بازدید 15068
پاسخ وزیر اقتصاد به وعده رئیس جمهور

حمایت ۴۰ هزار میلیارد تومانی از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه ها/ نرخ تسعیر دلار، معادل ۹۰ درصد نرخ سامانه نیما/ ۱۰ درصد از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی برای بازارگردانی همان سهام/ سقف نرخ سود بین بانکی ۲۰ درصد شد

به گفته وزیر اقتصاد، تصمیمات جدید، بیانگر پیام جدی حمایت دولت از صنایع، با ثبات بودن فعالیت‌های اقتصادی، پیش بینی پذیر بودن متغیر‌ها و در نهایت چشم انداز اقتصادی مثبت در ماه‌های آینده است.
کد خبر: ۱۱۰۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰ 26 January 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شب گذشته، رئیس جمهور در چهارمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به این که برنامه دولت برای سامان دادن وضعیت بازار بورس چیست، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که از دولت قبل به ما به ارث رسیده، بورس است. بالاخره با تبلیغات، عده بسیاری به عنوان سهامداران خرد وارد بازار بورس شدند. این سهامداران خرد اکثریت سهامداران بورس را تشکیل می‌دهند و نوسانات بورس موجب نگرانی آنها می‌شود. آنچه بنده از اول هم به مردم گفتم و نسبت به آن حساس بودم، آن بود که تاکید کردم به هیچ عنوان بورس نباید قلک تامین مالی دولت شود.

رئیس جمهور ادامه داد: نکته دوم مورد تاکید بنده این بود که باید صندوق‌های تثبیت و توسعه در بورس به عنوان پشتیبان سهامداران خرد تعیین شوند. تامین اعتبارات لازم بر این صندوق‌ها انجام شده است. البته یک مقدار زمان آن طولانی شد، چون باید از صندوق توسعه ملی، مبلغی به این صندوق‌های تثبیت و توسعه تخصیص می‌یافت.

رئیسی افزود: نکته سومی که از همان ابتدا نگران آن بودم و لذا تیم اقتصادی دولت را به ریاست معاون اول مامور پیگیری آن کردم، بررسی راهکارهای برون رفت بورس از مشکلاتی بود که الان با آن مواجه است. پیش از این گفت‌وگو هم جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را داشتیم که موضوع بورس در آن مطرح بود. مردم عزیز این را بدانند که دغدغه آنها، دغدغه بنده است. به عنوان خدمتگزار مردم تا وقتی که احساس کنیم مردم در این قضیه آرامش پیدا کردند، پیگیر آن خواهیم بود. آرامش مردم نه با بخشنامه و دستور که در عمل و با کار اجرایی و میدانی به دست می آید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به دنبال واکاوی دلایل بروز این مشکل در این گفت‌وگو نیست، گفت: بحمدالله تیم اقتصادی دولت به نتایجی رسیدند که فردا وزیر اقتصاد این تصمیمات و مصوباتی را به عنوان راهکارهای برون رفت بورس از وضعیت فعلی، به عنوان گامی در جهت تامین آرامش مردم و تغییر وضعیت در بورس به مردم عزیزمان اعلام خواهند کرد.

راهکارهای برون رفت بورس از وضعیت فعلی به روایت وزیر اقتصاد

امروز خاندوزی، وزیر اقتصاد در خصوص جدیدترین تصمیمات اقتصادی دولت گفت: در راستای اجرایی شدن مصوباتی که پیش از این توسط ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از صنایع بورسی اتخاذ شده بود، دو اقدام صورت گرفت: نخست مصوبه ای که هیات محترم دولت به عنوان اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کردند و رسما به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

وزیر اقتصاد در ادامه افزود: اقدام دوم؛ ابلاغیه ای است که از طرف معاون اول محترم رئیس جمهور به وزرای اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دستگاه ذیربط ابلاغ شد. ابلاغیه دولت مشتمل هست بر اولا سقف گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت که در ایام اخیر به جهت اینکه مناسبات بین المللی موجب شده بود که قیمت هاب های جهانی تغییر پیدا کند، این نرخ برای پتروشیمی ها و پالایشگاه های داخلی کشور هم افزایش شدیدی پیدا کرده بود؛ افزایشی بسیار فراتر از حد متعارف؛ بنابراین، دولت برای اینکه نشان دهد مساله سودآوری صنایع و پیش بینی پذیری اقتصادها و سیاست های اقتصادی حائز اهمیت اول را برای آن دارد سقف ۵ هزار تومان را برای نرخ خوراک و سقف ۲ هزار تومان را برای نرخ سوخت مصوب کرد که با حفظ فرمول سابق هیچ گاه قیمت ها از سقف ۵ هزار تومان برای خوراک و ۲ هزار تومان برای سوخت فراتر نخواهد رفت. این به نسبت قیمت هایی که در هفته های اخیر حدود ۷ هزار تومان و ۸ هزار تومان برای صنایع محاسبه می شود، کاهش بسیار شدید و پیامد بسیار خوبی نسبت به سودآوری این صنایع در بازار سرمایه و در بخش های مختلف اقتصادی خواهد داشت.

خاندوزی همچنین گفت: این تصمیم نه فقط از سال ۱۴۰۱ بلکه از اول بهمن ماه اجرایی خواهد شد، بنابراین پیام بسیار روشن  و محکمی است، مبنی بر اینکه سودآوری بخش های اقتصادی و رونق بخش های تولیدی و صنایع برای دولت حائز اهمیت است. معادل این کاهش و سقف گذاری که در نرخ خوراک و سوخت صورت گرفته، به گونه ای است که بخشی از درآمد دولت هم کاهش پیدا خواهد کرد که برای اثبات رونق اقتصادی نسبت به ملاحظات بودجه ای و درآمدی در این مصوبه امروز هیات وزیران بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در نامه ای هم که به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت، درج خواهد شد که بابت این سقف گذاری، معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع و البته مصارف تبصره ۱۴ کاهش پیدا خواهد کرد، ولی امیدواریم یک پیام حمایتی جدی از صنایع و فعالان اقتصادی باشد.

خاندوزی در ادامه گفت: نکته دوم در خصوص نرخ تسعیر اعلامی بانک مرکزی برای دارایی های خارجی و دارایی های ارزی بانک ها بود که بانک مرکزی مکلف شد، نرخ سامانه نیما در شش ماهه گذشته را مبنا قرار دهد و معادل ۹۰ درصد آن را برای نرخ تسعیر در نظر بگیرد. این هم کمک خواهد کرد به اینکه گزارش هم سه ماهه پایانی بانک ها و نهادهای مالی و هم سال آینده آن ها به لحاظ نشان دادن ارقام واقعی و سودآوری تقویت شود. همچنین بانک مرکزی مکلف شد با مداخله فعال به نحوی نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم کند که سقف این نرخ ۲۰ درصد باشد، البته در پایین تر از آن نرخ، ملاحظات مدیریتی بانک مرکزی می تواند منعطف باشد؛ اما فراتر از ۲۰ درصد نخواهد بود.

همچنین در مصوبه هیات دولت در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ این اجازه داده شده است که بخشی از سهام دولت در شرکت های دولتی به عنوان به وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار داشته باشد تا به پشتوانه آن، صندوق تثبیت بازار بتواند مداخله جدی تر، وسیع تر و حمایت گسترده تری انجام دهد. پیش از این اعدادی مطرح شده بود که مثلا در حد ۲۰ یا ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، ولی مصوبه امروز هیات دولت بدون سقف این امکان را به صندوق تثبیت بازار می دهد که بتواند از پشتوانه سهام دولت در شرکت های دولتی و تابعه استفاده کند و همچنین ۱۰ درصد از عرضه اولیه شرکت های دولتی بابت بازارگردانی همان سهام باید در نظر گرفته شود که در واقع خود ناشر مکلف باشد که از سهام خودش حمایت کند و بنابراین چشم انداز سودآوری بهتری را برای فعالان بازار سرمایه شاهد خواهیم بود و امیدواریم مجموعه این مصوبات که از ابتدای بهمن ماه اجرایی خواهد شد و بنابراین موکول به سال ۱۴۰۱ نیست، بلکه اقدامی است که حتی پیش از تاریخ تصویب هیات دولت هم مشمول آن خواهد شد، بیانگر پیام جدی حمایت دولت از صنایع، با ثبات بودن فعالیت های اقتصادی، پیش بینی پذیر بودن متغیرها و در نهایت چشم انداز اقتصادی مثبت در ماه های آینده باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
چند هزار میلیارد تومان هم دردی از پتروشیمی دوا نمیکنه ،،،، دلار بیارید وسط
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
با نام و یاد خداوند متعال


قابل توجه بورس بازان


جیک جیک مستونتون بود


فکر زمستونتون نبود؟


یادتونه که چه کلاسی میزاشتید؟


یادتونه سلام اطرافیانتونو جواب نمیدادید؟


یادتونه به بنده و امثال بنده سفارش و اسرار داشتید که به ندای مسئولان وقت لبیک بگوئید؟وگرنه به بهشت نخوای رفت؟


یادتونه از خوشحالی شبها قرص خواب میخورید؟


یادتونه خونه و ماشینتونو فروختید؟


یادتونه

یادتونه

یادتونه

یادتونه؟

ولی من خوب یادمه.هنوز یادم نرفته


در انتها یک هشدار مهم هم میخوام بدم به بازیگران
بازارهای موازی(طلا،سکه،خودرو،مسکن و.).....


خوب حواستون رو جمع کنید،توافق وین قطعیه و طعم شو در اواسط یا اواخر بهمن ماه خواهید چیشد

بعدا نیائید،مثل بورس بازان مدعی شوید و از دولت و......طلبکار باشید.


وسلام نامه تمام


بابل.کارآفرین محصولات کشاورزی.جمشید حسینی
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
پتروشیمی ها پول خوراک و گاز سوخت را با ریال پرداخت میکنن؟؟ این یک رانت است .بایستی با دلا ر پرداخت کنند همون مبلغ جزیی که میدن
یک طرح عالی و غیر پوپولیستی
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
دوست عزیز خیلی خوشحال نباش چون این کار بواسطه دخالت دولت صورت گرفته و تا مدتی اثر خواهد داشت و بعد از مدتی واقعیتهای اقتصادی خودشان را نشان خواهند داد.یادتون که هست چند وقت پیش بخاطر بالابردن سهام خودروسازها اجازه دادند که قیمت خودرو رو بالا ببرند!! الان هم خودت فکر کن که دولت این 40 هزار میلیارد تومن رو باید از کجا تامین کنه؟ مطمئن باش باید دوباره از جیب همین مردم از جمله همین سهامداران بورس دربیاد.میگی نه یه چند وقت صبر کن!! ضمنا این حاتم بخشی دولت از جیب مردم، بیشترین سودش عاید همین شرکتها خواهد شد و درصد ناچیزیش به سهامدار خواهد رسید.
امروز بورس بعداز مدتها مثبت شد(مثبتش کردند) حالا ببینید فردا روزنامه های اقتصادی که درمدت ریزش بورس سکوت مطلق داشتند این خبر را چگونه باتیترهای درشت منعکس میکنند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
روزنامه های اقتصادی در کما هستند
آقای وزیر خلاف گفته اند دقیقا به همین دلیل که قیمت خوراک پتروشیمی ها را نسنجیده افزایش دادند بورس را چند روز با مشکل و ریزش سهام روبرو کردند و بعدا از تصمیم خود عقب نشینی کردند
گیرندگان تصمیم افزایش نرخ خوراک و سوخت برای پتروشیمی هایی که در دوران تحریم عمده ارز مورد نیاز کشور رو با نرخ مورد دلخواه دولت،تامین میکردن رو ارزوست.اخه امریکا نرخ های خوراک و سوخت پتروشیمیش از ایران ارزونتره،تکنولوژی به روز...
یک طور دیگه پول بدید به سهامدارها چطور میشه مواد پتروشیمی و آهن به قیمت جهانی و دلار میدن مردم ولی گاز تقریبا رایگان ؟؟؟؟اونوقت چون دولت درامد نداره با کسر بودجه تورم پنجاه درصدی داره حداقل به قیمت عراق و ترکیه بیست سی سنت بدید نمیگم آلمان که بیش از یک دلار قیمت هزار متر گاز. اصلا قیمت گاز و feed ومواد اولیه اونها به صورت درصد دو سه درصد بوده ولی کره بیست سی درصد یعنی ۲۵ سی درصد پول محصول در کره مال مواد اولیه در پتروشیمیه ولی ایران دو درصد چرا؟؟ ؟؟؟؟ یعنی از جیب کل ملت از بودجه برداشت میشه همینطور برقشون یعنی به قیمت اروپا معادل حداقل سی میلیارد دلار؟؟؟؟
بورس = قمار خانه
بسیاری‌از تحولات‌ بورس‌ تابع‌ هیجانات‌ است و شایعات مایوس کننده‌ !
همینکه‌ وزیر و مسئولین‌ بورس‌به مردم‌ قولهایی‌در جهت‌ بهبود‌ بخشیدن به بازار سرمایه‌ بدهند‌ خودش‌ به برگشت‌پول به بازار کمک می کنه‌ البته عده ای مدام با تبلیغات منفی خلاف منافع‌ اقتصادی کشور حرکت می کنند .
بیشتر این کارها که تزریق نقدینگی از بیت المال به شرکتای دولتیه. دقیقا چجوری قراره به اقتصاد کمک کنه؟
اب چاه دستی بدرد نمی خورد اگر شرکتها را واگذار کردید فکر خوراکیان را نکرده بودید آنها وقتی هزینه های جانبی خود را بالا ببرند مردم باید تاوان آنرا بدهند
یعنی این همه بذل و بخشش برای پتروشیمی ها که مال بخش خصوصی و خصولتی هست آن هم از جیب مردم فقیری که به نان شب محتاج هستند کار عادلانه ای هست که انجام میدهند و فقط پرداخت حقوقها برمبنای شایستگی ، ناعادلانه بوده که دولت برایش لایحه جدید تهیه کرده است که کارکنان دولت همه حقوق برابر بگیرند؟!!!
واقعا این قضیه بخشی نگری و یک بام و دو هوا و بقول خارجی ها دبل استاندارد کی حل و فصل میشود؟!!!!
پول ها رفته دنبال رمز ارز ها چون کسی دخل وتصرف نمیکنه . حالا .حالا ها به بورس بر نمیگرده
کسانیکه در بورس فعالیت میکنند عمدتا قشر دلال جامعه هستند.افزایش قیمت ها در بورس باعث گرونی و فلاکت اکثریت می شود.بورس باید مطابق درآمد واقعی ناشی از صادرات وفروش کالا باشد.دستوری بالا بردن قیمت وغیر واقعی وشفاف بودن فقط باعث افزایش تورم می شود.
نباید دغدغه اول رئیس جمهور در این شرایط کشور بورس باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
دو ساله که بورس نزولیه و ریزش کرده. چی ارزون شد؟ تو باغی؟
بورسی که باضرب وزور وخراب کردن سایربازارهای اشتغال زا رونق پیداکندمسلماًبادوام نخواهدبودمردم مابه بورس بچشم کاری حتماًسودآورنگاه میکنندوانتظاردارندکه سریعاًپولشان بدون زحمت وریسک چندین برابرشودکه اگرچنین شودکاملاًمصنوعی است برای سودبردن دربورس درکشورهائی که واقعاًرونق اقتصادی وجوددارد هرگزدولت دربورس دخالت نمیکندوسرمایه
گذاربایستی سالهاصبرکندمامردم تنبلی شده ایم وازپول باد
آورده خوشمان میآید که بعضی دولتهاهم بماچنین امیدهائی میدهند رونق بورس موازی رونق اقتصادی کشوراست که وقتی
رونقی نیست اگررشدکند تصنعی است
چرا کسی نمیگه یکسال و نیمه با دعوت مسولا صندوق پالایش یکم خریدیم و کل پولمونو بالا کشیدن
چرا کسی گزارش تهیه نمیکنه؟
اگر سود بانکی سیصد درصد هم بشود باز کم است....
دود سیاه سوختن سرمایه های مردم از بورس بلند است و نگران روزی باشید که امید از بورس قطع شود ؛دیگر سهام رابه هر قیمتی میفروشند و قلک شما خالی میشود و دیوار اعتماد فرو می‌ریزد و امید به خاک سپرده میشود و پرواز سرمایه بر بامی که هیچ دستی به آن نرسد
با چهل هزار میلیارد نمیشه پتروپالایشگاه ساخت حداقل باید دویست سیصد هزار میلیارد هزینه کنید چون هزاراان میلیارد برمیگرده
آقای کارآفرین آقا جمشید

بخودت فشار نیار بازار راه خودش را میره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار