بازدید 20486
آخرین تحولات خاورمیانه

واکنش افغان‌ها به دستور عجیب طالبان درباره زنان/ طرح ۹ بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق/ درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل/ آغاز رزمایش مشترک گروه‌های فلسطینی در غزه

واکنش افغان‌ها به دستور عجیب طالبان درباره زنان، طرح ۹ بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق، درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل، آغاز رزمایش مشترک گروه‌های فلسطینی در غزه و لغو تمامی فعالیت‌های نظامی اسرائیل، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ 27 December 2021

واکنش‌ افغان ها به دستور عجیب طالبان در باره زنان/ طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق/ درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل/ آغاز رزمایش مشترک گروههای فلسطینی در غزه

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: واکنش افغان‌ها به دستور عجیب طالبان درباره زنان، طرح ۹ بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق، درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل، آغاز رزمایش مشترک گروه‌های فلسطینی در غزه و لغو تمامی فعالیت‌های نظامی اسرائیل، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش‌ افغان ها به دستور عجیب طالبان در باره زنان

شماری از شخصیت ها و فعالان اجتماعی افغانستان از ممنوعیت های جدید طالبان برای زنان و به ویژه منع تاکسی ها از سوار کردن زنان در مسیرهای طولانی و پخش موسیقی انتقاد کردند.

طالبان روز گذشته در توصیه‌ای اعلام کرد، زنانی که می‌خواهند مسافت‌های طولانی را طی کنند، باید یکی از بستگان محرم مرد، همراه آن‌ها باشد.

در این توصیه که از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان منتشر و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، از رانندگان تاکسی نیز خواسته شده، تنها زنان با حجاب اسلامی را سوار وسیله نقلیه خود کنند.

"صادق عاکف مهاجر"، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در گفت وگویی اعلام کرد: «زنانی که می‌خواهند در مسیرهای بیش از ۷۲ کیلومتری سفر کنند، باید یک مرد محرم از اعضای خانواده آن‌ها همراهشان باشند، وگرنه نمی‌توانند این سفر را انجام دهند.»

طالبان از زمان به قدرت رسیدن در اواسط اوت محدودیت‌های متعددی را به ویژه در زمینه تحصیل و کار برای زنان و دختران اعمال کرده است؛ اما این نخستین بار است که این وزارتخانه تلاش می‌کنند، به مانند دوره قبلی حکومتش بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در نحوه سفرهای زنان تغییر ایجاد کند.

واکنش‌ افغان ها به دستور عجیب طالبان در باره زنان/ طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق/ درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل/ آغاز رزمایش مشترک گروههای فلسطینی در غزه

طالبان به دنبال این است تا جامعه بین‌المللی آن‌ها را به رسمیت بشناسند و مایل به بازگشت کمک‌های بشردوستانه حیاتی برای افغانستان هستند، به همین دلیل گفته بودند که نسبت به دوره قبلی حکومت خود بازتر خواهند بود.

«صبغت الله احمدی» سخنگوی مخالفان طالبان به رهبری احمد مسعود در واکنش به این دستورالعمل طالبان گفت که افغانستان کشور زنان بیوه و گرسنگان است. زنان بیوه و بی سرپرست که برای نان خانواده از منزل بیرون می شوند، محرم شرعی از کجا پیدا کنند.

وی گفته است که طالبان به جای ایجاد شغل و سیر کردن شکم مردم، تصمیماتی می گیرد که جز ایجاد مشکل نتیجه برای مردم ندارد.

تعدادی از مردم نیز در شبکه های اجتماعی با انتقاد از دستور جدید طالبان در باره زنان از طالبان خواستند، به جای سخت گیرهای بی مورد زمینه رفع مشکلات مردم و به ویژه زنان در جامعه را فراهم کنند.

همچنین شماری از رانندگان تاکسی در کابل با اعتراض به دستورالعمل جدید طالبان گفتند، این تصمیم طالبان مشکلات زیادی را برای رانندگان تاکسی و زنان بوجود می آورد. بسیاری از زنان بدون سرپرست مجبورند برای پیدا کردن لقمه نان برای خانواده خود به تنهایی سفر کنند.

این افراد افزودند طالبان در روزهای گذشته تعدادی از رانندگان تاکسی را به دلیل سوار کردن زنان بدحجاب مورد ضرب و شتم قرار داده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز با انتقاد از محدودیت های ایجاد شده برای زنان افغانستان گفت: ما هر روز بیشتر متوجه می‌شویم که طالبان واقعا چه کسانی هستند، نظریات آن‌ها درباره حقوق زنان چیست و این واقعا یک تصویر بسیار بسیار تاریک است.

طرح ۹ بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق

کمیته هماهنگی شیعیان عراق «الاطار التنسیقی»، شامگاه روز یکشنبه جلسه‌ای تشکیل و طرح چند بندی برای حل بحران کنونی این کشور ارائه کرد.

شبکه خبری الغدیر به نقل از کمیته شیعیان عراق گزارش داد، باید مسئولان قضایی، تمامی شکایات و اعتراضاتی را که درباره نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد، بررسی و به آن رسیدگی و از مسیرهای قانونی حمایت کنند.

این کمیته با انتشار بیانیه‌ای، تصریح کرد، تمرکز نباید روی شکل دولت باشد، بلکه باید بر برنامه‌های دولتی متمرکز شود که حاکمیت را محقق کند و در پی مبارزه با فساد و حل مساله بیکاری باشد.

بر اساس این بیانیه، مکانیزم های دقیقی برای مقابله با بحران افزایش نرخ دلار، فعالسازی بخش های کشاورزی و صنعت، تشویق سرمایه گذاری، بخش خصوصی و مقابله با بحران جدی آب تدوین شود.

واکنش‌ افغان ها به دستور عجیب طالبان در باره زنان/ طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق/ درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل/ آغاز رزمایش مشترک گروههای فلسطینی در غزه

در این بیانیه، بر حمایت از قوانینی تأکید شد که به مشکلات اساسی شهروندان رسیدگی می کند، سطح اقتصادی را ارتقا می‌بخشد و هویت فرهنگی مردم عراق را حفظ می کند.

حفظ سازمان الحشد الشعبی و افزایش توانمندی های آن بر اساس قانون، ارتقای سطح توانمندی های رزمی نیروهای مسلح از جمله ارتش، پلیس فدرال، سازمان مبارزه با تروریسم، الحشد الشعبی و پیشمرگه و حمایت از تمامی دستگاه های امنیتی نیز یکی دیگر از راهکارهای کمتیه شیعیان عراق است.

حل مساله اختلال در تعادل پارلمان که برآیند خلل در نتایج انتخابات است، نیز راهکار بعدی این کمیته است. مساله دیگری که مورد تأکید کمیته مذکور قرار گرفت، تشکیل شورای سیاست‌گذاری به عنوان یک هیات مشورتی تا زمان تدوین قانون شورای فدرال است تا مشارکت واقعی در مدیریت حکومت صورت گیرد.

کمیته هماهنگی شیعیان همچنین تأکید کرد که مخالفت سیاسی، حق تضمین شده برای تمامی گروه هاست و گروه هایی که بر سر تشکیل دولت به توافق رسیدند، باید این مساله را اعلام کرده و مسئولیت کامل عملکرد نمایندگانشان در قوه مجریه را بر عهده گیرند.

در پایان این بیانیه تأکید شد، رؤسای سه قوه، با توافق گروه های سیاسی و رعایت عرف قانون اساسی تعیین می‌شوند و همه شرکای سیاسی باید برای دستیابی به راه حل، تلاش کنند.

در همین ارتباط، احمد الاسدی، سخنگوی ائتلاف الفتح عراق گفت که کمیته هماهنگی شیعیان و فراکسیون صدر، دولت آینده را تشکیل خواهند داد.

احزاب شیعه یازدهم آذر ماه گذشته، جلسه‌ای مشترک با الصدر برگزار و توافق کردند که نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان این کشور از منصب خود کنار بروند و برای یک دوره دیگر، تکرار نشوند.

انتخابات عراق در ماه اکتبر برگزار شد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، تأکید کرد بر اساس ادله‌ای که دارد، نتایج را قبول ندارد و بر این باور است نتیجه انتخابات دستکاری شده است.

این کمیته با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما قاطعانه نتایج انتخابات فعلی را رد می کنیم، زیرا روشن شده است که بدون هیچ تردیدی، علی رغم اراده مردم عراق، کمیسیون انتخابات، نتایج انتخابات را از قبل تعیین کرده است.»

این کمیته خاطر نشان کرد کرد: «شواهد ارائه شده توسط گروه های سیاسی و اثبات اشتباهات کمیساریا برای شمارش دستی جامع آرا، کافی بوده است برای اینکه حداقل در نتایج، تغییر چشمگیری وجود داشته باشد.»

گروه های شیعه معترض به نتیجه انتخابات همچنین به اظهارات ضد و نقیض این کمیساریا مبنی بر انطباق ۱۰۰ درصدی آرا پس از شمارش دستی اشاره و تأکید کردند: «سردرگمی و تناقض کمیساریا در اظهارات و رویه‌های رای‌گیری، شک و تردید بسیاری درباره بسیاری از پرونده‌ها به وجود می‌آورد مانند آرای باطله و مراکز اخذ رأی.»

درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل

بی بی مریم نعیم، دختر ظاهرشاه، شاه سابق افغانستان  در بیمارستانی در کابل درگذشت.

سردار محمدنادر نعیم، پسر وی در یک یادداشت فیسبوکی، خبر فوت مادرش را تأیید کرده است.

نعیم در مورد علت فوت مادرش و در مورد بیماری وی چیزی نگفته و قرار است پیکر شهزاده نعیم امروز یک‌شنبه در کابل دفن شود.

واکنش‌ افغان ها به دستور عجیب طالبان در باره زنان/ طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق/ درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل/ آغاز رزمایش مشترک گروههای فلسطینی در غزه

بیست‌وسوم ژوئیه سال ۲۰۰۷ محمد ظاهر شاه در افغانستان درگذشت. با مرگ او تاریخ حکمروایی سلطنت در افغانستان خاتمه یافت. محمد ظاهر حدود ۴۰ سال حکومت کرد و حدود ۳۰ سال نیز در تبعید خود خواسته در رم به سر برد.

آغاز رزمایش مشترک گروه های فلسطینی در غزه

اتاق عملیات مشترک گروه های مقاومت فلسطینی روز یکشنبه از آغاز رزمایش مشترک تحت عنوان «الرکن الشدید ۲» در غزه خبر داد.

به نوشته وبگاه خبری سوا، در این اطلاعیه آمده است که این تمرین نظامی با حضور همه گروه های مقاومت چند روزی طول خواهد کشید و انواع تمرین‌ها و فعالیت‌های نظامی با هدف تبادل تجربه میان گروه های مقاومت، افزایش توانایی و افزایش سرعت هماهنگی و قدرت عملیاتی انجام خواهد شد.

اتاق عملیات مشترک گروه های فلسطینی سال گذشته رزمایش «الرکن الشدید ۱» را انجام داد؛ رزمایشی که در آن گروه های مقاومت اهدافی را در دریا با موشک هدف قرار دادند.

واکنش‌ افغان ها به دستور عجیب طالبان در باره زنان/ طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق/ درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل/ آغاز رزمایش مشترک گروههای فلسطینی در غزه

این رزمایش در شرایطی برگزار می‌شود که رسانه‌ها در تاریخ یکم دی ماه از شکست میانجی‌گری مصر میان گروه‌های مقاومت نوار غزه با رژیم صهیونیستی خبر داده و نوشتند که این مسأله احتمالا می‌تواند منجر به درگیری بین طرفین شود.

در ۲۴ آذر ماه نیز گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس، به مناسبت سی و چهارمین سالروز تأسیس این جنبش رزمایشی با نام «درع القدس» (سپر قدس) با هدف بالا بردن آمادگی رزمی و شبیه‌سازی سناریوهای مختلف برگزار کرد.

لغو تمامی فعالیت‌های نظامی اسرائیل

دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نتیجه تست کرونای نخست‌وزیر این رژیم منفی است.

 شبکه هفت تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر، گزارش داد که نفتالی بنت به رغم منفی بودن تست کرونا به منظور اقدامی پیشگیرانه در قرنطینه خواهد ماند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که نتایج تست همه اعضای خانواده نخست وزیر منفی بوده به استثنای یکی از پسران وی که به خاطر یک خطای آزمایشگاهی تحت آزمایش های تکمیلی قرار خواهد گرفت.

واکنش‌ افغان ها به دستور عجیب طالبان در باره زنان/ طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق/ درگذشت دختر آخرین پادشاه افغانستان در کابل/ آغاز رزمایش مشترک گروههای فلسطینی در غزه

اوایل روز یکشنبه دفتر نفتالی بنت از ابتلای "میشل بنت" دختر ۱۴ ساله وی به کرونا خبر داد و اعلام کرد، بنت در جلسه‌ای که دولتش در جولان اشغالی برگزار کرده، شرکت نکرد.

همزمان ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت در دوره فعلی و به دلیل گسترش "امیکرون" هرگونه فعالیت نظامی به ویژه مانورها و رزمایش‌های گسترده را لغو و متوقف کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۴
دستورهای طالبان خیلی عجیب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
عجيب هست ولي آشناست
یک عده نابغه هم طالبان را جنبش اصیل منطقه و محب اهل بیت معرفی می کردند! کاشکی از این نوابغ تست آی کیو بگیرند!
جالا چرا 72 کیلومتر؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
می شده ۷ فرسخ
مبنای فاصله در متون اسلامی همان هفت فرسخ است
روزه بعد از سفر هفت فرسخی باطل می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
هفت فرسخ که می سه 42 کیلومتر!
دستور عجیب طالبان
کجای این دستور عجیب است
سلام بلایی که امریکاییها سر مردم افغان اوردند و طالبان را سر کار اوردند
دستور طالبان در مورد زنان و موسیقی اصلا عجیب نیست
بسیار از اسلامگرایان افراطی تنها قدرتشان در محدود کردن زنان بی گناه سرزمین های خودشان است تا بدین شیوه توانمندی خود را به مردم نشان دهند. غافل از این که اینان هیچ طرح و ایده روشنگرانه و خلاقانه ای ندارند. زیرا ازا نشانگان همیشگی و تاریخی چنین کهنه پرستانی گرفتن داشته های مردم و محدود کردن دسترسی به داشته هایشان است..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
اخه شما باید همین حضرات را وقتی خودشان با زنان کشورهای اروپایی و غریبه روبرو می شوند ببینید ! همه تحسین ! همه تعجب ! در خصوص برخی از مردان جامعه خودمان هم همینطور است
ملت افغان اگر زودتر اقدام نکنند و طالبان را کنار نزنند روزگاری بمراتب بدتر را تجربه خواهند کرد!
خود رژیم صهیونیستی یک ویروس بسیار خطرناک است که باید ریشه کن شود وگرنه جهان را آلوده می کند
منظور از توصیه ی طالبان چیست؟ توصیه همان دستور است؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی