بازدید 9150
تابناک اقتصادی بررسی کرد

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و قرارداد سوآپ گاز از اقدامات موثر برای مدیریت مصرف گاز

نرسی قربان کارشناس انرژی گفت: دولت سیزدهم برای کاهش مصرف گاز، تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و بستن قرارداد سوآپ با کشور ترکمنستان را در دستور کار خود قرار داده است. وقتی با مشکلات فراوان وزارت نفت توانست جلوی کمبود گاز و قطعی آن در کشور را بگیرد اقدامی ارزنده و قابل تقدیر بوده است.
کد خبر: ۱۱۰۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳ 07 March 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزارت نفت برای کاهش مصرف سوخت در کشورمان و کنترل آن، روی به تعرفه گذاری پلکانی و امضای قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان آورد که این دو راهکار نتایج مثبت زیادی به بار آورد و شاهد آن بودیم که مصرف گاز در کشورمان در طول دوره پیک مصرفی خود در فصل زمستان هیچ گاه قطع نشد.

تعرفه گذاری پلکانی مدلی است که با اجرای آن، مصرف خانوار‌های کم مصرف به شکل رایگان،  مصرف خانوار‌های خوش مصرف و معمولی به صورت شرایط فعلی و تعرفه خانوار‌های پرمصرف به میزان برق تجدید پذیر یا صادراتی باشد تا پرمصرف‌ها به سمت مصرف بهینه سوق داده شوند و اگر هم مصر به مصرف زیاد هستند، تعرفه معقول را بپردازند.

بدیهی است کسی که در ماه ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو وات انرژی مصرف می‌کند، با کسی که هزار کیلو وات انرژی مصرف می‌کند با هم فرق دارند و باید این تفاوت‌ها در نظام پرداختی یارانه‌ها لحاظ شود.

نظام پلکانی به این صورت است که خانوار‌ها هر چه قدر مصرف بیشتری داشته باشند بیشتر هزینه می‌پردازند و هر چه قدر کمتر مصرف کنند هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند.

در همین خصوص نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی به تابناک اقتصادی گفت: کشورمان یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین کشور‌های مصرف کننده انرژی در جهان است که همواره در صدر آمار جهانی مصرف بوده است. به همین منظور در سالیان اخیر دولت‌ها راهکار‌های زیادی را برای کاهش مصرف سوخت در نظر گرفته اند که دولت سیزدهم نیز تعرفه گذاری پلکانی و بستن قرارداد سوآپ با کشور ترکمنستان را در دستور کار خود قرار داده است.

نرسی قربان خاطرنشان کرد: سواپ گازی ایران بسیار محدود است و صرفا به همان میزان گازی بر می‌گردد که از خطوط لوله انتقال گاز از ترکمنستان گاز به ایران می‌آید که برای افزایش این میزان باید خطوط انتقال گاز جدیدی در کشور راه اندازی شود تا در نقطه‌ای که گاز کمی وجود دارد آن را وارد کرد و در نقاطی که گاز زیاد است آن را به دیگر کشور‌ها صادر و از حق سوآپ گازی نیز درآمدزایی کنیم.
 
تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و قرارداد سوآپ گاز از اقدامات موثر برای مدیریت مصرف گاز

این کارشناس انرژی عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مجادله سیاسی ایران و ترکمنستان بر سر قرارداد و پول گاز روابط این دو کشور قطع شد و ترکمنستان گاز خود را به روی ایران قطع کرد، ولی خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سایه دیپلماسی اقتصادی، روابط این دو کشور تقویت و قرارداد سوآپ گازی امضا شد.

نرسی قربان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعرفه گذاری پلکانی قیمت گاز نیز گفت: طرح پلکانی کردن انرژی، طرحی است که در ده سال گذشته در کشورمان همواره درباره آن صحبت شده و هنوز هم محل بحث کارشناسان و مسئولان انرژی کشورمان است.

وی افزود: کشورمان به دلیل سرمای شدید در فصل زمستان شاهد رکوردشکنی در بخش گاز مصرفی خانگی بود؛ به همین دلیل دولت روی به طرح‌های مورد ذکر آورد. از طرف دیگر برخی از امور برای کاهش مصرف از جمله بهینه کردن لوله‌های انتقال و بهینه کردن پالایشگاه‌ها بر عهده دولت است و یک بخش مربوط به مردم می‌شود که نباید سعی کنند در خانه هایشان گاز زیادی هدر برود.

این کارشناس انرژی در ادامه اذعان کرد: طبیعتا با تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، هزینه بیشتری برای گاز مصرفی پرداخت خواهند کرد و کم مصرف‌ها نیز توسط وزارت نفت یا شرکت گاز تشویق می‌شوند.  

نرسی قربان در پایان در خصوص عملکرد وزارت نفت در زمینه مدیریت کمبود گاز گفت: طبیعتا وزارت نفت وقتی توانست با مشکلات فراوان جلوی کمبود گاز و قطعی آن در کشور را بگیرد، اقدامی ارزنده و قابل تقدیر بوده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
آيا اين بهانه اي براي افزايش قيمت حامل گاز نيست؟ دقيقا ايشان مشخص كند ميزان بهينه مصرف با توجه به انحصار لوازم گازسوز داخلي كه پرمصرف هم هستند ، بايد چقدر باشد؟ كه اكثريت مردم با قيمت هاي پلكاني و نجومي تعرفه گاز مواجه نشوند.......
٢ ماه خانه نبودم و فقط يك يخچال A+++ ال جي روشن بوده قبض آمده كه از تعرفه مصرف بيشتر مصرف كردي!؟ خود بخوانيد كه جواب مسئولين ميتواند چه باشد
افزایش قیمت حداقل دو برابری قیمت برق و گاز با نام مدیریت مصرف و الگوی مصرفی که تقریبا رعایت آن غیرممکن است مبارزه با رانت و فساد از جیب مردم با حذف کامل دلار 4200 تومانی کالاهای اساسی، ایجاد انواع مالیات های جدید و افزایش دیگر مالیات ها با بهانه های مختلف، ..... اما در نهایت نه مصرفی مدیریت می شود نه رانت و فسادی جمع می شود و .... ولی افزایش تورم این موارد مردم را بدون شک بدبخت تر خواهد کرد هدیه مجلس و دولت به مردم
بابا دست وردارید مگه گازو میخورن مردم برای پختن عذا وگرم کردن خانه ازگاز استفاده میکنند دیگه گاز گه انتر نت نیست که باش فیلم دانلود کنی میخوان گران گنید گران بگنید زور دست شماهاست میتوانید هر بلایی که خواستید سر مردم بیاورید ...
روي منابع گاز هستيم ولي نمي توانيم از آن استفاده كنيم!كلا در عين حال كه كشوري با منابع عظيم نفت و گاز و ... هستيم باز مثل ندارها زندگي مي كنيم!!چرا واقعا؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
ایران چهارمین مصرف کننده بزرگ‌گاز جهان هست
اندازه ۱۲ کشور سردسیر اروپایی گاز مصرف میکنیم.
یعنی خیلی بیشتر از چیزی که باید باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
ناشناس ۰۸:۲۱
آیا استاندارهای خانه سازی ما برابر با اون 12 کشور سردسیر اروپایی هست؟!
الان تو منزل ما یک اتاقی که مشرف به کوچه و فضای باز هست ( یعنی پشتش همسایه نیست که گرم باشه!) هر چقدر هم بخاری روشن کنی کنارش که باشی یخ میزنی!!!
درب و پنجره ها که به کنار.
کچل کردید ....گرون کنید این برق و گاز رو یکبار شر قضیه رو بکنید بابا...هر روز یه بامبول
والا من ده ساله ازدواج کردم و حدود 7 سال هست که یک بچه هم دارم. همه چراغهای خونه که ال ای دی هست و وقتی اتاق نیستیم خاموش هستند. یخچال و فریزر و تلویزیون و ... که دارن کار عادیشون رو انجام میدن و نمیشه از برق کشیدشون! و فکر نمیکنم تو این ده سال من مصرفم نسبت به قبل به طور غیر عادی بیشتر شده باشه! که طبیعی هست که با گذر زمان و اضافه شدن تجهیزات برقی و ... مصرف برق هر سال بالاتر بره. وسایلم هم کم مصرف هست ( با استاندارد 10 سال پیش که وسایل خونه رو خریدیم و همه هم خارجی و گرید مصرف A+++ دارن!) ولی باز هم پیغام میاد که شما مشترک پرمصرف هستید! خب باید به نظرتون چه کار کنم؟ چراغهای ال ای دی ( که اصلا مصرفی نداره!) رو هم خاموش کنم؟! میخواین یخچالمون رو هم خاموش کنیم؟! کولر گازی اینا هم که نداریم!! یعنی شرکت برق بفرمایند که باید با شمع زندگی کنیم؟! بعد میگن یه بچه دیگه هم بیارین! خب بچه جدید خود به خود مصرف برق رو بازم بالاتر میبره که!! یعنی واقعا در سال 2022 باید زیر نور شمع زندگی کنیم؟!
یادتونه که اومدن ۲۰۰کیلو وات برا برق تعریف کردن الان نوبت گاز و بعدشم نوبت اب....یه سقفی تعریف میکنن که مطمعن هست حتی اگر یک یخچالم روشن باشه اون سقف رد میشه بعدشم بگن مشترک پر مصرف و قبض نجومی...آب برق گاز بنزین و.....ترفند دولت برای چپاول مردم
مرسی قربان،مرسی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم