بازدید 5032

هزینه‌های نگهداری خون بند ناف رایگان است

کد خبر: ۱۰۸۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ 20 November 2021

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه هزینه‌های نگهداری خون بند ناف ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر واحد است، اظهار کرد: سازمان انتقال خون این خدمت را رایگان ارائه می‌دهد، اما بهتر است تعرفه‌ای برای آن در نظر گرفت تا هزینه‌های سازمان انتقال خون جبران شود.

به گزارش میزان،‌ پیمان عشقی مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران روز شنبه در نشست خبری که در محل سازمان انتقال خون برگزار شد، گفت: سازمان انتقال خون یک سازمان فنی و فرهنگی است. معدود کسانی هستند که این سازمان را بشناسند و دلیل آن هم این است که سازمان انتقال خون هیج وقت جایگاه خودش را در رشته پزشکی پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: در یک ماه اخیر اقداماتی در سازمان انتقال خون صورت گرفته است و از طرف دیگر با نزدیک شدن به فصل زمستان و کاهش کمبود خون، و همچنین با تغییر و تحولاتی که در نظام سلامت ایجاد شده است، ما را بر آن داشت پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشم. سازمان انتقال خون بر حسب مأموریت خودش همه فراوفرآورده‌های خونی را باید تأمین کند و همیشه پیشگام بوده ایم. به طوری که در دوران پاندمی کووید ۱۹، پلاسمای مورد نیاز را تأمین کردیم.

چعشقی به بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادین خون‌ساز در اواخر دهه هشتاد اشاره کرد و افزود: سازمان در هر دو حیطه ورود کرد و از موسسین و تیم فنی و کارشناسی و همچنین تأمین کنندگان بند ناف توسط بیمارستان‌ها، قدردانی کرد.۴۱۵۰ واحد خون بند ناف جمع آوری شد و ۲۴ پیوند از این میزان خون بند ناف انجام شد. بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران، یک بانک عمومی است و کار اقتصادی انجام نمی‌دهد. بندناف‌هایی که جمع آوری می‌شود، برای کسی که نیاز دارد، مصرف می‌شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه هزینه‌های نگهداری خون بند ناف ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر واحد است، اظهار کرد: سازمان انتقال خون این خدمت را رایگان ارائه می‌دهد، اما بهتر است تعرفه‌ای برای آن در نظر گرفت تا هزینه‌های سازمان انتقال خون جبران شود.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون از توانمندی‌های لازم برای استفاده از کمک‌های خیرین برخوردار است، به طوری که ۶۹ پایگاه انتقال خون را خیرین احداث کرده اند و تجهیزات خیلی از پایگاه‌ها توسط خیرین تأمین شده است، توضیح داد: انبار‌های استراتژیک انتقال خون در کشور باید تجهیز و گسترش پیدا کنند و ما انبار کافی نداریم از سال ۹۸ و به دنبال تشدید تهدید‌ها علیه جام اسلامی ایران، ما باید انبار‌های استراتژیک انتقال خون را تجهیز می‌کردیم.

عشقی با اشاره به اینکه اگر شرایط نگهداری کیسه‌های خون به تأیید اتحادیه اروپا نرسد، دیگر پلاسمای ما را قبول نمی‌کنند و از این حیث تجهیز انبار‌های استراتژیک انتقال خون از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: بسیار باید کار کنیم تا آسیب پذیر نباشیم. لذا، به گسترش فضا‌های استراتژیک نیاز داریم.


علت کمبود خون در ایران

عشقی در پاسخ سوالی در خصوص علت کمبود خون که بعضاً گرفتار آن می‌شویم، متذکر شد: وضعیت ذخایر و اهدای خون از اهمیت زیادی برخوردار است. به طوری که ذخیره خون طول عمر محدودی دارد و مثل کالا‌های دیگر نیست که بتوان برای طولانی مدت ذخیره کرد. ذخیره خون را نمی‌توان پنهان کرد و مردم باید آگاه باشند. مثلاً در روز‌های اخیر وضعیت ذخیره خون در شرایط سبز بوده است. در دوران قبل از کرونا میزان ذخیره خون به حدود ۲۵ در ۱۰۰۰ رسید که علت آن، رفتن به سمت اهدای پلاسما و جایگزینی آن با اهدای خون بود. ما این پروژه را در سازمان انتقال خون متوقف کردیم و به بخش خصوصی هم کاری نداریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: حتی برای جمع آوری ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور یک مترمکعب سردخانه نساخته بودیم و این مشکل با شیوع کرونا نمایان شد. میانگین ذخیره خون در شروع پاندمی کرونا فقط ۸ درصد کاهش پیدا کرد. اما، این شرایط در سال بعد کرونا تغییر پیدا کرد و بهتر شد. علت دیگر کمبود خون، کاهش سنی اهدا کنندگان است.

وی ضمن اشاره به اینکه اهدا کنندگان جوان ما کمتر به اهدا کنندگان مستمر تبدیل شده اند و دلایل آن نیز تغییر سبک زندگی است. به طوری که رفتن به سمت انجام تاتو، حجامت و…، باعث شده میزان اهداکنندگان جوان ما کمتر شوند، ادامه داد: ما نمی‌توانیم از کسی که تاتو یا حجامت کرده است تا مدت زمان محدودی خون دریافت کنیم. کرونا که آمد همه اعتبارات به سمت درمان رفت و همکاران ما با مشکلات زیادی مواجه شدند به طوری که ماسک نداشتند و می‌گفتند شما کادر سلامت نیستید.

عشقی با بیان اینکه ما از درآمد‌های اختصاصی سازمان انتقال خون، خرج کیت و کیسه خون کردیم افزود: چطور تخت بیمارستانی را زیاد می‌کنند که البته افتخار است، اما یک تخت برای اهدای خون اضافه نشده است. آمار پایگاه‌های انتقال خون از ۲۱۸ به ۱۷۸ پایگاه رسیده بود. تهران با ۱۵ میلیون جمعیت ۱۲ پایگاه دارد. البته الان به ۲۰۱ پایگاه انتقال خون رسیده ایم. برای هر تخت جراحی ۲۱ واحد خون باید اضافه شود.

وضعیت استخدامی‌های سازمان انتقال خون ایران
عشقی در پاسخ به سوالی دیگر درباره وضعیت استخدامی‌های سازمان انتقال خون ایران گفت: ۶ هزار ردیف استخدامی داریم که ۴۵۰۰ ردیف اشغال است، اما ۲۰۰ ردیف را از ما گرفتند. طی دو سال اخیر ۵۰۰ ردیف شغلی را زنده کردیم که یکسال آزمون و یکسال گزینش آن طول کشید و سال ۱۴۰۱ نیرو در اختیار ما است. در سه ماهه آخر سال هر طور شده به استان‌های محروم نیرو خواهیم داد و استان‌های دیگر را از اول سال ۱۴۰۱ نیرو می‌دهیم. در این میان از نیروهای هلال احمر و ... استفاده کردیم. جالب است در دوران کرونا اعلام شد که حتی بازنشسته‌ها را می‌توانید به‌کار گیرید، اما به سازمان انتقال خون گفتند شما که دانشگاه نیستید. لشگر بازنشستگان دلسوز پشت در ماندند و حالا می‌گویند چرا اهدای خون دارد کم می‌شود.

یکی از افتخارات ما داشتن بانک خون نادر است

وی با تاکید برای اینکه بتوانیم میزان اهدای خون را افزایش دهیم چند اقدام را انجام داده ایم، گفت: روابط عمومی سازمان را جهت شناخت بیشتر مردم قوی‌تر و فعال‌تر کردیم، انتفال خون بدون بال فرهنگی و اجتماعی پیش نمی‌رود. برای این کار درخواست ایجاد معاونت با اداره کل کردیم، اما سازمان اداری و استخدامی مخالفت کرد. هر طور شده باید این اقدام را راه بیندازیم.

مدیرعامل سازمان انتقال با بیان اینکه یکی از افتخارات ما داشتن بانک خون نادر است، گفت: بیماران تالاسمی مصرف کننده همیشگی خون، مقاومت پیدا می‌کند و این گروه های فرعی برایش مهم است، این بیمار می‌گوید قبلا سه واحد خون به من می‌رسید، اما اکنون باید دو واحد دو واحد بگیرم و از کار و زندگی می افتم. دل ما می سوزد. زیرا این خون‌ها با فراخوان تلفنی اهدا می شود و گاهی هم مشکلاتی در این راستا ایجاد می‌شود. حال برای این خون‌ها هزینه‌های بالایی هم انجام می‌شود و گاهی یک‌کیسه خون ۱۳ میلیون تومان برای ما درمی‌آید. در حالیکه ما ۶۰ هزار تومان بابت خون فیلتردار دریافت می‌کنیم. البته مهم این است که‌ تامین شود. بنابراین اگر همه این فرایندها را اصلاح نکنیم، آینده تلخی در انتظار شاخص‌های خون کشور است.

عشقی تاکید کرد: شاخص ها رو به کاهش است و ما نیاز به اعتبارات و دیده شدن در سازمان اداری و استخدامی و مجلس و سازمان برنامه و بودجه داریم. نیاز به همراهی رسانه ها داریم. انتقال خون جز رسانه چیز دیگری ندارد.

وی گفت: البته ما جدای از بازبینی برخی معافیت ها مانند سن اهداکنندگان، خروج برخی داروها، اقدامات دیگری هم کردیم، در زمینه اهدای افراد اتباع غیر ایرانی که کد ثابت حضور در ایران دارند، تسهیلاتی فراهم کردیم. اقدام دیگر به کارگیری کیسه خون کودکان بود که کیسه های ۱۰۰ سی سی است، ایجاد کردیم.

۱۲ هزار پلاسما بهبودیافتگان کرونا توزیع شد

وی در پاسخ به سوالی درباره جمع آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا گفت: همچنان آمادگی جمع آوری پلاسمای بهبودیافتگان را داریم. باید توجه کرد که انتقال خون ایران در این زمینه توانمندترین کشور است و این را نشان داد و حدود ۱۶ هزار واحد تامین و ۱۲ هزار واحد توزیع کرد. اما با این پلاسما برخورد غیرعلمی شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: کووید۱۹ درمان قطعی ندارد. همه داروها اعم از رمدسیویر، فاویپیراویر و... بار مطالعات تاییدکننده و رد کننده آنها مساوی است. درباره پلاسما هم همینطور است. اما متاسفانه دارو درمانی رمدسیویر و همچنین پلاسما برای چند روز اول ابتلا باید به کار برده شود، اما در گایدلاین کشوری پلاسما در سطح رمدسیویر مطرح نشد و در عین حال به صورت علمی هم استفاده نمی شد. در عین حال یک ریال هزینه پلاسما را به انتقال خون ندادند. البته اکنون دیگر با واکسیناسیون کشوری، تشویقی برای این موضوع نیست. البته اگر روزی وزارت بهداشت یا مراکز درمانی درخواست کنند، تامین می‌کنیم.

عشقی تاکید: سیاست های سازمان انتقال خون ایران باید به سمت گسترش فعالیت های سیار رود. با این معنا که باید بین مردم برویم و خون بگیریم، اما این نیاز به لجستیک قوی و سامانه های سیار استاندارد دارد.

وی درباره پالایشگاه پلاسما نیز گفت: در جمع آوری پلاسما به روش تولیدی فعالیتی نداریم، اما پلاسماهایمان را برای تولید دارو در اختیار پالایشگاه ها قرار می‌دهیم. امیدوارم روزی عزم ملی شکل گیرد تا پالایشگاه پلاسما در ایران ایجاد شود. حدود یک تا ۱.۵ میلیون لیتر پلاسما باید به دارو تبدیل شود، تا نیازهای کشور رفع شود و در عین حال پالایشگاه هم در ایران نداریم، در زمینه سابقه پالایشگاه هم که وارد مسیر حقوقی شده است، وزارت بهداشت درخواست فسخ قرارداد را داده و سازمان خصوصی سازی هم ابلاغ کرده که وارد پروسه حقوقی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار