بازدید 6623

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

نگاهی به وضعیت سهامداری شرکت های قطعه ساز در خودروسازی های بزرگ جهان نشان می دهد حضور تامین کنندگان قطعات در کنار این خودروسازان توانسته عاملی برای رشد و رقابت پذیری آنها شود. در عین حال فرآیند تامین مالی، طراحی محصول، برخورداری از فناوری روز و سطح تولیدات این خودروسازان نیز ارتقاء یافته و توانسته اند به رده های بالایی در صنعت خودروسازی جهان دست یابند.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵ 01 December 2021

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

سهامداری در جنرال موتورز

شرکت جنرال موتورز از جمله خودروسازان بزرگ است که در سراسر جهان کامیون، کراس اوور، خودرو و قطعات خودرو را طراحی و تولید کرده و به فروش می­رساند.

این شرکت خدمات تأمین مالی خودرو را از طریق شرکت جنرال موتورز مالی انجام می دهد. جنرال موتورز آمریکای شمالی (GMNA) و جنرال موتورز بین المللی (GMI) بخش­های خودرویی این هلدینگ هستند.

شرکت های GMNA و GMI برندهای Buick ، ​​Cadillac،Chevrolet ، GMC و Holden را تولید و به بازار عرضه می­کنند.

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

بررسی وضعیت سهامداری در شرکت جنرال موتورز نشان می دهد که عمده سهامداران را شرکت های سرمایه گذاری از جمله شرکت های قطعه ساز تشکیل می دهند.

شرکت­های OnStar LLC و Cruise LLC به ترتیب خدمات خودروهای متصل به هم و توسعه و تجاری سازی فناوری رانندگی خودکار را در ماموریت اصلی خود دارند. در عین حال، GM Financial (جنرال موتورز در بخش مالی)، شرکت تابعه مالی این هلدینگ و شرکت Bright Drop در حال توسعه یک اکوسیستم و محصولات و خدمات برقی هستند.

سهامداری در فورد

شرکت فورد موتور یکی دیگر از شرکت اتومبیل­سازی موفق دنیا است که طیف کاملی از خودروهای سواری و تجاری را تولید می کند. این شرکت همچنین در بخش خودروهای لوکس با برند لینکلن فعالیت دارد.

در واقع فورد در سه بخش خودرو، خودروهای خودگردان و ارائه اعتبار به مشتریان فعالیت می­کند.

فعالیت فورد در بخش خودرو شامل توسعه، ساخت، توزیع و سرویس وسایل­ نقلیه، قطعات و لوازم جانبی خودروهای فورد و لینکلن می شود.

این شرکت در بخش خوروهای خود گردان نیز مالکیت Argo Al (که مسئول توسعه وسایل نقلیه خودگردان و مستقل فورد است) را دارا است. این شرکت در اصل یک شرکت زایشی از درون فورد است.

 بخش اعتبارات فورد نیز متشکل از اعتبارات تجاری فورد است که فعالیت مالی و لیزینگ مربوط به وسایل نقلیه خودرو را انجام می دهد. در واقع بخش اعتبارات فورد، طیف گسترده­ای از محصولات تأمین مالی خودرو را از طریق فروشندگان خودرو در سراسر جهان ارائه می­دهد.

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

بررسی جدول بالا نشان می دهد که عمده سهامداران فورد، شرکت های سرمایه گذاری از جمله شرکت های قطعه ساز هستند و 4 شرکت از سهامداران عمده جنرال موتورز، سهامدار فورد نیز به حساب می آیند.

سهامداری در فولکس واگن

کمپانی فولکس واگن که در سال 1973 تاسیس شده هم اکنون رتبه یک خودروسازی در اروپا را دارا است. در مورد فروش خالص این خودروساز باید گفت که 81.7 درصد کل فروش فولکس واگن به فروش وسایل نقلیه اختصاص دارد. طبق آمار ارائه شده، در سال 2020 معادل 9.2 میلیون وسیله نقلیه توسط این خودروساز فروخته شده است. این وسایل نقلیه شامل 9 میلیون دستگاه وسیله نقلیه منفرد بوده است که از این تعداد، 2.8 میلیون دستگاه با برند فولکس واگن و 6.2 میلیون دستگاه با برند­های آئودی، سئات، پورشه، اسکودا و بنتلی عرضه شده اند.

همچنین 0.2 میلیون دستگاه وسایل نقلیه تجاری با برند­های فولکس واگن، اسکانیا و  MAN عرضه شده اند.

در عین حال، خدمات مالی فولکس واگن 18.3درصد فروش این شرکت را تشکیل می دهد که شامل خدمات مالی (وام، لیزینگ، بیمه) ، مدیریت ناوگان، بیمه و غیره می شود.

فولکس واگن در پایان سال 2020 دارای 118 سایت صنعتی در سراسر جهان بوده است.

نگاهی به شیوه عملکرد فولکس واگن نشان می دهد این شرکت بزرگ خودروساز فعالیت خود را در بخش های زیر متمرکز کرده است:

خودرو سواری: توسعه وسايل نقليه و موتورهاي آن ، توليد و فروش خودروهاي سواري ، تجاري سبك و كسب و كار قطعات آنها

خودرو تجاري: توسعه، توليد و فروش خودروهاي تجاري سبك، كاميون و اتوبوس و كسب و كار قطعات آنها و ارائه خدمات مربوطه

مهندسي قدرت: توسعه و توليد موتورهاي بزرگ ديزلي، کمپرسور توربو، توربين صنعتي و سيستم هاي راکتور شيميايي، و همچنين توليد دنده، قطعات نيروي محرکه و سيستم هاي تست.

خدمات مالي: خدمات تامين مالي، ليزينگ، بانكي و فعاليت هاي بيمه  به مشتريان و نمايندگي ها

مديريت ناوگاني

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می کنید عمده سهامداران اصلی فولکس واگن شرکت های سرمایه گذاری از جمله شرکت های قطعه ساز هستند.

گذر زمان نشان می دهد که فولکس واگن در زمینه طراحی، ساخت و بازاریابی اتومبیل­های لوکس تخصص دارد. این گروه خودروسازی در پایان سال 2019 دارای 31 سایت تولید در سراسر جهان بوده است.

فروش خالص فولکس واگن طوری برنامه ریزی شده که 74.2 درصد آن به فروش وسایل نقلیه، 23.9 درصد به خدمات تأمین مالی فروش و 1.9 درصد به فروش موتور سیکلت اختصاص دارد.

سهامداری در بی ام و

شرکت خودروسازی بی ام و در سال 1916 میلادی تاسیس شد و دارای 726 هزار و 120 نفر پرسنل است.

فعالیت این شرکت در 3 بخش خلاصه می شود که یک از آنها تولید خودرو است. این بخش شامل توسعه، توليد و مونتاژ و فروش اتومبيل و وسايل نقليه جاده ای و همچنين قطعات يدكي و لوازم جانبي آنها با برند  BMW،MINI و  Rolls-Royce است.

همچنین این شرکت خودروسازی در زمینه تولید موتور سيکلت فعال است که در این بخش به موارد مختلف از جمله توسعه، توليد و مونتاژ موتور سيكلت و همچنين قطعات يدكي و لوازم جانبي آنها با برند BMW و  Husqvarna می پردازد.

در عین حال، ارائه خدمات مالي بخش خودرو نیز از دیگر فعالیت های بی ام و به حساب می آید که در این بخش به امور مربوط به ليزينگ خودرو، کسب و کار فروش ناوگاني، خرده فروشي و تامين مالي نمايندگي ها ، کسب و کار سپرده مشتري و همچنین فعاليت هاي بيمه می پردازد. 

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

در بررسی وضعیت سهامداران BMW مي توان به حضور دو گروه استراتژيك اشاره کرد كه شامل دو فرد حقيقي با سهم 46.7 درصدی و ساير شرکت های سرمایه گذاری از جمله شرکت های قطعه ساز با سهم 8 درصدی می شود.

سهامداری در رنو

رنو یکی از برجسته­ترین سازندگان خودرو در جهان به حساب می آید. این گروه خودروسازی در پایان سال 2020 معادل 38 سایت صنعتی و 14 هزار و 261 نقطه فروش در سراسر جهان داشته است.

فروش خالص این خودروساز در دو بخش فروش وسایل نقلیه و خدمات تقسیم بندی می شود.

فروش وسایل نقلیه دارای سهم 92.7 درصدی در کل فروش رنو است. این خودروساز در سال 2020 تقریبا 2.9 میلیون دستگاه وسیله نقلیه فروخته است که 1.8 میلیون دستگاه از آن با برند رنو، 520 هزار و 985 دستگاه با برند داچیا، 384 هزار و 15 دستگاه با برند لادا، 156 هزار و 976 دستگاه با برند Jinbei & Hua song  ، 90 هزار و 300 دستگاه تحت برند رنو سامسونگ، هزار و 527 دستگاه با برند Alpine و 9 هزار و 823 دستگاه با برند AVTOVAZ عرضه شده اند. 

در عین حال 7.3 درصد فروش رنو نیز به بخش خدمات شامل خدمات مالی برای فروش، خرید ، اجاره ، لیزینگ و غیره از طریق بانک  RCI اختصاص دارد.

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

رنو و نيسان در يك شراكت تجاري سهام خود را مبادله کردند و از طريق سرمايه گذاری مشترک (50 درصدی) نسبت به تاسیس شرکت Renault-Nissan B.V اقدام کردند. اين شركت از طريق دو شركتRNPO  و RNIS خدمات خريد و سرويس هاي اطلاعاتي را به هر دو شركت اصلی ارائه مي کند.

در عین حال، دو شركت رنو و نيسان با مبادله سهام خود با شركت دايملر زمينه هاي همكاري هاي تجاري با اين شركت را نیز ايجاد کرده اند.

در همین حال، رنو نیسان با میتسوبیشی نیز اتحاد استراتژیک ایجاد کرده و نیسان مالکیت 34 درصدی میسوبیشی را در اختیار دارد.

گروه رنو همچنین فعالیت بانکی را در پرونده کاری خود دارد به طوری که مالك 100 درصدی بانك RCI را در اختیار دارد و از طريق اين بانك بخش عمده تامين مالي خود را مديريت مي کند.

در حال حاضر 15 درصد سهام گروه رنو دولتي است و حدود 3 درصد از سهام آن به پرسنل تعلق دارد.

سهامداری در نیسان

خودروسازی نیسان نیز از دیگر خودروسازان بزرگ جهان است که یکی از رهبران ژاپنی در ساخت خودرو به حساب می آید. این شرکت فعالیت خود را در بخش های مختلف شامل توليد و فروش و بخش مالی تقسیم بندی کرده است.

نیسان در بخش فروش بر عرضه وسايل نقليه، لودر، تجهيزات دريايي و قطعات مرتبط تمرکز دارد. در بخش مالی نیز ارائه خدمات مالي و ليزينگ براي پشتيباني از فعاليت هاي فروش کسب و کار خودرو را در دستور کار خود دارد.

فروش خالص نیسان بر اساس فعالیت در بخش قطعات و همچنین وسایل نقلیه حاصل می شود. در واقع فروش وسایل نقلیه و قطعات سهم 88.7 درصدی در فروش خالص نیسان دارد به طوری که این شرکت در سال گذشته 4.9 میلیون دستگاه خودرو به فروش رساند. خدمات مالی خرید خودرو نیز در فروش خالص نیسان سهم 11.3 درصدی دارد.

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

زنجیره تامین قطعات نیسان طوری شکل گرفته که علاوه بر تامین نیاز این خودروساز به تامين بخشي از قطعات مورد نیاز دايملر نیز می پردازند.

نيسان مالك 34 درصد سهام Nissan Tokyo Sales Holdings است كه ماموريت فروش و ليزينگ خودرو را بر عهده دارد. در واقع نيسان از طريق دارا بودن سهام شركت هاي خودروساز رنو، دايملر و ميتسوبيشي با ديگر خودروسازان به شراكت پرداخته است. باید توجه داشت که عمده سهامداران نیسان نیز شرکت های خودروساز، بیمه و مالی هستند.

سهامداری در تویوتا

شرکت تویوتا موتور نیز یکی دیگر از شرکت های بزرگ ژاپنی در ساخت خودرو به حساب می آید. عمده فروش خالص این شرکت نیز بر اساس فعالیتش در زمینه فروش وسایل نقلیه با سهم 89.4 درصدی در  برندهای تویوتا، لکسوس، هینو و دایاتسو و همچنین خدمات مالی با سهم 7 درصدی به ویژه در تامین مالی خرید خودرو تعریف شده است. دیگر فعالیت ها نیز در فروش خالص تویوتا سهم 3.6 درصدی دارند.

فعالیت تویوتا در سه بخش تعریف شده است. یکی از این بخش ها شامل عمليات خودرو در بخش های طراحي، توليد، مونتاژ و فروش خودرو سواري، ميني ون، تراكت و قطعات و لوازم يدكي و همچنین توسعه سيستم هاي هوشمند حمل و نقل می شود.

تویوتا علاوه بر این، در زمینه ارائه خدمات مالي نیز فعال است و در این بخش به تامين منابع مالي جهت خريد و ليزينگ به نمايندگي هاي فروش و مشتريان و همچنین ايجاد امكان ليزينگ خرده فروشي از طريق نمايندگي ها توجه کرده است.

این شرکت خودروسازی همچنین در زمینه طراحي و ساخت خانه هاي پيش ساخته و کسب و کار فناوری نیز فعال است.

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

بررسی جدول بالا نشان می دهد شرکت دنسو كه در رتبه دوم قطعه سازان جهان در سال 2014 رتبه بندي شده است، مالك 2.76 از سهام تويوتا است و البته 24 درصد از سهام دنسو نيز به تويوتا تعلق دارد. همچنین شرکت صنایع تویوتا و شرکت خودروسازی تویوتا عمده سهامداران شرکت تویوتا هستند.

در عین حال Tokio Marine Holdings, Inc  علاوه بر سرمايه گذاري در تويوتا، چند بانك را نيز در زيرمجموعه خود دارا است.

همچنین تعدادي از شركت هاي سرمايه گذاري كه سهامدار تويوتا به حساب می آیند در ديگر شرکت های سهامدار تويوتا نيز سرمايه گذاري کرده اند و به صورت غير مستقيم سهم بيشتري از تويوتا را دارا هستند.

سهامداری در مزدا

شرکت مزدا موتور یکی دیگر از خودروسازان مطرح ژاپنی است که فعالیتش به طور ویژه در دو بخش فروش وسایل نقلیه و خدمات مالی شکل گرفته است.

فعاليت گروه مزدا موتور در زمینه توليد و فروش خودروهاي مسافري، توليد و فروش خودروهاي تجاري  و همچنین توليد و فروش قطعات خودرو تعریف شده است.

محصولات این گروه خودروسازی نیز شامل خودروهاي مسافري، وسايل نقليه تجاري، کاميون ها، موتورهاي مختلف، قطعات انتقال، ابزار و ماشين آلات و مواد را براي ريخته گري می شود.

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان       

مروز وضعیت سهامداری در شرکت مزدا نشان می دهد که شرکت تویوتا مالک بیش از 5 درصد سهام مزدا است. در عین حال عمده سهام شرکت مزدا در اختیار شرکت های مدیریت مالی و سرمایه گذاری از جمله شرکت های قطعه ساز است.

سهامداری در هیوندای

شرکت هیوندای موتور نیز یک شرکت خودروسازی مستقر در کره جنوبی است که به طور عمده در زمینه تولید و توزیع خودرو فعالیت دارد.

این شرکت تجارت خود را در سه بخش انجام می­دهد. این بخش ها شامل اتومبیل  سواری و تجاری، بخش مالی مشتمل بر خدمات مالی از جمله تأمین مالی اقساط، اجاره، کارت­های اعتباری  و همچنین بخش ساخت وسایل نقلیه و سیستم­های ریلی و ارائه خدمات نگهداری قطار می شود.

هیوندای موتور در عین حال در حال توسعه نرم افزار خودروهای خودران است.

مروری بر سهامداری قطعه سازان بزرگ در 9 شرکت خودروساز جهان

بررسی وضعیت سهامداری در هیوندای موتور نشان می دهد Hyundai Mobis به عنوان یک قطعه ساز بزرگترین سهامدار Hyundai Motor است. همچنین Hyundai Motor  سهامدار كيا موتورز به شمار می آید.

در عین حالHyundai Motor و Hyundai Heavy Industries نیز هر دو در يكديگر سهامدار هستند.

شركت هيوندای علاوه بر زنجيره ارزش اصلي خود در صنعت كشتي سازی، هواپيماسازی، فولادسازی، اتوماسيون كارخانه ها، قطعات سلاح گرم، غذاي سبز و غیره وارد شده است.

در بین سهامداران اصلي اين شركت، شرکت های سرمایه گذاری از جمله شرکت های قطعه ساز و بازرگانی نیز دیده می شوند.

 به این ترتیب بررسی شرایط سهامداری در صنعت خودروسازی جهان نشان می دهد موسسات مالی (سرمایه گذاری، مدیریت دارائی، بانکها و بیمه ها)، قطعه سازان و خودروسازان به ترتیب سهامداران عمده اصلی شرکت های خودروساز هستند.

در این شرایط فارغ از اینکه سهامدار عمده یک خودروساز کدامیک از این موارد باشد، آن شرکت خودروساز موفق بوده و مسیر رو به رشدی را طی کرده است.

همچنین وجه اشتراک بین تمام سهامدارانی که باعث توسعه شرکتها شده اند، ماندگاری و استراتژیک بودن آنها است.

در این میان، پر سرعت ترین رشد در بین خودروسازان موفق متعلق به شرکت هیوندای بوده که سهامدار آن یک شرکت قطعه سازی است.

بررسی ها نشان می دهد اصولا قطعه سازی و خودروسازی در ادامه زنجیره ارزش یکدیگر قرار دارند و حرکت شرکتها در زنجیره ارزش یکی از استراتژی های موفق به شمار می رود. در نتیجه شرکت های خودروساز که وارد فعالیت قطعه سازی شده اند و یا شرکت های قطعه ساز که به صنعت خودروسازی ورود داشته اند، موفق بوده اند.

در پایان باید گفت عموما حرکت در زنجیره ارزش در همه صنایع ضمن ایجاد توسعه صنعتی، تضمین پایداری کسب و کار را نیز به همراه داشته است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست