
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رحمت نیا در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه در ۴ دوره تلاش شد، سند آمایش تهیه شود، افزود: یک دوره در پیش از انقلاب بود که به اجرا نرسید و دورههای بعدی در دهههای ۶۰، ۷۰ و ۸۰ بود.
او ادامه داد: بالاخره کار بزرگی که انجام شد ماده ۳۲ احکام دائمی توسعه بود که شورای عالی آمایش سرزمین بر اساس قانون دائمی، تشکیل شد و در این شورا ۲۶ دستگاه با همفکری هم سند آمایشی را با هزینه کمتر از ۲ میلیارد تومان تهیه کردند و مورد وفاق همه دستگاه هاست.
رحمت نیا گفت: اسناد زیادی داریم، اما متأسفانه در نظام تصمیم گیری، اجرایی نمیشوند و نمایندگان مجلس، ضوابط و قوانینی را قرار میدهند و اکثرا پیگیر حوزه انتخابیه خود هستند.
او افزود: در سال ۱۳۸۳ ضوابط ملی آمایش سرزمین را داشتیم که در آن جا بر تمرکززدایی از کلانشهرها تاکید شد.
معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای تمرکززدایی باید فعالیت را به مکانهای با جمعیت کم ببریم، گفت: مثلاً در همان زمان هم مقام معظم رهبری اصرار داشتند و هم در ضوابط بود که سواحل ”مکران“ باید استقرار جمعیت بیشتری داشته باشد، زیرا هم دسترسی به آب و انرژی دارد و هم در حوزه معدن، مزیت داریم، اما متأسفانه اجرایی نشده است.
رحمت نیا ادامه داد: خوشبختانه در ماده ۶ سند ملی مصوب اسفند، اجرایی شدن سند را نظاممند کردیم یعنی دولت، مکلف شده است سامانه پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور را راه اندازی کند و در آن جا تکلیف شده است همه طرح ها، پروژههای عمرانی و توسعهای و سرمایه گذاری، تولیدی و مشارکتی، پیش از اجرا از طریق این سامانه استعلام شود که آیا بر آمایش سرزمین منطبق است یا خیر؟
معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه گفت: این سند در اسفند ۱۳۹۹ مصوب شد و ۶ ماه فرصت داشتیم که این سامانه را عملیاتی کنیم و تاکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد انجام شده است.
رحمت نیا افزود: مشکل این است که هنوز تبیین درستی از توزیع فضایی صنعت و اطلاعات مجوزهای صنعتی نداریم و وزارت صنعت باید این اطلاعات را داشته باشد.
 راه حل منطقی تغییررویکرددرتنظیم برنامه های 5ساله وبودجه های سالانه ازنگاه صرفا بخشی به رویکرد آمایشی است
 							         		            راه حل منطقی تغییررویکرددرتنظیم برنامه های 5ساله وبودجه های سالانه ازنگاه صرفا بخشی به رویکرد آمایشی است