بازدید 5839
اکسیوس:

آمریکایی‌ها از تکرار حمله به کنگره می‌ترسند

«دموکراسی آمریکا در آستانه فروپاشی». این تیتری است که بیشتر خبرگزاری‌ها بر پیشانی گزارش‌هایشان درباره «یافته‌های افکارسنجی جدید موسسه اکسیوس» منتشر کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸ 16 January 2022

به گزارش تابناک،این نظرسنجی که هفته گذشته به بهانه سالگرد حادثه تاریخی حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه به انجام رسیده، حکایت از این می‌کند که به عقیده ۵۸ درصد از آمریکایی‌ها دموکراسی در این کشور در معرض خطر فروپاشی قرار دارد.

نظرسنجی اکسیوس برای اولین بار در تاریخ چند قرنی ایالات متحده نشان‌دهنده این واقعیت بی‌سابقه نیز هست که به باور ۷۶ درصد از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، آمریکا به طور جدی در خطر قرار دارد. این عده البته مانند تمام تاریخ آمریکا در قبال تهدیدات خارجی اعتماد به نفسی تام و تمام دارند و معتقدند خطری که آمریکا را تهدید می‌کند، از سوی رقبای خارجی نیست- و بی‌ثباتی سیاسی را خطری به مراتب بزرگ‌تر از تهدیدات خارجی می‌دانند.

در گزارش اکسیوس آمده:

اکثر آمریکایی‌ها انتظار دارند که در آینده‌ای نه چندان دور اتفاقاتی مانند حمله مرگبار طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ششم ژانویه، در فضای سیاسی این کشور تکرار خواهد شد. نکته مهم‌تر اما اعتماد به دموکراسی آمریکا است- که تنها نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اکسیوس گفته‌اند که هم‌چنان به دموکراسی دیرینه این کشور باور دارند.

نظرسنجی اکسیوس که در زمینه مسایل مختلفی به انجام رسیده، در بسیاری از حوزه‌ها، از جمله در زمینه انتخابات گذشته ریاست جمهوری به نتایجی حیرت‌انگیز منتهی شده است.

اکسیوس در این زمینه به آمار ۵۵ درصدی شهروندانی اشاره کرده که معتقدند جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در یک روند قانونی پیروز شده است. این نتایج بیشتر به این دلیل ساده غیرمنتظره و باورنکردنی جلوه می‌کند که تفاوت چندانی با نتایج نظرسنجی سال گذشته اکسیوس ندارد که در آن شش نفر از هر ده آمریکایی بر انتخاب قانونی بایدن صحه گذاشته بودند- که در شرایطی که دولت بایدن یک سال پر از شکست و گاف‌های متعدد سیاسی را پشت سر گذاشته، حفظ همان میزان اعتماد و محبوبیتی که رئیس جمهور دموکرات آمریکا پارسال در اوج بحران‌های سیاسی حاصل از شورش دوستداران ترامپ داشت، تا حد زیادی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

اکسیوس در ادامه با اشاره به این که «البته در نقطه مقابل، مخالفان بایدن هم حضور قابل توجهی در نظرسنجی داشتند- و به عنوان مثال ۲۶ درصد از شرکت‌کنندگان باور داشتند که پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ با کمک دروغ و تقلب حاصل آمده است»؛ نتایج نظرسنجی درباره میزان اعتماد مردم به آینده دموکراسی آمریکا را مورد تحلیل قرار داده است:

در این زمینه ۵۸ درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که دموکراسی آمریکا در آینده نزدیک دچار فروپاشی خواهد شد.
نکته جالب‌تر این که حدود نیمی از جمهوری‌خواهان و البته هفتاد درصد از دموکرات‌ها وقوع نوعی جنگ داخلی را در آینده آمریکا قطعی می‌دانند.

اکسیوس در بخش‌های دیگری از نظرسنجی خود به فعالیت‌ها و نتایج و تبعات فعالیت‌های کمیته بررسی ماجراهای ششم ژانویه نیز پرداخته- که در این بخش ۵۸ درصد از شهروندان ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که از نظرشان فعالیت‌ها و اقداماتی که کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه به انجام رسانده، باعث ایجاد اختلاف و گسترده‌تر شدن شکاف‌های سیاسی در آمریکا خواهد شد.

اما نظرسنجی اکسیوس نتایج جالب توجه دیگری نیز داشته. از جمله این که ۳۷ درصد از مردم آمریکا به طور جدی بعد از شورش خونین ششم ژانویه در کنگره دیگر به موضوعی مانند دموکراسی آمریکایی ایمان ندارند. از این بین ۲۹ درصد گفته‌اند که تا ماجراهای سال گذشته باور عمیقی به وجود دموکراسی در آمریکا داشته‌اند، ولی از ژانویه به این سو باورشان را از دست داده‌اند. این در حالی است که ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان هم به صراحت گفته‌اند که هیچ‌گاه به دموکراسی آمریکایی باوری نداشته‌اند. ۴۹ درصد نیز البته اعلام کرده‌اند که همچنان به دموکراسی آمریکایی ایمان دارند.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که موضوعی که نتایج نظرسنجی اکسیوس را برای آینده آمریکا خطرناک‌تر جلوه می‌دهد این است که جمهوری‌خواهان بیشتر از دموکرات‌ها (۴۷ درصد در مقابل ۲۸ درصد) گفته‌اند که ایمان‌شان به دموکراسی آمریکایی از بین رفته است- که بی‌ارتباط با ادعاهای ترامپ مبنی بر وقوع تقلب گسترده در انتخابات نمی‌تواند باشد. ادعایی که تحلیلگران آن را خطرناک‌ترین ادعای سیاسی سال‌های اخیر آمریکا می‌دانند و عقیده دارند که به واسطه محبوبیت حیرت‌انگیز ترامپ در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه قابلیت غیر قابل باوری در زمینه ایجاد آشوب و ناآرامی- و البته جنگ داخلی ادعایی- می‌تواند داشته باشد.


شفقنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر