بازدید 12267
رحمان قهرمانپور در گفت‌وگو با تابناک

حمله روسیه به اوکراین منجر به اخلال در مذاکرات وین خواهد شد؟

با افزایش تنش‌ها در شرق اروپا و احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین، گمانه زنی‌های زیادی درباره تاثیرات این تنش و حمله احتمالی بر مسائل مختلف جهانی و بین المللی مطرح شده است. سوال مهم این که آیا حمله روسیه به اوکراین می‌تواند بر مذاکرات برجام در وین تاثیر مهمی بگذارد؟ در واقع، تنش‌ها میان روسیه و غرب ممکن است منجر به اخلال در روند مذاکرات وین شود.  
کد خبر: ۱۱۰۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶ 13 February 2022

حمله روسیه به اوکراین منجر به اخلال در مذاکرات وین خواهد شد؟

بین الملل تابناک: مصطفی نجفی ـ با افزایش تنش‌ها در شرق اروپا و احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین، گمانه زنی‌های زیادی درباره تاثیرات این تنش و حمله احتمالی بر مسائل مختلف جهانی و بین المللی مطرح شده است.

یکی از این مسائل مذاکرات وین میان ایران و گروه ۴+۱ در وین است. مذاکراتی که هم اکنون در وین در جریان است و به مرحله حساسی رسیده است و به گفته منابع مختلف رسانه‌ای و دیپلماتیک توافق نزدیک از هر زمانی است.

سوال مهم این است که آیا حمله روسیه به اوکراین می تواند بر مذاکرات برجام در وین تاثیر مهمی بگذارد؟ در واقع، تنش ها میان روسیه و غرب ممکن است منجر به اخلال در روند مذاکرات وین شود. 

این پرسشی است که تابناک در گفتگو با رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل هسته ای و بین الملل بدان پرداخته است. 

قدرت‌های بزرگ منافع مشترکی در جلوگیری از افزایش تعداد دولت‌های باشگاه‌ هسته‌ای دارند. این درحالیست که این ميزان توافق در مورد اوکراین وجود ندارد. لذا حتی اگر وضعیت اوکراین از این وضعیتی که هست بحرانی‌تر شود به این معنا نیست که روسیه نقشی را که در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب تا کنون ايفا کرده، ايفا نخواهد کرد. ممکن است بصورت موقت و کوتاه‌مدت بخواهد مانند سال ۱۳۹۴ سنگ‌اندازی کند ولی بصورت اساسی مواضع خود را تغییر نخواهد داد. در مورد چین هم همینطور است.

قهرمان پور در پاسخ به این پرسش گفت: باید توجه کرد که مساله اوکراین و مساله هسته‌ای ایران، دو موضوع متفاوت هستند که در راستای هم نیستند. البته تاثیرگذاری همه‌چیز روی همه چیز در عالم سیاست ممکن است؛ اما میزان تأثیرگذاری است که اهمیت دارد. ما به اعتبار انسان بودن و دایره محدودی از دانش و توجهی که داریم، روی موضوعات یا متغیرهایی تمرکز می‌کنیم که تاثیر بیشتری دارند.

وی افزود: مساله اوکراین، مساله‌ای ژئوپولیتیکی و نظامی بین روسیه و غرب است، درحالی که مساله هسته‌ای ایران در وهله نخست مساله‌ای است مرتبط با عدم اشاعه. در موضوع عدم اشاعه قدرت‌های بزرگ از جمله روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و چین که پنج قدرت هسته‌ای به رسمیت شناخته شده در پیمان منع اشاعه هسته‌ای یا ان پی تی هستند منافع مشترکی دارند، زیرا افزايش تعداد دولت‌های هسته‌ای در جهان کاربرد، اعتبار و کارآمدی سلاح‌های هسته‌ای را به شدت زیر سوال می‌برد.

این کارشناس مسائل هسته ای عنوان کرد: لذا قدرت‌های بزرگ منافع مشترکی در جلوگیری از افزایش تعداد دولت‌های باشگاه‌ هسته‌ای دارند. این در حالی است که این ميزان توافق در مورد اوکراین وجود ندارد. لذا حتی اگر وضعیت اوکراین از این وضعیتی که هست بحرانی‌تر شود، به این معنا نیست که روسیه نقشی را که در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب تا کنون ايفا کرده، ايفا نخواهد کرد. ممکن است موقت و کوتاه‌مدت بخواهد مانند سال ۱۳۹۴ سنگ‌اندازی کند ولی بصورت اساسی مواضع خود را تغییر نخواهد داد. در مورد چین هم همین طور است.

وی در نهایت اظهار داشت: بنابراین جمع‌بندی کلی من این است که بحران اوکراین به میزان قابل توجهی مساله هسته‌ای ایران را تحت‌تاثیر قرار نخواهد داد.

لازم به ذکر است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیروهای نظامی خود را در مرزهای کشورش با اوکراین مستقر کرده، اما ادعای حمله نظامی به اوکراین را رد می‌کند. اتحادیه اروپا نیز همچنان روسیه را غیرقابل‌اعتماد می‌داند.

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» مدعی شده حمله روسیه به اوکراین ممکن است سه‌شنبه آغاز شود.

به دنبال درخواست «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از شهروندان این کشور برای خروج از اوکراین، دولت ژاپن و انگلیس نیز از شهروندانشان خواستند اوکراین را ترک کنند.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر درباره بحران اوکراین، گفته «حمله سریع به کی‌یف، محتمل است.»

وی هشدار داد: «اتباع آمریکا در اوکراین باید ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده این کشور را ترک کنند.»

اوکراین نیز از روسیه خواسته تا ظرف ۴۸ ساعت درباره فعالیت‌های نظامی خود توضیح دهد.

روسیه آماده شدن برای حمله به اوکراین را رد کرده و کشور‌های غربی را به تضعیف امنیت منطقه با گسترش ناتو به سمت مرزهایش متهم می‌کند.

در همین حال «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گزارش‌های روز جمعه درباره «تهاجم قریب‌ الوقوع» روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد و آن را «کارزار اطلاعات نادرست گسترده»، علیه روسیه خواند.

به گفته وی، «فضا سازی کاخ سفید آشکارتر از همیشه است؛ آنگلوساکسون‌ها به جنگ نیاز دارند؛ به هر قیمتی که شده است؛ تحریکات، اطلاعات نادرست و تهدید روش‌های مورد علاقه برای حل مشکلات آن‌هاست.»

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» مدعی شده حمله روسیه به اوکراین ممکن است سه‌شنبه آغاز شود. به دنبال درخواست «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از شهروندان این کشور برای خروج از اوکراین، دولت ژاپن و انگلیس نیز از شهروندانشان خواستند اوکراین را ترک کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
ما کلا کشور خوش ضرری هستیم، هر مناقشه ای که تو هر جای دنیا اتفاق بیوفته یه سر ضررش ایرانه. بهتون قول بدم ضرری که ایران تو این مناقشه اکراین متحمل میشه از خود اکراین بیشتره. البته با درایت مسولین همیشه در صحنه.
دولت قبل برای ناکارامدی خود پیوستن به برجام و aftf رو بهانه می کرد.
این دولت هم باید بهانه ای داشته باشد
لطفا کارشناس مستقل پیدا کنید
نه غربزده
مرگ بر روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
عه، مرگ دیگران رو خواستن که بد بود
روسیه جرات حمله را ندارد.
چون هر دو طرف درگیری اوکراین، ایران را ضعیف میخان، در هر صورت مذاکرات تا عقد برجام پیش خواهد رفت.
روسیه با کارت ما همانطور که سالها در مقابل امریکا بازی کرده است

حتما این بارهم در مقابل مشکل جدی اوکراین ما را قربانی خاواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
مثلا چی می خواد بازی کند؟
آمریکا نمیخواد با ما راه بیاد و ربطی به این آن ندارد
روسیه می گوید آمریکا ناتو را از مرز ما دور کن ولی آنها می خواهند روسیه را تحت فشار قرار بدهند خوب طبیعی هست که حمله به اوکراین هم محتمل هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
روسیه به چه حقی به اوکراین زور می گوید و می گوید نباید عضو فلان گروه شوی و این کار را باید بکنی و این کا را نکنی؟اوکراین کشور مستقلی است.مگه روسیه هر کاری می کند از اوکراین اجازه می گیرد و یا ایران از کشور دیگری اجازه می گیردو مرگ بر پوتین و سیستم مستبد ان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
امریکا می خواهد با نفوذ در اوکراین روسیه را تضعیف کند
واقعا دام خوبی برای سرنگونی پوتین چیده شده ، در صورت حمله روسیه ، تحریم های اقتصادی کمر دولت پوتین رو خم میکنه و این آدم برای همیشه وجودش از صحنه سیاست دنیا پاک میشه ، الهی آمین
مذاکرات شما در وین از الان نتیجه اش مشخص هست همانند قبلی ها پس زیاد دنبال تحلیل نباشید
احتمالا ایران برای کمک به پوتین نیرو میفرستد و ایران هم از دست دولت اوکرایین که در رابطه با قربانیان هواپیمای مسافربری قراره ازش شکایت کنه راحت میشه۰
فقط مذاکره مستقیم با آمریکا !!
در غیر اینصورت همین آش است وهمین کاسه چه کنم؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
مثل دفعه قبل زد زیرش و پاره کرد
آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه
روسیه کلا مخل امنیت و آرامش و آسایش و شکوفایی ایران است

دست اندازی های روسیه به وین محدود نمیشود .

مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
چی میگی / بر جام ،مذاکرات همش حرفه.شما که نمی خواین چیزی درست بشه لااقل خرابش نکنید دست از سرمون بردارید یه چند صباحی بدون استرس زندگی کنیم
اساساً آمریکا در اوکراین به عنوان همسایه روسیه چه غلطی می کند و دخالت های بی جای آمریکا در کشورها باعث بحران ها شده است و ظاهراً در سیاست آمریکا بحران آفرینی در جهان از اصول است که باید همواره انجام شود
و جهان باید کشف کند که آمریکا از بحران آفرینی در جهان چه بهره هایی می برد؟
روسیه مجبور است دیر یا زود حکومت اوکراین را با حمله یا بدون حمله عوض کند. چون اگر این ماجرا همینطور جلو برود و روسیه نتواند گاز بفرشد متلاشی خواهد شد. ناامنی در منطقه خلیج فارس هم تلاش روسیه برای تحت تاثیر قرار دادن قرارداد عظیم گازی قطر با اروپا است
البته بقول ایشان دایره دانش ایشان محدود است اما آیا جنگ جهانی سوم در راه است وهمینطور کندن قبرهای دسته جمعی چند ماه قبل روس ها برای چه بود ویا بلائی که سر ژاپن در جنگ دوم آمد قرار است سر چین بیاید . نقش ایران در چنین جنگ فرضی و احتمالی چه خواهد بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار