بازدید 438190

یک اتفاق کم‌سابقه و خاص در استودیوی صداوسیما

تصویری که بر پیشانی این یادداشت می‌بینید، یکی از دل‌انگیزترین و خاص‌ترین قاب‌هایی است که تاکنون در سیمای جمهوری اسلامی ایران دیده شده است؛ خاص، هم از این جهت که کمتر دیده شده و هم از این منظر که سرمایه‌ای ملی در پس و پیش آن نهفته و آشکار است.
کد خبر: ۱۰۹۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 15 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، برنامه‌ی موسیقایی «سرنا»، کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار، با اجرای رضا مهدوی و تهیه‌کنندگی محمد علیبازی، در نوبت اخیر خود، میزبان «باسم حمادی» کارشناس موسیقی عرب خوزستان و «موسی زِرگانی» خواننده و نوازنده‌ی رَبابه بود که با لباس محلی عربی در استودیو سازمان صداوسیما حضور یافتند و علاوه بر سخن گفتن درباره‌ی موسیقی خطّه‌ی عرب خوزستان، به عرضه‌ی هنر خود نیز پرداختند.

موسیقی مُقامی، یا همان موسیقی محلی و بومی، از سرمایه‌های منحصر به‌ فرد کشور ما، همانند جوامع دیگر است. این نوع موسیقی، هنری است با ریشه‌های تمدنی دیرین که در همه‌ی ادوار تاریخ، حیات و رونق داشته و سینه به سینه به نسل‌های پسین رسیده است؛ پس بی‌شک، از شاخه‌های اصلی میراث فرهنگی ناملموس ماست. ضمن آنکه در عرضه‌های جهانی نیز به‌دلیل آنکه این نوع هنر، پشتوانه‌ی فرهنگ بومی را دارد که خود جذاب است، همچنین سازهای خاص و جذاب و بعضا کمتر آشنا را عرضه می‌کند که برای دیگران نیز خیلی جالب توجه است.

از همین رو است که در سال‌های پیشین، وقتی‌که کارشناسانی چون محمدرضا درویشی و مرحوم علی بیانی، زمینه‌ی حضور نوازندگان موسیقی مقامی و محلی ما را بر صحنه‌های معتبر جهانی فراهم کردند، بسیار خوش درخشیدند. پس به قطع و یقین می‌توان گفت که این نوع موسیقی ما، نه‌تنها از موسیقی کلاسیک ایرانی، در مرتبه و جایگاه کم ندارد، چه‌بسا چیزهایی برتر هم دارد.

ازسوی دیگر، کشوری چون ایران، با جغرافیایی پهناور، فرهنگ‌های تمدنی بومی متنوعی دارد که خود، قاره‌ی کوچکی را در یک دایره‌ی جغرافیای سیاسی ترتیب داده‌اند. طبعا مردمی که در این جغرافیای بومی زاده می‌شوند و زندگی می‌کنند، به فرهنگ بومی خود تعصب جدی دارند که در کنار دلبستگی ملی، بخش قابل توجهی از هویت آنان را تشکیل می‌دهد. پس از همین روست که احترام گذاشتن و نگذاشتن به این فرهنگ‌های محلی، بر شخصیت ملی آحاد جامعه در استان‌های مختلف، تاثیر مستقیم و مؤثری می‌گذارد. موسیقی ایرانی ترکی آذربایجانی، کردی، لری و بختیاری، ترکمنی، بلوچی، و... از همین حوزه است.

این نکته‌ی مهمی است که بارها در زمینه‌ی اهمیت آن بر امنیت ملی و نیز سوء استفاده‌های احتمالی نادلسوزان این مرز و بوم سخن گفته شده اما متاسفانه همواره نه تنها یکی از دغدغه‌ها، بلکه یکی از معضلات فرهنگی ما در حوزه‌ی امنیت و منافع ملی بوده است. انگار که در این زمینه، از یک فقر استرتژیک مدیریت رنج می‌بریم. صدا و سیمای ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و کیست که نداند به هیچ وجه عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی در این حوزه نداشته است.

به همین دلیل است که وقتی دو شخصیت فرهنگی و هنری ایرانی با لباس عرب خوزستانی در قاب تلویزیون شبکه‌ی چهار ظاهر می‌شوند و علاوه بر سخن گفتن با لهجه‌ی محلی و عرضه‌ی هنر بومی خویش، این فرصت را یافتند که با زبان عربی با هموطنان و همشهریان خود حال و احوال کنند، یک اتفاق ویژه است که باید به شکل معقولی جاری باشد اما به هر حال، جزء استثناها شده است؛ چون ما همیشه راحت‌ترین راه را انتخاب کرده‌ایم؛ یعنی پاک کردن صورت مساله!

اما یک نکته‌ی اساسی دیگر که از آن نباید غفلت کرد، سیاست یک بام و دو هوای رسمی در قبال موسیقی و ساز است که در این برنامه نیز به شکل مشهود و آزاردهنده‌ای خودنمایی کرد؛ یعنی ممنوعیت نمایش ساز، حتی در ساحتی که جزو معنوی‌ترین آواهای ما محسوب می‌شود؛ که قطعا بخش قابل توجهی از دستاوردی را که برشمردیم، تحت‌الشعاع خود، بی‌اثر و تلف کرد. امید که این پاک کردن صورت مساله و درواقع معضل نیز پس از این، بهبود و تغییر یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۱۶
اشتباهه این کارها
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
تو خودت اشتباهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
چرااشتباهه میتونی دلیلشوبگی ایران کشوریه که اقوام مختلف داره وهمه ایرانی حساب میشن ازقوم خاص دفاع نمیکنم همه میتونیم کنارهمدیگه وباکمک همدیگه ایرانی زیباومتنوع بسازیم
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
هیچ هم اشتباه نیست!!
ایرانی
| Canada |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
چرااشتباهه استاد؟
رییس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
دقیقا هم درست میگه ایرانی اصل فقط
بهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
بهترین کار در جهت وفاق ملی بوده و هست به عنوان یه لر خوزستانی می گم اعراب بخش مهم و زیبایی از فرهنگ رنگین کشور عزیزمون هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
کاملا کار درست و شایسته ای هست باید از همه اقوام و فرهنگها مختلف ایران در رسانه ملی دعوت و پخش بشه که خدا رو شکر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
هموطنان عرب زبان و دیگر اقوام از جلوهای زیبای ایران عزیز هستند. کاش صدا و سیما همیشه از این کارها میکرد. تا همه خود را متعلق به این مرز و بوم بدانند
این ، باور کردنی نیست...خدایا ! چه می بینم..؟؟
پاسخ ها
حسن بغلانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کلام خدا عربی .
زبان پیامبر عربی
rahim
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کجایی هستی که باور نمیکنی
چون عرب بودن و با لباس محلی آمدن
متأسفم برات
هر روز بعداظهر هم رادیو د و هم شبکه استانی خوزستان برنامه
عربی داره وحتی شبکه 24 ساعته به زبان عربی که برای خود اهواز هست پخش میشه
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
رحیم جان! داداش منظور منو نگرفتی.
آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی .کو کلیپ برنامه
درود و آفرین بر نگارنده ی فرهیخته . نکات بجا و مطلب ارزنده ایی عنوان فرمودید.‌ اینجانب عرب نیستم اما بواسطه ی ارتباطات و پیشینه ی خانوادگی ام زبان عربی و موسیقی آن را کم و بیش می فهمم. بویژه ی موسیقی عربی سنتی ایران و خوزستان که از غنای آهنگ و واژگان برخوردار است و بسیار زیباست. تعلق خاطر خاص و حساسیت ارزشمند عرب ها به میهن ، عشق ، گذر روزگار ، مرگ و.... و سوز استخوان سوز آهنگ سنتی آن در این زمینه ها حیف است که بر سفره ی دل ایرانیان فرهنگ دوست قرار نگیرد . کاش این نگاه سختگیرانه ی سیما که تا چند سال گذشته در مورد سایر زبانها ، موسیقی و فرهنگ های ایرانی هم اعمال می شد با لحاظ سهم آن در همگرایی ملی مورد بازنگری قرار گیرد. بگذارید هم وطن ما بازخورد دلگرمی ها و دغدغه های روزمره ، هنر و موسیقی و شعر خود را در قاب و قالب سیمای ملی و میهنی خود جستجو کند و گوش و چشم خود را برای دیدن و شنیدن به صدا و سیما ی آن سوی مرزها نسپارد.
این یعنی التماس کردن روراست باشید
باسلام درود هر زبانی که باشه اصلات خودش داره زبان عربی اصیل از هزارها سال درخشیده وخواهددرخشید وزبان کلام خداست هرکسی باید این زبان مفدس اسمانی یادبگیره هنرکرده
اما متاسفانه درجای جای کشور ما همیشه به هرزبونی طفره میکنیم وان زبان بونام یاارزشی براش قایل نیستیم این یک اشتباه بزرگ همین باعث شده ماازجوامع دنیا عقب بمونیم باید انسانیت داشته باشیم وهرکسی ازهرنژادی که به نفع ملت باشد تحسین کنیم من افتخار میکنم که عربم وزبان اجدادم عرب اصیل میباشد وبرتی هر زبانی وقومی احترام قایلم وهمه یک برادروخواهرهستیم باتشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
برادر یا خواهر گرامی بنده هم قائل به احترام به همه گویش ها و زبانها و نژادها هستم بنده هم با افتخار اعلام میکنم ایرانی و کرد هستم.افتخار میکنم که گویش کردی در کنار یکی از گویشهای ایرانی(فارسی پهلوی مرکزی ) زنده نگهدارنده یکی ازمعدود تمدن های خرد گرای بشری است اما معتقدم در همه کشورها تفاوت های قومی زبانی وجود دارد.
در جامعه عاقلانه ترین کار این است که در مرز کنونی کنار هم از کیان کلونی که به نام ایران شناخته میشویم از زندگی، زیست و منافع بسیار مشترک خود دفاع کنیم. همانطور که شاهد دفاع همه جانبه و همه اقوام ترک عرب و فارس از جامعه ایرانی در جنگهای مختلف بوده ایم. پس با حفظ و قدر شناسی زبانهای جذاب ی همچون عربی باید به زندگی مسالمت آمیز خود در این جامعهادامه دهیم. و همانگ
ونه که ایرانی ها به به کردهای ایرانی تبار مقیم عراق و ترکیه کار یندارندودر امور جامعه ترکیه و عراق دخالتی از این بابت ندارند.، انتظار میرود کشورهای عرب زبان یا معرب نیز در امور برادران عرب زبان ما در جامعه ایرانی دخالت نکنند. ما همگی در کشوری به نام ایران زندگی میکنیم که همواره به همه فرهنگها احترام گذاشتهو سابقه امپراتوری چند ملیتی در زمان داریوش را نیز داشته است.
ناشنا س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
زنده باد وطن عزیزم ایران زنده باد برادران وخواهران عربم همه ما ایرانی هستیم وبه ایرانی واسلامی بودنمان افتخار می کنیم هیچ قومی بر قوم‌دیگر برتری ندارد تنها معیار برتری تقواست . همه انسانها فرزندان حضرت آدم علیه السلام هستند تنهالهجه هاست که با هم فرق می کند زنده باد ایران وایرانی از هر قوم وقبیله ای
بسیار کار جالبی انجام شده ،افرین افتخار ما ایرانیا زندگی اقوام مختلف در کمال صلح و ارامش در کنار هم هست
به عنوان یک آذربایجانی خوشحال شدم
مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
کانو..
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
ساقی هستم اینم نمونه کارم:)
سلام
والا من یادم نمیاد کسی تو مملکتم هموطنانش از بقیه اقوام رو مسئله دار بدونه یا چیزی مشابه این مسئله ، اصلا مسئله ای وجود نداره که کسی بخواد صورتشو پاک کنه
این اتفاقی که تو صدا و سیما افتاد هم یه چیز کاملا عادیه به نظرم نه یه استثنا
پیش از این هم شاهد حضور افراد با این سبک پوشش بودیم
شبکه های محلی و استانی که بماند
بیخود تلاش نکنید دیدگاه قومی ایجاد کنید
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
بالاخره یکی حرف دل منو زد،تبریک بخاطر سطح شعور و درک شما و افرادی ک لایک کردن حرفتو..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
دوستان بد برداشت کردند. بحث بر سر قومیت ها و لباس اونها نیست بلکه سر اهمیت به موسیقی مقامی و محلی است که در صدا و سیما جدی گرفته نمی شه. خواننده های این موسیقی هم کمتر به دنبال کاغذبازی های مجوزی بوده اند که این باعث شده حضورشون در تلوزیون کمی سخت بشه..
کاملا درسته
برای اولین بار در زندگی به صدا و سیما آفرین میگم، امیدوارم ادامه داشته باشد
ممنونم از شماآنقدر بی مهری نسبت به زبان ،فرهنگ ،تاریخ ،هنر ،لباس،اقوام دیده و شنیده این که وقتی دو حرف حق در این خصوص می شنویم می گوییم خورشید امروز از کجا طلوع کرده
عربها بومی ایران و ایرانی و برادران ما هستند برای همیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
مرسی که عربها رو بومی ایران دونستی
خدای من یک اتفاق شگفت انگیز باورنکردنی!!!!!!!! مگر میشه باور کرد این پدیده غریب را !!!!!!!!!ماهنوز درشوک هستیم !!!!!!!نکنید با ما اینکارهارو !!!!!!!!واقعا یعنی داریم خواب میبینیم !!!!!!!!!
زنده باد ایران و ایرانی.....، انسانیت و عمل انسان اصل و نژاد و .......... ملاک هست ،
کی گفنه ساز رو در تلویزیون نشون ندن؟لطفا بکین
کار صدا وسیما در راستای وحدت وتوجه به اقوام ایرانی عالی وجای تقدیر وتشکر دارد. التماس دعا
عربها از زمان صفویه که اسلام شیعه رسمی شد به عنوان شیعیان وارد خوزستان شدن و .......
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
این کلام شما مغرضانه و از روی کینه و دشمنی است و همین صحبت هاست که اتحلد ملی را تضعیف و دشمنان ایران را طمعکار می سازد. تاریخ عربهای خوزستان را با دقت بخوان و بعد نظر بده
برای این کار فقط به یک منبع اکتفا نکن اگر اهل علم هستم
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
عرب های خوزستان از قبل از اسلام ساکن خوزستان ایران بودن وایرانی هستن لطفاً قبل از هر گونه ارائه نظر لطفا کمی مطالعه درست داشته باشین
رضا
| United Arab Emirates |
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
حرف بیخود نزن ماعرب قبل پارتها ومادهااینجا بودیموهستیم بروتاریخ بخون جای اینا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
اشتباه می کنی بحث را به سیاست باز مگردان ماخودنیز می دانیم که تاریخ واقعی چیست و آنها خیلی وقت است که در آنجا سکنا گزیده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
پس شما تاریخ رونخوندی واگر خونده باشی میدونی که قبل ازاینکه اریایی هاکه ازسیبری وازمسیرفلات تبت پابه این سرزمین بزارن عیلامیها اینجاحکومت وبنا داشتن میتونید تشریف بیارید شوش دانیال وشاهدبناها وتاریخ عیلام باشید درصورتی که اریاییها از روی ناچاری وسرما وگرسنگی پابه این سرزمین گذاشتن
فقط یه عشیره در یک روستا ۲۷شهید داد تا خلبان ایران اسیر نشه.درود بر همه اقوام ایران از کرد ولر وعرب پارک وبلوچ وتهرانی وشیرازی وشمالی ومشهدی و مازندرانی وگیلکی و هرمزگانی ولر قشقایی و....عربهای ایران ایرانی هستند و همیشه سختی ها ی مرز داری را تحمل کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
احسنت به شما برادر و یا خواهر محترم
تشکر بابت نگاه روشن بینانه ای که دارید
من ایرانی هستم و بقول امام خمینی ملت ایران از نژاد آریا یی هستیم
احترام همه اقوام بجای خود در قانون هرکشور قابل احترام فقط در محدود خانه وخانواده باشد در قانون اساسی برسمیت شناخته شده ولی در همه قانون اساسی کشور های چنین هست این نباشد که کمک برای هرلحجه و گویش برای خودشان برنامه تلویزیونی و.....داشته باشن دلیلش این هست به مرور زمان هوا بسرشان زده خودمختاری و کم کم هوس تجزیه بسرمیبرند برای خودشان پرچم درست میکنن و..خلاصه بیا ببین چه معنی میدهد درصورتی در سرزمین ما بزرگ ایران یک زبان رسمی اداری بیشتر نباشد اگر مثل کشور ترکیه که پوشیدن لباس رسمی کشور درانظارعمومی اجبار بود بهتربود ‌و پوشیدن ‌در ترکیه پوشیدن با لباس ‌کردی در اداره و شهرهای بزرگ ممنوع کرده درکشور ایران فقط یک قوم وجود دارد انهم پارس آریایی وفقط زیان ولحجه ها فرق میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
خدا شفات بده
الهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
اینی که نوشتین یعنی چه ؟؟ معنی کنید
متن شما دوغلط داشت یکی سخن نوشتید سخت دوم حتا غلطه وحتی درسته
صدا و سیمای میلی نه ملی...هرچی به نفع خودشون باشد انجام میدن .برادران...
درود بر هموطنان عرب ایرانی
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
کشور ایران عرب ندارد هموطنان عزیز عرب زبان هستند مردم جزیره عربستان عرب هستندحتا کشور مصرومردم لبنان و کشور لیبی عرب نبودن درکشور ما عرب زبان میباشن فدات بشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
درورد برایران وایرانی درود بر برادران وخواهران عرب خوزستان همه جای ایران سرای من است
ایران هر چه داره از خوزستان و مردان بزرگ عرب و دیگر اقوام این استان است
سلام و درود بر تمام اقوام ایرانی به خصوص عربهای خوزستان ،
من عرب هستم،وبسیاربه عرب بودنم افتخار می کنم.
وازصداوسیما به خاطرآغازاین حرکت مثبت بسیارتشکرواستقبال می کنم.
چرا یه برنامه به عنوان موسیقی اقوام درست نمی کنند هر دفعه یه شهر یا استان رو با لباس محلی دعوت کنند ما ترکیب زیبای اقوام هستیم
سلام،سیگنالهای رفع کدورتها با کشورهای همسایه،مثبته انشاالله خوبه.
در اهواز و شهرهای دیگه خوزستان ما عربهایی زیادی داریم یادتون باشه درزمان جنگ تحمیلی همین عربها و البته اقوانی دیگری مثل لر و بختیاری و حالا اقوام دیگری بود که با غیرتش ن تونستند از این آب و خاک محافظ کند و تو ......الان تو خونه لاچکری لم بدی
درود بر همه ی اقوام ایرانی
این برنامه رو کاملا دیدم و خیلی جالب بود البته کمی سرسری از بیشتر موضوعات رد میشدن که البته وقت برنامه شاید اجازه بیش از این نمیداد. یک ساعت خیلی کم هستش برای شناخت و معرفی موسیقی یک منطقه....
و دیگه این که سازی عملا دیده نشد، سازی که معرفی شد رو دوست داشتم ببینم،
معرفی چهره مشهور و نامی بهمن علاالدین هم ما بین گفتگو اولا باید یکی از بزرگان موسیقی عرب رو معرفی میکردن و دوم اینکه همینی رو هم که پخش شد خیلی سرسری و بد بود جامع و کامل.
واقعا هیچ کس نمیتونه این رو باور کنه
اصلا من تو خواب میدیدم همچین خبری رو
ماعرب هستیم عرب زبان نیستیم
فضایی باید ایجاد بشه که ایرانی بودن ویژگی های قومیتی را زیر سایه خودش داشته باشد و همه قومیت‌ها تعلق خاطر به ایرانی بودنشان داشته باشند. درود بر ایران با همه اقوامش
درود در کنار هم میتونیم بهترین این داشته باشی بدون تفرقه
ایران فقط یک ملت دارد با اقوام مختلف دولت وملت چند گانه نداریم هرکس صحبت از دولت یا ملت های محلی وبکند جدایی طلب است ولا غیر البت هر قومی میتواند درکنار زبان ملی یعنی همان فارسی زبا ن مادری خودرا هم فراگیرد چنانچ اکنون هم هر قومی بزبان مادری خود سخن می‌گوید مشکلی هم وجود ندارد البت باید یک مقدار اختیارات بیشتر به استنانها واقوام مختلف قائل شد نظیر انتخاب افراد واقوام محلی درپستهای محلی ازجمله بخشدارا وفرمانداران ومدیران کل ادرات درشهرستان ها ومراکزاستان وغیره
لطفاً از نژاد، عشیره، یا قوم و قبیله بحث نکنین، ما «ایرانی»هستیم، شمال و جنوب و مشرق و مغرب هم حدود سرزمین ماست، خون‌های ما در مرزهای مقدس ایران به هم آمیخت وسد محکمی شد در برابر بیگانه ومتجاوز،اگر از هم جدا شویم به راحتی تسلیم دشمن خواهیم شد!
تا حالا چیزی در مورد درست نوشتن شنیدی ؟
اول تونستی خوب بنویسی بعداً بیا درمورد کشورت حرف بزن
اهلا و سهلا. عربها تو صحنن
انشاالله که موسیقی آزاد آزاد بشه صلوات
درود بر اعراب عزیز و شریف ایران و همچنین سایر اقوام شریف و مهربان ایرانی
به عنوان یه بختیاری اصیل ایرانی احسنت میگم به برادران با غیرت عرب زبان ایرانی .....هیچ احمقی حق توهین به اقوام ایرانی از ترک و عرب و بلوچ و کرد رو ندارن چون ما یک ملت متحدیم ...واقعا لباس اقوام ایرانی همه فاخر و ارزشدار و قابل احترام
در زمان حمله بعثی ها به ایران مردم عرب خوزستان خیلی مقاومت کردن علیه بعثی های عراق
من خودم عرب خوزستان هستم .خیلی تحقیق کردن بسیاری از مردم و طوایف عرب زبان خوزستان وحتی عراق اصالتا لر هستن ولی خودشان نمیدونن !! چون در دوران حمله عمر وبعدها به مرور عرب شده اند....
پاسخ ها
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
درود بر شما واقعآ همینطوره. انا متاسفانه بعضیا تاریخ نمیخونن و از روی تعصب حرف میزنن .همه ی اقوام و زبنها گرامی هستند بله در موقع حمله ی عمر و پس از آن بسیاری از مردم مستعرب شدند مثل مردم عراق مصر سوریه لبنال ووووو همهیشه تغییر زبان در طول تاریخ بوده مثل آذربایجانی های عزیز که زبانشان ترکی شده
با سلام بنده با ندای درونی واز صمیم قلبم میگم به این تنوع فرهنگی ،زبان و لهجه های متنوع آوا ونواهای دوست داشتنی کشورم عشق می ورزم ؟ اما افسوس که صدا و سیما از این فرصت بی نظیر استفاده نمیکنه تا خانواده های ایران اسیر فیلمها و سریالهای خانمان برانداز شبکه ها جی ام که کاملا هدفمند فرهنگ
، اعتقادات،خانواده و ناموس ما را هدف قرار داده اند، استفاده نمی کنند
من ایرانی و اهل آذربایجان هستم و نه تنهاعربهای ایران بلکه تمام قومیت ها و نژادها وادیانها حتی ارامنه ویهودیان ایرانی رو خیلی دوست دارم وبه چشم هموطن به همشون احترام میزارم و به خاطر تنوع قومیتی و دینی به کشورم‌ افتخار میکنم و هرگز نباید فراموش کنیم که عرب و یهودی و... خارج از کشور حسابشان با هموطنهای عزیزمان جداست
به عنوان یک ترک ایرانی این حرکت را تایید میکنم
این کارموقعی نتیجه اخلاقی خواهد داشت که تبعیض در آن نباشد،همه اقوام دوست دارند در صدا و سیمای ملی یک کشور با گویش یا لهجه خود عرضه شود
کاش لباس عربهای خوزستان رو می‌پوشیدند و ریشها گذاشتن رو از کشورهای خلیجی و عربستان سعودی تقلید نمی‌کردند به نظر من همانطور که پدر من می‌گفت عربهای ایرانی نباید عربهای کشورهای خلیجی را الگو قرار بدهند ما خودمان دارای فرهنگی بهتر هستیم که باید خوبی‌های فرهنگی مان را تقویت و از بدی های فرهنگی را از خود برهانیم . عربهای خلیجی از عربهای خوزستان در فرهنگ و پیشینه و تمدن تاریخی نمیتونن حرفی برا گفتن داشته باشن آنها عربهای بادیه نشین بودند و ما عربهای دارای تمدن
من هم عرب استان فارس هستم و قلبم برای خوزستان عزیز میتپد به ویژه اهواز عزیز و مظلوم
و به زبان های که مردم سرزمینم تکلم میکنند احترام قائل هستم
نه تنها سرزمین خودم بلکه کل بشریت
نژادپرستی در ایران موج میزنه
کار صدا و سیما ستودنی است .
درود بر هموطنان عرب که بسیار مهربان و خونگرم هستند.
بعنوان یک آذربایجانی از این کار خیلی خوشم آمد.
همه میدونن این کار ها برای جلوگیری از تجزیه ایران هست اگه راست میگید خواننده هایی که سال ها ما رو شاد کردن ولی اونور آبند رو دعوت کنید مثلا شماعی زاده مگه چه گناهی کرده چون فارسه نباید آهنگ بخونه و بیاد کشورش...؟
من خودم خوزستانی ولر هستم وبسیار خوشحالم که صدا وسیما از هنر وفرهنگ تمام اقوام ایرانی همچون عرب ترک کرد وفارس وبلوچ ولر و... پاسداشت کند زیرا زبان فارسی زبان میانجی و رسمی میهن عزیزمان است اما زبانهای محلی هموطنانمان جای خود عزیز و گرامی است
من همیشه به عربها وترکهای کشورمان غبطه خورده ام چرا که آنها بدون تلاش زیاد می توانند به دو زبان صحبت کنند خوش بحالشون خدا خیلی دوستشان داشته دیگه بقیه ماها فقط لهجه های متفاوت داریم که زیاد به کارنمیا د مثل شیراز یای گرامی یا اصفهانیای عزیز و...
موسیقی عرب از اصیل ترین موسیقی هاست نغمات قرانی بر گرفته از موسیقی عرب هاست اتفاقا کار بسیار پسندیده ای هست اون هم اعراب هم وطن زنده باد
باید هر کس بخواد تلویزیون داشته باشد راحت داشته باشد
عالی بود من خوزستانی هستم ، عرب های خوزستان از اصیل ترین قوم های ایرانی هست بدلیل تمدن چند هزار ساله هخامنشی در شوش و چغا زنبیل اهواز رامهرمز و مدائن و غیره ،درست که زبانشان عوض شده ولی از اصیل های ایرانی هستن ،مثل مصر که قدمت تاریخی دارند ولی زبانشان عربی هست
گاگول جان،اولین کسانی که تو ۸سال جنگ ایران عراق به خاک خون کشیده شدن و جلوی دشمن ایستادن تا به کرمانشاه ایلام همدان تهران و ما بقی شهرها نرسن همین ایرانی های عرب زبان وطن پرست بودن که هنوز هنوز با مشکلات زیاد مواجه هستن.من تهران نشین به خدااا شرمنده اونها میشم تو تلویزیون میبینمشون که مشکلات زیادی دارن
من... میگم....ایول....به....شرف...عرب خوزستانی....هم وطنم
دوست....دارم.....برای....روکم کنی..... آل سعود.... همیشه
بالباس....عربی....در....رسانه ملی..... حاضر.....شوند.... عربستان
فکر.....نکند.....ما....او....را....نمی شناسیم....خودمان....عرب
داریم.....سی.....کنن....کل....ایران.... خوزستانی.....هستیم.
البته.....همه..... اقوام.....کل.....ایران..... هستند...همه..... اقوام
خوزستانی..... هستیم....پایدار باشید.....وطن....من.
زنده باد اعراب ایرانی وزنده باد ایران
اعراب خوزستان از اقوام درجه یک و بسیار محترم ایرانی بو ده و همانند تمام اقوام دیگر میبایستی بتوانند نسبت به معرفی فرهنگ و موسیقی و... خود به سایر هموطنانشان اقدام کنند.این کار خوب مورد تایید است دو موجب اتحاد بیشتر تمام اقوام خواهد بود
سلام. والا ما ازین صحنه 6ا زیاد دیدیم تو تلویزیون ملی
زیبایی یران به همین تنوع قومیتیش هست ایران عزیز دوستت داریم.ممنون از صدا و سیما
تنها مشکلی که این برنامه داشت اینه که این لباس محلی عربهای اهواز نیست
این لباس عربهای عربستان سعودی آنهم لباس. پادشاهان سعودی است نه لباس عرب اهوازی
پاسخ ها
نمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
ببخشید چطور ازروی بی فکری وندانسته حرف میزنی.کی بهت گفته لباسشون پادشاه عربستانی ه.هرقسمت لباسشون اسم داره..و همشون لباسشون یکیه.حالاتو بیا لباسشون رو جدا کن.برواهوازنگاخ کن ببین چطورن و غیرتی هستن.لازم نبود این نظربدی شماها هستشن باعث اختلاف بین اقوامید.وگرنه مالرها یابختیاریا مث برادرباعربها رفتارمیکنیم
سلام
به نظر بنده این رفتار درستیه،اما حتما باید ادامه دار و در بین همه اقوام باشه،ترکمن،خراسان،سیستان،کرد،عرب،ترک،شمالی،جنوبی،غرب،شرق،حتی ادیان و مذاهب،نباید یک پارچگی ایران از بین بره،حتی باید انواع فعالیت های علمی و هنری حوزه قلمرویی ایران بزرگ مورد پژوهش و بررسی قرار بگیره،از جمله تاجیکستان،ترکمنستان،افعانستان و پاکستان،ارمنستان و قفقاز،لبنان و فلسطین و سوریه و یمن،حوزه خلیج همیشه فارس!سپاس
سلام. من عربه خوزستانم سلام به برادران و خواهران ایرانیم از هر تیره و تباری با هر مذهب و مسلکی. سلام به مردم وطنم به هر زبانی و قومیتی که باشند عزیز هستند زنده باد اسلام. زنده باد ایران و ایرانی
من ترک خراسانی هستم و عاشق مردمان عرب منطقه خوزستان هستم.
اینها با معرفتترین انسانها هستند.
در دوستی و مردانگی نظیر ندارند.
افتخار می کنم که دوستان عرب خوزستانی دارم.
موسیقی محلی عربی خوزستان بسیار غنی و با ارزش است و وظیفه ملی ایجاب می کند که در حفظ آن بکوشیم.
خاک توسر اونایی ک میگن عرب از صفویه اومد ووو.عربها هم مث بقیه اقوام ایرانین‌بخدا غیرتشون بهتراز بعضی اقوامن.... مالرها باشون زندگی میکنیم.میدونیم چقدر هوبن.حالا بعضیا رونفهم بودنشون بیان اختلاف بندازن.کاری نمیتونن کنن
کار خوبی است، کلا ايراني و عربي دارای یک ریشه تاریخی هستند و با هم خویشاوندی دارند
چه اشکال داره عربهای اهواز و بزارن اینهایی که مخالفن بویی از از انسانیت واسلام نبردن که خودشون رو بالاتر از کس دیکه بدونن خداوند همه رو یکسان افریده فقط زبانها متفاوت .همه ما از یک روح هستیم پس فرقی نمیکنه اون ادم چه زبانی داره
لباس اصل مرد عرب همون لباسهایی که تنشون هست مثل عربستانی عرب عربه چه فرقی میکنه کجا زندگی میکنه
این برنامه ها باید همیشه باشه. برای همه اقوام. نه فقط الان که مذاکره با عربستان را شروع کردن.
آزادی یعنی همین که به هم احترام بگذاریم همه ایرانی هستیم.
کار خیلی جالبی بود هم از بانی این کار بزرگ و هم از مهمانان باید تشکر کرد
هرکس هم میگه اشتباه هست دقیقا داره اشتباه میکنه بنظرم ساکت باشه و نظر اشتباه (....)نده
سلام ایران وطن ما است عرب ترک بلوچ کرد گیلک لر ......و من فارس همه مردم این کشور پهناور هستیم و تمام قومیت‌ها برای من عزیز هستند هیچ کس بر دیگری ارجع تر نیست در پیشگاه خداوند آنکه برتر است باتقوا تر است من برای تمام مردم کشورم در نقطه نقطه این مرزوبوم احترام خاص قائل هستم
اونموقع که عربهای خوزستان با زن و بچه زیر بمباران بودن جزو ایران و فرهنگ ایران بودن الان نیستن من نه عربم نه خوزستانی اما به نظرم حق خوزستانی ها از هرچی تو ایران هست باید حداقل دوبرابر بقیه شهرها باشه ولی حیف که یادشون رفته
آخه مشکل ساز بی زبون که تا ما ازش نخواهیم صدایی ازش درنمیاد و در سکوت هست چیه؟چرا ما اینقدر جامعه گریز و فرهنگ گریز و تمدن گریز شدیم .چرا باید سلیقه اقلیت بر اکثریت حاکم باشه و باسه همه چی ما تصمیم بگیرن.اگه ساز منافات داره پس در مراسم مذهبی چرا در ملاعام و توخیابون نواخته و نمایش داده میشه.مگه ساز با ساز فرق داره .افکار غلط تاثیر منفی روی همگان میذاره و دقیقا نتیجه منفی داده .۴۳ سال تجربه کمی نبوده برای این مدل فرهنگ سازی؟
جای سانسور ساز و ....فکر سفره مردم باشین.
جنابی که تاریخ نمیدانی و ایلامی ها را عرب مینامی،نه عرب را میشناسی و نه درباره تاریخ چیزی خوانده ای فقط نشخوار حرف تجزیه طلبان را میکنی شعور هم نداری علاوه بر سواد تاریخ خواندن کار یک شب نیست،برو که خیلی پرتی.
سلام. بنده بعنوان یک عرب ازشماها به اتحاد کشورایران فکر می‌کنید متشکرم، خطاب به اون دسته که نظره نژادپرستانه میدهند که ایران کشور قومیتهاس واستفاده ازکلمه اعراب وتوهین به یکی ازقومیتهای ایران اشتباه بزرگی است درجنگ باعراق همه قومیت‌ها درمقابل حمله بعثی ها مقاومت کردن اگر قضیه عرب وعجم بود چرا عرب‌های خوزستان درمقابل رژیم بعث ایستادگی وجنگیدن هزاران شهید دادن!؟
گزارش عالی و تلنگری دوباره به مسوولان امر که معضل عدم نمایش ساز رو حل کنن
درود بر تمام خاک سرزمینم ایران
درود بر تمام قومیتهای سرزمینم ایران
تابناک این تیتر زدنت خودش عامل تفرقه و فتنه ست.توی صدا و سیمای اهواز بخش عربی داریم و خیلی وقته که فعاله.چرا ...میریزین و باعث میشین بعضیا بیان حرفهای نامعقول بزن و عده ای مجبور بشن جوابشونو بدن.لباس مهمانان برنامه و ریش بزی یکیشون به تقلید از شیوخ مرتجع حاشیه ی خلیج فارسه.عرب زبانهای اهوازی درسته که درگیر مسایل عشیره ای و تا حدی رفتارهای ناهنجار اجتماعی دارند ولی دوست داشتنی و باصفا هستند البته مدتیه توسط تجزیه طلبها تحریک میشن
باسلام و تشکر از اظهار نظرهای مختلف
این برنامه سیگنال مذاکره با عربستان برای آغاز روابط دیپلماتیک هست وگرنه صدا و سیمای میلی دلش به حال قومیت های ایران نسوخته است.
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
از ديد شما با كجا رابطه برقرار كنند اجازه ميدهند لرها به تلويزيون بيايند؟
توجيه شما مسخره است.
عرب زبانان ايران فقط زبانشان عربي استاما از اصيل ترين نژادهاي ايراني هستند.
اتفاقا خيلي از عرب زبانان ايراني در بحرين و امارات و كويت و حتي عربستان ساكن هستند.
راه درست شادی ونشاط برا ملته اشتباه نکنید با تنگ کردن برخی قانونونها برا ملت .ملت هر روز تنفر پیدا میکنه اما با شادی ونشاط موسیقی وغیره به طرز شرعی وقانونی وکم کردن فاصله طبقاتی وقطع کردن دست اختلاسگران نه دزدی که باب نداری دست به دزدی میزنه .جلوگیری از گرانی وتورم وبیکاری وواقعا بدونیم جوان امروزی مردم امروزی ملت امروزی نه سال ۵۷ .چی میخواد خواسته امروز ملت رو برا اورد کنیم نه اینکه با ملت به چشم غیر نگاه کنیم
درود بر شما که چنین برنامه ای وزین و زیبایی ساختین من بلوچم برنامه موسیقی بلوچ را دیدم چه زییا بود..از طرف خانواده ام از شما تشکر میکنم..ممنون سرنا
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی