بازدید 36494

بنلی 249S، گزینه‌ای جذاب در بازار موتورسیکلت

وقتی پای زبان بصری به میان کشیده می‌شود، بنلی 249S حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در این محصول جسارت به معنی واقعی کلمه لحاظ شده است. اولین چیزی که در نگاه نخست چشم بیننده را به خود می‌دوزد چراغ‌ها فضایی آن است.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲ 29 November 2021

بنلی 249S، گزینه‌ای جذاب در بازار موتورسیکلت

ورود بنلی به بازار موتورسیکلت کشور، با غافلگیری تمام علاقه‌مندان همراه شد. در حالی که طی سال‌های اخیر مشتریان برای خرید موتورسیکلت اغلب با محصولات چینی، هندی و تایوانی مواجه بودند، بنلی آمد و رنگ و لعاب بازار را تغییر داد. این شرکت ایتالیایی به‌ویژه با خانواده TNT خود توانست جوانانی که مدل‌های اسپرت با قیمت مناسب پیدا نمی‌کردند را هم راضی کند. امروز سراغ یکی جذاب‌ترین مدل‌های این خانواده به اسم 249S رفته‌ایم.

اگر اخبار روز موتورسیکلت را دنبال کنید، حتما می‌دانید که مهارت اصلی بنلی ساخت نیکدهای اسپرت-شهری است. این توانایی را پیش‌تر روی مدل موفق Leoncino دیده بودیم. شرکت با استفاده از مفاهیم لئونچینو طرح تکامل یافته‌ای با نام 249S را تولید کرد که از همه نظر سرآمد است. بنلی هنر خود را در توسعه محصولات 250 سی‌سی نشان داده است. حتی کار را تا جایی پیش برده که بر حسب نیاز مشتریان روی برخی مدل‌ها سراغ آرایش تک سیلندر هم رفته است. این باعث شده با اعتماد به نفس بیشتری نسخه جدیدتری از 249S را راهی بازار کند. مدلی که سال 98 راهی بازار ایران شد و به آن نیوفیس می‌گویند.

بررسی طراحی

وقتی پای زبان بصری به میان کشیده می‌شود، بنلی 249S حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در این محصول جسارت به معنی واقعی کلمه لحاظ شده است. اولین چیزی که در نگاه نخست چشم بیننده را به خود می‌دوزد چراغ‌ها فضایی آن است. کاسه‌ای تیز و عمومی که با یک ردیف زیبای LED نور روز پوشانده شده است. پروژکتور اصلی با مغزی دایره‌ای ترکیب بسیار چشم‌نواز را شکل داده است؛ مانند هر نیکد دیگری، عریان بودن شاسی، فنربندی، رادیاتور و البته بلوک موتور حس اعتماد به نفس عجیبی را القا می‌کند. اگر وسپا یکی از بهترین رنگ‌بندی‌ها را در دنیای اسکوترها فراهم می‌کند، باید اعتراف کرد که بنلی نیز چنین قابلیتی را در دنیای نیکدها دارد.

برخلاف بسیاری از مدل‌های موجود، طراحی قسمتی انتهایی این موتور نیز حساب‌شده است. حالت اگزوز 249S را کمتر می‌توان روی محصول دیگری مشاهده کرد. ریزه‌کاری‌های مربوط به انتهای صندلی عقب و چراغ خطر هم حکایت از فلسفه وسواسی ایتالیایی‌ها دارد. آنچه از نگاه جانبی متوجه می‌شویم، باک سوخت عضلانی و حجیم آن است که هماهنگی معناداری با بدنه تنومند آن دارد. در آخر امضا بنلی را می‌توان روی صفحه کیلومتر دیجیتالی این محصل مشاهده کرد که درون فریم دوست‌داشتنی نامتقارن تعبیه شده است.

بنلی 249S، گزینه‌ای جذاب در بازار موتورسیکلت

بررسی مشخصات فنی

حدس زدن حجم دقیق پیشرانه این موتور کار چندان سختی نیست. داریم درباره قوای محرکه‌ای 249 سی‌سی دو سیلندر موازی حرف می‌زنیم که به لطف 8 سوپاپ خود می‌تواند 31.5 اسب‌بخار نیرو را در 11000 دور در دقیقه تولید کند. این در حالی است که گشتاور 21.2 نیوتن‌متری آن نیز در 9000 دور در دقیقه به اوج خودش می‌رسد. نسبت تراکم 12 به یک برای چنین پیشرانه‌ای حقیقتاً عالی است. تمام پکیج مربوط به سیستم سوخت‌رسانی 249S به صورت برقی طراحی شده است. از انژکتور EFI گرفته تا تحریک احتراق توسط ECU. بنلی فوق برای روغن‌کاری این سازه درشت‌اندام سراغ تکنیک ترکیبی آب و روغن رفته است. با این حال باید اعتراف کرد که یکی از ایرادهای اصلی این موتور داغ کردن بیش از حد آن است. اگرچه گفته می‌شود نسخه‌های بعد از سال 98 در این زمینه اصلاح شده‌اند. تجربه متفاوت و هیجان‌انگیز جعبه‌دنده 6 سرعته این محصول را می‌توان به وضوح نسبت به سایر اسپرت‌های بازار تجربه کرد.

بنلی 249S ابداً موتورسیکلت کوچکی نیست. طول، عرض و ارتفاع 213، 80 و 112 سانتی‌متری آن نشان می‌دهد که با یک نیکد میان‌رده و قدبلند روبرو هستیم. چراکه ارتفاع سطح زمین تا زین آن 76 سانتی‌متر می‌شود. موتورسیکلتی که فاصله بین مرکز چرخ‌های عقب و جلوی آن 141 سانتی‌متر و فاصله کف آن از سطح زمین 18 سانتی‌متر باشد، می‌تواند تا حدودی قابلیت‌های خارج جاده‌ای نیز از خود نشان بدهد. البته نباید با توجه به ساختار تلکسوپی تعلیق جلو و روغنی تعلیق عقب، فشار بیش از حد روی آن وارد کرد. بد نیست بدانید وزن خالص این محصول 183 کیلوگرم و حجم باک آن 16 لیتر است. مصرف سوخت 4.1 لیتری تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های مشتری‌پسند 249S است.

یک دیسک ترمز ۲۸۰ میلی‌متری با کالیپر ۴ پیستونه در چرخ جلو و یک دیسک ترمز ۲۴۰ میلی‌متری با کالیپر تک پیستونه در چرخ عقب آن وظیفه ترمزگیری و مهار قدرت خروجی پیشرانه را بر عهده دارند. ولی ای کاش شرکت روی آن فناوری ABS نیز نصب می‌کرد.

بنلی 249S، گزینه‌ای جذاب در بازار موتورسیکلت

نظر نهایی

با توجه به اینکه بنلی توسط Qianjiang چین خریداری شده و کیانژیانگ نیز شاخه موتورسیکلت‌های خود را از طریق برند Keeway پیش می‌برد، مدل 249S را خیلی هم نمی‌توان یک ایتالیایی اصیل به حساب آورد. با این حال هنوز هم رگ و ریشه اروپایی در این محصول دیده می‌شود. به اضافه اینکه همکاری با شرکت چینی برای بنلی کاهش قیمت را به ارمغان آورده است. به همین خاطر چنین مشخصاتی روی یک مدل ژاپنی برای خریدار چیزی حدود 3 برابر بیشتر هزینه خواهد داشت.

خریداران حرفه‌ای کافی است تنها گشت و گذار کوتاهی با 249S داشته باشند تا اول از همه شیفته صدای حیرت‌انگیز آن شوند و سپس نیز از سرعت و هندلینگ آن نیز شگفت‌زده شوند. نکته مهمی که خریداران این موتور باید در نظر بگیرند آن است که در صورت پر بودن باک بنزین، وزن نهایی به حدود 200 کیلوگرم می‌رسد. در این صورت کنترل آن برای افرادی که پیش از این تجربه چنین محصولاتی را نداشتند به ویژه افراد کوتاه قامت و سبک‌وزن، کمی سخت است.

بنلی 249S یک موتورسیکلت با پایداری قابل قبول، شتاب و عملکرد فنی متمایز است که در سرعت‌های بالا، در صورت استفاده از لاستیک‌های اصل پایداری مناسبی داشته و لغزش زیادی در آن ایجاد نمی‌شود؛ اما گفته می‌شود که در مدل‌های جدیدتر به دلیل تغییر لاستیک‌ها میزان خطر سر خوردن و لغزش در سرعت بالا حین عبور از پیچ‌ها افزایش یافته است.

با توجه به اقبال گسترده موتورسیکلت‌های باجاج پالس NS و RS بسیاری از مدل‌های موجود در بازار با این هندی‌ها مقایسه می‌شوند. در حالی که باید کلاس طراحی و ساختار پیشرانه را نیز لحاظ کرد. با این حال نمی‌توان از بحث قیمت بالا و کمبود قطعات آن حرفی به میان نیاورد، هرچند خرید موتورسیکلت اقساطی می‌تواند کمکی بزرگ برای علاقمندانش باشد. از سوی تجربه نشان داده است مدل‌های نیکد اغلب استهلاک بالاتری نسبت به نسخه‌های استریت دارند. به‌عنوان آخرین کلام باید بگوییم تجربه ورود این مدل از سال 96 در بازار ایران نشان داده است که هزینه‌های نگهداری‌اش کمی برای مشتریان معمولی بالا است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار