کدام نماد عرضه اولیه بالاترین بازدهی را داشت؟

بسیاری از سهام داران چشم انتظار عرضه اولیه‌ها بودند تا با خرید این سهم‌ها سود بیشتری از بازار سرمایه کسب کنند. عرضه اولیه‌ها که همسو با روند نزولی بازار کم کم از ارج و قرب افتادند و تاکنون با بازدهی کم یا حتی بازدهی منفی مواجه بودند، اما ۳ عرضه اولیه‌ای که به روش ترکیبی انجام شدند با بازدهی مثبتی همراه بودند.
کد خبر: ۱۰۹۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸ 30 November 2021

به گزارش بورس تابناک،  در روز‌های اخیر روند بازار سهام تهران نزولی بوده و این هفته شاخص کل بورس در تمام روز‌ها با افت رو به رو شد و ارزش معاملات کاهش محسوسی داشت، شاخص کل امروز ۶ هزار و ۸۴۵ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۳۵۷ هزار واحد رسید. با توجه به شرایط بازار در پاییز امسال عرضه اولیه‌ای در بازار سهام انجام نشده است.

در شش ماه نخست امسال شاهد ۱۳ عرضه اولیه بودیم، ۵ عرضه اولیه در بهار در روز‌هایی انجام شد که شاخص کل بورس روند ریزشی داشت، اما در فصل تابستان بازار روز‌های سبزی را به خود دید و حتی شاخص کل بورس توانست از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز گذر کند، ۸ نماد عرضه اولیه شدند و آخرین عرضه اولیه که تا به امروز انجام شده است نماد شکام بود که سه شنبه ۳۰ شهریور در بازار دوم فرابورس ایران روش ثبت سفارش در فرابورس انجام شد.  

عرضه اولیه‌های سال جاری روز‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند،  به طوری که برخی از نماد‌ها مانند فجهان و فسبزوار که به تازگی عرضه اولیه شدند با روندی منفی مواجه شدند و صف خرید این دو عرضه اولیه در کمتر از یک هفته شکسته شد و در روز‌های گذشته با صف فروش این دو نماد مواجه بودیم.

 به طور نمونه فجهان نماد متعلق به مجتمع جهان فولاد سیرجان از فولادی‌های بازار که در ادامه افت روز‌های اخیر، امروز ۹ آذزماه نیز پنجمین افت متولی را تجربه کرد. این نماد که پیش از این در بیستم شهریورماه ۱۴۰۰ به قیمت ۵۵۰ تومان به متقاضیان عرضه شده بود، در معاملات امروز بازار سهام در حالی که حجم معاملاتی ۳۸ میلیونی داشت، با افت ۱.۰۵ درصدی مواجه شد و به رقم ۵۳۵ تومان رسید. با این افت، بازدهی فجهان از زمان عرضه اولیه تا به امروز یعنی کمتر از سه ماه حضور در بازار سهام، به منفی ۲.۷۲ درصد رسید.

در تابستان امسال عرضه اولیه‌ها با روش‌های جدید به بازار باز شد و شرکت‌ها با مدل جدیدی عرضه شد. در این عرضه اولیه‌ها بر اساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران سهام شرکت مذکور به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه شد. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. بر این اساس، اعلام شد از روز دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا ۵۰ درصد دارایی که خریداری کرده‌اند را به فروش برسانند و سرمایه‌گذاران حقیقی هم می‌توانند اقدام به خرید کنند.

نخست نماد " حآفرین" در ۲۱ شهریور ماه سال جاری و پس از آن "توسن" در تاریخ ۲۳ شهریورماه به روش ترکیبی و طی دو مرحله عرضه شدند و بعد از آن‌ها نماد "شکام" بود که سه شنبه ۳۰ شهریور در بازار دوم فرابورس ایران بعنوان آخرین عرضه اولیه سال جاری تاکنون انجام شده است.

بسیاری از سهام داران چشم انتظار عرضه اولیه‌ها بودند تا با خرید این سهم‌ها سود بیشتری از بازار سرمایه کسب کنند. عرضه اولیه‌ها که همسو با روند نزولی بازار کم کم از ارج و قرب افتادند و تاکنون با بازدهی کم یا حتی بازدهی منفی مواجه بودند، اما ۳ عرضه اولیه‌ای که به روش ترکیبی انجام شدند با بازدهی مثبتی همراه بودند.

حآفرین و بازدهی ۷۰ درصدی 

شرکت ریل‌پردازنوآفرین دوشنبه ۲۲ شهریورماه برای اولین‌بار بر مبنای دستورالعمل جدید عرضه‌های اولیه و با کشف قیمت توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام شد. حافرین در قیمت ۳۳۳۳ ریالی کشف قیمت شد. قیمت این نماد امروز ۵۶۹۹ ریال بود که بازدهی ۷۰ درصدی را برای سهامدارانش رقم زده است.

توسن و بازدهی ۱۹۱ درصدی 

شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین (سهامی عام)  با نماد توسن که چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۴  برای اولین بار پس از پذیرش در بازار اول فرابورس ایران  به روش ترکیبی انجام شد در قیمت ۷۶۳۰ ریالی کشف قیمت شد. قیمت این نماد امروز  ۲۲۲۳۳ ریال بود که بازدهی ۱۹۱ درصدی را برای سهامدارانش رقم زده است.

شکام و بازدهی ۶۳ درصدی 

شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران با نماد معاملاتی شکام بعنوان پانزدهمین شرکت در بازار سهام ۳۰ شهریور عرضه شد. طی رقابت بین مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه شکام، این سهم در نرخ ۲۰ هزار و ۳۰۰ ریال روی تابلو بازار دوم فرابورس ایستاد. قیمت این نماد امروز ۳۳۱۲۶ ریال بود که بازدهی ۶۳ درصدی را تاکنون برای سهامدارانش رقم زده است.

 

طبق اطلاعیه فرابورس ایران، ۲۰ آذر ماه هلدینگ سیمان غدیر با نماد سغدیر به روش ترکیبی وارد بازار سهام خواهد شد و در این عرضه اولیه ۱۶۷.۵ میلیون سهم، معادل ۵ درصد از کل سهام سغدیر به روش حراج در بازار دوم فرابورس ایران عرضه خواهد شد. باید دید این نماد هم با مشارکت سهامداران بدلیل بازدهی بالای آن ها روبروست یا خیر ؟

 

منبع: نبض بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل