بازدید 4705

گوترش: همبستگی جهانی در عمل وجود ندارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در سخنرانی خود در اجلاس مجازی جهانی اقتصاد به رهبران جهانی و تجاری گفت که "همبستگی جهانی در عمل وجود ندارد. "
کد خبر: ۱۰۹۹۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰ 18 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از "ای اف پی" مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس برای دومین سال پیاپی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی درحال برگزاری است.

گوترش افزود که رویداد امسال در داووس "در سایه یک دوره بسیار دشوار برای اقتصاد کشورها، مردم و سیاره زمین" برگزار می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی شاخص اقتصادی سازمان ملل که هفته گذشته منتشر شد، جهان در حال خروج از یک بحران اقتصادی فلج‌کننده است، اما این بهبودی همچنان شکننده و نامساوی است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: دو سال گذشته یک حقیقت ساده اما بی‌رحم را به نمایش گذاشت مبنی بر اینکه اگر کسی را پشت سر بگذاریم، همه را پشت سر گذاشته‌ایم.

دبیرکل سپس از همه شرکت کنندگان در این اجلاس خواست تا بر سه حوزه مهم تمرکز کنند. او توضیح داد که اولین مورد، مقابله با همه گیری کرونا با تکیه بر عدالت و انصاف است.

علاوه بر تمرکز بر برابری واکسن، گوترش اعلام کرد که جهان باید با سرمایه‌گذاری در نظارت، تشخیص زودهنگام و طرح‌های واکنش سریع در هر کشور، برای همه‌گیری بعدی آماده شود.

دومین حوزه‌ای که از نظر دبیرکل سازمان ملل نیاز به اقدام فوری دارد، سیستم مالی جهانی است. گوترش توضیح داد: "ما باید سیستم مالی جهانی را اصلاح کنیم، تا همه کشورها بتوانند از آن استفاده کنند. "

گوترش به تورم بی‌سابقه، فضای درحال نابودی مالی، نرخ بالای بهره و افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی اشاره کرد و گفت که این تورم به همه جهان، به ویژه به کشورهای کم درآمد و متوسط ضربه می‌زند.

از نظر او، "کشورهای جهان با درآمد کم و متوسط در زمان نیاز نمی‌توانند از سیستم مالی جهانی استفاده کنند. "

سومین و آخرین حوزه‌ای که دبیرکل سازمان ملل در اظهارات خود بر آن تاکید کرد، اقدام اقلیمی در کشورهای در حال توسعه بود.

گوترش استدلال کرد که گرمایش۱.۲ درجه‌ای هوا "پیامدهای ویرانگر و قیمت‌های بسیار گران و ناامیدی را در جهان به همراه داشته است. "

بر اساس گزارش سازمان ملل، طی دو دهه گذشته، هزینه‌های اقتصادی ناشی از بلایای مرتبط با آب و هوا ۸۲ درصد افزایش یافته است. تنها در سال گذشته، شرایط آب و هوای نامساعد باعث خسارت ۱۲۰ میلیارد دلاری در سطح جهان و مرگ ۱۰ هزار نفر شده است.

در سال ۲۰۲۰، شرایط وخیم اقلیمی ۳۰ میلیون نفر را در جهان آواره کرد که سه برابر بیشتر از کسانی است که به دلیل جنگ و خشونت آواره شده‌اند. همچنین یک میلیارد کودک در جهان در معرض خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل