بازدید 9347
۹
از اهداف ترکیه از جنگ قره باغ تا بسنده کردن روسیه به میانجی‌گری

بررسی تحولات قفقاز و تاثیر آن بر مناسبات ایران و ارمنستان

در نشست بررسی تحولات قفقاز و تاثیر آن بر مناسبات ایران و ارمنستان که توسط موسسه مطالعات ابرار معاصر تهران و مرکز تحقیقات اوریلی ارمنستان برگزار شد، کارشناسان بر نقش ترکیه در تحولات منطقه و اهداف آن و همچنین نقش میانجی گری روسیه تاکید کردند.
کد خبر: ۱۰۹۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸ 07 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ژانا واردانیان پژوهشگر حوزه ایران در مرکز تحقیقات اوریلی (ارمنستان) در نشستی با عنوان تحولات قفقاز و تاثیر آن بر مناسبات ایران - ارمنستان با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های روابط ایران و ارمنستان گفت: بعد از جنگ ۴۴ روزه قره باغ چالش‌ها برطرف نشدند و باعث تنش‌های جدیدی هم شدند، یکی از این مسائل حضور تروریست‌ها بود که علی رغم این که می‌گویند تروریست‌ها منطقه را ترک کرده اند، اما شواهدی وجود ندارد.

وی یکی دیگر از چالش‌های موجود را آن چه سیاست‌های توسعه طلبانه ترکیه و آذربایجان می‌خواند، عنوان کرد.
این پژوهشگر حوزه ایران با اشاره به گسترش همکاری‌های ایران و ارمنستان گفت: تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در ارمنستان سرمایه گذاری کرده و تولیدات خود را به اوراسیا صادر کنند در واقع ایران می‌تواند از ارمنستان به عنوان پلی برای فروش کالا‌های خود به تمام جهان استفاده کند.

** ترکیه موفق به تغییر توازن قوا در منطقه جنگ ۴۴ روزه قره باغ شد

آناهیت وزیریان پژوهشگر حوزه ترکیه در مرکز تحقیقات اوریلی (ارمنستان) نیز در این نشست اظهار داشت: ترکیه موفق شد در جنگ ۴۴ روزه توازن قوا در منطقه را دستخوش تغییر قرار دهد و در تلاش برای توسعه یک ملت و دو دولت است.

وی تصریح کرد: ترکیه دو هدف را بعد از جنگ دنبال می‌کند نخست این که جلو افتادن از ایران و روسیه است و در زمینه نظامی و سیاسی تعادل را بر هم بریزد، از طرفی بعد از جنگ آذری‌ها بیشتر به مساله ترک نشینی گرایش پیدا کردند و ترکیه را به عنوان برادر بزرگ‌تر در آذربایجان در نظر گرفته اند.
وزیریان همچنین اظهار کرد: در مانور‌های نظامی که اخیرا از سوی آذربایجان و ترکیه انجام شد نماینده‌هایی از نظامی‌های ترکیه هم حضور داشتند و همچنین تنش در روابط ایران و آذربایجان باعث مستحکم‌تر شدن موضع ترکیه شد. ترکیه هم تلاش می‌کند تا دستاورد‌های جنگ را با سیستم ۳-۳ یعنی ارمنستان، گرجستان و آذربایجان از یک طرف و ایران، ترکیه و روسیه از طرف دیگر و یا دالان زنگه زور دنبال کند.

*منافع اصلی روسیه نداشتن درگیری نظامی با ترکیه است

دکتر محمود شوری مدیر گروه اوراسیا مرکز مطالعات ابرار معاصر ایران نیز در این نشست خاطرنشان کرد: جنگ سال گذشته وضعیت معادلات قدرت در منطقه را تغییر داد و در سی سال گذشته بازیگران مختلف منطقه‌ای تلاش کردند منطقه را به نفع خود تغییر دهند با این حال تغییرات در اثر سیاست خارجی جاه طلبانه از سوی ترکیه انجام شد.
وی افزود: آذربایجان اگر پشتیبانی ترکیه را نداشت وارد درگیری نمی‌شد، از طرفی روسیه هم به نقش میانجی بسنده کرد چرا که روسیه ناچار به تغییر استراتژی خود در منطقه شده است و داشتن دو همکار سرکش را با یک متحد ترجیح می‌دهد.
شوری با تاکید بر این که رابطه با آذربایجان و ترکیه برای روسیه اهمیت داشت، گفت: روس‌ها تلاش می‌کنند روابط خود را با ترکیه حفظ کنند و منافع اصلی روسیه نداشتن درگیری نظامی با ترکیه است.

وی یادآور شد: ترکیه هم اهداف متنوعی در سیاست خارجی خود دنبال می‌کند از رهبری جهان اسلام تا هویت بخشی به اقوام ترک و تبدیل شدن به قدرت نظامی، بنابراین با ادامه این روند ترکیه مسائل قفقاز ممکن است با خاورمیانه پیوند بخورد و کار را برای همه بازیگران مشکل کند.
مدیر گروه اوراسیا موسسه ابرار معاصر ایران همچنین اظهار کرد: احیای راه‌های مواصلاتی منطقه می‌تواند شرایط را برای کشور‌های منطقه بهتر کند و همکاری کشور‌های منطقه می‌تواند تهدید‌ها را با فرصت تبدیل کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۹
بنظر میرسه ارمنی های داخل و خارج دوست دارن ایران را وارد یک چالش جدید در منطقه بکنن. هزینه اش رو ما میدیم راه رو می بندیم فردا روزش پول میگیرن میرن از آسمانشون برای آذربایجان راه میدن
احیاناً، جناب مسئول حرفی از حضور عناصر پ ک ک در جنگ علیه آذربایجان چیزی نگفتند؟؟؟
یا اینکه سی سال قره باغ را اشغال کردند...
و بدتر از اون اینکه میخوان رابطه ایران را با ترکیه و آذربایجان خراب کنند؟؟
گستاختر از اینها من کسی ندیدم...
پاسخ ها
بابک
| - |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
پ ک ک در سوریه و عراقه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
دوست عزیز در جنگ قره باغ به اونجا ترانسفر شدند
این حرفا واسه ملت تمبون نمیشه! بازی رو اونی برده که برده....!
عرمنی بای بای
تحرکات سیاسی و تغییرات جغرافیایی سیاست ها و برنامه های آینده اسرائیل است، چرا؟ چون کل اقتصاد کشور روسیه و
ترکیه و آذربایجان در دستان اسرائیل می‌باشد.
همین دیروز علی آف یک خانم یهودی الاصل لهستانی را به
معاونت وزیر ورزش آذربایجان منصوب کرد.
بزرگترین هتل های آذربایجان و ترکیه و روسیه در دستان
اسرائیل می‌باشد.
در وضعیت کنونی اقتصاد روبه سقوط ترکیه چگونه میتواند به
این اندازه به بلند پروازی ها فکر کند، مگر اینکه پشت صحنه
کسی به قدرت اقتصادی اسرائیل باشد.
ارمنی ها به زور سرزمین از بایجان را غصب کرده بودند حالا بیرونش کردند هر کاری هم بکنند دیگه بر نمی گرده پس ارمنی بای بای
سیاست خارجی ایران کلا در مسیر اشتباهی قرار داره.یقینا بعد از مدتی رابطه ارمنستان با آمریکا وغرب خوب خواهد شد ودر این میان بازنده اصلی ایران خواهد بود.وارمنستان به تیم تحریم کننده ایران خواهد پیوست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان