بازدید 10478

جزئیات معافیت مشمولان دارای همسر معلول جسمی - حرکتی

کد خبر: ۱۱۰۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴ 08 February 2022

جزئیات شرایط دریافت معافیت برای مشمولانی که همسرشان دارای معلولیت جسمی – حرکتی هستند را در این گزارش بخوانید.

به گزارش میزان،‌ برخی از مشمولان متاهلی که خدمت مقدس سربازی خود را سپری نکرده‌اند، دارای همسر معلول جسمی و ذهنی تحت پوشش بهزیستی هستند.

قانون برای این دسته از افراد شرایطی را مهیا کرده تا بتوانند از معافیت خدمتی برخوردار شوند.

مشمولانی که با بانوان معلول ازدواج می‌کنند از معافیت موقت ۵ ساله استفاده و در صورت استمرار ازدواج پس از اتمام ۵ سال از معافیت دائم برخوردار می‌شوند.

در صورتی که مشمول در مدت معافیت موقت به دلیل فوت یا طلاق همسر شرایط معافیت را از دست داده و خود را ظرف مدت ۶ ماه ازتاریخ وقوع معرفی نکرده باشد، غایب محسوب می‌شود و برابر مقررات با وی رفتار خواهد شد.

ملاک محاسبه معافیت موقت، از تاریخ ازدواج و ثبت عقد است و زمان معلولیت در رسیدگی موثر نیست.

بعنوان مثال مشمولی که در تاریخ ۱۳۹۰/۰۵/۲۰ با خانم معلول ازدواج کرده باشد، چون بیش از ۵ سال از تاریخ ازدواج سپری شده درخواست کارت معافیت دائم بلامانع خواهد بود.

چنانچه مشمول از معافیت موقت به سبب معلولیت همسربهره‌مند شده باشد، یعنی معافیت موقت به او تعلق گرفته باشد و در این بین همسر مشمول بعد از خاتمه ۵ سال ازدواجشان و قبل از صدور کارت فوت کند، درخواست کارت معافیت دائم برای مشمول بلامانع خواهد بود و کارت معافیت برای مشمول صادر خواهد شد.

در این معافیت غیبت مشمول مانع رسیدگی بوده و مشمول نباید غیبت داشته باشد و در صورت فوت یا طلاق فرد معاف شده و ازدواج مجدد معلول یا همان زن، استفاده همسر جدید از معافیت نیز بلامانع است، لذا برای بهره مندی از این معافیت معلول باید تحت پوشش بهزیستی باشد.

با عنایت به اینکه برابر تبصره ماده «۱» قانون حمایت جامع از حقوق معلولان، معلولیت در سه حوزه جسمی، ذهنی و روانی دسته بندی شده است، منظور از معلولیت جسمی - حرکتی وجود معلولیت در حوزه‌های جسمی ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب و ... بینایی، شنوایی و گفتاری است و معلولیت‌های ذهنی و روانی در این نوع معافیت ملاک رسیدگی نخواهد بود، لذا بیماری‌های ذهنی و روانی به تنهایی شامل معافیت نمی‌شود.

درصورتی که معلولیت به صورت توامان بوده و معلولیت ذهنی یا روانی منجر به ایجاد معلولیت جسمی نیز شده باشد، رسیدگی به درخواست مشمول با رعایت مقررات مندرج در ابلاغیه فوق الذکر بلامانع است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست