بازدید 18340
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو تابناک اقتصادی

هدف از حذف ارز ترجیحی، تقویت معیشت مردم نبوده است/ مجلس به دنبال راهکار مناسب برای حفظ قدرت خرید مردم است

هدف از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط سازمان برنامه و بودجه، تضمین قدرت خرید مردم نبوده و رویکرد بیشتر در جبران کسری بودجه بوده است. مجلس هم اصرار دارد که همزمان با حذف ارز ترجیحی، راهکار حفظ قدرت خرید مردم تعیین شود. میانگین ۱۱۰ هزار تومان یارانه برای ۶۰ میلیون نفر، رقم مناسب و مطلوب برای جبران قدرت خرید کاهش یافته نیست.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸ 27 January 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بحث حذف ارز ترجیحی، موضوع پر دغدغه دولت و مجلس است. دولت به خاطر فساد و رانت هایی که در این سال ها به دلیل تخصیص این ارز ایجاد شد، تاکید و اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد؛ البته که مجلس نیز دغدغه ی بحث نبود نظارت دقیق بر میزان تخصیص و توزیع ارز ترجیحی در میان تولید کنندگان و سوءاستفاده های احتمالی از آن را دارد، ولی در کنار این موضوع مهم، نگرانی از معیشت مردم نیز از دیگر دغدغه های نمایندگان مردم است؛ بنابراین، مدام از دولت می خواهند راهکاری برای تقویت قدرت خرید مردم ارائه بدهند، وگرنه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق نخواهد رسید.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک اقتصادی، علت اصلی حذف ارز ترجیحی را عدم تامین منابع درآمدی ۴۲۰۰ تومانی دانست و گفت: هدف از طرح این پیشنهاد از سوی دولت، تضمین قدرت خرید مردم نبوده و رویکرد بیشتر در جبران کسری بودجه بوده است.

وی به بررسی دلایل حذف ارز ترجیحی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم علت این پیشنهاد دولت را تحلیل کنیم، باید بگویم که مهمترینش به بحث فساد و رانتی برمی‌گردد که در نحوه توزیع ارز ترجیحی وجود دارد و این رویکرد مورد اعتراض مجلس و حتی دولت با وجود اینکه مجری آن بوده، قرار گرفته است. همچنین مردم و ذینفعان حوزه‌ی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، از نحوه توزیع و اختصاص این ارز گلایه مندند؛ از دامداران گرفته تا مرغداران و سایر حوزه‌هایی که قرار بوده از این ارز از طریق واردات اقلام تعریف شده بهره‌مند شوند.

ارکانی در ادامه گفت: اکنون موضوع مهمتری که مبنای حذف ارز ترجیحی است، طبق صحبت‌هایی سازمان برنامه و بودجه و آقای میرکاظمی ـ که در تریبون مجلس هم اعلام کردند ـ عدم امکان تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آتی توسط سازمان برنامه و بودجه و دولت است. درواقع دولت به دلیل کسری بودجه که دارد و نمی‌تواند منابع درآمدی تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال ۱۴۰۱ تامین کند، ناگزیر و ناچار شده است که ارز ترجیحی را برای سال آینده حذف کند؛ لذا علت طرح پیشنهاد این موضوع به مجلس از این جهت بوده است.

وی در پاسخ به این که دولت معیشت مردم را برای این تصمیم در نظر نگرفته است، گفت: بحث ارز ترجیحی و اشکالی که به آن وارد بوده این نیست که قدرت خرید مردم تضمین شود، چون حذف ارز ترجیحی مساوی است با تورم و کاهش قدرت خرید مردم. این نقض غرض است که بگوییم می‌خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم که به مردم کمک شود؛ اما باید با منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این کاهش قدرت خرید مردم را جبران کرد.

هدف از حذف ارز ترجیحی تقویت معیشت مردم نبوده است/ مجلس به دنبال راه حل مناسب برای حفظ قدرت خرید مردم است

ارکانی ادامه داد: بحث اصلی این بود که مکانیزم توزیع ارز ترجیحی آنقدر ایراد داشته و دارد که بسیاری از زنجیره توزیع از آن سوءاستفاده می کنند، به گونه ای که برخی به نام واردات، ارز ترجیحی یا اقلام وارده با این ارز را با قیمت آزاد در بازار به فروش می رسانند، که البته این موضوع ایجاد فساد می کند.

وی تاکید کرد: بحث بر سر این نبود که ارز ترجیجی حذف شود تا قدرت خرید مردم بیشتر شود، بلکه موضوع این بوده که  با حذف ارز ترجیحی، شاهد افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم به ویژه دهک های پایین جامعه خواهیم بود و باید معیشت مردم حفظ شود. بحث اصلی که در کمیسیون تلفیق هست و مجلس نیز در جریان آن قرار داد این است که اگر ارز ترجیحی حذف شود، راهکار جایگزین که بخواهد قدرت کاهش یافته ی مردم را تقویت کند، وجود دارد؟ اگر وجود دارد، آیا راهکاری مطمئنی برای تقویت قدرت خرید مردم هست یا خیر؟ جواب این سوال مشخص خواهد کرد که تصمیم مجلس نسبت به حذف ارز ترجیحی چیست! در واقع نظر مجلس به تصمیم و برنامه ی دولت برمی‌گردد.

وی ادامه داد: همان طور که دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد، مجلس هم اصرار دارد که همزمان با حذف ارز ترجیحی، راهکار حفظ قدرت خرید مردم را هم مشخص و اعلام کند که از منابع حاصل از ارز ترجیحی چقدر سهم مردم و چقدر سهم دولت برای کسری بودجه هست. این موضوع را دولت مشخص نکرده است. آخرین بحثی هم که وزیر اقتصاد داشته، تقریبا میانگین ۱۱۰ هزار تومان یارانه برای ۶۰ میلیون جمعیت دهک یارانه بگیر است که رقم مناسب و مطلوب برای جبران قدرت خرید کاهش یافته نیست.

موضوع دیگری که یکی از وزرا اعلام کرد، این بود که دولت می‌خواهد کارت برگ اعتباری الکترونیک برای افراد مشمول یارانه بگیر در نظر بگیرد که ماهانه ۱۵۰ هزار تومان امکان خرید اقلام غذایی را داشته باشند که این هم با توجه به فرصت اندک، بعید است  دولت توان تعریف و تهیه ۶۰ میلیون کاربرگ الکترونیک، تعریف زنجیره فروش، هماهنگی با فروشگاه‌های مجاز و تعریف شده، تعریف اقلام مورد نیاز برای خرید زنجیره توسط مردم را داشته باشد و بنابراین، احتمالا در اجرای این رویکرد به مشکل خواهیم خورد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
بعداز مدتها روند نزولی بورس دیروز مثبت شد( مثبتش کردند) حالا نگاه کنید به تیترهای درشت روزنامه ها از مثبت شدن بورس که در تمام مدت ریزش خبری ازانهانبود!!!
نمیدانم ما مردم ساده ای هستیم یا مسولین فکر میکنند خیلی زرنگ هستند . اگه فرض کنیم که حقوق یک نفر 4.5 میلیون باشد و این شخص این پول را بخواهد برای هر چیزی مصرف کند دولت بابت ان 9 درصد ارزش افزوده کسر میکند . یعنی حدودا 410 هزار تومان مالیات بی دلیل از مردم میگیرد و مقدار حدودا 45 هزارتومان پس میدهد و کلی منت هم میگذارد
حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت های برق و گاز و ..... انواع مالیات ها با هر بهانه ای یعنی انتقال کامل فشار تحریم ها به مردم، اما در نهایت طبقه متوسط حذف می شود و ثروتمندان ثروتمندتر می شوند و فقیر فقیرتر
این رو بچه 5 ساله هم میدونه
دیگر معنی حفظ قدرت خرید نمی دهد باید گفت حفظ تنفس ناقص مردم
با عرض سلام از جناب رئیس جمهور منتخب تقاضا دارم جلوی سفر های خارجی غیر ضروری مردم را بگیرند زیرا کشور ما با کمبود دارو مواجه است از ان طرف افرادی خوش گذران سفر خارجی می روند با تشکر از مدیر سایت.
حذف ارز چهارودویست یعنی فاجعه و مسئول فاجعه نخست خوددولت خواهدبود
مجلس هیچ قدرتی وعلمی بابت بهتر کردن وضع مردم ندارد!!!!؟این مجلس تعطیل شود بهتر است لااقل پول بیت المال حرام نمی شود
تردیدی نیست در صورت حذف ترجیحی حتی،یارانه بالای سیصد تومن هم تکافوی جبران تبعات ان را نخواهد کرد. در حیرتم دولتی که شعار سید محرومان را یدک میکشد با چه جرات و ضریب اطمینانی یکه تازی میکند واز تبعات حذف ارز ترجیهی، گرانی رسمی چند برابری برق که معیار تعیین ۳۰۰ وات ان واقعا مضحک است و همچنین گرانی گاز یکه تازی میکند و ایا تجربه گران کردن بنزین برای مان کافی نیست! یقینارییس جمهور از باز خورد این حرکات شوک اور اگاه نیست و زمانی بخود خواهد امد که همین اندک اعتماد و اعتبار خود را از دست خواهد داد
خیلی عجیب است که نماینده مجلسی که خود بهتر از هر کس دیگری از رانت و فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی مطلع است اما باز هم علیه حذف آن جوسازی میکند!! آیا پای منافع مافیای ارز ۴۲۰۰ ی مطرح است؟
چرا همیشه مجلسیان بعد از تعویض ریاست جمهوری متوجه این نقص ها در دوره قبل میشن مگر وظیفه اونا نظارت بر عملکرد دولت نیست ؟
هدف پر کردن جیب دولت
هدف پر کردن جیب دولت
من کار اقتصادی نمیکنم. ساسی هم نیستم. من کارم غیر ممکن کردن ورود سارقین به اماکن هستش و فقط بر اساس تجربه خودم یک چیزی میخوام بگم که اگر دوست داشتی چاپش کن. ببین هرکاری میخوان بکنن فقط بدونن که اگر سر طناب از دستشون در بره دیگه کار همه تمومه. پلیس همین الان هم حریف مقابله با سارقین و زورگیرها نیست و موقیعیت پلیس با سارقین و زورگیرها شده حکایت مسابقه طناب کشی که اگر زور یک طرف یک کم هم بیشتر بشه و طناب را بکشن دیگه طرف مقابل طناب تو دستش نمیمونه و باید طناب را ول کنه. حالا مجسم کن با حذف ارز ترجیحی به تعداد سارقین و زورگیرها دیگر خلافکارها اضافه بشه. این یعنی اینکه طناب از دست پلیس خارج میشه و اونوقت واقعا میخواید حواب زن و بچه های مردم که تو این میون قربانی سارقین میشن چی بدید؟ خود تو که الان دای این نوشته منو میخونی. اگر بریزن تو خونت میخوای چیکار کنی. اینا 40 اسله همه چجی را بر اساس آزمون و خطا بردن جلو که نتیجه این شده.
اینکه به خاطر کسری بودجه بوده معلومه . مردم هم می‌خواستند با اندک یارانه مانند زمان احمدی نژاد فریب بدهند . اگر ارز ترجیحی فساد آور است جلوی فساد را بگیرید . نمیشود راهکار مبارزه با فساد و قاچاق سوخت و ... را در گران کردن و سخت کردن زندگی بر مردم جست و جو کنید .
قطعا جلوی چند صد مفسد را گرفتن راحت تر از گرفتار کردن ۸۹ میلیون آدم است
این مجلس که فقط فکر ایجاد رانت برای خودشون هستن! این قضیه ورود به دانشگاه بدون‌کنکور برای کسانی که مدرسه در حوزه خلیج فارس رفتن چیهظ!؟! یعنی بچه های سفیران خونشون از بقیه رنگین تره؟!؟!
با عرض سلام
این خطرناکترین تصمیم دولت برای حبران کسر بودجه هست که افزایش قیمت ۵ برابری موادغذایی ودارو را خواهیم داشت از طرفی آثارروانی این حذف گرانی اقلام متفرقه دیگر را هم خواهد دلشت ولی هنوز موضع دولت شفاف نیست بهانه کسری بودجه؟یا مشگل نظارت بر تخصیص ارز یعنی دولت با این همه دستگاههای نظارتی نمیتونه جلو سواستفاده تعداد مشخص و محدود این صنف واردکننده را ندارد و با این بهانه باید تورم بالای ۱۵۰٪ را نسیب مردم کند؟؟؟کاشکی دولت بصورت شفاف و انلاین با اقتصادانان تحصیلکرده بدون حاشیه و فارغ از خط و مشی سیاسی نظرخواهی و مشورت کند....
خدا پدر و مادراین نماینده با غیرت را بیامرزد چون حذف ارز ترجیحی فاجعه برای ملت خواهد بود
ارکانی در ادامه گفت: اکنون موضوع مهمتری که مبنای حذف ارز ترجیحی است، طبق صحبت‌هایی سازمان برنامه و بودجه و آقای میرکاظمی ـ که در تریبون مجلس هم اعلام کردند ـ عدم امکان تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آتی توسط سازمان برنامه و بودجه و دولت است. درواقع دولت به دلیل کسری بودجه که دارد و نمی‌تواند منابع درآمدی تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال ۱۴۰۱ تامین کند، ناگزیر و ناچار شده است که ارز ترجیحی را برای سال آینده حذف کند؛ لذا علت طرح پیشنهاد این موضوع به مجلس از این جهت بوده است.
اما باید با منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این کاهش قدرت خرید مردم را جبران کرد.!عجب دولت بخاطر بی پولی ارز ترجیحی را قطع میکنه بعد از منابع حاصل از حذف ارز 4200 ...
خوب اگر پول نداره این منابع را چطور میخواد تامین کنه ؟ یکبار راست وحسینی بگویید توان اداره مملکت را ندارید .تمام
حذف ارز ترجیحی، بدون راه اندازی یک سیستم جایگزین دقیق و درست و علمی برای حمایت و پشتیبانی از ۸۰ درصد مردم

تنها موجبات نارضایتی و گرفتاری های متعدد بزرگ و بسیار خطرناکتر را برای معاش و حیات مردم و امنیت کشور به بار خواهد اورد

شخصا هیچ اعتمادی به مدیران و وزرای مردود شده دولت احمدی نژاد که در

دولت رییسی و مجلس و نهادهای فعلی نشسته اند ندارم و بشدت مشکوک هستم /ق.
حذف ارز ترجیحی یعنی حذف خیلی از افراد و چیزهای دیگر ،
مردم با وجود ارز ترجیحی به ستوه آمده اند تا چه برسد به حذف آن
یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کردند که آمریکا و غربی ها با فروش نفت ایران وبازگشت ارز آن به ایران بصورت غیرمستقیم و‌سهل انگاری موافقت کرده اند و تولید نفت ایران افزایش یافته است.حال که این اتفاق افتاده و با احیای توافق برحام هم وضع تولید و صادرات ما خیلی بهبود نمی یابد و اکنون شرایط صادرات نفت مطلوب هست پس ما با کاهش ارز مواجه نیستیم و نباید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و مردم در عسر و خرج طاقت فرسا قرار گیرند.
.
حد اقل حقوق را معادل ۷۰۰ دلار آمریکا با قیمت روز بازار آزاد ان اعلام و رده های بعدی حقوقی را هم متناسب با ان تعیین کنید دیگر‌ لازم نیست یارانه نقدی بدهید و فکر کنید صدقه میدهید و یا ارز جند نرخی داشته باشید بشرطی که همزمان انحصارات مافیایی دارو و غیره را هم که رمینه رانتخواری است از بین ببرید.
دلار چهار هزار و دویست تومانی که در دولت قبل مخالف زیاد پر سر و صدایی داشت پس چی شده که ورق برگشته و اینهمه طرفدار پیداکرده ؟ اگر مشکل مردم است ، میزان ارز کالا های اساسی را به قیمت روز در بازار به ریال تبدیل کنند و ماهانه بصورت نقدی به همهٔ مردم پرداخت کنند ؟ و قیمت بنزین را به بهای فوت خلیج فارس بفروشند و هفتاد در صد آنرا بصورت نقدی به همهٔ مردم ایران پرداخت کنند که دیگر بهانهٔ‌ بهرهمندی ثروتمندان نباشد ؟‌
یکی از دلایل حذف ارز ترجیحی جلوگیری از فساد و رانت و سوءاستفاده‌های آقازاده‌هاست، چون دولت در جلوگیری و کنترل این موارد ناتوان است. اما باید بدانیم که حذف ارز دولتی، فشار زیادی روی قشر ضعیف جامعه می‌آورد و از سوی دیگر، باعث نابودی قشر ضعیف و ایجاد دوقطبی شدن بیشتر در کشور می‌شود.
اینکه دولت می‌گوید حذف ارز ترجیحی را جبران می‌کنیم و مثلاً دارو و نهاده‌های دامی را تامین می‌کنیم، حرف مفت است و ممکن است دو ماه بتوانند این کار را بکند، ولی بعد دیگر توان اداره کار را ندارد. تاریخ هم همین را می‌گوید. در گذشته قیمت مرغ کیلویی سه تومان بود، بعد کم‌کم حذف شد و گفتند مابه‌التفاوتش را می‌دهیم که آن را هم ندادند. پنیر هم به همین صورت و این‌ها همه کوپنی بودند. گفتند اگر یکی‌یکی حذف بشود ما کمک می‌کنیم، ولی حذف شد و هیچ کمکی هم نکردند.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفته نان را کارتی کنیم. متاسفم که این موضوع حتی بیانش هم برای مردم و کشور زشت و زننده است و گفتن این حرف بسیار خطرناک و توهین به مردم است. این کار، صدقه‌پروری است و این‌طور صحبت با مردمی که هشت سال در جنگ حضور جدی و قوی داشتند و از خاک کشور دفاع کردند، شایسته نیست.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی