بازدید 15429
پیمانه اقتصادی

سقوط شاخص کل بورس در یخبندان/ جزئیات معافیت مالیاتی «هنرمندان» در سال آینده/ وزیر هشدار داد؛ رکورد تاریخی مصرف گاز ثبت شد/ رقابت یک میلیون نفر برای ۱۲ هزار خودرو؟!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خاندوزی: پرداخت وام‌های بدون ضامن آغاز شد، قیمت دلار و یورو در معاملات امروز، واردات خودرو مشروط به نظر مجمع تشخیص مصلحت شد، سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس افزایش پیدا کرد، تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مطرح است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را در بر دارد.
کد خبر: ۱۱۰۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 23 January 2022

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خاندوزی: پرداخت وام‌های بدون ضامن آغاز شد، قیمت دلار و یورو در معاملات امروز، واردات خودرو مشروط به نظر مجمع تشخیص مصلحت شد، سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس افزایش پیدا کرد، تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مطرح است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را در بر دارد.

سقوط شاخص کل بورس در یخبندان

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲ هزار و ۴۱۱ واحدی به یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۰۵ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز (سومین روز بهمن ماه) نماگر کل بورس با ریزش ۲۵ هزار واحدی مواجه شده است.

خاندوزی: پرداخت وام‌های بدون ضامن آغاز شد

سید احسان خاندوزی، در توئیتر نوشت: الوعده وفا با بخشنامه وزارت اقتصاد و پیرو جلسه هفته قبل آقای رئیس‌جمهور، بانک‌های زیرمجموعه این وزارت مکلف شدند، تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را "بدون ضامن" انجام دهند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هفته گذشته در نشست با تیم اقتصادی دولت و مدیران ارشد بانک‌های دولتی و خصوصی به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به‌ گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند.

قیمت دلار و یورو در معاملات امروز

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها به نرخ ۲۵۶۴۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۷۱۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۸۷۳۸ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۰۲۵ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

جزئیات معافیت مالیاتی «هنرمندان» در سال آینده

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در روز‌های ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه سال جاری در یکی از شلوغ‌ترین روز‌های کاری خود، بررسی این تبصره را در دستور کار خود قرار داد که به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود. از جمله مهم‌ترین مصوبات کمیسیون تلفیق، حذف معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی است. این معافیت که طبق بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم مقرر شده است، در قانون بودجه ۱۴۰۰، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان قابل اعمال بود، اما در مصوبه کمیسیون تلفیق این معافیت به کلی حذف شد تا درآمد‌های پایدار دولت ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. کاهش معافیت مالیاتی هنرمندان نیز دیگر مصوبه مهم کمیسیون تلفیق بود. طبق بند «ق» تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱، معافیت مالیاتی بازیگران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در سال قابل اعمال است و بیش از آن هنرمندان باید طبق ماده ۱۰۵ یا ۱۳۱ قانون مالیات مستقیم، مالیات خود را پرداخت کنند.

وزیر هشدار داد؛ رکورد تاریخی مصرف گاز ثبت شد

جواد اوجی، وزیر نفت در صفحه توئیتر خود نوشت: طی ۲۴ ساعت گذشته رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ثبت شد. وی افزود: هرچند با لطف خداوند متعال و تلاش کارکنان صنعت نفت شبکه گاز پایدار است، استمرار این شرایط مستلزم همکاری هموطنان عزیز و مدیریت مصرف است.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز(یکشنبه)، به بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس گفت که کمیسیون صنایع بر نظر قبلی خود در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اصرار کرد.

نمایندگان مجلس نیز با تایید مصوبه کمیسیون صنایع و معادن تصویب کردند که ماده ۴ این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

متن ماده ۴ به شرح زیر است:

‫ماده ۴- هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.‬

‫تبصره ۱- با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آنها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر) به صورت سالانه، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.‬

‫تبصره ۲- وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را جهت جلوگیری از واردات مجدد آن، تدوین و اعمال نماید و گزارش آن را هر سه ماه یک بار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.‬

‫تبصره ۳- وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است سیاست های تشویقی در چارچوب قوانین برای اولویت دهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو اقدام می کنند، تدوین و اعمال نماید.‬

‫تبصره ۴- دستورالعمل مربوط به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین می شود.‬

سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس افزایش پیدا کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: نرخ مالیات بر دارایی سالانه خانه‌های گران قیمت و باغ ویلاهای گران قیمت تغییر پیدا کرد؛ بنابراین، خانه هایی با ارزش روز تا سقف ۲۰ میلیارد تومان معاف از مالیات شدند. معافیت مالیاتی خانه و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان یک در هزار و نسبت به مازاد ۲۵ تا ۳۵ میلیارد تومان دو در هزار نسبت به مازاد ۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومان سه در هزار نسبت به مازاد ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد ۷۰ میلیارد تومان پنج در هزار مالیات بر دارایی سالانه آنهاست.

تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مطرح است

نماینده اراک در مجلس گفت که بیش از چهل نماینده طرح تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی امضا کردند که در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مطرح است.

محمدحسن آصفری در جلسه علنی امروز یکشنبه در تذکری گفت: تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مطرح است که بیش از چهل نماینده آن را امضا کردند، منتهی هنوز به صحن علنی نیامده است. وی گفت: اگر تحقیق و تفحص به صحن می آمد و موضوع بررسی درآمدها و هزینه های اتاق بازرگانی مطرح می‌شد، شاید دیگر شاهد بیان چنین صحبت هایی از سوی مسئولان اتاق بازرگانی نبودیم.

امکان ویرایش اطلاعات سکونتی دریافت‌کنندگان پیامک فراهم شد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امکان ویرایش اطلاعات سامانه املاک و اسکان افرادی که پیامک خانه‌های خالی را دریافت کرده‌اند، گفت:‌اگر هنوز خانواری وضعیت سکونتی خود را تعیین نکرده، بهتر است نسبت به درج اطلاعات سکونتی خود اقدام کند. وی درباره پیامک خانه‌های خالی که به برخی شهروندان ارسال شد، افزود: اطلاعات سکونتی بخش عمده‌ای از افراد در سامانه املاک و اسکان وجود دارد و هنگام مراجعه به سامانه ملاحظه خواهند کرد که اطلاعات هویتی و سکونی آن‌ها در سامانه موجود است، اما ممکن است نیاز به مراجعه و ویرایش داشته باشد.

محمودزاده با بیان اینکه پیامک خانه‌های خالی برای افرادی ارسال شد که سکونت در آن‌ها ثبت نشده است، افزود: ما این خانه‌ها را معادل خالی خانه در نظر نگرفته ایم، بلکه به معنای این بود که واحد مسکونی با این مشخصات موجود است که اقامت در آن ثبت نشده است. وی گفت: بر این اساس روند قانونی ارسال پیامک صورت گرفت تا اصلاح و ویراش اطلاعات از سوی مالکان انجام شود و اگر واحد ثبت شده از سوی خود مالک یا فرد دیگری درحال استفاده است، مشخصات اجاره و سکونت در سامانه ثبت شود. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: قانونگذار مهلتی را برای ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان در نظر گرفته است تا در این تاریخ خود اظهاری انجام شود. خوداظهاری به مفهوم تایید اطلاعات موجود در سیستم است و اگر تایید نکنند یعنی اطلاعات در سیستم درست است.

موبایل امسال چقدر گران شد؟

عضو انجمن موبایل از افزایش هفت درصدی نرخ ارز نیما و متناسب با آن قیمت انواع موبایل از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تقاضا در پایان سال احتمالاً تا پایان سال به چهار تا پنج میلیون موبایل دیگر در کشور نیاز است. حبیب الله اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روند تامین ارز هم در سال جاری با ثبات بوده که به ثبات بازار هم کمک کرده است. در اصل علت تغییرات قیمت در بازار خرده‌فروشی، وضعیت تقاضاست و نرخ ارز آزاد ملاک محاسبه نیست. وی با اشاره به افزایش تقاضا در پایان سال و احتمال افزایش قیمت در ماه بهمن و اسفندماه تصریح کرد: علاوه بر این اعمال قرنطینه و تعطیلی در برخی کشورها در پی شیوع گونه امیکرون هم ممکن است در ماه‌های پیش رو باعث مشکلاتی در تامین کالا شود و روی قیمت تاثیر بگذارد. بنابراین به نظر می‌رسد این روزها بهترین زمان برای خرید تلفن همراه است.

این در حالی است که مردم به دلیل شرایط سیاسی برای خرید دست نگه داشته‌اند. عضو انجمن موبایل در ادامه با بیان این که در ۹ ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه تلفن همراه وارد و ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار دستگاه مصرف شده، اظهار کرد: احتمالا بخشی از مصرف مربوط به واردات سال گذشته بوده است. طی ماه گذشته نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل به کشور وارد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه فعال شده است. اسدی با بیان اینکه از آذرماه سال گذشته تا ماه مشابه امسال ۱۹ میلیون و ۵۸۰ هزار دستگاه موبایل  وارد کشور شده تاکید کرد: از این تعداد ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه فعال شده است البته سال گذشته و امسال به دلیل کار و آموزش مجازی مصرف کشور افزایش پیدا کرده است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار چقدر شد؟

هم اکنون در بازار آزاد، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و ۲۵۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. بنابراین نسبت به روز گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵ هزار تومان کاهش، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۱ هزار تومان کاهش و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی با افزایشی ۸۰ هزار تومانی، ربع سکه با افزایشی ۱۵ هزار تومانی و سکه یک گرمی با افزایشی ۱۷ هزار تومانی در بازار به فروش می‌رسد. طلای ۲۴ عیار در هر گرم با ۶ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز با ۱۹ هزار تومان کاهش قیمت روبرو بوده است. /مهر
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
چه عجب یه تیتری از بورس زدید! آینه تمام نمای شعارهای پوچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
چشم جناب ریسی روشن با آن وعده های بورسی
بهرحال به این وعده ها اعتماد نکنید
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
رقابت یک میلیون نفر برای ۱۲۰۰۰ تابوت چرخدار ! چه مردم مظلومی هستیم !!!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
دولت با دست کردن در جیب شرکتها داره عملا دست تو جیب سهاندارها یعنی مردم می کنه.
تا زمانی که اجازه ندهند بورس به شاخص واقعی خود برسد این نوسانات زیاد ادامه خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
کدام نوسان؟ سقوط آزاد است
چرا نسبت به این دولت مثل دولت قبل برای سقوط بورس تیتر نمی زنین؟؟؟ شماهم جناحی عمل می کنین . تا انصاف حاکم نشه هیچ نتیجه مثبتی گرفته نمیشه
بحث بورس یعنی اقتصاد ویران یعنی اقتصاد ورشکسته برنج کیلویی 80 فقط حرف می زنند بابا خیلی ادم معتقدی هستید اگر بلد نیستید استعفا بدید بخدا خیر دنیا و اخرت دارید
مردم از یک طرف برای کمبود گاز و آب و برق و کم کردن مصرف هشدار می گیرند و ازطرف دیگر برای فرزند آوری و ازدیاد جمعیت!!!!!!!!!
حتما اقايون ديدند كه ارزش بعضي از املاك خودشون از ده ميليارد بيشتره سقف رو بردند روي بيست ميليارد تومن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
دو سال دیگه اپارتمان صد متری هم مشمول مالبات میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
مال اونا که حدنصاب بالاترین قیمت را هم رد میکند
وقتی کارگر و کارمند با درآمدی 3 یا 4 میلیون تومانی خود مالیات پرداخت می کنند و سقف معافیت مالیاتی آنها 5 میلیون تومان هست چرا باید سقف معافیت مالیاتی هنرمندان 200 میلیون تومان باشه مگر آنها چه گلی به سر این مملکت زده اند ؟ باید همانند کشور آلمان و کشورهای اسکاندیناوی هر کس درآمد بیشتری داره مالیات بیشتری بپردازه تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
هر وقت اینجا از نظر تمام امکانات وخدمات وازادی ورفاه وبهداشت مثل اروپا شد چشم حرف شما درست
عهه امروزم بورس بد ریخت!! چه عجیب!! آخه همه اونایی که راهکار داشتن برای بورس الان سر کار هستن.
نکنه فقط منظورش رسیدن به پست بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
خوب راهکارشان همین بود که بقیه بورسی ها هم به خاک سیاه بنشانند
هنرپیشگان و خوانندگان پاپ هنرمند حساب نمی شوند! لطفا معافیت مالیاتی آنها را حذف کنید و به فقرا کمک کنید.
اول اینکه چرا سقف مالیاتی کارمند و کارگر را چرا بالا نمی برید؟
دوما برای شما خانه ای با قیمت ۲۰ میلیارد تومان لوکس حساب نمی شود؟!!!
مواظب این وام های بدون ضامن باشید بانکها سپرده شما را نزد خود نگه می دارند با بهره ۱۵ درصد و با بهره ۲۰ در صد به شما وام می دهد در این فاصله تا سر رسید وام بهره سپرده شما افزایش نمی یابد و این کلاه گشادی است که بر سر وام گیرنده می گذارد یعنی وام با بهره بیش از ۲۵ در صد خیلی مراقب باشید در این دامها نیفتید
دوستان گرامی بی جهت خودتان راخسته نکنید کسی کامنت های شمارا نمیخواند وچنانچه ازمیان ابرقدرت های داخلی برحسب اتفاق عده ای آنرا خوانده باشند علاوه براینکه هیچ اعتنایی نخواهند نمود به کامنت های شمادوستان گرامی پوزخندنیز خواهند زد .....
قیمت سهام در بورس بسیار ارزنده هست ولی مسئولان تمایلی برای حمایت از بورس ندارند.
تعداد کلمات تیتر در مورد بورس از خود متن بیشتر بود!
تازه اول سقوط بورسه
دولت علیرغم اینکه کسری بودجه دارد ولی بنا به دلایلی که همه مردم می دانند بودجه بعضی جاها مثلاً نهادهای به اصطلاح فرهنگی را افزایش داده است و بورس تاوان این نهادهای مختلف فرهنگی را می دهد.
نمی دونم تا کی ما باید فریب وعده های توخالی را بخوریم؟؟؟ 5 نفر از کسانی که ادعا می کردند اگر رئیس جمهور شوند فلان کار و فلان کار می کنند همه پست گرفتند ولی الان نمونه واضحش بورسه که می بینیم. اگر مسئولین ما توانایی کاری را ندارند بهتر است که استفعا دهند وگرنه حقوقش که درست نیست هیچ مشمول ضمه هم می شوند
حتی اگر نمادها صد در صد رشد کنند 50 درصد ضرر افراد جبران میشود و همه در 80 درصد بیشتر در ضرر هستند . ولی 200درصد تا 500 درصد از تورم بابت 2 تا سه سال سهامداری عقب افتادند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل