بازدید 3307

شمار مسمومیت گازی در کردستان در سال جاری

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان ۴۴ نفر با گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شده‌اند که از این تعداد یک مورد منجر به فوت شده است.
کد خبر: ۱۰۸۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴ 23 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، پیرا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مونوکسید کربن یا همان قاتل خاموشی که آرام و بی صدا جان می‌گیرد، گازی بی رنگ و بی بو است که در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود و سالانه جان صدها نفر را می‌گیرد. این گاز به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) افراد زیادی را به علت مسمومیت با مشکلات جدی روبه رو می‌سازد.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مورد مسمومیت و علائم آن عنوان کرد: علایم مسمومیت با مونوکسید کربن شامل سر درد و ضعف، سرگیجه، بی قراری، تهوع، استفراغ، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها است.

پیرا افزود: علایم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بسیار شبیه به آنفلوانزاست که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز Co و برخی راهکارهای پیشگیری از مسمومیت و مرگ با مونوکسید کربن گفت: از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنید و از نصب وسایل گازسوز بدون دودکش اجتناب کنید.

این مقام مسئول با بیان اینکه قبل از استفاده از وسایل گرمایشی دودکش را کنترل کنید و از باز بودن مسیر آن اطمینان حاصل کنید، بیان کرد: روزنه‌های دودکش را با فویل‌های آلومینیومی یا روش‌های مناسب دیگر مسدود کنید.

وی ساده‌ترین راه برای کنترل دودکش لمس کردن آن در هنگام روشن بودن بخاری عنوان کرد و گفت: در صورتی که دودکش سرد باشد هواکشی و خروج دود صورت نمی‌گیرد هر چند وقت یک‌بار، دودکش‌ها و وسایل گرمایشی یا پخت‌وپز را توسط افراد مجرب و آگاه کنترل کنید.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: محل اتصالات دودکش نیز باید محکم باشد تا دود کش از جای خود بیرون نیاید، دودکش‌های بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص باشند و حداقل ۷۵ سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.

پیرا ادامه داد: رنگ شعله وسایل گرمایشی یا پخت‌وپز باید آبی باشد، در غیر این صورت نشانه وجود نقص در وسیله (بخاری با شعله زرد و یا نارنجی بسوزد)، سیستم سوخت‌رسانی یا کمبود اکسیژن در محیط است در این گونه مواقع نسبت به تعمیر و سرویس وسیله اقدام کنید.

وی با بیان اینکه در فصل زمستان همه روزنه‌های جریان هوا را در منزل به خصوص در اتاق خواب یا محیط کار مسدود نکنید در صورت امکان از یک شناساگر گاز منو اکسید کربن در منزل استفاده کنید، افزود: این وسیله به محض انتشار گاز منو اکسید کربن در فضای منزل با صدای زنگ شما را مطلع می‌کند و از خطر نجات می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی، نصب آبگرمکن در حمام سوزاندن چوب یا ذغال درون خانه، چادر و محیط سربسته خودداری کنید و اتومبیل خود را در پارکینگ در بسته به مدت طولانی روشن نگه ندارید.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: از روش کف و صابون در ناحیه اتصال شلنگ‌ها به وسیله گرمازا جهت اطمینان استفاده کنید و نحوه استفاده از وسایل گرمازا را بر اساس اقتضاء سن فرزندانتان، به آن‌ها بیاموزید.

پیرا با اشاره به کمک‌های اولیه در مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اظهار کرد: خیلی فوری مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کنید، کمربند و یقه مصدوم را شل کنید و راه هوایی را باز نگه دارید، سریعا با اورژانس (۱۱۵) و در صورت نیاز آتش نشانی (۱۲۵) تماس بگیرید، در صورت توان احیاء قلبی ریوی را آغاز کنید، وسیله گرمازا را خاموش و در و پنجره‌ها را باز کنید.

شایع‌ترین علل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن وی شایع‌ترین علل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را چک‌نکردن وضعیت دودکش (سلامت دودکش و مکش مناسب) قبل از نصب و راه‌اندازی بخاری و شومینه برشمرد و گفت: لانه‌سازی پرندگان روی خروجی دودکش، یا مسدودشدن با زباله و نخاله‌های ساختمانی، محکم نبودن یا چفت نبودن اجزای دودکش (لوله‌ها و زانویی‌ها)، ضربه خوردن و جداشدن لوله‌های دودکش یا زانویی از وسیله حرارتی یا دریچه دودکش دیوار (در اثر برخورد افراد، بازی بچه ها، برخورد جاروبرقی یا ...) و عدم دقت در اتصال و ایمن‌سازی دودکش از دیگر موارد است.

این مقام مسئول، دودکش‌های کم‌ارتفاع بیرون‌زده از پنجره‌ها و دیوارها و رها شده در بالکن یا نمای ساختمان، بدون ارتفاع مناسب، بدون عایق و بدون کلاهک H و موثر در ایجاد پدیده مکش معکوس را خطرناک عنوان کرد و گفت: بستن تمام منافذ و راه‌های ورود هوای تازه حتی دریچه‌های تعبیه شده برای تامین هوا، کاهش سطح اکسیژن، بدسوزی، تولید و انتشار CO، مختل شدن کارکرد دودکش و حتی موثر در ایجاد پدیده مکش معکوس از جمله موارد خطرناکی است که باید بررسی شود.

پیرا تاکید کرد: استفاده از ذغال، اجاق خوراک‌پزی یا چند شعله اجاق‌گاز و حتی بخاری (بدون اتصال دودکش) برای گرمایش خانه یا محل کار یا استفاده از بخاری بدون دودکش در فضای کوچک و بسته خودداری کنید.

وی در خصوص گازگرفتگی با قراردادن دودکش بخاری در ظرف آب هشدار داد و افزود: گاز نصب آبگرمکن در داخل حمام یا رختکن و یا گرم کردن حمام با بخاری، چراغ، پیک‌نیک یا اجاق خوراک‌پزی، یا عبور دودکش از فضای داخل یا سقف کاذب حمام و عدم مکش مناسب دودکش موتورخانه و پس‌زدن دودکش و انتشار محصولات احتراق و گاز CO از طریق رایزرها و راه‌پله‌ها به کل طبقات ساختمان خودداری کنید.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه گازگرفتگی در فضای بسته و کوچک چادرهای مسافرتی با اجاق پیک‌نیک، اجاق خوراک‌پزی و حتی ذغال نیز هشدار داد.

پیرا در خصوص آمار مرگ و مسمومیت ناشی از قاتل خاموش در کردستان خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ نفر با گاز منوکسید کربن در این استان دچار مسمومیت شده‌اند که از این تعداد یک نفر منجر به فوت شده است.

وی در پایان یادآور شد: با کمی احتیاط می‌توان از مسمومیت و مرگ با مونوکسیدکربن جلوگیری کرد، پس بهتر است برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده نکات ایمنی را در فصل سرد سال رعایت و از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر