بازدید 5194

سیگار کشیدن اجداد و تاثیر منفی آن بر افزایش چربی بدن نوه‌ها

کد خبر: ۱۱۰۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳ 24 January 2022

تحقیق انجام شده روی کودکان دهه ۹۰ نشان می‌دهد زنانی که پدربزرگ‌هایشان از سنین پایین شروع به سیگار کشیدن کرده‌اند، چربی بدن بیشتری دارند.

به گزارش گاردین، در تحقیق قبلی کشف شد که اگر پدری قبل از رسیدن به بلوغ به‌طور منظم سیگار کشیدن را آغاز کند، پسرانش چربی بدن بیش از حد انتظاری خواهند داشت و اکنون محققان بر این باورند، زنانی که پدربزرگ یا اجداد آنان قبل از ۱۳ سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده‌اند چربی بدن بیشتری دارند و هیچ تاثیری در فرزندان مذکر مشاهده نشد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، قرار گرفتن در معرض مواد دخانی می‌تواند منجر به تغییراتی شود که ممکن است به نسل‌های بعد منتقل شود، اگرچه گروه تحقیقاتی اذعان کرد که برای تایید این موضوع و درک چگونگی وقوع آن به کار بسیار بیشتری نیاز است.

آنان با کمک جزییات و عمق داده‌های بین نسلی که تحقیق دانشگاه بریستول انگلستان ارائه می‌کند، توانسته‌اند پیوند احتمالی را پیدا کنند و این نمونه‌ای از یافته‌هایی است که دانشمندان نمی‌توانستند در زمان راه‌اندازی آن در سال ۱۹۹۱ پیش‌بینی کنند.

پروفسور ژان گلدینگ، محقق و بنیان‌گذار تحقیق کودکان دهه ۹۰ (تحقیق طولی والدین و کودکان (ALSPAC) که به‌نام کودکان دهه ۹۰ نیز شناخته می‌شود، تحقیق کوهورت تولد پیشرو در جهان است)، شرکت‌کنندگان در این تحقیق را تحسین کرد. گروه اصلی متشکل از ۱۴ هزار زن باردار بود که موافقت کردند علاوه بر خودشان در حال حاضر، فرزندان و نوه‌هایشان در تحقیق شرکت کنند.

سایر تحقیقات این گروه شامل یافته‌های ۲۰ سال پیش است، زنانی که در دوران بارداری، حتی فقط هر دو هفته یک بار، ماهی‌های روغنی می‌خورند، فرزندانی با بینایی واضح‌تری دارند. اعتقاد بر این بود که این اولین باری است که رژیم غذایی در بارداری با رشد بینایی کودک مرتبط است.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد به این نتیجه رسید که کمبود ید در بارداری می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر رشد ذهنی کودکان داشته باشد. این کشف به این دلیل امکان‌پذیر شد که این تحقیق نمونه‌های ادرار از اوایل بارداری شرکت‌کنندگان و سوابق دقیقی از آنچه مادران باردار می‌خوردند، داشت.

با این حال، یکی دیگر از یافته‌ها این بود که نشانه‌های اولیه یک استعداد ژنتیکی در ابتلا به دیابت نوع ۲ را می‌توان در کودکان هشت ساله مشاهده کرد همچنین ارتباطی بین حساسیت بادام زمینی و کرم پوست حاوی روغن بادام‌زمینی ایجاد شد. پروژه کودکان دهه ۹۰ حتی به متخصصان این امکان را داده است که با مشاهده اسکارهای واکسن سل(BCG) شرکت‌کنندگان، چگونگی بهبود زخم‌ها را بررسی کنند.

برای آخرین تحقیق، محققان داده‌هایی را در مورد تجربیات سیگار کشیدن پدربزرگ‌ها و پدرجدها بررسی کردند. آنان نمی‌توانستند سیگار کشیدن مادربزرگ‌ها و اجداد مادری را بررسی کنند زیرا تعداد کمی از آنان سیگار می‌کشیدند اما مطمئن بودند که داده‌های قابل اعتمادی از جنس مذکر خانواده دارند زیرا شاید آنان در سنین پایین به سیگار کشیدن می‌بالیدند.

گلدینگ گفت: «این تحقیق دو نتیجه مهم را در اختیار ما قرار می‌دهد. اول این‌که قبل از بلوغ، قرار گرفتن پسر در معرض مواد خاص ممکن است بر نسل‌های بعد از وی تاثیر بگذارد. دوم، یکی از دلایلی که باعث اضافه وزن کودکان می‌شود، ممکن است به رژیم غذایی و ورزش فعلی آنان مربوط نباشد بلکه به سبک زندگی اجدادشان یا تداوم عوامل مرتبط در طول سال‌ها مرتبط باشد.»

وی افزود: نتایج آزمایش‌های حیوانی نشان داده است که قرار گرفتن جنس نر در معرض مواد شیمیایی خاص قبل از تولیدمثل می‌تواند بر فرزندان آنها تاثیر بگذارد اما در مورد وجود این پدیده در انسان تردید وجود دارد.

گلدینگ بیان کرد: «اگر این ارتباط‌ها در سایر مجموعه‌ داده‌ها تایید شود، این تحقیق یکی از اولین تحقیقات انسانی با داده‌های مناسب برای شروع بررسی این ارتباطات و شروع کشف منشا روابط بین نسلی بالقوه مهم خواهد بود البته موارد بسیار بیشتری برای کشف وجود دارد».

یافته‌های این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان