بازدید 1920

تورم چیست؟

کد خبر: ۱۰۸۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵ 30 October 2021

آیا تابه‌حال پدربزرگتان برایتان تعریف کرده که در روزگاران «خوش» گذشته یک پرس چلوکباب بازار ۵ ریال بوده است؟ خوب این به علت ارزان بودن اجناس در گذشته نیست. بله علت آن تورم است. تورم چیست ؟ تورم قیمت هر چیزی از قیمت غذای موردعلاقه شما تا هزینه یک باک بنزین، میزان پس‌انداز شما برای دوران بازنشستگی و انتظارات شما از قیمت سهام در بورس را تغییر می‌دهد.

تورم

اما بگذارید ببینیم واقعاً تـورم چیست.

تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت ها. این تعریف به معنای آن است که با گذر زمان، تورم باعث می‌شود که قیمت اکثر کالاها و خدمات افزایش یابد. اگرچه ممکن است قیمت برخی از آن‌ها ثابت و گاهی کاهش بیابید اما متوسط و میانگین قیمت همه کالاها و خدمات درنتیجه تـورم افزایش خواهد داشت. نرخ تـورم هرچقدر هم که کم باشد، بازهم برای همه ناخوشایند است. چراکه باعث می‌شود شما نتوانید برای آینده اتان برنامه‌ریزی کنید. برای مثال وقتی ندانید قیمت کالاهای اساسی و همین‌طور هزینه‌های زندگی در ده یا بیست سال آینده چه مقدار خواهد بود، چطور می‌توانید برای آن دوران برنامه‌ریزی کنید؟ آیا درآمد فعلی شما با نرخ تورم رشد خواهد کرد؟ آیا با در نظر گرفتن میزان درآمد و پس‌انداز فعلی شما، آیا بیست سال آینده، همچنان قادر به پرداخت هزینه‌ها و مخارج زندگی‌تان خواهید بود؟ اگر قرار است در آینده‌ای نزدیک بازنشسته شوید، چه درآمدهایی خواهید داشت؟

تورم موجب می‌شود شما هیچ دیدگاه روشنی در مورد مخارج و درآمدهای آتی خود نداشته باشید و نتوانید به‌درستی برنامه‌ریزی کنید و درصورتی‌که کنترل آن از دست دولت خارج شود، اوضاع روزبه‌روز وخیم‌تر خواهد شد.

 

منبع:  مدیرمالی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس