بازدید 9199
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار منطقی‌تر و عادلانه برای اصلاح یارانه انرژی است

نماینده ملایر در مجلس معتقد است باید میان افراد کم‌مصرف و پرمصرف تفاوت معناداری باشد؛ مشترکان پرمصرف عملاً از یارانه انرژی بیشتری استفاده می‌کنند. به نظر نمی‌رسد که دولت درآمد چندانی از افزایش تعرفه داشته باشد و بیشتر به دنبال اصلاح الگو مصرف و عادلانه کردن یارانه‌های انرژی است.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹ 13 February 2022

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار منطقی‌تر و عادلانه برای اصلاح یارانه انرژی است

عدم رعایت الگوی مصرف در بخش انرژی، از جمله موضوعاتی است که همواره اقتصاد ایران را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده و البته نسخه‌های متفاوتی هم برای درمان این بیماری اقتصادی و فرهنگی پیچیده شده است. در این میان آنچه اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند، پرداخت یارانه به مشترکان پرمصرفی است که عملاً حد و حدودی برای مصرف انرژی قائل نیستند و مسئولیتی در قبال سرمایه‌های ملی احساس نمی‌کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی آمار و ارقام حاکی از این است که سیاست پرداخت یارانه پنهان به‌ویژه در بخش انرژی نه تنها نتوانسته است به حمایت از دهک‌های پایین درآمدی کمک کند بلکه با ایجاد کسری بودجه و تورم، فشار مضاعفی را نیز به این گروه وارد کرده است.

به عبارت دیگر با وجود اینکه توجیه اصلی سیاستگذاران برای تخصیص یارانه‌ها، حمایت از دهک‌های پایین و قشرهای آسیب‌پذیر جامعه بوده است، این گروه‌ها کمترین بهره را از تخصیص یارانه‌ها می‌برند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اختصاص یارانه بیش از حد به حوزه انرژی باعث ناچیز بودن قیمت و در نتیجه مصرف بی‌رویه آن شده است، به گونه‌ای که در حال حاضر یکی از کشور‌های پرمصرف دنیا در حوزه انرژی محسوب می‌شویم.

برای بررسی این موضوع از دکتر هادی بیگی‌نژاد به عنوان عضو کمیسیون انرژی مجلس سؤال کردیم که تعرفه‌گذاری پلکانی چگونه به اصلاح الگوی مصرف کمک خواهد کرد؟     

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف را اقدامی در راستای تحقق عدالت در بهره‌مندی از یارانه انرژی می‌داند و می‌گوید: تعرفه‌گذاری پلکانی مصوبه سال گذشته مجلس است که مقرر شد برای همه افراد یارانه یکسان توزیع نشود؛ یعنی افراد کم مصرف و پرمصرف، هر دو با یک فرمول مورد محاسبه قرار نگیرند.

طبیعتاً باید تفاوت معناداری وجود داشته باشد میان فردی که صد کیلو وات در ماه مصرف می‌کند و فردی که هزار کیلو وات مصرف می‌کند. فردی که هزار کیلو وات مصرف می‌کند، عملاً از یارانه انرژی بیشتری استفاده می‌کند. بر همین اساس دولت و مجلس تصمیم گرفتند که این نظام تعرفه‌گذاری پلکانی را اجرا کنند تا هر اندازه که مصرف افراد بیشتر باشد، به همان نسبت یارانه کمتری اختصاص یابد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تعرفه‌گذاری پلکانی را شیوه‌ای منطقی‌تر و عادلانه‌تر توصیف می‌کند و می‌افزاید: در این شیوه جدید پله‌های بالاتر یارانه کمتری می‌گیرند و پله‌های پایین‌تر از یارانه بیشتری برخوردار خواهند شد. البته باز هم عدالت کامل رعایت نمی‌شود، زیرا فردی که صد کیلو وات مصرف می‌کند با فردی که دویست کیلو وات مصرف دارد، در صد کیلوی اول به یک اندازه یارانه می‌گیرند و تفاوت دریافت یارانه در صد کیلوی دوم رخ می‌دهد، اما به هر حال این فرمول به عدالت نزدیک‌تر است و منطقی‌تر به نظر می‌رسد چرا که مصرف یک جمعیتی را کاهش می‌دهد و افرادی را که در پله‌های سوم و چهارم قرار دارند، تشویق می‌کند که تلاش کنند در پله‌های اول و دوم قرار گیرند. در واقع مجلس و دولت خواستند که هرچه میزان مصرف بالاتر می‌رود، یارانه انرژی فرد کاهش پیدا کند.

وی همچنین مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر افزایش تعرفه صنایع پرمصرف بالاتر از دومگاوات را در همین راستا ارزیابی می‌کند و درباره نحوه هزینه کردن منابع مالی حاصل از اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی می‌گوید: واقعیت این است که درآمد آنچنانی وجود ندارد که بخواهیم برای نحوه هزینه کردن آن نظر خاصی داشته باشیم، چون کسانی که خیلی کم مصرف می‌کنند، مصرفشان تقریباً رایگان شده است و درآمد ناشی از افزایش تعرفه افراد پرمصرف، عملاً جایگزین این افراد رایگان می‌شود و بیشتر به دنبال اصلاح الگو مصرف و عادلانه کردن یارانه‌های انرژی است تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها راهکار منطقی‌تر و عادلانه اصلاح یارانه انرژی است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
اصلا کسی رو داریم که بتونه مطابق الگوی مصرف شما برق مصرف کنه الا اون کارتن خوابه.بقدری دایره الگوی مصرف رو تنگ کردید که پول برق 20هزار تومانی دو سال پیش من با همون مصرف الان شده 250 هزار تومان.
وقتی این مطلب یعنی عدالت که همه موارد در نظر گرفته شود، منطقه، تعداد نفرات، نوع ساختمان، مساحت ان و..... و در آخر درامد و سطح زندگی
اینم روشش نیست، مثال :من یه مجردم که مستقل زندگی میکنم. تنها وسیله ی برقی که دائم روشنه یه یخچال 14 فوته، تلویزون هفته ای 4 یا 6 ساعت روشن میشه برا تماشای پخش زنده دو تا 4 بازی فوتبال. روزی یک ربع دوش میگیرم که دینام آب روشن میشه. شبا هم از 9 تا 12 یک لامگ کم مصرف، در طول روز هم خونه نیستم. هفته ای 3 تا گیراهن و 3 تا شلوار هم اتو میکنم. با این همه مصرف برق اومده بالای تعرفه ی مصوب، و پیامک هشدار بهم دادن. خنده دار نیست؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
کنتر مشکل دارد. همه وسایل را خاموش کنید بعد چک کنید کنتر متوقف شده یا نه
خودتون هم‌ خوب می دونید که مشکلات موجود ربطی به یارانه پر مصرف ها ندارد. دارید بهانه تراشی می کنید. فساد و تحریم عامل اصلی ناکارایی موجود است. سال بعد همین موقع علیرغم حذف یارانه پرمصرف ها خواهیم دید که صنعت‌برق همچنان فشل است.
فقط دنبال بهانه برای افزایش قیمت ها هستند الگوی مصرفی که فقط برای جریمه شدن 99 درصد مردم محاسبه شده است بعد هم نمایش نگرانی معیشت مردم اجرا می کنند
این کار نیاز به کارشناسی بیشتر داره
چطور میشه الگوی مصرف برای یک آپارتمان ۸۰ متری با یک آپارتمان ۱۵۰ متری یکی باشه؟
بعد کدوم خونه میتونه الگوی ۸۰ کیلو وات ساعت را رعایت کنه؟
بالاخره حداقل یه یخچال پکیج و تلویزیون تو هر خونه ای هست
قبض برق تا ماه پیش دقیقا میومده ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان این ماه یهو شده ۶۷۵۰۰ آخه رو چه حسابی؟
رو چه قاعده ای؟
خوب راحت بگید گرون کردیم همینه که هست
پر مصرف و کم مصرف و اینا بهونه س
اصلاح الگوی مصرف بهانه نخ نما برای افزایش بهای انرژی
در کشوری که بزرگترین منابع گاز را دارد و بی شمار نقاطی با آفتاب زیاد برای تولید برق، قیمت برق نباید این باشد.
تعرفه پلکانی یعنی مصرف زیر 150 کم مصرف و بالای ان پر مصرف! حالا اکثریت کنتور های جدید و اغلب مردم جزو پله بالای 150 قرار خواهند گرفت و به بهانه مصرف بالای 600 تایی ها برق اکثریت مردم افزایش خواهد یافت .به همین سادگی به همین خوشمزگی ....
باید یک استاندارد مناسب در نظر گرفته شود وپیک تابستان که بخاطر کولر بالا میرود نیز در نظر بگیرن بعد اگر کسی بیشتر مصرف کرد آزاد محاسبه شود اخیرا بخاطر فضای مجازی و استفاده کامپیوتر لب تاب برق مصرفی را بیش از حد کرده است
آقا میخوای گرون کنید ،مثل بقیه چیزها بکنید ،دیگه اینقدر ننه من غریبن بازی درنیارید دستتون پیش مردم رو شده
اقایانی که در مجلس نشسته اید خبر دارید که چه بلایی سر صنعت داره میاد مصرف گاز صنعت نسبت به ماه مشابه سال فبل هفت برابر شده در سالی که بعنوان سال رفع موانع تولید نامگذاری شده و توقع داریم سرمایه گذاری هم زیاد شود و سرمایه از کشور خارج نشود اطمینان دارم با این روش کسری بودجه را جبران میکنید و بیکاری هم زیاد میکنید و بد اخلاقی داخل جامعه هم زیاد میکنیدو فقر هم زیادتر میشود
کاملا درسته که پرمصرفها باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. ولی آقای نماینده به عنوان یک روحانی و استاد دانشگاه و مدافع سرسخت نظام به شما عرض می کنم: اندکی انصاف هم خوبه: با این الگوی مصرف، بیش از 85% مردم به عنوان پرمصرف تلقی می شوند. لااقل نمک بر زخم مردم نپاشید.
اول باید الگوی مصرف براساس یک مصرف واقعی صورت بگیرد نه اینکه الگوی 200-300 کیلوواتی تعیینی وزارت که معلوم نیست براساس چه معیاری تعیین شده را بعنوان الگوی مصرف معرفی و انتظار داشته باشیم زیر این الگو هم مصرف صورت گیرد.
الگوی مصرف تعیینی وزارت نیرو نه واقعی است و نه خاصیتی در محاسبه برق بهاء دارد و فقط برای گران کردن قیمت برق کاربرد دارد که به جیب این وزارتخانه سرازیر میشود!
یک الگوی مصرف واقعی باید تنها با یک نرخ و آنهم کمترین نرخ پلکانی محاسبه شود و مازاد آن در پلکان قیمتی قرار گیرد.
وزارت نیرو سالهاست با فرمولی اشتباه برق بهاء را با چندین برابر از تمام مشترکین دریافت می دارد و حتی از آبونمان که جزو اقلام مصرفی مشترکین نیست و فقط به بهانه تعمیر و نگهداری تجهیزات و خطوط انتقال نیرو دریافت می کند مالیات ارزش افزوده دریافت می کند!
بزودی شکایتی که در دیوان عدالت اداری مطرح شده این وزارتخانه را متوجه اشتباهات و زیاده خواهی هایش خواهد کرد و این وزارتخانه باید مبالغ اضافی را که از تمامی مشترکین دریافت داشته به آنان برگرداند.
اقایان وکیل الدوله، چقدر از مردم فاصله گرفته اید، با این الگو مصرف حتی محروم ترین اقشار هم مشمول جریمه میشوند، شما طرف کی هستید، موکلان تان یا دولتی که با جیب مان میخواهد ضعف هایش را جبران کند
اگر با دنیا تعامل سازنده داشته باشید می توانید تکنولوژی ها را به روز کنید، تجهیزات کم مصرف تولید کنید، خودروی کم مصرف تولید کنید.... به جای اینکه به مردم بگویید کم مصرف کنند، لوازم و تجهیزات کم مصرف تولید کنید!!!!
جناب دکتر بیگی‌نژاد
سلام،
خیلی خوبست، که جنابعالی که در جایگاه بالای سیاستگذاری انرژی قرار دارید ، به این موضوع پرداخته اید. لیکن تعرفه بندی وزارت نیرو آنقدر غیر منطقی ، من درآوردی و بی پایه است که طرح موضوعاتی ابتدائی نظیر پلکانی کردن، عنوان کردن الگوی مصرف، و ربط دادن این موضوعات به سوبسید و این نتیجه گیری که " تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها راهکار منطقی‌تر و عادلانه اصلاح یارانه انرژی است" ، ناصحیح وبیفایده است و هیچ ایده و راهکار سازنده ای هم ارائه نمیکند. بنظر میرسد که یک" ابهام عمومی مزمن از درک کلیت ومنطق کارتعرفه برق" ایجاد شده که هم به زیان مصرف کنند گان است و هم بزیان صنعت برق که ازین طریق تمام مملکت را در معرض شوکهای تمام نشدنی قرار میدهد.
با احترام
هرمز رومیانی
۲۶بمن۱۴۰۰
سیاتل- واشینگتن (فعلأ آمل هستم)
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار