بازدید 6196
اقتصاد در گذر زمان

از «اسامی ۱۳ شرکت مجاز واردات و پیش فروش خودرو» تا «۲ خبر خوش قالیباف برای حمایت از بخش تولید»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰ 14 January 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

24 دی 1358، اتحاد جماهير شوروي قطعنامه پيشنهادي امريكا براي تحريم اقتصادي ايران را در شوراي امنيت سازمان ملل وتو كرد.

24 دی 1359، امام خميني (ره) در اجراي اصل 142 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، صورت و مشخصات دارايي‌ هاي خود را براي ديوانعالي كشور ارسال نمود.

24 دی 1391، نمایندگان مجلس در جلسه علنی و در ادامه بررسی جزئیات طرح "ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل"، مجازات ‌های جدیدی برای مقامات دولتی دو شغله تعیین کرده و به آنها اولتیماتوم دادند که ظرف سه ماه یکی از مشاغل مورد تصدی را انتخاب کرده و از سایر مشاغل استعفا دهند. بر اساس مصوبه مجلس، متخلفین از این قانون در مرتبه نخست به انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت ۶ ماه تا ۲ سال و در مرتبه دوم به انفصال دائم از این خدمات محکوم خواهند شد.

24 دی 1392، کمیسیون اروپا در تاریخ هفتم ژانویه ۲۰۱۴ متنی را به‌ عنوان «پیش‌ نویس اصلاحیه تحریم‌ های وضع شده علیه ایران» پیشنهاد داده است. این متن پس از آن تدوین شد که مذاکرات کارشناسی ایران و گروه کشورهای ۱+۵ به نتیجه رسید. در این مذاکرات کارشناسی، اتحادیه اروپا پذیرفت در مقابل فعالیت ‌هایی که ایران برای اعتمادسازی در رابطه با صلح ‌آمیز بودن فعالیت هسته ‌ای خود انجام می‌ دهد، برخی تحریم‌ ها و اقدامات محدود‌کننده وضع ‌شده علیه کشورمان را به حال تعلیق درآورد و در عین حال تحریم‌ های هسته‌ ای جدید نیز وضع نشود.

24 دی 1393، شورای پول و اعتبار فرمول بازپرداخت تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی را مشخص کرد. براساس مصوبه این شورا، دریافت‌ کنندگان تسهیلات در صورتی که نسبت به پرداخت اقساط معوق خود در ۶ ماه اقدام کنند، مشمول بخشودگی جرایم دیرکرد شده و نرخ تبدیل ارز برای تسویه معادل ۷۰ درصد نرخ روز در نظر گرفته می‌ شود.

24 دی 1396، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، اسامی ۱۳ شرکت مجاز واردات و پیش ‌فروش خودرو را اعلام کرد. ایران خودرو، سایپا (پارس‌خودرو)، جهان نوین آریا، ایرتویا، آرین موتور پویا، کرمان موتور، آسان موتور، رامک خودرو، آرین موتور تابان، نگین خودرو، خودروسازان راین، مدیران خودرو و صنعت خودروی آذربایجان، - شرکت ‌های مجاز اعلام شده - سازمان حمایت مصرف ‌کنندگان و تولید‌کنندگان - و نیز اداره‌کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در زمینه پیش ‌فروش و واردات خودرو هستند.

24 دی 1397، براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده سال ۲۰۱۸، دنیای بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان شاهد تغییر در رتبه‌ این شرکت‌ها شده‌ است. جدیدترین آمار حکایت از آن دارد که شرکت هواپیمایی یونایتدایرلاینز موفق شده است با توسعه داخلی در حوزه ترافیک مسافر، شرکت هواپیمایی دلتا را پشت‌سر گذارد و به دومین شرکت هواپیمایی بزرگ جهان تبدیل شود. انتظار می‌رود شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز که هنوز آمار ترافیکی سال ۲۰۱۸ خود را منتشر نکرده است، همچنان جایگاه نخست را در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان به خود اختصاص دهد.

24 دی 1398، خریداران خانه‌های «خیلی قدیمی» از وام مخصوص بهره‌مند می‌شوند. جزئیات بخش ناگفته مصوبه تسهیلات جدید مسکن از «افزایش ۷۷ درصدی تسهیلات ویژه آپارتمان‌های بالای ۲۵ سال ساخت» حکایت دارد. بر اساس شکل جدید پرداخت وام مسکن، در تهران به آپارتمان‌های ۲۵ تا ۳۰ سال ساخت، ۱۲۰ میلیون تومان وام ترکیبی (خرید و جعاله) تعلق می‌گیرد. بین وام‌های مخصوص و وام‌های معمولی اختلاف چندانی - در حد ۲۰ میلیون تومان- وجود ندارد، اما فاصله قیمتی خانه‌های «خیلی‌قدیمی» با «نوساز»ها قابل توجه است. املاک مشمول وام مخصوص، سه امتیاز در بازار معاملات دارند.

24 دی 1399، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جمع فعالان کارگری از ۲ تصمیم مهم برای حمایت ویژه از بخش تولید خبر داد و گفت: بخشودگی جریمه‌های تامین اجتماعی تمامی بنگاه‌ها که نیروی کار خود را از بهمن ماه سال گذشته تعدیل نکرده یا به همان سطح برگرداننده اند و تمدید یکساله مهلت پرداخت تسهیلات واحد‌های تولیدی از جمله این حمایت‌ها است.

 
 

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان