بازدید 4696

رایزنی بلینکن با چاووش‌ اوغلو درباره اوکراین و ناتو

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه روز دوشنبه به وقت محلی با چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود درباره اوکراین، ناتو، ارمنستان و همکاری‌های دو جانبه گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۰۹۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۸ 04 January 2022
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بلینکن و چاووش اوغلو در مورد اهمیت ادامه هماهنگی در ارتباط با تهدید تشدید تنش‌ها از سوی روسیه در اوکراین گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود آن‌ها همچنین در مورد مسائل مربوط به شاخ آفریقا، انتصاب فرستاده ویژه ترکیه برای گفتگو در مورد روند عادی سازی روابط با ارمنستان و فرصت‌های تعمیق همکاری‌های دوجانبه و به عنوان متحدان ناتو برای رسیدگی به موضوعات مشترک گفتگو کردند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از این گفت و گوی تلفنی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: تماس خوبی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه داشتم.

وزیر امور خارجه دولت بایدن افزود: آمریکا و ترکیه به هماهنگی نزدیک خود در ارتباط با تهدید تشدید تنش از سوی روسیه در اوکراین ادامه می‌دهند.

بلینکن تصریح کرد دو کشور به طور جداگانه برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه و به عنوان متحدان ناتو ادامه می‌دهند.

آمریکا و ترکیه پس از دیدار روسای جمهوری دو طرف در شهر رم ایتالیا، در زمینه تشکیل سازوکاری مشترک برای تقویت و بهبود مناسبات دو جانبه به توافق دست یافتند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر رم، با جو بایدن همتای آمریکایی اش دیدار و گفتگو کرد.

دو طرف در مورد مناسبات دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه و افغانستان و همچنین دیگر موضوعات مرتبط با درخواست ترکیه برای راستی آزمایی در مورد مناقشه جت‌های اف – ۳۵ بحث و تبادل نظر کردند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفتگو کرد و در این گفت و گوی تلفنی که نخستین تماس دو رهبر در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ بود، گفت که در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد رهبران دو کشور از تلاش‌های دیپلماتیک، که از هفته آینده با گفتگوی دوجانبه ثبات استراتژیک، از طریق شورای ناتو-روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا آغاز می‌شود، حمایت کردند.
قرار است گفتگو‌های امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.
منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بار‌ها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است، اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار