بازدید 15105

بلیت ۴۵ هزار تومانی سینما منطقی است، اما تماشاگر را فراری می‌دهد

این شرایط تماشای فیلم را شبیه حضور در سالن‌های کنسرت یا تماشای تئاتر خواهد کرد که با توجه به قیمت این محصولات هنری، گروه محدودتری توان استفاده از آنها را دارند و عمدتاً طبقه برخوردارِ اقتصادی که جمعیت زیادی نیز نیستند، مشتری ثابت این عرصه‌ها به ویژه کنسرت‌ها هستند.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹ 09 March 2022

بلیت 45 هزار تومانی سینما منطقی است اما تماشاگر را فراری می‌دهد

همزمان با حواشی اکران نوروز ۱۴۰۱، قیمت بلیت سینما با رشد ۵۰ درصدی به ۴۵ هزار تومان رسید. قیمت گذاری با توجه به عدم افزایش قیمت بلیت سینما در طول دو سال اخیر و رشد شدید هزینه تولید فیلم سینمایی، منطقی است؛ اما در عین حال این واقعیت نیز انکارناشدنی است که چنین رشد قیمتی، منجر به کاهش بیش از پیش شمار تماشاگران سینمای ایران خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ یازده سال تا آغاز سال ۱۴۰۱ مانده و بلیت سینما، یکی از محصولات فرهنگی و هنری است که نرخش برای سال آینده تعیین شده است: ۴۵ هزار تومان. این قیمت گذاری که تصمیم مشترک صنوف و سازمان سینمایی محسوب می‌شود، اعتراض‌هایی را در پی داشته، اما باید در نظر داشت نرخ بلیت سینما از ابتدای شیوع کرونا افزایش نیافته و در دو سال اخیر ثابت بوده است. این در حالی است که هزینه‌های عمومی در این مدت به شدت افزایش یافته و افزایش هزینه‌های عمومی در حوزه سینما نیز تاثیر عمیقی گذاشته است.

کف هزینه تولید یک فیلم سینمایی با استاندارد‌های قابل قبول برای نمایش در سال ۱۳۹۸، سه تا پنج میلیارد تومان بود، اما حالا به هفت تا پانزده میلیارد تومان افزایش یافته است. از قضا این کف هزینه تولید است و اگر قرار بر تولید یک فیلم تاریخی یا جنگی باشد یا زمان تولید به جای ۴۵ تا ۵۰ روز مرسوم، به ۶۰ تا ۹۰ روز یا بیش از این‌ها برسد و یا بخشی از فیلم در اروپای غربی ضبط شود، با رقم‌های نجومی بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای تولید مواجه هستیم.

این افزایش هزینه تولید فیلم‌های بلند داستانی، متاثر از افزایش هزینه‌های عمومی کشور، کاهش ارزش پول ملی و وضعیت کلی است و به افزایش انواع هزینه‌ها اعم از دستمزد بازیگران و دیگر عوامل تولید، افزایش هزینه اجاره وسایل فیلمبرداری، لوکیشن و محصولات مصرفی نظیر متریال برای دکور و لباس، افزایش هزینه‌های اسکان، رفت و آمد تیم تولید و دیگر هزینه‌های مرسوم بازمی‌گردد.

اگر هزینه یک فیلم سینمایی را ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفت، این فیلم باید بیش از ۴۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد تا اصل سرمایه سازندگان بازگردد و اساساً پس از ۴۵ میلیارد فروش، هرچه بیشتر فروش داشته باشد، یک سوم آن در حکم سود است؛ برای نمونه، اگر فیلمی ۱۵ میلیارد تومان هزینه داشته باشد، در صورتی که ۴۶ میلیارد تومان بفروشد، اصل سرمایه تهیه کننده به همراه تنها ۳۰۰ میلیون تومان سود از طریق «گیشه» بازگشته که از سود بانکی هم کمتر است؛ آن هم در سینمای ایران که ریسک بازگشت اصل سرمایه هم بسیار بالاست.

از آن سو، صاحبان سالن‌های سینما نیز تاکید دارند که هزینه‌های سالن داری با توجه به افزایش هزینه‌های جاری اعم از برق و گاز تا قیمت لامپ پرژکتور‌های سینمایی رشد شدیدی داشته و حتی با سهم قابل توجهشان از قیمت بلیت سینما نیز توان اداره سالن‌هایشان را ندارند؛ بنابراین چاره‌ای به جز افزایش قیمت بلیت سینما نیست و اگر ظرفیت لازم فراهم بود، قیمت بلیت سینما می‌توانست با شکل تندتری نیز رشد کند. با این حال این رویکرد تبعاتی را در پی خواهد داشت که مهم‌ترین آنها، فراری دادن تماشاگران از سالن‌های سینما خواهد بود.

سینمای ایران در حال حاضر نیز کمتر از ده درصد مردم ایران را در سال میزبانی می‌کند و پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران کمتر از ۴ درصد کل مردم ایران تماشاگر داشته‌اند که دقیقاً به قیمت بلیت سینما بازمی‌گردد و در طرح‌های رایگان سازی بلیت سینما در روز ملی سینما، صف‌های طولانی مردم این تحلیل را تایید می‌کند. اکنون با افزایش قیمت بلیت سینما و با توجه به کاهش محسوس کیفیت فیلم‌های ایرانی در چند سال اخیر، گروه‌های بیشتری مجبور به حذف سینما از سبد خریدشان و اولویت دادن هزینه سینما به اموری چون خوراک و پوشاک می‌شوند که جزو اولویت‌های حیاتی محسوب می‌شوند.

این شرایط تماشای فیلم را شبیه حضور در سالن‌های کنسرت یا تماشای تئاتر خواهد کرد که با توجه به قیمت این محصولات هنری، گروه محدودتری توان استفاده از آن‌ها را دارند و عمدتاً طبقه برخوردارِ اقتصادی که جمعیت زیادی نیز نیستند، مشتری ثابت این عرصه‌ها به ویژه کنسرت‌ها هستند. این رویکرد قاعدتاً چندان با عدالت فرهنگی تطابق نخواهد داشت و هنر و فرهنگ بیش از پیش طبقاتی می‌شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد همچون سال‌های اخیر، مداوماً شاهد افزایش اجتناب ناپذیر قیمت بلیت سینما و کاهش اجتناب ناپذیر تماشاگران باشیم. سالن‌داران در چند سال اخیر با ترفند‌هایی همچون نیم بها کردن قیمت بلیت سینما در دو و سه روز هفته کوشش کردند تماشاگران کم‌بضاعت را به سالن‌های سینما بیاورند، اما این راهکار به میزان مورد انتظارشان تاثیرگذار نبود و در سال آینده بار دیگر تنها روز‌های سه‌شنبه -تا پیش از غروب آفتاب- بلیت سینما نیم بهاست و در سایر روزها، بلیت سینما در سینما‌های باکیفیت ۴۵ هزار تومان خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۵
بغیر از چند تا دختر پسر مایه دار که هدفشون خلوت کردن تو سالن تاریک سینماست ، 45 هزار که سهله شما بگو 1000 دونه تک تومنی ببین کسی حاضر میشه وقتش رو بالای یکمشت فیلم آشغال هدر بده ؟ هر چی میخوای رایگان تو اینترنت دانلود کن تو خونه ببین اونی که دوست داری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دقیقا
سینما رفتن یعنی خریت
تحلیل درستی نبود. شما هرچیزی رو رایگان کنی براش صف می کشند. کیفیت فیلم ها بسیار پایین و دم دستی شده وگرنه مردم برای یک اثر فاخر و ارزشمند ۴۵ تومن رو پرداخت می کنند. ساعت های پخش فیلم با گرگ ها می رقصد رو مرور کنید.
درکنار بلیط گران باید نبود داستان متفاوت هم بیان شود. کل داستان فیلم های سینمای ما یا اعتیاد و فقر شده یا کمدی سخیف که 4 نفر چهره مشغول رقیصدن و فحش دادن هستند.
من با پرداخت نیم ساعت پول کارکرد خودم یک بلیط می توانم بگیرم و از هر فیلمی که مورد علاقه ام است نگاه کنم ولی ساختار فیلم در ایران اول فیلم را نگاه کنی تا اخر فیلم را می توانی بفهمی برای اینکه کمی جالب باشد به همه فیلمها کمدی اضافه می کنند و اگر دولت کمک مالی نکند سینما خیلی وقت پیش تعطیل بود و موضوع فیلمها هم مشخص است...باز هم انتظار دارید مردم مخصوصا جوانان پول بدهند برای دیدن ولی جای خوبی برای خلوت کردن است.؟
فیلم هایی که وقتی رایگان در سایتهای فیلم میگذارند ( غیر قانونی ) بازهم کسی دانلود نمیکند چون ارزش ترافیک مصرفی هم ندارند میخواهند با این قیمت بفروشند ؟
همانطور که دوستمان گفت یک مکان خلوت برای دختر و پسرها شده !!
از سال 90 تا الان ، سینما نرفتم . قیمت بالای بلیط ، کیفیت پایین فیلم ها ، کیفیت پایین سینما و نمایش
حالا با بلیط 45 هزار تومانی چه شود
یعنی اگه با خانواده بری کم کم باید 300پیاده شی گزینه بهتر خیلی هست شهربازی ،پارک ،پارک ابی الان مسئله هزینه ها خیلی مهمه مخصوصا با فیلمهای خشن جدید بنده خودم مردم ولی دوست ندارم این فیلمهای سیاه رو نگاه کنم که جز اعصاب خرد کنی چیزی نداره تو زندگی خودمون موندیم بریم اعصابمون بیشتر خرد بشه مگر اینکه فیلم کمدی باشه یا برای بچه ها اون دیگه فرق میکنه دیگه لازم میشه ادم بخاطر بچه ها بره
طرف تو فیلم داد میزنه عربده میکشه بعد میشه سوپر استار بنده درک نمیکنم یعنی هنر منده ما کم هنرمند نداریم ولی الان دوره اینهاست بعد بنده باید بچه رو ببرم این فیلمها رو نگاه کنه مگه مجبورم تو خونه بهترین فیلمها رو انتخاب میکنم بدون دغدغه نگاه میکنم اون فیلم سینما هم اگر خوب بود روی دی وی دی یا اینترنت نگاه میکنم خودم هم دیگه حال سینما رفتن و وقت گذاشتن ندارم نهایت اینکه بتونم بچه رو پارک یا شهر بازی و پیاده روی ببرم
من ۴۰ سال است فرارکردم
سینما رو یکم جلوه بهش بدن مثل دهه شصت هفتاد فیلم خارجی هم اکران کنن باقیمت مناسب بهتر میشه...
تلویزیون ایران هم که متاسفانه شده فروشگاه هر موقع میزنی تبلیغاته... دیگه فکر نکنم کسی مثل قبل رغبت کنه تلویزیون ببینه؟!!
دختر پسر های جوون راضی ان بشه 100 تومن. خلوت تر و تاریکتر
با سلام و عرض احترام خدمت همه دست اندرکاران سایت تابناک گل
به چه دلیلی من تماشاگر سینما باید قیمت کف تهیه فیلم سینمایی بدهم آن هم 15000هزار تومان افزایش داشته باشه و اصلا ربطی به قضیه اپیدمی کویید 19,نداره که ماملت باید چون 2سال افزایش قیمت بلیط سینما نداشته را از سال 1401بدهیم لطف بفرمایید قیمت ها را همان 30000هزاذ تومان قرار بدهید تا ملت رقبت زیاد داشته باشن استقبال کنند یادش بخیر یک زمانی 3نفری به اتفاق خانواده می‌رفتیم سینما پرشین مهرشهر و ساویز
چطوره بجای یارانه یک بلیط سینما به همه بدند؟
چه کاریه سینما دیگه منسوخ شده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست