بازدید 3791
استارتآپ و فعال کسب و کارهای نوآور مطرح کرد؛

اینماد سرکوبگر نوآوری و خلاقیت؛ اجبار اینماد بسترسازی برای خروج نخبگان است

اینماد به شدت سرکوبگر نوآوری و کسب و کارهای نوپا و جدیدی است که الگوی پیشینی نداشته‌اند و مجوزی برای آنها تعریف نشده است. اجبار اینماد یک مانع تراشی بسیار جدی است. در شرایطی که مسیر کسب و کار و نوآوری بسته شود قطعا بسیاری از نخبگان به رفتن از کشور تشویق می شوند
کد خبر: ۱۱۰۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴ 19 February 2022
اینماد سرکوبگر نوآوری و خلاقیت؛ اجبار اینماد بسترسازی برای خروج نخبگان است
پوریا آسترکی فعال کسب و کار‌های نوآور در مورد الزام اخذ اینماد به تابناک اقتصادی گفت: بنده مخالف الزام اخذ اینماد هستم چراکه باعث اتفاقات مختلفی در کشور می‌شود. اینماد بخشی از تراکنش کسب و کار‌های آنلاین را زیرزمینی می‌کند، چراکه این کسب و کار‌ها با ملزومات دریافت اینماد سازگاری ندارند و اغلب کسب و کار‌های خانگی و نوپا مجوز فعالیت ندارند و اینماد ابزار اجباری کردن مقررات و مجوز‌های جدید و بیشتر خواهد بود، به همین دلیل با سیاست‌های مقررات زدایی مجلس و دولت در تضاد است. اینماد به شدت سرکوبگر نوآوری و کسب و کار‌های نوپا و جدیدی است که الگوی پیشینی نداشته اند و مجوزی برای آن‌ها تعریف نشده و با اجباری شدن اخذ اینماد امکان فعالیت و کسب درآمد پیدا نخواهند کرد.

وی در مورد این سوال که اجبار اینماد برای کسب و کار‌های اینترنتی نوعی مانع تراشی محسوب می‌شود یا خیر و آیا می‌تواند باعث خروج نخبگان از کشور شود، اظهار داشت: اینماد یک مانع تراشی بسیار جدی است. در شرایطی که مسیر کسب و کار و نوآوری بسته شود قطعا بسیاری از نخبگان به رفتن از کشور تشویق می‌شوند چراکه در تمام دنیا تشویق جدی، امکانات مالی و فضای کار بسیار مناسب برای کسب و کار‌های نوآور تعریف می‌شود، در حالی که در ایران اینماد این فضا را از بین می‌برد و زمینه مهاجرت نخبگان از کشور در حوزه‌های مختلف فناوری تشدید می‌شود.

فعال کسب و کار‌های نوآور اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که مساله‌ای مهمتر از مهاجرت نخبگان وجود دارد و آن هم اینکه نخبگان قابل شناسایی هستند، اما کارآفرینان از قبل قابل شناسایی نیستند و ممکن است افرادی که نخبه هم نیستند، مشغول خلق کسب و کار‌های تازه باشند. با اجباری شدن اینماد خلاقیت نخبگان علمی و فناوری و نخبگان اقتصادی و کارآفرینی از بین می‌رود و سرکوب می‌شود.

آسترکی در ادامه در پاسخ به این سوال که دلیل عدم استقبال بیش از ۷۰ درصد از کسب وکار‌ها از اینماد چیست، گفت: اینماد قرار بود به صورت داوطلبانه ابزار احراز اصالت و ایجاد اطمینان کسب و کار باشد، اما در طول زمان ماموریت متفاوتی برای خود تعریف کرد و به سمت مسیر دیگری سوق پیدا کرده است. هم اکنون اینماد خود را متصدی احراز صلاحیت کسب و کار می‌داند و مسیر دیگری از ماموریت اصلی خود در پیش گرفته که هیچ فایده‌ای هم برای مشتری ندارد چراکه محیط رقابت و نوآوری را محدود می‌کند و ارزش کمتری برای مشتریان ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: اینماد کار آموزشی لازم را برای مردم انجام نداده است و صرفا یک نگاه محدود و اقتدارگرایانه‌ای دارد که مورد استقبال نیست.

فعال کسب و کار‌های نوآور در مورد سازوکار پیشنهادی به عنوان جایگزینی برای اینماد و اهداف آن، گفت: بهترین کاری که اینماد می‌تواند انجام دهد دنبال کردن هدف اولیه است. یعنی کسب و کار‌ها باید به صورت داوطلبانه و اختیاری نسبت به احراز اصالت خود اقدام کنند و نشان دهند که این کسب و کار قابل اعتماد است. الزام اینماد غیرقانونی است و قطعا نمی‌تواند وارد بحث اصالت کسب و کار‌ها شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار