بازدید 4323

همراهی تمام کشورها برای تامین امنیت غذایی

وزیر کشاورزی برزیل با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰، تقاضای غذا تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت، لزوم همراهی همه کشورها برای تامین غذای با کیفیت و سالم را یادآور شد.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹ 18 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ترزا کریستینا، وزیر کشاورزی برزیل شامگاه پنجشنبه ۲۸ بهمن در جلسه‌ای با مسئولان سیاسی، اقتصادی و بازرگانی استان فارس در محل اتاق بازرگانی شیراز، در رابطه با ضرورت تعادل در تبادلات تجاری با ایران، مطرح کرد: در سفر به ایران ما می خواهیم ضمن صادرات به ایران واردات از این کشور را افزایش دهیم و به تبادلات اقتصادی برابری برسیم.

وی با بیان اینکه هدف از سفر به کشور ایران این است که بتوانیم روابط دو جانبه بین دو کشور در زمینه کشاورزی را افزایش دهیم، اظهار کرد: برخلاف شرایطی که در دنیا وجود دارد، تمام دنیا باید کمک کنند تا مواد غذایی با کیفیت و قیمت مناسب به جهان عرضه شود.

او با اشاره به اینکه صحبت‌های مستقیم و رو در رو می تواند به نتیجه دادن مسائل بین دو کشور کمک کند، ابراز کرد: به خاطر ظرفیت تکنولوژی و زمین‌هایی که ما داریم برزیل آمادگی این را دارد که که سرمایه‌گذاران ایرانی را جذب کند.

وی گفت: بخش کشاورزی و دامپروری برزیل توسعه یافته و مدرن است؛ ظرفیت داشتن و پیشرفت در زمینه کشاورزی و مواد غذایی به آب و هوا و منابع ربط دارد؛ برزیل به عنوان کشوری که در این زمینه پیشرفت کرده است می‌تواند به سایر کشورها در زمینه امنیت غذایی کمک کند.

وزیر کشاورزی برزیل با استناد به آمار سازمان خواربار جهانی فائو تاکید کرد: تا سال ۲۰۵۰ تا درخواست برای مواد غذایی ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و کشورهای ارائه کننده مواد غذایی باید در این زمینه پیشرفت کنند و به روش‌های جدید برای کشت و برداشت در این حوزه دست یابند.

وی با بیان اینکه شرایط تجاری برزیل با ایران مثلثی و از طریق کشورهای واسطه انجام می شود، افزود: این تجارت ها بر محصولاتی مانند ذرت، سویا و مواد مشابه متمرکز می‌شود؛ برای افزایش ظرفیت ها گروهی از بازرگان ها در تهران با من همراه هستند.

کریستینا با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور برزیل مقادیری کود شیمیایی اوره از ایران خریداری می کند که برای بخش کشاورزی قابل اهمیت است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم علاوه بر افزایش حجم خرید این کود محصولاتی مانند پسته، بادام و زعفران نیز از ایران وارد کنیم.

او با بیان اینکه ایران از کشورهای رقیب موادی را وارد می‌کند که ما در برزیل با قیمت رقابتی می‌توانیم صادر کنیم، افزود: برنج در حجم کم به ایران صادر می‌شود؛ شکر یا پنبه نیز به همین صورت که می‌توانیم در این زمینه تعامل بیشتری داشته باشیم.

وزیر کشاورزی برزیل با اشاره به اینکه از ابتدای شرایط بد اقتصادی اندمی کرونا این کشور در زمینه تولید و صادرات مواد غذایی رکورد زد، گفت: ما توانستیم شغل هایی را که وجود داشت سر جای خود نگهداریم و شغل های جدید نیز ایجاد کنیم؛ در زمینه کشاورزی توسعه به وجود آمد در حالی که در زمینه های دیگر مشکل اقتصادی وجود داشت و صادرات برزیل در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش داشته است.

وزیر کشاورزی برزیل افزود: در حالی که ۴۰۰ درصد تولید افزایش پیدا کرده، سطح زیر کشت فقط ۴۰ درصد بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه کشور برزیل از تنها کشور های دنیاست که سه بار در سال کشت محصولات کشاورزی دارد، افزود: کشاورزی ما با کمک علم و به همراه ۲ هزار استارتاپی که وجود دارد ظرفیت این را دارد که به تمام دنیا به صورت پایدار مواد غذایی صادر کند.

وزیر کشاورزی برزیل گفت: برخی شرکت ها و بعضی از بانک‌های این کشور تمایل دارند روند تجارت با ایران را تسهیل و بخشی از مسائل موجود را حل کنند. امیدوارم در این سفر بتوانیم به نتایج مورد انتظار طرفین دست یافته و به نقطه مشترک برسیم.

توانمندی‌های بی شمار ایران در زمینه کشاورزی

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه تنوع اقلیمی در ایران قابلیت‌های منحصربفردی را در بخش کشاورزی ما ایجاد کرده است، مطرح کرد: تولید محصولات ارگانیک سالم و رعایت دوره کارنس تنها بخشی از توانمندی‌های ایران در حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به نقش تنوع اقلیمی ایران گفت: فارس یک استان چهارمحال فصل است که توانسته است بزرگترین انجیر دیم، دشت گل محمدی دیم و کشت گیاهان دارویی از جمله شیرین‌بیان و زعفران را در سطح جهان به خود اختصاص دهد.

وی در رابطه اهمیت افزایش تراز تجاری ایران و برزیل در بخش کشاورزی، گفت: اعزام منابع انسانی متخصص و محقق به کشور برزیل، تبادلات مربوط به انتقال دانش و تکنولوژی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی با تسهیل در فرآیند بانکی یا تهاتر کالاهای استراتژیک نظیر کود اوره، میعانات گازی، مشتقات نفتی، نفت خام و همچنین خشکبار و محصولات فرآوری شده کشاورزی از جمله موارد همکاری مشترک بین ملت، دولت و پارلمان دو کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به دیپلماسی پارلمانی، بیان داشت: در مجلس دیپلماسی پارلمانی را فعال کرده‌ایم تا در کنار دیپلماسی سیاسی دولت در بخش اقتصاد بتواند مکمل توسعه تجارت و افزایش سرمایه‌گذاری ایران با کشورهای مختلف در افزایش همکاری‌ها در معاملات اقتصادی باشد.

عسکری گفت: تلاش داریم با همکاری سفارت ایران و برزیل فضای مناسب و هدفمندی را در زمینه توسعه تجارت با اعزام تجار بین‌المللی فراهم کنیم که اتاق بازرگانی در این زمینه نقش محوری و توسعه‌ای خواهد داشت.

روابط ایران و برزیل همواره دوستانه بوده است

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با اشاره به اینکه کشور برزیل در طول ۴۳ سال انقلاب اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و همراه در کنار ما بوده است، گفت: کمیت و کیفیت تولیدات محصولات کشاورزی و دامی بر سلامت و رفاه مردم است که ایران در بین کشورهای منطقه جایگاه مناسبی دارد.

وی در ادامه به اهمیت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان فارس در سطح ملی پرداخت و در این باره گفت: استان فارس در باغداری رتبه اول، کشاورزی رتبه دوم و دامپروری رتبه چهارم کشور را دارد که امکان همکاری مناسبی را با کشور برزیل فراهم خواهد کرد.

استاندار فارس در رابطه با همکاری مشترک ایران و برزیل در زمینه کشاورزی، استقبال و اعلام آمادگی کرد و در این راستا گفت: تبادل و تهاتر کالاها نظیر کود شیمیایی با نهاده‌های دامی و گوشت قرمز و طیور و همچنین با ماشین‌آلات و انتقال دانش و تکنولوژی نیز می‌تواند بخشی از موارد همکاری ما با برزیل باشد که لازم است هر ۶ ماه یک بار این قراردادها مورد بازبینی قرار گیرد تا میزان اجرایی شدن این همکاری‌ها مشخص شود.

ایمانیه در رابطه با دیگر موارد همکاری دو کشور، بیان کرد: همکاری در کشت، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی، صادرات مرکبات و خشکبار فرآوری شده نظیر پسته، انجیر، کشمش، زعفران و گردو، بهره‌گیری از ظرفیت و توان علمی، تحقیقاتی و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، ایجاد و گسترش نمایشگاه‌های بین‌المللی مشترک ایران و برزیل در زمینه محصولات کشاورزی و دامی، کشت فراسرزمینی و تبادل اطلاعات در زمینه اصلاح بذر و اصلاح ژنتیک دام از دیگر موارد همکاری دو کشور ایران و برزیل است.

او با اشاره به اهمیت تسهیل امور بانکی در تبادلات تجاری دو کشور، گفت: در ۱۲ سال اخیر میزان صادرات ما به کشور برزیل ۲ برابر و میزان واردات هم ۴ برابر شده است که در دو سال اخیر مشکلاتی عمدتا در موارد بانکی و امور مالی صادرات ما به وجود آمده که خواستاریم این موضوع تسهیل شود.

استاندار فارس در پایان به هیات برزیلی خاطرنشان کرد: همانطوری که امروز در مکان‌های مختلفی از جمله تخت جمشید حضور پیدا کردید این کشور و استان فارس دارای تمدن و فرهنگ هزاران ساله است که سابقه‌ای درخشان داشته و در دنیای جدید هم به ویژه در تعاملات با کشورهایی دوست و همراه چون برزیل نیز خواهد درخشید.

فارس از تامین کنندگان اصلی غذا در ایران است

جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی استان فارس در ابتدای این نشست تخصصی مشترک در رابطه با جایگاه فارس به هیات برزیلی، اظهار داشت: فارس به عنوان چهارمین استان بزرگ کشور با ۳۶ شهرستان و ۵ میلیون نفر جمعیت بعد از بخش خدمات، بیشترین ارزش افزوده را در بخش کشاورزی دارد.

وی در همین راستا افزود: همچنین فارس در صنایع تبدیلی و تکمیلی جایگاه سوم را در بین استان‌ها با بالاترین میزان تنوع به خود اختصاص داده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به اهمیت همکاری و تعاملات هدفمند ایران و برزیل در زمینه اقتصاد و توسعه تجارت، بیان داشت: فناوری اطلاعات، ارتباطات بانکی، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در زمینه ماشین‌آلات سنگین با رویکرد هوشمندسازی، توسعه تجارت کودهای شیمیایی در مصارف کشاورزی، توسعه تجارت نهاده‌های دامی و طیور، صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی، توسعه اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی با اعزام هیات تجاری و فنی توسط هر دو کشور و همکاری در کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند از جمله موارد تفاهم و تعامل ایران و برزیل باشد.

رازقی گفت: اعزام هیئت تجاری و بازرگانی توسط هر دو کشور یکی از اهداف اصلی معاملات اقتصادی خواهد بود که فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی را ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، هیئت بلندپایه اقتصادی از کشور برزیل با سرپرستی وزیر کشاورزی آن کشور، صبح پنجشنبه ۲۸ بهمن به شیراز سفر کردند؛ این هیئت علاوه بر دیدارها و جلسات کاری، از آثار تاریخی، فرهنگی و برخی نقاط گردشگری شیراز، بازدید کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل