بازدید 4674
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

از زمستان بدون قطعی گاز تا تابستان بدون قطعی برق/ طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها اقدامی به موقع بود

نماینده‌ی مردم قائمشهر، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس: مدیریت خوبی که در زمینه‌ی کمبود گاز در کشور صورت گرفت، منجر به آن شد که مردم زمستان ۱۴۰۰ را بدون قطعی گاز سپری کنند. عملکرد وزارت نفت در زمینه مدیریت کمبود گاز و عدم قطعی گاز قابل قبول است؛ تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان در زمینه مدیریت کمبود گاز موثر بوده است.
کد خبر: ۱۱۰۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ 03 March 2022

کیوان مرادیان کوچکسرائی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی گفت: مردم نتیجه‌ی عملکرد مدیریت گاز کشور را در مدیران حال و گذشته دیده اند. زمستان سال گذشته و همچنین امسال، شاهد کمبود گاز در نیروگاه‌ها، صنایع و کارخانه‌ها در کشور بودیم منتهی امسال با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، ذخیره سازی و مدیریت مصرف توانستیم این مشکل را به چالش تبدیل نکنیم و نگرانی مردم را در مصارف خانگی و صنایع بر طرف کنیم.

وی بیان کرد: رویکرد این دولت با دولت گذشته متفاوت است. دولت کنونی از رئیس جمهور گرفته تا رده‌های دیگر، همگی اعتقاد به تلاش شبانه روزی دارند و بر این باورند که باید از تمامی فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت های درون کشور استفاده کرد. در حالی که دولت پیشین، دولتی تنبل، پیر و بی انگیزه بود و تمام نگاه و دل‌ خوشی‌اش به برجام بود و رفع همه‌ی مشکلات را از جمله مشکل آب را هم در برجام می دید. اکنون می‌توانیم دستاورد این دو رویکرد متفاوت را در مدیریت کمبود گاز در کشور ببینیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه ریزی و در نظر گرفتن تدابیری از قبل، فعال کردن بخش‌های زیادی که در تولید گاز و مصرف نقش دارند، ذخیره‌سازی‌ و بهینه‌سازی بخشی از مجموعه‌های تولید گاز، انتقال گاز از ترکمنستان و مدیریت مصرف مردم و کارخانه‌ها همگی دست به دست هم دادند که زمستانی بدون چالش و بحران را سپری کنیم. سهم عمده ی این عملکرد، نتیجه‌ی تلاش شبانه روزی و برنامه ریزی وزارت نفت و شرکت ملی گاز است.   

مرادیان طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها را اقدامی به موقع دانست و خاطر نشان کرد: طرح تعرفه‌گذاری پلکانی برای کسانی که خارج از الگوی بهینه، مصرف گاز داشتند، مؤثر بوده است و باعث شد که پر مصرف ها دقت بیشتری در مصرف داشته باشند. در خصوص صرفه‌جویی در مصرف گاز، باید مشوق های دیگری را هم اضافه کرد. مثلاً یک سقف مصرفی به عنوان مصرف استاندارد، برای مصارف مسکونی و تجاری مشخص شود و هر کسی که از آن میزان استاندارد کمتر مصرف کند، معادل قیمت گاز صادراتی به آن‌ها پرداخت گردد. یعنی در راستای این صرفه‌جویی، گاز را صادر و ارز وارد کشور شود. بنده معتقد هستم که می‌توان بخش عمده‌ی تعرفه ی صادراتی را مدیریت کرد و به خانواده‌ها برگرداند. اگر مردم فوائد این صرفه جویی را ببینند، قطعاً در مصرف مدیریت خواهند کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قرارداد ایران و ترکمنستان در خصوص انتقال گاز و جلوگیری از افت فشار و قطعی گاز در شمال کشور تصریح کرد: استان‌های شمالی تقریباً انتهای خطوط گازی ما را تشکیل می‌دهند و ما در آن مناطق، مشکل جدی در انتقال و فشار گاز داشتیم. گازی که از ترکمنستان وارد ایران می‌شود، بخشی از آن جبران این کمبود و بخشی دیگر به آذربایجان صادر می‌شود. شاید این مقدار در مقابل مقدار مصرفی ما، درصد قابل توجهی نباشد اما توانسته است مشکل فشار گاز را در بخش های شمالی جبران کند.

نماینده مردم قائمشهر در پاسخ به این سوال «کارشناسان، اثرگذاری اصلاحات قیمتی را پیش از رسیدن بحران می‌دانند، اقدامی که وزارت نفت پیش از شروع زمستان برای عبور از ناترازی گاز انجام داد و تعرفه مشترکان را افزایش داد و نتیجه آن عبور از زمستان سرد 14۰۰ بدون خاموشی و قطعی گاز بود، آیا می‌توان این مدیریت بحران را هم در حوزه ‌ی برق انجام داد؟»، گفت: با توجه به کمبود بارش در کشور، تدابیری لازم از سوی کمیسیون انرژی دولت صورت گرفته است و درتلاش هستیم که شاهد خاموشی و قطعی برق نباشیم. استفاده از نیروگاه های سیکل ترکیبی، افزایش مشارکت صنایع بخش‌های خصوصی و دولتی در تولید برق و مدیریت مصرف از جمله برنامه هایی است که در دست اقدام است. همچنین پیگیر انتقال برق از تاجیکستان از مسیر ترکمنستان هستیم که این موضوع هم قطعاً در بحث تأمین برق مصرفی مؤثر خواهد بود. پیش‌بینی ما این است با این اقدامات، مشکل قطعی برق نداشته باشیم.

مرادیان در پایان افزود: عملکرد وزارت نفت در زمینه مدیریت کمبود گاز و عدم قطعی گاز قابل قبول است چرا که مدام در تلاش بود که از تمامی ظرفیت ها در این مدت کوتاه استفاده کند اما این‌که بگوییم این اقدامات کافی است، خیر! باید برنامه های تکمیلی هم در این حوزه صورت بگیرد. چالش اصلی ما در مصرف است که به شدت با میانگین جهانی فاصله داریم و حتماً باید سیاست‌گذاری‌ هایمان را معطوف به این موضوع کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست