأمین زیرساخت‌های مناسب است در حوزه‌هایی که به ویژه بخش خصوصی امکان سرمایه گذاری در آن را ندارد.

او اضافه کرد: در سال‌های گذشته برنامه‌های فضایی کشور به گونه‌ای بوده که بخش خصوصی در این زمینه رشد کرده است و نیروی انسانی خیلی خوبی تربیت شده و مجموعه کار‌های خوبی انجام شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حوزه بهره برداری از داده‌هایی که از فضا دریافت می‌شود از جمله تصاویر و پردازش، عمده درآمد و ارزش افزوده اقتصادی در این حوزه وجود دارد که بسیاری از شرکت‌ها در این زمینه فعال هستند.

سالاریه ادامه داد:، اما این شرکت‌ها بیشتر داده‌ها را از طریق ماهواره‌های خارجی تأمین می‌کنند که ان شاء الله با افزایش تعداد ماهواره‌های ما در مدار، این امکان فراهم می‌شود و به راحتی داده‌هایی را که از ماهواره‌های ایرانی دریافت می‌شود بتوانیم در هر زمان و مکان در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در برخی از حوزه‌ها مجبوریم حوزه‌های مختلف فناوری را امتحان کنیم و باید سعی کنیم هم افزایی کنیم و برخی اوقات موازی کاری‌ها برای هم افزایی و تربیت نیروی انسانی است.

سالاریه افزود: برنامه و نظامی در حال برنامه ریزی و تدوین توسط سازمان فضایی ایران است که نقش بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه و بخش خصوصی را فعال می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ساخت ماهواره نشانه توسعه هست، اما افتادن ۴۰ در صد مردم ایران (البته طبق آمار خودتون ) زیر خط فقر، اصلا وابدا نشانه بدبختی وتوسعه نیافتگی نیست!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی