بازدید 8345
۷
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با «تابناک»

شمار کسانی که برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند، اندک است

بر اساس آمار‌های رسمی، جامعه هدف واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در کشورمان نزدیک به ۶۸ میلیون تن است که شامل تمامی افراد بالای دوازده سال (حتی اتباع خارجی ساکن ایران) می‌شود؛ بنابراین، با یک محاسبه سرانگشتی متوجه خواهیم شد، نزدیک ۹ میلیون نفر از جامعه هدف واکسیناسیون هنوز به این برنامه ملی نپیوسته و واکسن دریافت نکرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵ 14 December 2021
شمار زیادی از افرادی که دوز اول واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند، برای دریافت دوز دوم مراجعه نکرده اند؛ این شایعه‌ای است که اخیرا داغ شده، ولی واقعیت از چه قرار است؟

به گزارش «تابناک»، بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، تا ظهر امروز بالغ بر ۱۱۱.۵ میلیون دوز انواع واکسن در کشورمان تزریق شده که از این تعداد، نزدیک به ۵۹ میلیون دوز اول واکسن بوده، حدود ۵۰ میلیون دوز دوم و مابقی واکسن‌هایی است که به عنوان دوز سوم تزریق شده است.

این در حالی است که بر اساس آمار‌های رسمی، جامعه هدف واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در کشورمان نزدیک به ۶۸ میلیون تن است که شامل تمامی افراد بالای دوازده سال (حتی اتباع خارجی ساکن ایران) می‌شود؛ بنابراین، با یک محاسبه سرانگشتی متوجه خواهیم شد، نزدیک ۹ میلیون نفر از جامعه هدف واکسیناسیون هنوز به این برنامه ملی نپیوسته و واکسن دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که اعداد و ارقام فوق حکایت از آن دارد که ۹ میلیون تن از افراد، دوز اول واکسن خود را دریافت کرده اند و باید برای دریافت دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون مراجعه کنند؛ جمعیتی بزرگ که قطعا گروهی از ایشان نوبت دریافت دوز دوم واکسن شان نرسیده، اما به تاکید برخی، شماری از ایشان از دریافت دوز دوم منصرف شده‌اند؛ این را می‌شود از اظهارنظر امثال معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دریافت که اخیرا تاکید کرده، تاخیر در دریافت دوز دوم در برخی شهرستان‌های استان خوزستان، آمار بالایی دارد و یادآور شده که «اگر این روند در تاخیر دریافت دوز دوم ادامه یابد، مانند این است که واکسیناسیونی انجام نداده‌ایم و عملا واکسن اثربخشی و کارایی خود را از دست می‌دهد.»
 
شمار کسانی که برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند اندک است

موضوعی که دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در خصوص آن به «تابناک» می‌گوید: تعداد کمی از افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند، برای دریافت دوز دوم مراجعه نکرده اند که آن هم دلایل متفاوت و مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ از جمله اینکه افراد بیمار شده یا دنبال نوع خاصی از واکسن باشند (مثلا نوع خاصی از واکسن را زده اند که ممکن است از آن نوع واکسن فعلا وجود نداشته باشد). البته ممکن است افرادی هم باشند که تبلیغات منفی در آن‌ها اثر کرده باشد.

وی در ادامه می‌گوید: توصیه ما این است که از طریق رسانه ها، شبکه‌های اجتماعی، پزشکان، انجمن‌های علمی و... این افراد ترغیب شده و برای دریافت دوز دوم مراجعه کنند. همچنین افرادی که واکسن دریافت نکرده اند هم با توجه به شیوع سویه اومیکرون که احتمال دارد موجب بروز گرفتاری جدیدی شود، به دریافت واکسن تشویق شوند چراکه مطالعات نشان داده آن‌هایی که در مواجهه با این واریانت قرار داشته و واکسینه بوده اند، میزان ابتلا و شدت بیماری شان کمتر بوده است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید می‌کند: به عبارت کلی توصیه ما هنوز این است که علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی که حتما باید رعایت شود، بایستی واکسینه شد، به این صورت که افراد باید واکسیناسیون شان را کامل کنند و افرادی که دو دوز واکسن را هم تزریق کرده اند، بر اساس ابلاغ وزارت بهداشت برای دوز بوستر و یا دوز اضافه اقدام نمایند، به ویژه گروه‌های سنی بالا و افراد در معرض خطر مانند بیماران زمینه ای.

اما آیا تشویق و ترغیب افراد به شرکت در برنامه ملی واکسیناسیون و دریافت دوز دوم، کافی است یا می‌بایست تدابیری ویژه در این خصوص اتخاذ شده و به کار بسته شود؟ جماعتی در پاسخ به این سوال می‌گوید: کمیته علمی صرفا بحث علمی کرونا را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و راهکار‌های اجرایی را ستاد ملی کرونا در پیش می‌گیرد، تا جایی که در جریان هستم، ایشان هم با تشویق مردم به طرق مختلف، یا اعمال محدودیت‌های هوشمند می‌کوشند این هدف را دنبال می‌کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
چرا واکسن معتبر وارد نمیکنید؟!!!!
من دوز اولم را ابان زدم و هنوز ۲ ماه از تزریق نوبت اولم نگذشته
من و خانواده مان همگی دوز اول مان را ابان زدیم
دی ماه پیک تزریق دوز دوم است
ببینید واکسیناسیون به 85 درصد رسیده طبق اعلام مراجع علمی در جهان اگر واکسن بخواهد موثر واقع بشود در سطح 80 درصد هم این اتفاق خواهد افتاد چرا اصرار دارید به زور برای افرادی که به هر دلیل تمایل ندارند واکسن بزنند واکسن بزنید؟در هیچ کجای دنیا تا به این حد واکسیناسیون اجباری اتفاق نیفتاده است حتی در چین 80 درصد مردم واکسن زده اند ...این کار با هیچ کدام از پروتکل های درمانی وزارت بهداشت همخوانی ندارد در مقابل این همه اصرار و اجبار و تهدید که دارد صورت می گیرد چرا دولت تضمینی نمی دهد که آسیب دیدگان از واکسن تحت حمایت دولت قرار خواهند گرفت؟بنده خودم دیدم که شخصی با تزریق واکسن ظرف سه روز فوت کرد و شخص دیگری بعد از تزریق دوز دوم انچنان بالیی به سرش امده که از درد قلب یک ماه هست به خودش می پیچد و نهایتا پزشکان گفتند از عوارض واکسن است ...نه به ابتدای واکسن که اصلا به واکسن اعتقادی نداشتید و نه به الان که گیر داده اید به مردم به خصوص کارمندان برای واکسیناسیون اجباری ...کاش کمی به حقوق انشانها احترام بگذاریم ...
همینطور هم بیشتر دوز دومی ها برای دوز سوم مراجعه نخواهند کرد، مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید.
ببینید خودش چی زده اب مقطر
ستاد کرونا شده قمه کش و لات برای مردم شاخ و شانه می کشد
متاسفانه اکثر کسانی که دو دوز زده اند برای دوزه سوم نمیرن چون به بی اثر بودنش پی بردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها