بازدید 10720
۳

روایتی از آخرین پرواز شجاعانه خلبان شهید ارتش

آخرین مأموریت و پرواز محمود ترابی‌نژاد، خلبان هوانیروز، حضور و شرکت در عملیات بزرگ خیبر بود.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 23 February 2022

به گزارش «تابناک»، محمود ترابی‌نژاد متولد اصفهان بود. در سال ۱۳۵۲ با مدرک دیپلم جهت خلبانی بالگرد در هوانیروز استخدام شد. پس از گذراندن دوره‌های آموزش نظامی و یادگیری زبان انگلیسی و فن پرواز، با سمت خلبان بالگرد «شینوک» به خدمت در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول شد. نخستین واحد خدمتی او، گردان شینوک پایگاه رزمی پشتیبانی هوانیروز اصفهان بود. خلبان ترابی نژاد در مدت ۱۰ سال خدمت نظامی از استخدام تا شهادت، یکی از نظامیان برجسته ازنظر صفات اخلاقی و رعایت مقررات نظامی در ارتش بود.

او از خلبانان شاخصی بود که در تمام مأموریت‌های جنگی و مردم یاری، همیشه پیش‌قدم بود. مردم شمال و خطه‌ی خوزستان به‌ خصوص بوشهر و خورموج در روزهای متمادی، پرواز بالگرد این خلبان شجاع و انسان‌دوست هوانیروز را در آذوقه رسانی به مردم مناطق سیل‌زده و نجات مصدومان آن شهرها از میان گرداب‌های سیل دیده بودند. حضور او در مناطق زلزله زنجان و رودبار نیز مشاهده شد که با دل‌وجان، به یاری مصدومین و مجروحین آن واقعه‌ ناگوار می‌شتافت و با پروازهای پی‌درپی آذوقه و مایحتاج به زلزله‌زدگان و آوارگان می‌رساند و زخمی‌های آنها را به بیمارستان‌های شهرهای هم‌جوار منتقل می‌کرد. او از خلبانان متعهد هوانیروز بود که در کنار دیگر خلبانان هوانیروز جان‌نثار پرواز می‌کرد و به یاری و مساعدت هموطنانش در هر نقطه‌ای از ایران که گرفتار شده بودند می‌شتافت.

جبهه‌های جنگ غرب و جنوب نیز به‌کرات پروازهای مخاطره‌آمیز او را در رساندن تدارکات و تجهیزات به نیروها و تخلیه شهدا و مجروحین ناظر بوده‌اند. ترابی نژاد از خلبانانی بود که در ایام آشوب مناطق غرب، بالاترین امدادرسانی سوخت و آذوقه را به مردم محاصره‌شده پاوه و بانه انجام داد و بارها به همین علت مورد تشویق و تقدیر مقامات مملکت و فرماندهان قرار گرفت.

آخرین مأموریت و پرواز این خلبان هوانیروز، حضور و شرکت در عملیات بزرگ خیبر بود. او وظیفه‌ی خطیرش را در شب‌های متوالی با رساندن نیرو و تدارکات به نیروها و رزمندگانی که در داخل هورالهویزه و جزایر مجنون با دشمن می‌جنگیدند با پروازهای شبانه به نحو احسن انجام داد. در آن عملیات، او در کنار دیگر تیزپروازان هوانیروز، اقدام به هلی برن نیرو و مهمات به جزایر مجنون در زیر آتش تیراندازی نیروها و توپخانه و هواپیماهای جنگی دشمن می‌کرد.

آخرین پرواز این خلبان شجاع هوانیروز در نیمه‌شب ۱۵ اسفندماه ۱۳۶۲ بود. او و هم پروازش که از خلبانان بالگرد نیروی هوایی بود در حین آن پرواز که نیرو رسانی از منطقه‌ جفیر به داخل هورالهویزه انجام می‌دادند، هدف موشک هواپیماهای دشمن قرار گرفتند. خلبان ترابی نژاد نهایت تلاش خود را انجام داد که بتواند بالگرد را قبل از فرود و سقوط در خاک دشمن، به داخل ایران پرواز دهد و فرود آورد. در تلاش اول موفق؛ اما در فرود بالگرد، شدت صدمات به بالگرد در حدی بود که قادر به فرود نبود و سقوط کرد. در آن سقوط، خلبان ترابی نژاد و آن خلبان نیروی هوایی و کروچیف ( مهندس پرواز) بالگرد که سروان فنی هوایی بایرام علی یتیم‌زاده نام داشت، به درجه رفیع شهادت نائل شدند. شهید محمود ترابی نژاد با درجه‌ی سرلشکری در آمار شهدای جنگ و هوانیروز منظور شده است. مزار این خلبان شهید هوانیروز در تکیه شهدای اصفهان قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
خلبانان شجاع نیروی هوایی و هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساعات اولیه جنگ برای وطن شجاعانه جنگیدن و به شهادت رسیدن نمونه بارز شهادت دو تن از خلبانان پایگاه هوای تبریز با انکه متوجه نقص فنی هواپیما شدن ومیتوانستند قبل از سوقط از هواپیما خارج شوند ولی از خود گذشت کردن تا به مردم آسیب نرسد وباید باید در مقابل این دلیران سر تعظیم فرود آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
درشما مگه تو کابین بودی که میگی اونا به فلان دلیل هواپیما رو ترک نکردند ر دلاور بودن این عزیزان شکی نیست ولی
درود بر خلبلنان شجاع ارتش
روح خلبانان شهید شاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها