بازدید 7030
۱

قاتل خاموش جان ۲۰ اصفهانی را گرفت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ۲۸۱ گزارش مسمومیت ناشی از استنشاق مونوکسید کربن از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: طی این مدت ۲۰ نفر در استان اصفهان جان خود را بر اثر مسمومیت با مونوکسید کربن از دست دادند.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰ 18 December 2021

به گزارش «تابناک»، منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون حوادث مربوط به استفاده از وسایل غیر ایمن گرمایشی و مسمومیت با مونوکسید کربن، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان ۲۸۱ مورد گزارش مسمومیت ناشی از استنشاق مونوکسید کربن گزارش‌شده که ۲۴۸ مصدوم راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند و ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند.

وی گفت: گاز طبیعی به‌عنوان یکی از پاک‌ترین سوخت‌ها مورداستفاده همگانی است و با گسترده شدن گازرسانی در شهرها و روستاها استفاده از این موهبت روزافزون شده است، با این‌وجود استفاده از گاز طبیعی باعث حوادثی می‌شود که عمده حوادث رخ‌داده به سبب عدم آگاهی و غفلت مصرف‌کنندگان گاز طبیعی از استانداردها و توصیه‌های ایمنی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بابیان اینکه برای پیشگیری از حوادث گاز، مصرف‌کنندگان باید توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند، افزود: حوادث گازگرفتگی و خفگی به دلیل استنشاق گاز سمی مونوکسید کربن اتفاق می‌افتد که به قاتل خاموش معروف است. گاز طبیعی در شرایط عادی باید با ۱۵ برابر حجم خود با هوای تازه ترکیب شود تا سوخت کامل و رنگ شعله آبی باشد و گازهای حاصل از سوخت نیز به‌وسیله دودکش از فضا خارج شود، اما اگر به دلایلی مثل تأمین نشدن هوای تازه، اشکال در وسیله گازسوز، مسدود بودن دودکش، نداشتن کلاه H و ارتفاع لازم عمودی و سایر توصیه‌ها شرایط فراهم نباشد گاز مونوکسید کربن در فضا منتشر می‌شود.

وی بابیان اینکه گاز مونوکسید کربن بی‌رنگ و بی‌بو است، تصریح کرد: این گاز از راه تنفس و گاهی پوست مرطوب وارد بدن شده و سریع وارد خون می‌شود. مونوکسید کربن ۲۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن قابلیت جذب توسط گلبول‌های قرمز را دارد و به‌سرعت روی قلب و مغز اثر می‌گذارد. استنشاق این گاز باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی می‌شود و درصورتی‌که خودمان را به هوای آزاد نرسانیم دچار حالت تهوع، استفراغ و درنهایت خفگی و مرگ خواهیم شد.

شیشه‌فروش در مورد نحوه مواجه با فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شده است، توضیح داد: اگر با چنین مصدومی مواجه شدیم باید سریع او را به هوای آزاد منتقل کنیم و اگر دچار قطع تنفس شده باید به اورژانس خبر دهیم تا عملیات احیا انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بابیان اینکه علت بیشتر حوادث گازگرفتگی مربوط به اشکال در دودکش و علت حوادث انفجار و آتش‌سوزی مربوط به شلنگ و بست‌های گاز است، گفت: چنانچه نکات ایمنی در این دو قسمت رعایت شود، هیچ‌گاه دچار حوادث گازگرفتگی و انفجار نخواهیم شد.

وی در ادامه توصیه‌های ایمنی برای مصرف بهینه گاز برای مصرف‌کنندگان بخش خانگی ارائه و اظهار کرد: دمای رفاه در زمستان بین ۱۸ تا ۲۱ سانتی‌گراد است و در فصول سرد سال استفاده از وسایل گازسوز باید با رعایت استانداردها و اصول ایمنی باشد. شیرهای گاز به‌خصوص شیر اصلی از وسایل بسیار مهم در سامانه مصرف گاز هستند که وظیفه قطع و وصل جریان را دارند، این شیرها در شرایط اضطراری یا هنگام سفر باید بسته شوند و هنگام باز کردن شیر اصلی گاز، از بسته بودن همه شیرهای گاز مطمئن باشیم.

شیشه‌فروش بابیان اینکه شلنگ‌های گاز باید از نوع تقویت‌شده و مخصوص گاز باشند، افزود: طول شلنگ‌ها نباید بیش از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد و نباید در معرض حرارت باشد. شلنگ‌های گاز باید حتماً بازدید شود و از بست شلنگ برای محکم کردن شلنگ گاز استفاده کنیم، چون استفاده از سیم به‌جای بست باعث بریدگی و حادثه می‌شود. همچنین پس از بستن بست و محکم کردن آن، آزمایش شلنگ را با کف صابون و عدم نشتی انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه هر وسیله گازسوز باید دودکش مخصوص و مجزا داشته باشد، گفت: دودکش باید حداقل یک متر از کف پشت‌بام بالاتر باشد، اطراف آن باز باشد، کلاهک دودکش باید H باشد و از قرار دادن خروجی دودکش در راهرو، حیاط خلوت، زیر سقف و بالکن به‌صورت افقی خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه گاهی دودکش‌های ناایمن با لانه گذاری پرندگان مسدود و باعث بروز حوادثی می‌شود، بر نصب صحیح دودکش و بازدید از آن تأکید کرد و افزود: خروجی دودکش نباید نزدیک پنجره یا هواکش و روی پشت‌بام در کنار کولر باشد.

وی رنگ آبی شعله بخاری و آبگرمان را نشان‌دهنده سوخت درست و رنگ زرد، نارنجی و قرمز را نشان‌دهنده کمبود هوا، ناقص سوزی و خطر دانست و افزود: در صورت مسدود شدن دودکش باید ضمن باز کردن ورودی دودکش، با تعمیرکار تماس بگیریم تا اشکال دودکش را برطرف کنند.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه همه مشترکان گاز طبیعی بیمه حوادث هستند، تصریح کرد: شیرهای بلااستفاده باید با درپوش مناسب بسته شود، کنترل رگلاتور گاز به‌هیچ‌وجه دست‌کاری نشود و اگر قصد دارید به‌جای شومینه از بخاری استفاده کنید هرگز دودکش بخاری را در مسیر دودکش شومینه قرار ندهید، از نصب وسایل گازسوز در مسیر رفت‌وآمد ساختمان خودداری و کلید کنتور برق را خارج از محل تجمع گاز قرار دهید، ضمن اینکه در صورت بروز هرگونه حادثه با ۱۹۴ تماس بگیرید.

وی خاطرنشان کرد: اگر بوی گاز در ساختمان استشمام شد باید مراقب باشید، اگر فضا تاریک است، چراغ را روشن نکنید، فوراً شیر اصلی گاز را ببندید، پنجره‌ها را بازکرده و با پارچه خیس گاز را بیرون کنید، کلید کنتور برق را خارج از محل تجمع گاز خاموش ‌کنید، کبریت یا فندک نزنید، هرگز بخاری یا سایر وسایل گرما سوز نفتی را به گازسوز تبدیل نکنید.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه اجاق‌گاز و بخاری نباید نزدیک پنجره و پرده و رختخواب و کمد نصب شود، گفت: وسایل گازسوز باید توسط افراد حرفه‌ای نصب شود و به همان مقدار که دودکش گازهای حاصل از احتراق را به خارج هدایت می‌کند باید هوای تازه‌وارد ساختمان شود، زیرا در غیر این صورت مکش دودکش متوقف و باعث خفگی افراد می‌شود، بنابراین راه ورود هوا باید از هر راه ممکن اعم از درزها و روزنه‌های در و پنجره باشد.

وی از آب‌گرمکن‌ها به‌عنوان پرحادثه‌ترین وسایل گازسوز نام برد و تأکید کرد: آب‌گرمان نباید در فضای کمتر از ۶۰ متر نصب شود، مگر اینکه هوای مورد نیاز برای سوخت آن‌ها به‌وسیله دریچه دائمی تأمین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ابلاغ دستورالعمل‌های ایمنی به همه ساختمان‌های اداری، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، تکایا و بخش‌های مختلف خبر داد تا ضمن رعایت نکات ایمنی، مصرف بهینه را در دستور کار قرار دهند.

وی خاموش کردن وسایل گرمایشی ادارات در روزهای تعطیل، خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی یک ساعت قبل از پایان ساعت کاری و روشن کردن آن یک ساعت قبل از شروع ساعت کاری، رعایت دمای رفاه در ساختمان‌ها، انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها را ازجمله دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده برای مصرف بهینه گاز در بخش‌های مختلف عنوان کرد و افزود: کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصرف گاز باید با برنامه‌ریزی و اعمال محدودیت برای برخی کارخانه‌ها و صنایع محقق شود، درعین‌حال که با هر اداره و سازمانی که مصرف بهینه نداشت ضمن اخطار، برخورد لازم انجام خواهد شد و به بخش‌هایی که مصرف بهینه دارند نیز بسته‌های تشویقی اختصاص می‌یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خيلي متاثر کننده است خدا به خانواده هايشان صبر بدهد و نهادهاي نظارتي را متعهدتر کند که اين اتفاقات نيفتد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست