بازدید 17992
نشست خبری رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

پاسخ میرکاظمی به شبهه افزایش چند برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری/ اقتصاد کشور نباید به نتیجه مذاکرات گره زده شود/ دلار ۴٢٠٠ یک نامعادله برای اقتصاد ایران بود/ افزایش ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی مبلغ یارانه

معاون رئیس جمهور گفت: تورم هم فضای فعالیت اقتصادی و هم اقتصاد خانوار را ناامن می‌کند؛ بنابراین، بودجه به گونه‌ای تنظیم شده تا تورم را مدیریت و کنترل کند. تلاش می‌شود تا در سال آینده، بستر مناسبی ایجاد شود تا بخش خصوصی دغدغه‌ای از بابت نوسانات اقتصادی نداشته باشد.
کد خبر: ۱۰۹۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹ 13 December 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز (دوشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰) در نشست خبری، با اشاره به ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: بودجه سال آینده برنامه‌محور و قابل اندازه‌گیری و رصد است. در بودجه ۱۴۰۱، حمایت از صادرات جدی مد نظر قرار گرفته است تا جهش صادراتی در ۱۴۰۱ داشته باشیم.

وی افزود: آنچه در استان‌ها می‌بینیم و آنچه مسئولان اقتصادی می‌خواهند، عمدتاً درخواست‌های بودجه‌ای است. دغدغه اصلی جوانان ما در شرایط کنونی مشکل کار و سطح درآمد است، در حالی است که قبلاً درخواست وام داشتند، ولی الان معیشت آن‌ها دچار مشکلات اساسی است.

میرکاظمی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی کنیم تا حجم بالای نقدینگی وارد چرخه اقتصادی و منجر به رشد اقتصادی شود، گفت: شکل بودجه باید به گونه‌ای باشد که هر کسی در جایگاه خودش، پاسخگو باشد. سرمایه‌گذاری مطلوبی شکل بگیرد. در سنوات گذشته در جا‌هایی از کشور، تراکم سرمایه گذاری را شاهد بودیم، در حالی که در بخش‌های دیگر، کمبود سرمایه گذاری مشهود بوده است. با آسیب شناسی از گذشته تلاش شده تا برنامه ریزی اصولی داشته باشیم تا در نهایت به رشد اقتصادی قابل قبولی دست یابیم.

وی تصریح کرد: در خصوص ثبات اقتصادی ـ که از دغدغه‌های فعالان اقتصادی است ـ تلاش شده تا به ایجاد ثبات اقتصادی، دغدغه‌های بخش خصوصی را برطرف کنیم و از همه مهم‌تر اقتصاد به سمت پیش‌بینی پذیری حرکت کند. بحث تورم بسیار مهم و خانمان‌سوز است و برای کنترل و کاهش آن برنامه ریزی شده است.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه ۱۴۰۱ تا چه اندازه می‌تواند در کنترل تورم اثرگذار باشد، اظهار داشت: یکی از ریشه های، تورم کسری بودجه است. در گذشته دولت‌ها هر زمان که کمبود مالی داشتند به بانک مرکزی متوصل می‌شدند تا تأمین مالی کنند، در نتیجه تورم بیشتر می‌شد. ما تلاش داریم با عدم استقراض از بانک مرکزی این مسیر اشتباه تکرار نشود؛ هرچند در مدت اخیر نیز این مسأله را رعایت کرده‌ایم.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در هزینه‌ها ۱۵ درصد کاهش دادیم، ۱۰ درصد نیز حقوق را بالا برده ایم؛ بنابراین کاملا در بحث انقباضی به این شکل عمل کرده ایم، ولی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را افزایش داده ایم. حدود ۱۷۵ همت (هزار میلیارد تومان) برای صندوق‌ها گذاشتیم. یعنی تلاش کرده ایم که از ریخت و پاش‌های دولت کم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۱، حمایت از صادرات جدی مد نظر قرار گرفته است تا جهش صادراتی در ۱۴۰۱ داشته باشیم. در این باره هم استان‌ها و هم سفرا در کشور‌های هدف، تکالیفشان مشخص شده است. یک برنامه‌ای را با وزیر امور خارجه امضا می‌کنیم تا سفرای ما بخشی از مسئولیت صادرات را بپذیرند. سفرا کمک بکنند تا کالا و خدمات ایران به کشور‌های هدف صادر شود.

میرکاظمی در ادامه پاسخ به سوال ایبِنا اظهار داشت: بخشی که بی انضباطی ایجاد می‌کند، مربوط به تکالیفی است که دولت بر عهده بانک‌ها می‌گذارد. بانک‌ها نیز می‌گویند، چون دولت تکلیف کرده، اضافه برداشت می‌کنیم و در نتیجه بی‌انضباطی شکل می‌گیرد. در نتیجه امسال در تبصره‌ها دیده‌ایم که با شاخص‌هایی که دولت از طریق سازمان برنامه بودجه تعیین می‌کند، شورای پول و اعتبار به گونه‌ای سهم بانک‌ها را مشخص کند تا اضافه برداشتی صورت نگیرد تا بی انضباطی را در این بخش شاهد نباشیم.

معاون رئیس جمهور همچنین افزود: یکی دیگر از ریشه‌های تورم، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بوده است. در حقیقت در گذشته درآمد‌های نفتی را آنقدری بالا می‌بردیم که انگار اتفاقی نیفتاده و بعد مکلف می‌کردیم که اگر جایی هم نفتی صادر نشد، از محل ذخایر بتوانند جابجایی داشته باشند و افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را بالا ببرند و در نهایت منجر به این می‌شد که پول جدید و پرقدرت وارد اقتصاد می‌شد که ما این مسیر را اصلاح خواهیم کرد. ما حداقل‌های ممکن را دیده‌ایم.  

میرکاظمی گفت: درخصوص شیوه حذف ارز ترجیحی حمایت دولت به قوت خود باقی است، اما شکل حمایت اصلاح خواهد شد. اولویت اصلی اقتصاد و بودجه سال آینده در حال حاضر کاهش بیکاری و بهبود وضعیت معیشتی مردم است. حرکت به سمت بهره وری بالا، افزایش نرخ سرمایه گذاری و رشد اقتصادی از اولویت‌های بودجه سال ۱۴۰۱ است. تلاش می‌شود تا در سال آینده بستر مناسبی ایجاد شود تا بخش خصوصی دغدغه‌ای از بابت نوسانات اقتصادی نداشته باشد.

تورم هم فضای فعالیت اقتصادی و هم اقتصاد خانوار را ناامن می‌کند؛ بنابراین بودجه به گونه‌ای تنظیم شده تا تورم را مدیریت و کنترل کند. از ملاک‌های اصلی بودجه ۱۴۰۱ توجه به آمایش سرزمین است.

به گفته میرکاظمی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ممکن است باعث تورم مستقیم و غیر مستقیم شود، ولی بخش قابل توجهی از آن، چون پایه پولی را اصلاح می‌کند قابل جبران است.

وی افزود: اقتصاد کشور نباید به نتیجه مذاکرات گره زده شود لذا بودجه امسال و برنامه اقتصاد مبتنی بر روند فعلی است، اما اگر گشایشی شد از آن استفاده خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به شبه افزایش چند برابری نهاد ریاست جمهوری گفت: اولا این رقم شامل تجمیع ردیف‌هایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، معاونت امور زنان و ردیف‌های دیگر است.

سید مسعود میرکاظمی افزود: جمع ردیف‌های فوق ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری است که این رقم در بودجه سال ۱۴۰۱ به کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در دولت قبل وزرا نمی‌توانستند رییس دولت را ببینند؛ اما در این دولت کدام جمعه بوده که دولت و شخص رییس جمهور سفر استانی یا دیدار نداشته باشند؟

وی تاکید کرد: علاوه بر کنترل و کاهش هزینه‌های جاری، بخشی از همین بودجه هم برای حل مشکلات مردم، شهر‌ها و روستا‌ها در سفر‌های استانی مصرف خواهد شد.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی تاکید کرد‌: ارز ۴٢٠٠ تومانی یک نامعادله برای اقتصاد ایران بود و اساسا معلوم نیست پایه ارز ۴٢٠٠ تومانی از کجا بوده است؛ اما اگر می‌خواهیم اقتصاد یک کشور را به هم بریزیم کافی است، یک نامعادله به آن اضافه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: متوسط یارانه از محل جبران اصلاح نرخ قیمت ارز کالا‌های اساسی ۹۰ هزار تومان خواهد بود؛ البته برای برخی دهک‌ها از ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان هم شاید برود. اکنون موضوع در حال کارشناسی است و هنوز نهایی نشده و قطعاً افزایش یارانه این موضوع روی دهک‌های پایین، منجر به بهبود ضریب جینی می‌شود.

میرکاظمی افزود: سازمان هدفمندی یارانه‌ها گزارش داد، از ۶۰ میلیون نفری که یارانه می‌گیرند ۲۲ میلیون نفر بیش از یک میلیارد تومان در سال وارد حساب‌هایشان می‌شود، ممکن است این پول مثلاً برای فروش یک خانه باشد و درآمد نباشد، اما قاعدتاً حذف دهک‌های بالای یارانه‌بگیر تکلیف است و انجام خواهد شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
حقوق کارمند ۱۰ درصد افزایش پیدا میکند ولی بودجه نهاد ریاست جمهوری از ۵۰۰ میلیارد در سال میشود ۱۴۰۰ میلیارد تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
طبق معمول سختی و مقاومت و گرسنگی و شرکت در

انتخابات و تظاهرات و جنگ برای مردم است !!!؟

و رانت و اختلاس و مزایا و خودرو و مسکن های اسرافی

و سفرهای خارجی برای مسولان !!!؟

تقسیم عادلانه و منصفانه ای باید باشد !!!؟؟؟
با افزایش سن بازنشستگی دارید دست تو جیب مردم میکنید
دلار 4200 تومانی نامعادله نبود ، مدیریت شاهکار مسئولان نظام اونو از 1300 تومان رسونده به 30000 تومان.
...
جناب اقاي ميركاظمي وقتي اقتصاد كشور را به نتيجه مذاكرات گره نمي رنيد درمقابل پدر ملت را درمي اوريد وبازنشستگي كارگروكارمند نگون بخت را 2 سال افزايش مي دهيد وميانگين حقوق 2سال اخرخدمت را به سه سال تغير مي دهيد وبه جيب كارگر وكارمندان وكليه حقوق بگيران پاتك مي زنيد اين رسم مملكت داري نيست جالب اينجاست اقاي رييس جمهور در تبليغات قبل از راي گيري شعار مي دادند كه ندانم كاري ونارامدي دولت را مردم نبايد تاوان بدهند كه كاملا برعكس عمل مي كنند اين انصاف نيست در كارهاي كه مي كنيد يك كم هم خدا را درنظر بگيريد .

از دولت محترم خواهش داريم دست از سر حقوق بگيرها بردارند اينقدر به اين قشر ضعيف ظلم نكنند قرار نيست تمام اشتباهات وناكارامدي شماها را تاوان اش فقط كارگران وكارمندان بدهند وبقيه اقشار پر درامد در ناز نعمت زندگي كنند
فقط یک سوال من بیسواد از جناب آقای میرکاظمی دارم چرا پول برای معلمین و پرستاران برای افزایش حقوق هست تورم ایجاد نمی شود ولی برای بقیه کارمندان این افزایش 10درصد تورم ایجاد می کند در ثانی مگه در ثانی مگه خزانه مملکت مگه بیت المال نیست چرا باید هر جور دلتان خواست برای بعضی از کارکنان دستگاههای اجرایی پول برداشت شود مگه همه درامدها به خزانه واریز نمی شود شرکت نفت و مخابرات بقیه نداریم باید همه کارمندان در یک رنجر حقوق بگیرن
آقا گره نزنید ولی اقتصاد رو خوب کنید نه اینکه نه گره بزنید و نه خوب کنید این که چی بشه.شما وضع مردم رو خوب کنید
اقتصاد ایران وقتی درست می شه که روابط خارجی وبانکی بین المللی درست بشه.
باقی حرفا باد هواست.
خدا بخیر بگذرونه

افق روشنی دیده نمیشه

این بودجه فقط برای کارمندان دولت و دستگاههای دولتی و ثروتمندان و دلالان مناسبه
فقط میتونم بگم هههه هههه!
دولت رییسی سفره مردم . اقتصاد کشور. را به مذاکرات برجام گره نزده است. برای همین بدون توجه به مذاکرات همه چیز را ۱۰۰۰ برابر گران می کند.
آقای میر کاظمی ، در دولت احمدی نژاد هم همین را می گفتی .احتمالآ هر زمانی که جنابعالی در دولتی حضور داشته باشی آن دوات بهتر از همه دولتهاست ...
اقتصاد کشور به مذاکرات گره خورده چه تو بخوای چه نخوای...
باسلام واحترام
-افزایش 56 درصد بودجه صداوسیما که تقریبا هیچ مخاطبی ندارد ، برای چی بود.
-افزایش سنوات خدمت وسن بازنشستگی آیا دست درجیب سازمان تامین اجتماعی و جیب کارگر بیچاره نیست. بجای آن سقف حقوق وسقف حقوق بازنشستگی را کاهش دهید تاکمی هم ازحقوق ،نجومی بگیران کم شود.
-خسارت ناشی از حذف ارز 4200 تومانی وافزایش قیمت ها ،را نمی توان باافزایش کمی یارانه آنهم تنها به بخشی از جامعه جبران کرد.
-مردم بخوبی معنای این تغییرات دربودجه را می فهمندودیگر با این کلمات گول نمی خورند
سلام لطفا دائمی شدن همسان سازی معلمان بازنشسته راهم فراموش نکنید ممنون
...
مگر میشور با تورم بالای ۴۰ درصد تنها ده درصد افزایش حقوق بدهید و مردم گرسنگی نکشند ؟

مگر میشود بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی را حدف کنید و اقلام اولیه و دارو بشدت گران و کمیاب نگردد

مگر میشود برجام را امضا نکنید و به تهدید دنیا ادامه دهید

و بگذارند تا کشور و مردم راحت زندگی کنند و نابود نشوند ؟
یک یارانه درست کردن صد برابرش به هزینه های مردم اضافه کردن حالا این دولت جدید می خواد دوبرابرش کنه بعد هزار برابرش از جیب مردم پول برداره ...
فعلا پیش بینی بودجه 401 با دلار 23000 تومانی یعنی بیش از پیش به برجام گره خورده ایم وگرنه بدون توافق چگونه می شود دلار 31000 را به دلار 23000 تبدیل کرد به غیر از توافق و گشایش اقتصادی چنین چیزی امکان ندارد . حداقل این آقایانی که بر سر کار هستند چنین هنری ندارند . البته در حرف زدن همگی حرفه ای هستند . مثل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و.....
سلام
یک میلیارد تومان دیگه ارزشی داره ؟
پول دو تا خودرو دنا هست
خودشون تورم رو بالای 40 درصد اعلام کردند و می گوید افزایش حقوق 10 درصد
اقای میرکاظمی چرا دارید خودتان راگول میزنید قبول کنید نسل جوان امروز نه دسترس بکاردارد نه مسکن وچنانچه حتی کارهم داشته باشد بااین درآمد اندک نمی تواند تشکیل زندگی دهد ...
فهمیدیم ، شما خوبی خیلی هم خوبی .
با حقوق بازنشستگی خرجی دو فرزند تحصیل کرده بیکار را می پردازم اونم با این همه هزینه ها در مقابل افزایش ده درصدی،عدالتی نمی بینم.
اشتباه وخطای راهبردی درتصمیم گیری است.اگر یک عده تجمع کنند مزایا بگیرند این ظلم است. ملاک باید قانون باشد.معلمین سال گذشته 50 درصد حقوق شان افزایش یافت.آلان هم 50 درصد. معلمین 24 ساعت در هفته کار می کنند از پرسنل بهداشت که 44 ساعت کار میکنند و تعطیلات تابستان وعید ندارند بیشتر می گیرند. اگر حق دارند بگیرندچون آنها به قانون عمل کنند و مورد ظلم قرار می گیرند. وجیدید بازنشستگان بهداشت هم می خواهند تجمع کننذ چون دولت حقوق ماهیانه آنها را کم داده است. ملاک تعهد دولت به قانون باید باشد
دولت و مجلس کمر به نابودی کارکنان دولت بسته اند
فردی که به عنوان استاد دانشگاه بیست و هفت سال تجربه و سابقه کاری دارد و شبانه روزی در حال مطالعه و تحقیق است، ماهی حدود هزار دلار دریافتی دارد و با قانون و آیین نامه ارتقاء شغلی و مزایا گرفته و حکم حقوقی قانونی دارد، اما از ماه گذشته دست دولت تو جیبش رفته و به بهانه مازاد بر سقف در حال مجازات و جریمه شدن است
این چه قانونیه که ده قانون را غیر قانونی می کند؟
همسان سازی کنید
امسال با تورم کمرشکن و قیمت های تثبیت شده با افزایش های حداقل 70 درصدی چطور با افزایش حقوق 10 درصدی می تواند سربسر شود. آیا این خود نامعادله بزرگ جناب میرکاظمی برای جامعه نیست. آقایان فک نمی کنند که بدون تعاملات با دنیا قادر به بهبود وضعیت اقتصادی نمیشن. سفیری که در گیرو دار تحریم دستش بسته است چطور می تواند بستر صادرات فراهم کند؟ اقتصاد یک بسته ای از مولفه های متنوع است. صرفا با تدوین یک قانون بودجه نمی توان اقتصاد را بسامان کرد همانطور که قانون های برنامه و قوانین بودجه سنوات گذشته هم کاری نتونستند بکنند... متاسفانه هر سال دریغ از پارسال.
از ابتدای بهمن ببیند قیمت کالا و خدمات چقدر است .
پایان اسفند همببیند چقدر است .
تورم قیمتی که از این دو ماه آخر سال به اول سال منتقل میشود .
اگر هنر مهار این فرایند هوه ساله را داشتند .
تکنترل تورم طول سال را هم‌خواهند داشت ‌
این افزایش قیمت رها را کارمندان رقم می زنند که هنوز به حقوقشان اصافه نشده و خود قربانی هستند از آنطرف گفته مبشود افزایش حقوق باعث افزایش قیمت یا همان تورم میشود .
همین دو‌ماه هر کاری کردید کدید .
بودجه نهادها را چند درصد افزایش دادید
عوارض خروج از کشور ۵۲۰۰۰۰۰تومان انوقت بیچاره کارگری که برای کار می رود عراق اونم برای یک ماه
از دولت محترم خواهش داريم دست از سر حقوق بگيرها بردارند اينقدر به اين قشر ضعيف ظلم نكنند قرار نيست تمام اشتباهات وناكارامدي شماها را تاوان اش فقط كارگران وكارمندان بدهند وبقيه اقشار پر درامد در ناز نعمت زندگي كنند
اوضا داره بدتر میشه بجای بهتر شدن ؟
از روزی که رییس شد قیمتها پایین که نیامد هیچ تازه حقوق را 10درصد وگرانی 50درصد اضافه شد وتازه اول راه ؟
بابا جان به قربان الله به برکت الله ؟
هرکه میره وجدیده میاد میگیم جون بقربون قبلی ؟.
چرا فقط در پرداخت حقوق کارمندان انقباضی عمل کردید ؟ چرا بودجه طلاب و صدا سیما و نظامی و نهاد ریاست جمهوری و زیارت عتبات و .... بجای انقباضی انبساط 1000 درصدی داشته؟
آقای میرکاظمی در بودجه ات به اخذ مالیات واقعی از ثروتمندان بصورت میژه باید می پرداختی اما متاسفانه دیواری کوتاهتر از کارمندان پیدا نکردی و با کاهش ناچیز حقوق+افزایش سن بازنشستگی به 32 سال و حتی کاهش حقوق بازنشستگان با تغییر میاینگین حقوق 2 سال اخر خدمت به سه سال آخر خدمت حتی سفره بازنشستگان را کوچک کردی ...شعار دولت سیزدهم و آقای رییسی این نبود ...فرار بود به گفتمان انقلاب و مستضعان برگردیم و به قشر ضعیف بپردازیم اما گویا داستان ثروتمند تر شدن ثرزوتمندان در دولت آقای رییسی نیز ادامه دارد علی برکت لله
آقای حاج بابایی از همسان سازی حقوق بازنشستگان که برای رفع تبعیض وحذف حقوق های نجومی را در مجلس 8سال پیگیر هستید چرا در پرداخت حقوق معترض واکنش نشان دادید وبرای همسان سازی حقوق ورفع نگرانی بازنشستگان و کارمندان لطفا برای اجرای عدالت قانون در نظر بگیرید. وبه همسان سازی و رفع تبعیض کارمند وبازنشسته خیانت شد
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی