بازدید 36424
۶
کیوسک بین الملل تابناک

آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین/ حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق/ رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه/ گفت‌وگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه

آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین، حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق، رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه، گفت‌وگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه و سفر مخفیانه رئیس امنیت داخلی اسرائیل به اردن، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸ 21 November 2021

آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین/ حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق/ رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه/ گفتگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه

کیوسک بین الملل تابناک: آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین، حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق، رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه، گفت‌وگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه و سفر مخفیانه رئیس امنیت داخلی اسرائیل به اردن، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین

رئیس سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین در مصاحبه اختصاصی با وبگاه «میلیتری تایمز» مدعی شد، روسیه بیش از ۹۲۰۰۰ نظامی اطراف مرزهای اوکراین مستقر کرده و در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه است.

ژنرال «کایرلو بودانوف» صبح شنبه در توضیح این ادعا گفت: چنین حمله‌ای احتمالاً شامل حملات هوایی، توپخانه‌ای و زرهی و به دنبال آن حملات هوایی در شرق، حملات آبی خاکی در «اودسا» و «ماریوپول» و تهاجم کوچکتر از طریق کشور همسایه بلاروس خواهد بود؛ برای مثال، رزمایش بزرگ نظامی «زاپاد ۲۱» روسیه در اوایل سال جاری ثابت کرد که آن‌ها می‌توانند بیش از ۳۵۰۰ نیروی هوابرد و عملیات ویژه را همزمان فرود آوردند.

بودانوف همچنین ادعا کرد حمله‌ای که روسیه تدارک می‌بیند، بسیار ویرانگرتر از چیزی است که در درگیری‌ سال ۲۰۱۴ آغاز شد و حدود ۱۴۰۰۰ اوکراینی کشته شدند.

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع جدید اوکراین، روز جمعه در گفت‌وگو با «واشنگتن پست» گفته بود که مشخص نیست «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تصمیم به حمله گرفته است یا خیر!

بودانوف در ادامه ادعاهای بی‌اساسش به میلیتری تایمز گفت اما روسیه در حال ایجاد ظرفیت برای انجام این کار است و سطح نیروها و سیستم‌های تسلیحاتی را در کریمه افزایش می‌دهد و سیستم‌هایی مانند سامانه‌های موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد «اسکندر» و سایر تسلیحات را در نقاط دیگر نزدیک مرز نصب می‌کند.

او سپس این نظر را که شرایط آب و هوایی سخت در آن زمان از سال روس‌ها را از حمله منصرف می‌کند، مورد تمسخر قرار داد و گفت: این برای ما و روس‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مقام اوکراینی افزود: با این حال، چنین حمله‌ای ابتدا به دنبال یکسری عملیات روانی در حالِ انجام خواهد بود که با هدف بی‌ثبات کردن اوکراین و تضعیف توانایی آن برای جنگ طراحی شده است. آن‌ها می‌خواهند با اعتراضات و جلساتی که نشان می‌دهد مردم مخالف دولت هستند، ناآرامی ایجاد کنند.

آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین/ حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق/ رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه/ گفتگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه

به ادعای وی، این تلاش‌ها شامل تظاهرات مداوم علیه واکسیناسیون کروناست که توسط روسیه سازماندهی شده که همچنین در تلاش برای برانگیختن ناآرامی‌های مربوط به اقتصاد و تامین انرژی است.

بودانوف گفت که از عملیات روانی روسیه برای نشان دادن اینکه مقامات اوکراین به مردم خیانت می‌کنند، استفاده می‌شود.

این مقام نظامی اوکراینی سپس درگیری مرزی جاری بین لهستان و بلاروس را هم به این موضوع مرتبط دانست و مدعی شد که بخشی از این تلاش است.

بودانوف در ادامه اتهام‌زنی علیه روسیه، ادعا کرد: آن‌ها می‌خواهند وضعیت داخل کشور را بیش از پیش خطرناک‌تر و سخت‌تر و شرایطی ایجاد کنند که مجبور شویم دولت را تغییر دهیم. اگر آن‌ها نتوانند این کار را انجام دهند، نیروهای نظامی کار خود را انجام خواهند داد.

به ادعای وی، ارزیابی‌های اطلاعاتی ایالات متحده و اوکراین در مورد زمان حمله روسیه بسیار مشابه است.

به نوشته میلیتری تایمز، سفارت روسیه روز شنبه به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد. پنتاگون هم روز شنبه از اظهارنظر درباره ارزیابی‌های بودانوف در خصوص زمان و ماهیت هرگونه حمله احتمالی روسیه خودداری و به اظهارات چهارشنبه و پنجشنبه «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده اشاره کرد.

آستین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنان شاهد «رفتار نگران‌کننده از سوی روسیه» است.

او گفت: ما دقیقاً مطمئن نیستیم که آقای پوتین چه تصمیمی دارد. اما این تحرکات قطعاً توجه ما را به خود جلب کرده است. آستین همچنین ادعا کرد «حمایت ما از تمامیت ارضی حاکمیت اوکراین تزلزل‌ناپذیر است.»

وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با همتای اوکراینی در روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده به پیشبرد اولویت مشترک خود برای مقابله با تجاوز روسیه و تعمیق همکاری خود در زمینه‌هایی مانند امنیت دریای سیاه، دفاع سایبری و اشتراک اطلاعات ادامه خواهد داد.

بودانوف گفت که در حالت ایده‌آل، ایالات متحده از طریق کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین و افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی، از جمله تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و توقیف و مسدود کردن حساب‌های بانکی روسیه به جلوگیری از هرگونه تهاجم مسکو کمک خواهد کرد.

بودانوف گفت، علاوه بر کمک‌های ایالات متحده که قبلاً وعده داده و تحویل داده شده است، از جمله قایق‌های گشتی Mark VI، سیستم‌های ضد زره Javelin و سیستم‌های رادار ضد آتش سبک AN/TPQ-۵۳، اوکراین به دنبال سامانه‌های دفاع هوایی، موشکی و پهپادی اضافی و دستگاه‌های پارازیت الکترونیکی است و باتری‌های موشک پاتریوت و سیستم‌های ضد موشک، توپخانه و خمپاره در فهرست تقاضای اوکراین هستند.

مقامات نظامی اوکراین پیش از این به این وبگاه خبری گفتند که استفاده از سیستم‌های AN/TPQ-۵۳ نتیجه‌بخش بوده است. بودانوف گفت که سامانه‌های جاولین علیه نیروهای روسیه نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این پهپادها، همراه با پهپادهای ساخت ترکیه که علیه نیروهای جدایی‌طلب همسو با روسیه استفاده می‌شوند، دارای ارزش بازدارندگی روانی قابل توجهی هستند که باعث می‌شود، روس ها در خصوص حمله تجدیدنظر کنند.

وی علیرغم این ادعاها، با بیان این که اوکراین به کمک بیشتری از آمریکا نیاز دارد، اظهار داشت: «فکر می‌کنم در حال حاضر برای ما کافی نیست. ما نیاز بیشتری داریم. هیچ کشوری به جز اوکراین جنگ علنی با روسیه ندارد و ما هفت سال است که داریم. به همین دلیل مطمئن هستیم که ایالات متحده باید هر چیزی را که قبلاً به دست نیاورده‌ایم به ما بدهد و همین الان زمان مناسب برای این کار است، چون بعد از آن ممکن است خیلی دیر شود.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه گفت: «ما نگرانی واقعی درباره فعالیت نظامی غیرعادی روسیه در مرز با اوکراین داریم. ما نگرانی‌های واقعی درباره نحوه گفتاری که از روسیه می‌شنویم و شاهد آن هستیم و همچنین در رسانه‌های اجتماعی داریم.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که نگرانی‌های این کشور به صورت گسترده با متحدان آمریکایی به اشتراک گذاشته شده اما از بیان این موضوع که آیا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که مسکو به دنبال حمله به اوکراین بوده، خودداری کرد.

آمریکا و ائتلاف ناتو در بهار سال جاری هم اتهامات مشابهی را علیه روسیه مطرح کردند. طرف‌های غربی در آن زمان مدعی شده بودند روسیه نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی نظامی و تجهیزات نظامی نظیر تانک و جنگنده را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است.

با این حال، وزارت دفاع روسیه هفته پیش ضمن اشاره به رهگیری شش فروند از هواپیماهای ائتلاف ناتو بر فراز دریای سیاه، گفت فعالیت‌‌های نظامی آمریکا ثبات این منطقه را تهدید می‌کند.

حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق

رسانه‌ها بامداد یکشنبه گزارش دادند که جنگنده‌ بمب‌افکن‌های ترکیه مواضعی در شمال عراق را بمباران کردند.

به گزارش پایگاه خبری شفق نیوز، شاهدان عینی در این باره اعلام کردند که جنگنده‌های ترکیه‌ای اطراف روستایی در شمال استان دهوک در منطقه کردستان عراق را هدف قرار دادند.

به گزارش این شاهدان، هواپیماهای ترکیه‌ای با ۱۴ موشک مناطق اطراف روستای "هرور" در منطقه پروازی بالا از توابع ناحیه "کانی ماسی" از شهرستان العمادیه را هدف قرار دادند.

براساس گزارش منتشر شده، این حملات خسارات‌ مادی به زمین‌های کشاورزی کشاورزان و جنگل‌های اطراف روستای مذکور وارد کرده است.

دولت ترکیه البته اعلام کرده است که پیکارجویان حزب کردستان (پ.ک.ک) که در نوار مرزی میان منطقه کردستان عراق و ترکیه فعال هستند را هدف قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری عراقی «شفق»، جنگنده‌های ترکیه بامداد یکشنبه به شدت اطراف روستای «حور» در منطقه «عمادیه» در شمال دهوک را بمباران کردند.

آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین/ حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق/ رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه/ گفتگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه

ترکیه، پ. ک.ک. را گروه تروریستی می‌شناسد که از سال ۱۹۸۴ میلادی، تاکنون همواره علیه این کشور دست به اقدامات تروریستی و ضدامنیتی زده و حتی در مقاطعی که آتش‌بس اعلام شده بود، باز هم در سودای جدایی‌خواهی و استقلال‌طلبی بوده است.

ارتش ترکیه در شمال عراق آن‌قدر عملیات و حملات متعددی را با اسامی مختلف انجام داده است که یادآوری اسم این عملیات‌ها، روز به روز دشوارتر می‌شود.

به تازگی در مناطقی در نزدیک آمیدی، متینا و حوزه‌های جغرافیایی نزدیک به دهوک در اقلیم کردستان عراق، حملاتی صورت گرفته است که وزارت دفاع ترکیه این حملات را به پنجه رعد و پنجه ـ صاعقه نام‌گذاری کرده است.

رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه

منابع خبری از برگزاری رزمایش بزرگ هوایی هند و فرانسه و شروع به روزرسانی ناوگان جنگنده‌های «رافال» نیروی هوایی هند خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، نیروهای هوایی هند و فرانسه روز یکشنبه یک رزمایش بزرگ هوایی را با مشارکت انواع جنگنده‌ها به اجرا گذاشتند. نیروی هوایی هند در این رزمایش جنگنده‌های «سوخو-۳۰»، «جاگوار» و نیروی هوایی فرانسه نیز جنگنده‌های «میراژ-۲۰۰۰» و رافال خود را در این رزمایش بزرگ به پرواز درآورد.

از سوی دیگر، رسانه‌های هندی از آغاز به‌روزرسانی ناوگان جنگنده‌های رافال هند خبر دادند. به نوشته وبگاه شبکه خبری «ان دی تی وی» نیروی هوایی هند با دریافت ۳۰ فروند هواپیمای جنگی رافال از فرانسه، از ژانویه ۲۰۲۲ به‌روزرسانی ناوگان جنگنده‌های فرانسوی خود را با پیشرفت‌های ویژه هند آغاز خواهد کرد.

منابع آگاه دولت هند گفتند که یک تیم سطح بالا از افسران نیروی هوایی هند در فرانسه برای ارزیابی عملکرد این هواپیما در یک پایگاه هوایی مستقر هستند. این هواپیما به تمام درخواست‌های هند مجهز شده است. پس از تایید و پذیرش این جنگنده‌ها از سوی افسران ارتش هند، ارتقای ناوگان رافال از ژانویه سال آینده آغاز می‌شود. هند در حال حاضر حدود سی  فروند از این هواپیماها را دریافت کرده است و سه فروند دیگر نیز در ۷ تا ۸ دسامبر وارد کشور خواهند شد.

آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین/ حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق/ رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه/ گفتگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه

طبق برنامه قرارداد هر ماه، ۳ تا ۴ رافال هندی به استانداردهای جدید ارتقا می‌یابد. به روز رسانی این هواپیما در ایستگاه نیروی هوایی «آمبالا» در هند انجام خواهد شد. نیروی هوایی هند نیز پس از آموزش پرسنل خود در فرانسه، آموزش خلبانان خود را بر روی هواپیما در داخل کشور آغاز کرده است. هند اکنون در حال برنامه ریزی برای دستیابی به ۱۱۴ هواپیمای جنگنده چند منظوره رافال است.

نیروی هوایی هند در تقابل با جنگنده‌های پیشرفته نیروی هوایی چین از جمله «جی-۲۰» قصد تقویت خود را دارد.

گفت‌وگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران امروز یکشنبه در پیامی توییتری به تماس تلفنی خود با معاونان وزرای خارجه روسیه و چین در ارتباط با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام اشاره کرد.

نماینده آمریکا در امور ایران بدون اشاره به خروج کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ میلادی در این خصوص نوشت: همانطور که در تلکنفرانسی که با حضور «ژائوژو ما» (معاون وزیر خارجه چین) و سرگئی ریابکوف (معاون وزیر خارجه روسیه) برگزار شد، باید با یکدیگر کار کنیم تا به طور مشترک راه حل دیپلماتیک موفقی از طریق پایبندی متقابل به برجام را به پیش ببریم.

ایران اخیراً با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در شهر وین، موافقت کرده است؛ حال آنکه تاکید می‌کند که هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست، بلکه حصول توافقی ملموس و احترام به منافع متقابل است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: در تماس تلفنی با آقای انریکه مو را، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

تهران تأکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد؛ اما علیرغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ یکجانبه از این توافق خارج شد.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما با کارشکنی‌های طرف غربی، پاره‌ای اختلافات همچنان باقی است.

سفر مخفیانه رئیس امنیت داخلی اسرائیل به اردن

رئیس سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) اخیراً در سفری اعلام نشده به اردن، با روسای دستگاه‌های امنیتی این کشور دیدار کرده است.

روزنامه «اسرائیل هیوم» فاش کرد که «رونین بار» رئیس سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) اخیراً در سفری مخفیانه و اعلام نشده به اردن سفر کرده است.

آماده شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین/ حمله سنگین هوایی ترکیه به شمال عراق/ رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه/ گفتگوی برجامی آمریکا با مقامات چین و روسیه

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، وی در این سفر ضمن دیدار با روسای دستگاه‌های امنیتی اردن، مسائل مختلف از جمله «راه‌های مقابله با قاچاق اسلحه و مبارزه با تروریسم را با توجه به افزایش تلاش‌ها برای قاچاق سلاح به اسرائیل در دوره اخیر» مورد بحث و بررسی قرار داد.

در ادامه گزارش آمده است: بار که هفته گذشته مجموعه‌ای از جلسات را در قاهره برگزار و همچنین از رام‌الله بازدید کرد، تصمیم گرفت به امان سفر کند تا به اردنی‌ها از اهمیتی که برای روابط خوب با دستگاه‌های امنیتی اردن و هماهنگی امنیتی با آنها قائل است، اطمینان دهد.

گزارش شده که اسحاق هرتزوگ رئیس، نفتالی بنت نخست وزیر، بنی گانتز وزیر جنگ و یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اخیراً به اردن سفر کرده‌اند.

منابع خبری رژیم صهیونیستی می‌گویند که در جریان سفرهای غیر علنی و اعلام نشده اخیر مقامات اسرائیلی به اردن، توافق نامه‌ای برای افزایش میزان آب عرضه شده توسط اسرائیل به اردن امضا شده است.

اوایل ماه سپتامبر گذشته «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی گفت که وی یک جلسه غیرعلنی با پادشاه اردن، برای بحث در مورد مسائل استراتژیک و ژئوپلیتیک از جمله پیامدهای تغییرات آب و هوایی روی خاورمیانه داشته است.

اوایل ماه جولای گذشته هم یائیر لاپید و ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن در منطقه گذرگاه مرزی رودخانه اردن مذاکراتی انجام دادند که طی آن بر سر تامین ۵۰ میلیون متر مکعب آب اضافی به اردن توافق شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
تا صدام بود اردغان شب توی خواب هم می دیدش ...... وای وای صدام کجای که اردغان دارد کشورت بمباران می کند ای داد داد بی داد
يك روزي ميشونيد آماده شدن روسيه براي حمله به ايران
این روس های وحشی چه از جان اوکراین میخواهند؟
گویا تنها نقطه ای که روسیه و چین با غرب توافق دارند ایران است!
اینا دارن پوست موز میندازن زیر پای روسیه احتمالا تبانی چین و امریکاست که به دلیل نیاز به منابع برای رشد اقتصادی قصد تصرف روسیه را دارن اینم مقدماتشه.....سیاست پدر مادر نداره...
اللهم عجل لولیک الفرج

تا نیائی گره از کار حهان وا نشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل