تحلیل بنیادی وخاور | عملکرد شش ماهه این بانک چگونه بوده است؟

وخاور یکی از نمادهای گروه بانکی است که سهامدار عمده آن شرکت کیا آسا تجارت توس با نزدیک به ۴ درصد مالکیت سهام می باشد. همچنین مقدار سهام شناور شرکت ۷۴ درصد است. وضعیت این بانک به لحاظ بنیادی چگونه است؟
کد خبر: ۱۰۹۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱ 18 January 2022

به گزارش بورس تابناک، بخش قابل ملاحظه‌ای از فرآیند تأمین مالی در کشور را بانک‌ها انجام میدهند به همین دلیل از آن به عنوان نظام بانک محور یاد می شود. بانک‌های ایرانی به پنج دسته تقسیم میشوند: بانک‌های دولتی تجاری، بانک‌های دولتی تخصصی و توسعه ای، بانک‌های غیردولتی تجاری، بانک‌های غیردولتی قرض الحسنه و بانک‌های مشترک ایرانی و خارجی.

بانک‌های دولتی تجاری: ملی، سپه، پست بانک
بانک‌های دولتی تخصصی و توسعه ای: مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعة تعاون و توسعة صادرات بانک‌های غیر دولتی قرض الحسنه: قرض الحسنة مهر ایران و قرض الحسنة رسالت
بانک‌های مشترک ایرانی و خارجی: بانک مشترک ایران –ونزوئلا
بانک‌های غیر دولتی تجاری: متشکل از ۱۷ بانک شامل کارآفرین، اقتصاد نوین، پارسیان، سینا، تجارت، ملت، صادرات، سامان، پاسارگاد، دی، گردشگری، ایران زمین، شهر، رفاه، سرمایه، آینده و خاورمیانه.

بانک خاورمیانه (شرکت سهامی عام) در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۳۰نزد اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران ثبت و در تاریخ ۱۳۹۱/۰۸/۱۱ مجوز فعالیت بانک از سوی بانک مرکزی ج. ا. ا صادر و به صورت یک بانک تجاری به انجام کلیه عملیات بانکی مجاز گردید.

بانک خاورمیانه با نماد وخاور پس از احراز کلیه شرایط پذیرش در تاریخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۵به عنوان چهارصد و نود و یکمین شرکت پذیرفته شده در فهرست نماد‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج گردید. به علاوه بانک خاورمیانه در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ با ۵۳/۹۰ درصد سهام شناور، در رتبه هشتم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفته است.

سرمایه بانک در بدو تاسیس مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال بوده است که طی چند مرحله به مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

سهامداران وخاور چه شرکت هایی هستند؟

نمودار زیر ترکیب سهامداران بانک را نشان میدهد که شرکت کیا آسا تجارت توس با نزدیک به ۴ درصد بیشترین درصد مالکیت را دارد، همچنین مقدار سهام شناور شرکت ۷۴ درصد می‌باشد.

تحلیل بنیادی وخاور | عملکرد شش ماهه این بانک چگونه بوده است؟

عملکرد شش ماهه وخاور چگونه بوده است؟

بانک خاورمیانه طی ۶ ماه نخست سال جاری رشد ۵۷ درصدی درآمد تسهیلات اعطایی و افزایش ۲۲ درصدی خالص درآمد تسهیلات داشته است. درآمد کارمزد این بانک نیز رشد ۶۸ درصدی داشته و خالص درآمد کارمزد رشد ۷۱ درصدی داشته است.

سود سرمایه گذاری‌ها رشد ۴۳ درصدی و خالص سود مبادلات ارزی کاهش ۷۵ درصدی داشته و هزینه‌های عمومی و اداری رشد ۴۰ درصدی داشته است. هزینه مطالبات کاهش ۶۱ درصدی داشته و نسبت آن به خالص سود تسهیلات حدود ۶ درصدی است که جزو کمترین در صنعت است. سود خالص بانک نیز رشد ۱۳ درصدی در این دوره داشته که عملکرد مناسبی است.

نمودار زیر ترکیب سپرده‌های بانک را در طی این دوره در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد:

تحلیل بنیادی وخاور | عملکرد شش ماهه این بانک چگونه بوده است؟
 عملکرد ماهانه وخاور چگونه بوده است؟

بانک خارمیانه در دوره یک ماهه آذر ماه از محل تسهیلات ۳۶۸ میلیارد تومان درامد داشته و ۳۴۰ میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کرده که در اینصورت تراز یک ماهه بانک ۲۸+ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که تراز بانک در آبان ۱۵۰+ میلیارد تومان بوده است.
در دوره ۹ ماهه سال مالی ۱۴۰۰ این بانک ۲۷۲۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات درامد داشته و حدود ۲۵۶۵ میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کرده که در اینصورت تراز ۹ ماهه بانک ۱۵۵+ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته تراز بانک ۹۷۷+ بوده است.

نموار زیر روند ماهانه درآمد تسهیلات اعطایی، سود سپرده‌ها و تراز عملیاتی بانک ر ا در سال جاری نشان می‌دهد:

تحلیل بنیادی وخاور | عملکرد شش ماهه این بانک چگونه بوده است؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار