بازدید 4188

نسخه الکترونیک از الزامات اصلی شکل‌گیری پرونده الکترونیک است

همایون بخت آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس: مشوق‌های لازم برای روی آوردن پزشکان و مراکز درمانی به استفاده از نسخ الکترونیک گذاشته شده است. نسخه الکترونیک در آخر به پرونده الکترونیک منتهی می‌شود که در نظام خدماتی درمانی کشور بسیار مهم و حیاتی است. با اجرای این طرح به نظر می‌رسد به شفافیتی که در نظام پزشکی کشور مورد انتظار است، برسیم و این فرایند یک اقدام مثبت در وضعیت فعلی است
کد خبر: ۱۰۹۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱ 15 January 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ همایون بخت آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیرات رواج نسخه الکترونیکی در کشور و حذف نسخ کاغذی گفت:  نسخه الکترونیک در آخر به پرونده الکترونیک منتهی‌ می‌شود که در نظام خدماتی درمانی کشور بسیار مهم و حیاتی است.

وی افزود: از طرف دیگر الکترونیکی کردن نسخ جزو قوانین کشور است که باید حتما صورت گیرد که از مهمترین مزایای آن‌ می‌توان به کاهش تخلفات در نظام پزشکی و درمانی، راحت بودن بیمار و عدم احتیاج به تمدید دفترچه خود اشاره کرد به طوری که در اگر حق بیمه او پرداخت شود در تمامی مراکز‌ می‌شود با بیمه‌‌ها قرارداد دارد‌ می‌تواند این امور را انجام دهد و بدین ترتیب بسیاری از مشکلات وی کاهش‌ می‌یابد. بنابراین با نسخه الکترونیک مشکلات زیادی از بیمار حل خواهد شد و اجرای آن نیز طبق قوانین بالادستی و در شرایط فعلی حتما لازم و ضروری است

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: با این حال به نظر‌ می‌رسد که زیرساخت‌های سلامت در کشور برای الکترونیکی شدن نسخ باید کاملا فراهم شده باشد تا همکاری پزشکان و مراکز درمانی برای نوشتن نسخ الکترونیک به نقطه مطلوب برسد.

بخت آبادی تصریح کرد: بیمارستان‌های دولتی کشور برای حتما توانایی نوشتن و ثبت نسخه الکترونیکی را داشته باشند ولی با این حال در بسیاری از این زمینه‌‌ها در کشور دچار معضل هستیم که با توجه به دستور رئیس جمهور باید این مشکلات هرچه سریع تر حل شود.

وی اظهار نمود: مشوق‌های لازم برای روی آوردن پزشکان و مراکز درمانی به استفاده از نسخ الکترونیک گذاشته شده است چون ثبت نسخ الکترونیکی مستلزم هزینه بوده و چون پزشک وقت بیشتری را باید صرف نسخه نوشتن کند، مشوق‌های لازم در نظر گرفته شده است. در همین رابطه نیز برای بخش‌های مختلف اجرایی نسخه الکترونیک، مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است تا پزشکان و داروخانه‌ها به سمت اجرایی کردن کامل این طرح ملی بروند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: چون زیرساخت‌‌ها به صورت صدرصدی مهیا این طرح نبوده لازم است در گام اول هیچ گونه تنبیهی برای مراکز درمانی و پزشکانی که از طرح استقبال نمی‌کنند، گذاشته شود.

بخت آبادی گفت: هر انسانی با تغییر زیاد موافق نیست حتی جابجایی خانه نیز برای فرد دشوار است بنابراین چون پزشکان و مراکز درمانی طی سالهای متمادی عادت به نسخه کاغذی کردند تغییر دشوار است و زمان خواهد برد تا به نسخ الکترونیکی روی آورند. یکی از راهکارها همان‌طور که گفته شد، استفاده از مشوق‌های مختلف برای پزشکان برای همراهی با این طرح است که اقدام مثبت و مفیدی است.

وی در پایان گفت: با اجرای این طرح به نظر‌ می‌رسد به شفافیتی که در نظام پزشکی کشور مورد انتظار است، برسیم و این فرایند یک اقدام مثبت در وضعیت فعلی است که در همه دنیا انجام شده و در کشور ما نیز باید انجام بپذیرد و مشکلات آن نیز حل‌شدنی است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل