بازدید 10295
۵
کیوسک بین الملل تابناک

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس/ ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان/ آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین/ ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس، ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان، آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین، ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه و آغاز تور اروپایی وزیر خارجه اسرائیل همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۹۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹ 28 November 2021

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس/ ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان/ آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین/ ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه

کیوسک بین الملل تابناک: تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس، ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان، آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین، ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه و آغاز تور اروپایی وزیر خارجه اسرائیل همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس

سفیر روسیه در آمریکا گفت که ۲۷ دیپلمات دیگر روس به همراه خانواده‌هایشان از آمریکا اخراج شده و ۳۰ ژانویه این کشور را ترک خواهند کرد.

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس/ ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان/ آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین/ ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده  روز یکشنبه گفت: «دیپلمات‌های ما در حال اخراج از آمریکا هستند گروه بزرگی از رفقای من، ۲۷ نفر با خانواده، ما را در ۳۰ ژانویه ترک خواهند کرد. ما با کمبود شدید کارکنان مواجه هستیم.»

روسیه پیشتر گفته بود که از سال ۲۰۱۶ که روابط بین دو کشور وخیم‌تر شده و بیش از ۱۰۰ دیپلمات این کشور با خانواده‌هایشان مجبور به ترک ایالات متحده شده اند. به گفته «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه، تا ۲۹ اکتبر، نزدیک به ۲۰۰ دیپلمات روس از جمله کارکنان هیائت روسیه در سازمان ملل هنوز در مشاغل خود در ایالات متحده هستند.

 دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که کارکنان ایالات متحده در روسیه پس از یک سری اخراج‌ها و محدودیت‌ها از ۱۲۰۰ نفر در اوایل سال ۲۰۱۷ به ۱۲۰ نفر کاهش یافته است. سفارت ایالات متحده در مسکو در سال جاری رسیدگی به ویزای غیر دیپلماتیک را متوقف کرد.

این در حالی است که منابع خبری شنبه گزارش دادند که آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل اوضاع پیرامون اوکراین است. به گفته منابع آگاه، مقام‌های آمریکایی و انگلیسی در حال کار بر روی تحریم تجار سرشناس نزدیک به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه هستند. این اقدامات ممکن است شامل محدود کردن دسترسی این تجار قدرتمند روس به روادید و مستر کارت و همچنین محدودیت سفر به انگلیس و اروپا برای آنها و خانواده‌هایشان باشد.

به گفته «آندریا کندال تیلور»، کارشناس ارشد و مدیر اندیشکده «امنیت جدید آمریکا»، مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اکنون در اروپا در تلاش هستند تا بسته هماهنگی از اقدامات علیه روسیه را تدوین کنند.

تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه، شرکت‌های نفت و گاز و بدهی‌های دولتی نیز مورد بحث قرار گرفته است.

منابع آگاه گفتند که واشنگتن در حالیکه تحریم‌های جدید را آماده می‌کند، همچنان در تلاش برای مذاکره با کرملین از طریق مسیرهای دیپلماتیک است. در عین حال، امکان کمک نظامی اضافی به کی‌یف، علاوه بر کمک ۴۰۰ میلیون دلاری مورد توافق، همچنان باز است هرچند که مقام‌های ایالات متحده بیم دارند که این امر منجر به تشدید اوضاع شود.

«کارن دونفرید» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفت، ایالات متحده هیچگونه اقدامی را در پاسخ به فعالیت نظامی غیر معمول روسیه در مرز با اوکراین رد نمی‌کند. وی گفت: «یک ابزار وجود دارد که شامل طیف وسیعی از گزینه‌هاست.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی افزود که این موضوع در نشست آتی وزرای خارجه کشورهای ناتو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو درخصوص تکرار اشتباهات دولت‌های قبلی توسط «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور هشدار داده است.

از سویی دیگر مسکو به واشنگتن هشدار داده که تحویل تسلیحات مرگبار به اوکراین، امید برای رسیدن به صلح در دونباس را کمرنگ می‌کند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اخیراً در این‌باره گفت: «تشدید تنش کاملاً مشهود است. تلاش‌هایی برای ایجاد شرایط تحریک‌آمیز صورت می‌گیر تا به نحوی شبه‌نظامیان و احتمالاً روسیه را به یک نوعی از استفاده از نیروی نظامی درگیر کنند.»

دولت آمریکا به بهانه به افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه و تقویت قدرت تدافعی و رزمی اوکراین، اعلام کرده که کمک ۶۰ میلیون دلاری به این کشور ارائه می‌دهد.  یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که این کمک‌ها شامل سامانه‌های ضد خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود.

ایالات متحده بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقوع درگیری‌ها در منطقه خودمختار دونباس در شرق اوکراین، به بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای کی‌یف تبدیل شده است.

ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که نیروی هوایی آن امروز (یکشنبه) به ۲۷ هواپیمای چینی وارد شده به منطقه دفاع هوایی تایوان، هشدار داد.

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس/ ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان/ آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین/ ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه 

به گزارش رویترز، این وزارتخانه اعلام کرد: جدیدترین مأموریت چین شامل ۱۸ جت جنگنده به اضافه ۵ بمب‌افکن H-۶ با قابلیت حمل اتمی و همچنین یک هواپیمای سوخت‌گیری هوایی Y-۲۰ بود.

بر اساس نقشه‌ای که این وزارتخانه ارائه کرد، بمب‌افکن‌ها و شش جنگنده به سمت جنوب تایوان به کانال باشی که این جزیره را از فیلیپین جدا می‌کند، رفتند و سپس به اقیانوس آرام رفتند و به چین بازگشتند.

طبق این گزارش، این هواپیماها با هواپیمای سوخت‌رسان همراه بودند که نشان می‌دهد چین به جنگنده‌های کوتاه‌برد در داخل پرواز سوخت‌گیری کرده است.

وزارت دفاع تایوان افزود هواپیماهای جنگی را برای هشدار دادن و دور کردن هواپیماهای چینی فرستاد و در عین حال سیستم‌های موشکی برای نظارت بر آن‌ها مستقر شد.

به نوشته رویترز، هیچ اظهارنظر فوری از سوی چین که در گذشته گفته چنین اقداماتی، تمریناتی با هدف حفاظت از حاکمیت این کشور است، وجود نداشته است.

طبق این گزارش، رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین نشست سه‌روزه‌ای را با مقامات ارشد نظامی این کشور برگزار کرد که روز یکشنبه به پایان رسید. شی در این نشست بر نیاز به مدرن‌سازی ارتش چین برای پیروزی در جنگ‌ها تاکید کرد.

وزارت دفاع تایوان روز جمعه هم گفته بود که هشت هواپیمای جنگی چین از جمله دو بمب‌افکن قادر به حمل بمب اتمی وارد حریم دفاع هوایی تایوان شدند.

پیش‌تر در اقدامی تحریک‌آمیز، گروهی پنج نفره از قانون‌گذاران آمریکایی برای دومین بار طی یک ماه وارد تایوان شدند.

این هیأت در دیدار با «تسای اینگ وِن» رئیس‌جمهور تایوان، از این جزیره به عنوان «نیروی خیر» در جهان تمجید کرد و گفت که در دوران ریاست وی روابط با آمریکا پربارتر از چند دهه گذشته بود.

هم‌زمان با دیدار تحریک‌آمیز چند قانون‌گذار آمریکایی با مقامات تایوان، ارتش آزادی‌بخش چین گشت آمادگی رزمی برگزار کرد.

سخنگوی فرماندهی حوزه شرق ارتش چین روز شنبه با تأکید بر ضرورت انجام این مأموریت گفت، تایوان بخشی از چین است و محافظت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی آن «وظیفه مقدس» ارتش چین است.

این مقام چینی افزود، فرماندهی شرق همچنان هوشیاری خود را در برابر «مداخلات» نیروهای خارجی و اقدامات جدایی‌طلبان حفظ می‌کند.

حمایت‌های آمریکا و کشورهای غربی از استقلال تایوان و ارسال تجهیزات نظامی به این جزیره، با واکنش تند چین مواجه شده است. 

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنجشنبه با بیان اینکه هیچ جایی برای سازش در مورد تایوان وجود ندارد، تاکید کرد واشنگتن نباید در این موضوع توهم داشته باشد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است.

این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است، رایزنی های دیپلماتیک خود در حاشیه این نشست را از امروز آغاز می کند.

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس/ ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان/ آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین/ ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه

محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد نهادهای بین المللی در وین اعلام کرد تیم مذاکراتی بلندپایه تهران به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ، امروز ملاقات های دوجانبه و سه جانبه ای را با هیات های مذاکره کننده چین و روسیه و نیز با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، انجام خواهد داد.

نشست کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر فردا (دوشنبه) به وقت محلی در هتل کوبورگ وین با حضور تمامی هیات‌های اصلی عضوبرجام برگزار خواهد شد.

مذاکره کننده ارشد ایران پیش از انجام این سفر تصریح کرد که لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.

وی در گفت‌وگویی با تاکید بر مواضع ایران برای ادامه مذاکرات وین، هشدار داد که گفت‌وگوها در صورتی که تمام تحریم‌ها لغو نشود؛ با شکست روبرو خواهد شد. به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، هر گونه پیشرفت در مسیر مذاکرات باید با لغو همه تحریم‌های آمریکا همراه باشد و تضمینی مبنی بر اینکه دولت آینده در واشنگتن یک بار دیگر مانند دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از توافق خارج نشود، وجود ندارد.

وی با اشاره به رفتار غیر قانونی واشنگتن در خروج از توافقی که پس از سال‌ها مذاکره به دست آمد، تصریح کرد:دریافت تضمین از طرف دیگر برای عدم خروج از توافق، عدم اعمال و اجرای تحریم‌های جدید و همچنین عدم بازگرداندن تحریم‌های پیشین برای جلوگیری از این احتمال است که بی نظمی سیاسی در آمریکا تاثیر بر رفتار بین المللی این کشور داشته باشد. 

باقری اظهار داشت: متاسفانه، سیاست شکست خورده تداوم فشار حداکثری که در دولت ترامپ آغاز شد، در دستور کار دولت بایدن باقی مانده است و او باید تحریم‌ها را به منظور رها کردن خود از سردرگمی سیاسی و تعقیب سیاست‌های غیر انسانی و شکست خورده دولت ترامپ لغو کند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدام های داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه

نیروهای اشغالگر آمریکا کاروانی جدید متشکل از ۱۰۰ کامیون و خودروی نظامی را وارد پایگاه نظامی غیرقانونی خود در حومه الحسکه در شمال سوریه کردند.

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس/ ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان/ آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین/ ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه

منابع محلی  در شمال سوریه می‌گویند که امروز (یکشنبه) یک کاروان جدید پشتیبانی نظامی اشغالگر آمریکا از عراق وارد اطراف الحسکه در شمال سوریه شده است.

این کاروان متشکل از ۱۰۰ کامیون متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکا حامل تجهیزات و خودروهای نظامی و پشتیبانی است که از عراق و از طریق گذرگاه غیرقانونی «الولید» وارد خاک سوریه شده است.

خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» در این رابطه گزارش داد که مقصد این کاروان پایگاه‌های غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در «الرمیلان» واقع در ۶۸ کیلومتری شهر قامشلی در حومه الحسکه است.

اکثر خاک استان‌های الحسکه، دیر الزور و الرقه که سرشار از منابع انرژی هستند، تحت کنترل عناصر مسلح «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آمریکا قرار دارد.

مقامات سوریه، آمریکا را به قاچاق نفت سوریه و فروش آن در خارج از کشور متهم کرده و این اقدام آمریکا را مصداق محروم کردم ملت سوریه از حق طبیعی خود و نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانستند.

آغاز تور اروپایی وزیر خارجه اسرائیل همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای

در حالیکه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در شهر «وین» در اتریش بعد از ظهر دوشنبه از سرگرفته می‌شود، منابع خبری صهیونیستی از سفر وزیر خارجه این رژیم به فرانسه و انگلیس در این زمینه خبر دادند.

تشدید تنش میان آمریکا و روسیه با اخراج ۲۷ دیپلمات روس/ ورود ۲۷ هواپیمای چینی به حریم هوایی تایوان/ آغاز رایزنی‌های هسته‌ای باقری کنی در وین/ ورود یک کاروان نظامی بزرگ آمریکا از عراق به شمال سوریه

به نوشته وبگاه روزنامه «یدیعوت آحارانوت» «یائیر لاپید» وزیر خارجه (رژیم) اسرائیل روز یکشنبه برای گفت‌وگو با سران فرانسه و انگلیس سفر می‌کند تا در زمینه از سرگرفته شدن مذاکرات‌هسته‌ای ایران و ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای تهران با  سران ارشد این دو کشور رایزنی کند.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز  روز یکشنبه ابراز نگرانی کرد که ایران از کاهش تحریم‌ها در نتیجه مذاکرات وین برخوردار شود.

وی در این خصوص با طرح اتهامات همیشگی و تکراری علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در آستانه مذاکرات روز دوشنبه در وین اتریش، مدعی شد: اسرائیل نگران است که ایران با کاهش تحریم‌ها در مذاکرات مجدد هسته‌ای با قدرت‌های جهانی از پول بادآورده‌ای برخوردار شود، اما به اندازه کافی پروژه‌های دارای پتانسیل ساخت بمب را متوقف نکند.

بنت در اظهارات تلویزیونی به کابینه خود گفت: «بزودی مذاکرات بر سر موضوع هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در وین آغاز می‌شود. اسرائیل از آمادگی برای رفع تحریم‌ها و اجازه روانه شدن میلیاردها (دلار) به ایران در ازای محدودیت‌های راضی‌نکننده در حوزه هسته‌ای بسیار نگران است. این پیامی است که ما به هر شکلی چه به آمریکایی‌ها و چه به دیگر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران می‌دهیم.»

ایران عضو رسمی پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بوده و تاسیسات هسته‌ای ایران از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بازرسی قرار می‌گیرد اما رژیم صهیونیستی تاکنون به این پیمان نپیوسته و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نمی‌دهد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای را فراهم کند.

در همین راستا، قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر فردا (دوشنبه) هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در محل هتل «پله کوبورگ» وین با حضور هیأت‌های اصلی عضو برجام (ایران و گروه ۱+۴) (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برگزار شود. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
بزودی شاهد کاهش قیمت دلار تا 25 تومن خواهیم بود
عراق بر خلاف شعارهای دولتمردانش هم خودش اشغال امریکاییهاست وهم معبری است‌برای تجاوزات امریکا به همسایگان عراق.اگر نه چرا باید کاروانهای نظامی امریکا از عراق وارد سوریه شوند؟
جنگ جهانی خیلی وقته آغاز شده ولی چون ظاهرش شبیه جنگهای قبلی نیست فکر میکنیم خبری نیست.

خدا بخیر بگذرونه
معلوم نیست قدرت های استعماری و تاثیر گذار چه خوابی برای دنیا دیدن !!!!؟؟؟؟؟؟
تیم مداکره برجام به ریاست باقری کنی ،( معاون سابق جلیلی در مداکرات قبل که ۷ قطعنامه بنام کاغذ پاره گرفتند !!!!)

به همراه چهل نفر در وین اطریش مستقر شدند !!!

احتمالا فکر کردند که شاید دعوای فیزیکی در بگیرد !!!!

والا ایشان که بهمراه کیهان شریعتمداری گفتند نتیجه ای نخواهد داشت !!!
تیم مذاکرات باقری کنی ،علیرغم اینکه کیهان شریعتمداری هم

تاکید دارد که نتیجه ای نخواهد گرفت !!!!!

چرا ۴۰ نفر را به وین برده است!!!!!!؟؟؟؟؟

ایا ایشان فکر کرده اند که برای کتک کاری می روند !!؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر