بازدید 5917
۱

نگرانی چینی ها از توزیع بی ضابطه یارانه انرژی برق

کد خبر: ۱۱۰۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳ 22 January 2022

نگرانی چینی ها از توزیع بی ضابطه یارانه انرژی برق

از جمله مسائلی که کشور چین را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال و دهه های گذشته با چالش های بسیار بزرگی رو به رو کرده است، باید به صنعت برق و هزینه های سنگینی که از این محل به اقتصاد دولتی چین وارد می شود اشاره کرد.
پژوهشگران و متخصصان بر این باور هستند که حجم یارانه پرداختی دولت در کشور چین برای صنعت برق به ویژه برق خانگی بسیار زیاد و بنا به دلایل متعدد مثل ترغیب شهروندان به مصرف بیشتر و بهره برداری بیشتر از یارانه توسط ثروتمندان ناکارآمد است.
در سال 2020 میلادی دولت چین بالغ بر 25 میلیارد دلار در بخش انرژی به شهروندان خود یارانه پرداخت کرده است که نزدیک به 4 میلیارد دلار از این یارانه در بخش انرژی برق پرداخت شده است.
بسیاری از متخصصان و پژوهشگران بر این باور هستند که پرداخت بی ضابطه یارانه انرژی در کشور چین به ویژه در حوزه برق این کشور را دچار مشکلاتی بزرگی کرده که در صورت استمرار این روند پیامدهای جبران ناپذیری مثل آلودگی محیط زیست و محدودیت جدی در حوزه تأمین انرژی برق را به همراه خواهد داشت.
مجموعه تحولاتی که در حال حاضر مدیران صنعت برق کشور چین را ناگزیر کرده است تا علاوه بر تمرکز بر روی توسعه پنل های خورشیدی تولید برق، همچنین به اصلاح روندهای توزیع یارانه و نیز کاهش سهم تولید برق از طریق زغال سنگ متمرکز شوند.
در همین رابطه و در سال 2016 میلادی مجله بین المللی «انرژی و محیط زیست» در مقاله ای با عنوان «اصلاح یارانه برق در کشور چین» به این موضوع پرداخت و ضمن اشاره به اینکه بیش از 90 درصد یارانه برق در کشور چین به بخش خانگی پرداخت می شود، همچنین موضوع پرداخت بی ضابطه و بی هدف یارانه در این حوزه را مورد تأکید قرار داد.
در مورد 90 درصد یارانه ای که توسط دولت چین به برق خانگی پرداخت می شود، نکته مهم تر اینکه بیش از 50 درصد از این یارانه نیز در نهایت به اقشار پر درآمد تعلق پیدا می کند و این در حالی است که به واسطه مشکلاتی همانند افزایش قیمت زغال سنگ، هزینه حمل و نقل و... شرکت های تولید کننده برق با انباشت بدهی و زیان های سنگین رو به رو شده اند.
در مقاله ای که مورد اشاره قرار گرفت آمده است که زیان انباشته تولیدکنندگان و توزیع بی ضابطه یارانه برق در حالی کشور چین را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است که از آنسو نیز دولتمردان این کشور بیم آن دارند با حذف و یا کاهش یارانه این انرژی دچار مشکلات دیگری به ویژه در حوزه اقتصاد شوند.
از آنجا که بخش قابل توجهی از تولیدات اقتصادی کشور چین از محل تولیدات خانگی تأمین می شود، متخصصان بر این باور هستند که در صورت افزایش تعرفه و به تبع آن کاهش یارانه برق، این اقدام می تواند تأثیر منفی و خسارت باری بر روی تولید ناخالص داخلی و اشتغال داشته باشد و نیز رفاه نسبی شهروندان را با مشکل مواجه کند.
از سوی دیگر نیز افزایش تعرفه ها می تواند به تولیدکنندگان برق در کشور چین کمک کند تا بخشی از زیان های انباشته خود را جبران کنند و نیز سرمایه کافی برای توسعه صنایع برقی در این کشور فراهم شود.
با این وجود جمع بندی نویسندگان مقاله «اصلاح یارانه برق در کشور چین» در مورد یارانه برق برای کشور چین این است که دولت این کشور نمی تواند نسبت به قطع یارانه برق اقدام کند، اما همچنین موضوع مهمی که باید در دستور کار مدیران اجرایی این کشور باشد، آن است که حتماً نسبت به اصلاح سیاست های حمایتی خود در حوزه صنعت برق اقدام کنند.
در واقع پژوهشگران این مقاله به دولت مردان چینی پیشنهاد کرده اند که نسبت به اصلاح هدفمند یارانه برق خانگی و نه حذف آن اقدام کنند و اصلاحات در این حوزه را به گونه ای پیش ببرند که هم به محیط اقتصادی و اشتغال خانگی در این کشور خسارتی وارد نشود و هم بیشترین بهره را از این یارانه ها خانواده هایی ببرند که سطح درآمد آنها پایین است و نه اقشار ثروتمند و پر درآمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
انشاالله همیشه نگران باشند و لحظه ای روی آرامش را نبینند چون آرامش را از کشور و اقتصاد ما گرفتند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار