بازدید 13051

آیا با حذف کنکور عدالت آموزشی محقق خواهد شد؟

کد خبر: ۱۰۹۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹ 29 December 2021

با کاهش سهم سوابق تحصیلی از این پس آموزش و پرورش به عنوان نهادی مهم در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و ایجاد عدالت آموزشی باید در این مسیر راه را هموار نماید، معضلات نظام کنکور محور، چون کاهش سطح یادگیری موثر، عدم تمایل به حضور در آموزش‌های کلاسی و مدرسه، هزینه‌های سرسام آور کلاس‌های کنکور و تست و اضطراب عمومی در رقابت‌های نابرابر موجب شده است که نظام آموزش عالی برای کاستن از این معضلات به سوی کاهش تاثیرات نظام کنکور محور برای ورود به دانشگاه پیش رود.

به گزارش میزان، با توجه به مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش سهم سوابق تحصیلی و کاهش سهم کنکور به ۴۰ درصد این موضوع مطرح می‌شود که با حذف و کاهش سهم کنکور به دلیل؛ یکسان نبودن امکانات آموزشی در استان‌های کشور و دست بالای مدارس غیر دولتی در کیفیت آموزش این دغدغه وجود دارد که عدالت آموزشی دچار خدشه خواهد شد.

یکسان نبودن خدمات آموزشی در شهر‌ها و مناطق محروم کشور با کلانشهر و حتی در خود شهر‌ها، با حذف تدریجی کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی به عنوان اصل مهم و ملاک وضعیت قرار می‌گیرد؛ که شاید تبعیضی میان دانش‌آموزی در یک منطقه محروم در مقایسه با دانش‌آموزی در مدرسه غیرانتفاعی در تهران به وجود بیاید. اما با توجه به قانون کاهش سهم کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی همه چیز به وزارت آموزش و پرورش نوع نظارت و راه کار های آن در این زمینه بر‌می‌گردد.

از این پس آموزش و پرورش به عنوان نهادی مهم در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و ایجاد عدالت آموزشی باید در این مسیر راه را هموار نماید، معضلات نظام کنکور محور، چون کاهش سطح یادگیری موثر، عدم تمایل به حضور در آموزش‌های کلاسی و مدرسه، هزینه‌های سرسام آور کلاس‌های کنکور و تست و اضطراب عمومی در رقابت‌های نابرابر موجب شده است که نظام آموزش عالی برای کاستن از این معضلات به سوی کاهش تاثیرات نظام کنکور محور برای ورود به دانشگاه پیش رود.

در این رابطه منصور کبکانیان در گفت‌وگو با میزان در مورد ایرادات وارده از سوی برخی به مصوبه کنکوری این شورا از جمله افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور گفت: ما نمی‌گوییم با این مصوبه همه مشکلات حل می‌شود، اما این مصوبه می‌تواند از روند‌های حل معضلات کنکور و نظام آموزشی باشد.و با افزایش سهم سوابق تحصیلی محصل مجبور است که جدیت بیشتری در درس خواندن به خرج دهد.

کبکانیان در پاسخ به این سوال که با توجه به کیفیت آموزش در مدارس غیر دولتی وهمچنین دست بالای آن‌ها در کنکور با افزایش سهم سوابق تحصیلی باز هم شاهد خواهیم بود که رشته و دانشگاه‌های با تراز بالا نصیب این افراد شود؟، گفت: منکر سطح کیفیت پایین برخی از مدارس دولتی نیستم، اما معتقدیم برای این کار باید نظارت‌ها را افزایش داد و گزارش‌های دوره‌ای از این وزارتخانه درباب افزایش کیفیت آموزش این مدارس طلب کرد.

سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از تاکیدات با اجرایی شدن این مصوبات برگزاری امتحانات نهایی در شرایط عادلانه و طراحی سؤالات از متن کتاب درسی است که دیگر آموزشگاه‌های کنکور با هزینه‌های سرسام آوری که به خانواده‌ها تحمیل می‌کردند نتوانند دانش آموزان را به سمت مطالبی فرای کتب درسی سوق دهند.

وی درتوضیح این مطلب گفت: این امر سبب می‌شود که هر دانش آموزی با هر بنیه مالی بتواند بدون شرکت در کلاس‌های فوق برنامه و کنکوری در کنکور موفقیت کسب کند.

افزایش سهم سوابق تحصیلی به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است
کبکانیان با تاکید بر اینکه این امر برای رسیدن به عدالت آموزشی راه را هموار خواهد کرد، گفت: ما نمی‌گوییم که تمامی مشکلات را حل میکنیم، اما بدین وسیله برگزاری کنکور را به عدالت نزدیک‌تر می‌کنیم.با توجه به اهمیتی که تا پیش از این کنکور برای دانش آموزان داشت، خانواده‌ها نیز اصرار داشتند که فرزندانشان به جای حضور در مدرسه ساعات بیشتری را در کلاس‌های آموزشی کنکور بگذرانند تا بتوانند برای ورود به دانشگاه موفق شوند، اما افزایش سهم سوابق تحصیلی سبب افزایش جایگاه آموزش‌های مدرسه می‌شود

وی گفت:اعتقاد داریم که مسیری درستی فراهم شده است، اما آموزش و پرورش از جمله سازمان‌های مهمی است که با ارائه گزارشات خود در موضوعاتی، چون کیفیت آموزش در کلیه مدارس و تلاش برای ارتقای آن می‌تواند برای رسیدن به این مهم به ما کمک کند.

کنکور سد راه نظام آموزشی است
امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنکور یک سد بزرگ برای توسعه آموزش و پرورش است، باید با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط برای آن یک فکر اصولی و اساسی کرد، نباید اجازه داد آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور بیش از این تحت تاثیر کنکور قرار گیرد. کنکور نفس آموزش و پرورش را به شماره انداخته است، باید آن را نجات داده و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد، اصلاح و ساماندهی روند اجرای کنکور در کشور، یک امر ضروری و حیاتی است.

وی خاطر نشان کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور تا حدودی می‌تواند به هموار کردن راه‌های اصلاح و یا حذف کنکور کمک کند، با کار کارشناسی و تخصصی می‌توان به فرآیند حذف و یا اصلاح کنکور کمک کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل