بازدید 18154
یک کارشناس مسائل هسته ای در گفت‌وگو با تابناک

تصمیم آمریکا برای لغو برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران چه معنا و اهمیتی دارد؟

روز شنبه، دولت آمریکا از تصمیم خود برای بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد؛ تصمیمی که بلافاصله مورد توجه رسانه‌ها و ناظران بین المللی قرار گرفت. دولت آمریکا اعلام کرده است که این معافیت‌ها هم‌زمان با ورود مذاکرات وین به مرحله‌ای حساس، بازگردانده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱ 05 February 2022

تصمیم آمریکا برای لغو برخی تحریم های هسته ای ایران چه معنا و اهمیتی دارد؟

بین الملل تابناک: روز شنبه، دولت آمریکا از تصمیم خود برای بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد؛ تصمیمی که بلافاصله مورد توجه رسانه‌ها و ناظران بین المللی قرار گرفت. دولت آمریکا اعلام کرده است که این معافیت‌ها هم‌زمان با ورود مذاکرات وین به مرحله‌ای حساس، بازگردانده می‌شود.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که هیأت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت به پایتخت‌ها بازگشته‌اند، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا پیش از بازگشت به وین برای دور نهایی و مشخص شدن سرنوشت مذاکرات، طی فرمانی برخی از تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، معافیت از تحریم‌ها، تهدید آمریکا علیه شرکت‌ها و کشورهایی مانند روسیه، چین و همچنین کشورهایی اروپایی که در بخش‌های غیرنظامی فعالیت هسته‌ای ایران حضور داشتند را لغو می‌کند.

در ادامه آمده است که این معافیت‌ها برای تشویق ایران به اجرای تعهدات توافق هسته‌ای برجام است.

پرسش مهمی که پیش می آید این که این تصمیم و اقدام آمریکا در بحبوحه مذاکرات وین چه معنا و اهمیتی دارد؟ این تصمیم آمریکا در راستای پیشبرد مذاکرات در وین است یا سیگنالی از ارتباط مستقیم میان تهران و واشنگتن؟

در همین رابطه و در پاسخ به این پرسش ها، حیدر علی مسعودی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با تابناک گفت: این مساله را قاعدتا باید در قالب بحث مذاکرات احیای برجام و بصورت خاص رفع موانع پیشبرد مذاکرات تلقی کنیم. به نظر من، این بحث به رابطه‌ بین ایران و آمریکا و تعاملات مستقیم این دو کشور ارتباط مستقیمی ندارد و تاثیر خاصی روی این مساله نمی‌گذارد. در مذاکرات احیای برجام در وین وقتی که مذاکرات کم و بیش روی روال نرمال خودش قرار گرفت، هیأت‌های دیپلماتیک در قالب سه کمیته روی سه متن متفاوت در حال کار بودند.

وی افزود: متن اول مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بوده و به نوعی به معنای چگونگی بازگشت ایران به تعهدات برجامی خودش است. متن دوم متن رفع تحریم‌هاست که مربوط به تعهدات آمریکا و طرف‌های دیگر است که کدام تحریم‌ها را و چگونه برخواهند داشت و در قالب چه واژگانی این کار انجام می‌شود. متن سوم که متن مهم‌تری است، مربوط به توالی و ترتیب اقداماتی که ایران و آمریکا برای احیای برجام انجام می‌دهند، است.

این کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: به نظر می‌رسد در دو متن اول یعنی متن تعهدات هسته‌ای و بحث رفع تحریم‌ها تا الان پیشرفت‌های جدی انجام شده است و متن مهم‌تر یا بخش حساس‌تر و پیچیده‌تر مذاکرات که مربوط به نحوه انجام تعهدات دوطرفه توالی و ترتیب آن‌هاست، آن را به بخش پایانی مذاکرات که شاید مهم‌ترین بخش و حساس‌ترین بخش آن است، موکول کرده اند.

مسعودی اظهار داشت: این اقدام اخیر آمریکا برای بازگرداندن معافیت‌های تحریمی در بخش‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران ناظر به این بخش پایانی مذاکرات است و مانعی که همواره از اول مذاکرات وجود داشت که قدم اول را ایران یا آمریکا بایستی بردارد، برطرف می کند. ایران معتقد بود که امریکا باید انجام دهد و آمریکا معتقد بود ما همزمان باید به برجام و به تعهدات برگردیم. اینجا تا حدودی گره برطرف و باز می‌شود. این گره نحوه توالی اقدامات به لحاظ فنی قابل حل است؛ به این معنا که بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای، خودش منوط و وابسته است به رفع تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران، چون اگر قرار باشد که ایران بخشی از مواد انباشته شده غنی شده خودش را به کشور دیگری مانند روسیه ارسال کند یا هر کار دیگری در این زمینه و از این نوع، نیاز به این دارد که ایران بتواند با آن کشورها همکاری کند و لازمه این همکاری این است که تحت تحریم‌های آمریکا واقع نشود.

وی در پایان افزود: بنابراین در جمع بندی آنچه ما در این دوره توقف مذاکرات به عنوان دوره تصمیمات سیاسی می‌شنویم منظور تصمیماتی از این دست است که توسط آمریکا ضد برنامه هسته‌ای ایران را برداشته اند و کشورها امکان همکاری با ایران را در این زمینه دارند و هدف اصلی آن این است که گره مذاکرات یعنی گره توالی اقدامات دوطرف تا حدودی باز و زمینه سازی برای بازگشت ایران به تعهداتش انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۰
در هر صورت هر کس از هر گروه وجناح برای برداشت تحریمهای زمان دولت احمدی نژاد تلاش کند، دستش درد نکند.روحانی یا رئیسی ، ظریف یا امیر عبدالهی. وضع ملت را درک کنید
پاسخ ها
اراز
| Canada |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
امریکا و انگلیس با ان منطقی که افغانستا راتحویل طالبادادند با همان منظق م
ناشناس
| Canada |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
هدف امریکا و بایدن از این شل کن و سفت کن ها فقط و فقط ادامه تحریم کامل اقتصاد ایران تا زمانیکه کاملا ضعیف شود. شرایط موجود نه توافق و نه درگیری بهترین وسیله برای تامین اهداف استراتژیک اسراییل هست. اهداف استراتژیک اسراییل هم بسیار ساده هست. هیچ کشور خاورمیانه نباید سر و سامان بگیرد. نمونه ان هم سوریه. اگر اسد کنار رود و دنیا با سوریه خوب شود یعنی دوباره ملت سوریه میتواند اقتصاد خود را بازسازی کند و دوباره ارتش ملی قوی برای منافع ملت سوریه بسازد و البته دوباره مدعی بلندیهای جولان و تهدیدی برای اسراییل شود. طبیعی است که این نقشه برای همه کشورهای خاورمیانه دارد اجرایی می شود. همین هست که ترامپ متوجه نبود. ترامپ بدنبال حل مسایل امریکا با ایران و سوریه و روسیه و ... بود. ولی دمکراتها که ریشه در استعمار گران قهار انگلیسی دارند فقط بدنبال باقی گذاشتن استخوان لای زخم ملتهای خاورمیانه هستند.
هیچی!!
تمدید معافیتهایی هستند که اونقدر بی اهمیتند که حتی ترامپ هم اونها رو تمدید میکرد.
به توییتر ند پرایس توجه کنید تا متوجه شید هیچ خبر خاصی نیست!
قطعا آقازاده ها نفس راحتی می کشند

ولی مردم هیچ تغییری را احساس نخواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
آقازاده ها رو خود مردم درست کردند با گرنش در برابر کسی که پدرش کاره ای است. حالا شاکی شدید. باز هم کرنش کنید چی میشه؟
در صورتی توافق خوب حاصل می شود که؛
اولا) تحریم های برجامی و غیر برجامی برداشته شود.
ثانیا) آمریکا در حضور سایر کشورها تضمین دهد که به صورت یکجانبه از توافق خارج نشود.
تاریخ نشان می دهد که آمریکا اگر به نفعش نباشد نه تنها زیر برجام بلکه زیر سایر توافقات بین المللی هم خواهد زد نمونه اش قرارداد عدم اشاعه گازهای گل خانه ای که چون به نفع صنایع آمریکا نبود ترامپ از آن خارج شد و نمونه های مشابه دیگر.
علاوه بر این ها کاری به پیشرفت علمی، دفاعی، صلح آمیز هسته ای و ... نداشته باشند.
واقعیت تاریخی این است که آمریکا و در کل غربی ها نمی توانند حضور کشوری مستقل و پیشرفته در منطقه خاورمیانه (مرکز نفت دنیا) را تحمل کنند و سعی می کنند کشورهای منطقه را وابسته نگه دارند تا منابع زیر زمینی خدادای را مفت خری کنند و با آنها کالاهایی با قیمت صد برابر ساخته و به سایر کشورها بفروشند و مردم خودشان راحت زندگی کنند و اگر کشوری در خاورمیانه (مرکز نفت دنیا)، قصد پیشرفت داشته باشد به هزار و یک دلیل واهی با تحریم و ... سعی در کند کردن حرکت پیشرفتی اش دارند، سیاستی که غلط اندر غلط و ضد حقوق بشری و ضد علم و دانش بشری است.
البته آمریکا باید فهمیده باشد که دیپلماسی، خیابانی دو طرفه است و اگر بخواهند این خیابان را به نفع خودشان یک طرفه کنند به بن بست می خورند، پس بهتر است کلیه تحریم ها را لغو کنند و به استفاده صلح آمیز کشور از انرژی هسته ای، پیشرفت در زمینه های علمی و دفاعی و ... که نه تنها حق مسلم ایران بلکه حق مسلم تمام کشورها است کاری نداشته باشند چون ملت ها بیدار شده اند و دوران ارباب - رعیتی به پایان رسیده است.
هیچ معنایی ندارد جز این که تحریم آمریکا دارد خنثی می شود و برای اینکه بتواند دوباره تحریم کند به توفق بر می‌گردد ولو با راستی آزمایی مورد نظر ایران تا بعدا بتواند آن ابزار تحریم را استفاده کند و آقایان ناشی هم در دام مجدد آنها!
سلام توافق سلام دلار نفتی سلام اقازادگان نفتی سلام اقازادگان دلاری حمله به سمت دلارهای نفتی...
برجامی که در زندگی مردم نقش نداشته باشه و سودش به از مابهترون میرسه میخام سر سگ توش بجوشه
معنایش این است که ما قبلا امتیازات کلان به کدخدا داده ایم. همین.
امیدوارم تحریم هرچه زودتر برداشته گردد مردم خسته شدن ازگرانی دولت هم عین خیالش نیست .... مردم چه گناهی کردند که اسیرشدند ....
سیر نزولی شروط ایران برای بازگشت به برجام:
دوسال پیش: لغو کلیه تحریمها وپرداخت خسارت و ازادسازی پولهای بلوکه شده ومحکوم کردن ترور شهیدسلیمانی توسط دولت بایدن وتضمین عدم خروج مجدد امریکا ازبرجام
پارسال : لغوهمه تحریمها وتضمین عدم خروج مجدد امریکا ازبرجام
امروز: لغو تحریمهای برجامی‌ نه همه تحریمها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
داداش مذاکره کلا همینه. اگه اون چیزی برات مطلوب رو همون اول مطرح کنی مطمئن باش به ۲۰ درصدش هم نمی رسی.
چرا باید تحریم برداشته بشه تحریم ها یک فرصت برای شکوفایی کشوره با تحریم استعدادها شکوفا میشه و دستاوردهای بهت آوری خواهیم داشت
ارتباط مستقیم ایران و امریکا؟ این تیتر ها بیشتر تبلیغ خبر هست تا واقعیت سی سال هست این جمله تکرار میشه و همه خوشحال میشن که اوضاع اقتصادی خوب میشه، از خدا می خوام که تحریم ها برداشته نشه تا کشور یه تکونی به خودش بده که اگه نده بد میشه.
لغوبخشی ازتحریم ها که سهل است رفع تمام تحریمهاهم برای ما هیچ معنی ومفهومی نداردوبهیچ دردمانخواهدخوردچون اولاً مجلس قیمت دلاررا حداقل ۲۴۰۰۰ تومان تصویب کرده یعنی کم وبیش همین که الان هست درحالیکه بابرداشتن تحریمها مقدار
ارزی که واردمملکت میشودشبیه دولت آقای احمدی نژادمیشودکه دلاراز۹۰۰ تومان آغاز وبه ۳۲۰۰ تومان انجامید ازطرف دیگر
دستمزدها وقیمتها بشدت بالا رفته نه میشوددستمزدهاراکاهش داد وبطبع آن قبمتهاراهم نمیشودکمترکرد ولی فقط اکرمدیران اقتصادی ماآگاهانه تصمیم بگیرند دلاررامیتوانند تک نرخی کرد
وخریدوفروش آنراآزادمثل همه کشورهای دنیا بجز کره شمالی وازطرف دیگرثبات اقتصادی پدیدآورد که بعیداست کارشناسان اقتصادی زبده مادرپی آن باشند یعنی درنتیجه هیچ تاثیری
بحال ماوشمانداردجزادامه گرانیها ومشخص هم نخواهدشد دلارهاکه زیادمیشوند بکجافرارمیکنندکمااینکه اکنونهم بیشتراز
زمانیکه دلارآزاد ۲۳۰۰۰ توان بودبایستی دلارداشته باشیم والا
ماکه حالیمان نیست کارشناسان اقتصادی هم چون ما
ایران فقط با خط لوله گاز به اروپا می تونست ۱۰ بار کشور رو بازسازی کنه و چنان نفوذی به دست بیاره که دیگه اینقدر راحت تحریم نشه.
مانع این کار کیه؟
چرا قطر با این همه فاصله می خواد گاز صادر کنه به اروپا اما ایران نه؟
توده ای ها چرا دست از سر ایران بر نمیدارن؟
تحریم بیست درصد مشکلات کشور هست. هشتاد درصد مشکلات داخل کشور هست. فقط و فقط با تغیر در قانون اساسی کشور میشود کشور را به شرایط مطلوب رساند.
ایشالا همیشه تحریم باشیم تا روی پای خودمون بایستم تنها راه نجات ملت از استعمارگری وبس...
خود آمریکا وغربی ها فهمیدند که تحریم ایران جز پشیمانی براشون نداره لذت دنبال نقشه های شوم دیگرن که متاسفانه سیاسیون ما خواب غفلت زدن
من از سیاست چیزی نمیدونم ولی امیدوارم برداشتن تحریمها واقعیت باشه ولی بعید می دونم مگر اینکه برای آمریکا هم منافعی داشته باشه آمریکا جز به منافعش به چیز دیگه ای فکر نمی کنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی