بازدید 3705
اقتصاد در گذر زمان

از «واگذاری مسئولیت های مهم اقتصادی به همکاران میلسپو» تا «تصویب تحقیق و تفحص از خودروسازان»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 23 December 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

2 دی ۱۳21، به چهار نفر از همكاران آمریکایی دكتر ميلسپو مسئولیت ‌های مهم اقتصادی و مالی کشور واگذار شد.

2 دی ۱۳29، وزارت بهداری طی خبری کوتاه اعلام کرد: در کمیسیون نظارت بر داروهای اختصاصی که در دفتر معاون وزارت بهداری تشکیل شد، راجع به ساخت دارو در کشور مذاکرات لازم به عمل آمد و مقرر شد که ضمن آگهی به کلیه سازندگان داروی کشور اخطار ‌شود که از تاریخ صدور آگهی ظرف ۳ ماه طبق مقررات آیین ‌نامه می ‌توانند نسبت به ساخت داروهای خود اقدام کنند و چنانچه پس‌ از انقضای مدت، بر خلاف آیین ‌نامه مربوطه به ساخت دارو مبادرت نمایند به وسیله ماموران، داروهای آنان جمع ‌آوری خواهد شد. ضمنا به کلیه سازندگان داروهای اختصاصی اخطار می ‌شود که جهت اخذ پروانه به وزارت بهداری مراجعه نمایند.

2 دی 1391، جمشید پژویان رییس شورای رقابت با بیان اینکه طرح تحول نظام مالیاتی نیز اگرچه نقاط مثبتی دارد اما تحول چندانی را در پی ندارد، گفت: بیش از ۴۰ درصد اقتصاد مالیات پرداخت نمی ‌کنند.

2 دی 1394، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی از تکلیف تازه دولت به نظام بانکی خبر داد که طی آن بانک‌ها موظف شده‌اند فاصله تصویب پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی تا پرداخت تسهیلات به آنها، از ۱۵ روز تجاوز نکند.

2 دی 1396، حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ کرد.

2 دی 1397، بانک مرکزی در یک بخشنامه براساس مصوبه شورای پول و اعتبار مقرر کرد بانک‌ها در بازه زمانی یک‌ماهه نحوه محاسبه و پرداخت سود را تغییر دهند. براساس روش جدید، سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار تغییر می‌کند. با این فرمول که پس از بهمن‌ماه اجرایی خواهد شد، ملاک محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، حداقل مانده حساب در یک ماه خواهد بود؛ حال آنکه پیش از این، به حداقل مانده حساب در پایان هر روز، سود تعلق می‌گرفت و بانک آن را در پایان ماه به حساب سپرده‌گذار واریز می‌کرد.

2 دی 1398، شاخص کل بورس تهران در ادامه مسیر صعودی خود، به دو رکورد جدید دست یافت تا ضمن قرار گرفتن در ارتفاع تاریخی ۳۵۹ هزار واحدی، ارزش معاملات خرد سهام نیز از سطح ۳۲۵۰ میلیارد عبور کند. به این ترتیب بازدهی سهام در سال 98 از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

2 دی 1399، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی در خصوص کیفیت و قیمت خودرو با ۲۱۰ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل