بازدید 5369
نکاتی مهم برای منازل، سالن‌های پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی و کارکنان ادارات

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی

یک ورزشکار در محیط بسته باشگاه با وجود داکت اسپلیت یا کولر گازی، به رغم ورزش و تنفس بالا در کنار سایر ورزشکاران، بخاطر تهویه مداوم و جریان مکرر هوای محیط می تواند به حفظ سلامتی خود بیشتر امید داشته باشد. 
کد خبر: ۱۰۹۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰ 22 February 2022

کولر گازی و داکت اسپلیت از پرکاربرد ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند که برای تنظیم دمای محیط از آن ها استفاده می شود. دیگر برای خنک کردن محیط نمی توان به باز گذاشتن پنجره ها بسنده کرد یا اینکه برای گرم کردن آن از بخاری‌های قدیمی یا وسایل مشابه آن بهره جست.

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی

در گذشته افراد برای کاهش یا افزایش دمای محیط خود اغلب از وسایل ساده استفاده می کردند که این گونه سیستم ها دارای ایمنی و کارایی لازم نبودند اما با مدرن شدن فضاهای شهری نظیر تالارها، باشگاه‌های ورزشی، سالن های پذیرایی، ادارات و شرکت ها و سایر محیط های بسته ، لزوم بهره گیری از شیوه های جدید برای گرمایش و سرمایش احساس شد. به خصوص با فرارسیدن بیماری‌های همه‌گیر نظیر کرونا دیگر استفاده از این ابزار غیرقابل اجتناب شده است.

 بعد از پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی در ساخت و طراحی سیستم های سرمایشی و گرمایشی اتفاق افتاد. امروزه سیستم های سرمایشی و گرمایشی علاوه بر اینکه دارای راندمان مصرفی بسیار بالایی می باشند سازگار با محیط زیست بوده و میزان اتلاف انرژی در آن ها بسیار کم می باشد. داکت اسپلیت از سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدرن محسوب می شود که در ادامه به بررسی مزایا و معایب استفاده از در مقایسه با کولر گازی می پردازیم.

به طور مثال یک ورزشکار در محیط بسته باشگاه با وجود داکت اسپلیت یا کولر گازی، به رغم ورزش و تنفس بالا در کنار سایر ورزشکاران، بخاطر تهویه مداوم و جریان مکرر هوای محیط می تواند به حفظ سلامتی خود بیشتر امید داشته باشد. 

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی

مزیت های استفاده از داکت اسپلیت در مقایسه با کولر گازی

داکت اسپلیت قابلیت تولید هوای گرم و سرد را دارد در حقیقت با خرید یک دستگاه به راحتی می توانید دمای محیط خود را در فصل های مختلف سال تنظیم نمایید.

داکت اسپلیت دارای یک یونیت داخلی و خارجی می باشد که یونیت داخلی آن در سقف نصب می شود و فضای بسیار کمی از محیط را اشغال می کند. در حالی که کولر گازی این قابلیت را نداشته و فضای بیشتری اشغال می نماید بنابراین داکت اسپلیت مناسب برای استفاده در محیط هایی می باشد که متراژ بسیار کمی دارند.

 داکت اسپلیت علاوه بر تنظیم دمای محیط هوا ورودی به داخل کولر گازی را تصفیه می نماید در نتیجه هوایی کاملاً پاک و تمیز وارد محیط می شود همچنین داکت اسپلیت میزان رطوبت موجود در محیط را نیز تنظیم می نماید.

نحوه انجام فعالیت سرمایشی و گرمایشی در داکت اسپلیت تفاوت چندانی با کولر گازی ندارد، گاز مبرد در داخل کمپرسور بر اثر فشار و دمای بالا متراکم می شود. سپس با عبور از کندانسور تبدیل به مایع شده و زمانی که وارد یونیت داخلی می شود مجدداً تبدیل به گاز شده که این گاز دمای هوای محیط را کاهش می دهد.

حال نحوه تولید گرما در داکت اسپلیت کاملاً متفاوت با کولر گازی می باشد داکت اسپلیت به وسیله کویل آب گرمی که در خروجی آن نصب می شود هوا را گرم می نماید. این کویل هوای محیط را وارد یونیت داخلی داکت اسپلیت می کند سپس هوای وارد شده با قرار گرفتن در مجاورت آب گرمی که توسط پکیج یا موتورخانه تولید شده گرم می‌شود.

داکت اسپلیت بدون نیاز به کمپرسور و به وسیله کویل آب گرم گرما تولید می کند که در این صورت به دلیل عدم استفاده از انرژی برق از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه بوده و در فصل سرما با کم ترین هزینه گرمای مورد نیاز شما تامین می شود.

بنابراین داکت اسپلیت بدون نیاز به انرژی برق در فصول سرد سال به افزایش دمای محیط می پردازد مناسب برای استفاده در محیط هایی می باشد که دسترسی به برق ندارند.

راندمان حرارتی و سرمایشی کولر گازی بسیار بالا می باشد به این صورت زمانی که داکت اسپلیت را روشن می نمایید در کوتاه ترین زمان ممکن دمای محیط را تنظیم می نماید.

معایب استفاده از داکت اسپلیت در مقایسه با کولر گازی

کولر گازی و داکت اسپلیت از لحاظ ساختار و نحوه تولید گرما و سرما از جهات بسیار مشابه با یکدیگر می باشند اما استفاده از داکت اسپلیت دارای معایبی نیز می باشد که به شرح زیر است:

  • عدم قابلیت جا به جایی و نصب در محیط های مختلف
  • دارای راندمان مصرفی پایین تر
  • نیاز به کانال کشی برای اتصال یونیت داخلی به یونیت خارجی
  • نصب و نگهداری دشوار در مقایسه با کولر گازی

جهت خرید کولر گازی و یا داکت اسپیلت می توانید به وب سایت سماسازان مراجعه فرمایید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست